InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Plotseling geheugenverlies kan Transient Global Amnesia zijn

Plotseling geheugenverlies kan Transient Global Amnesia zijn

Plotseling geheugenverlies kan Transient Global Amnesia zijn Het zal je maar gebeuren dat je plotseling je geheugen verliest. Dit overkomt ieder jaar enkele mensen van middelbare leeftijd en ouder. Het is een relatief onbekend verschijnsel waar mensen en hun omgeving behoorlijk van gealarmeerd geraken. Gelukkig is dit geheugenverlies maar van korte duur. Over het algemeen heeft men binnen 24 uur het geheugen weer terug zonder dat er restverschijnselen ontstaan. Men noemt deze aandoening Transient Global Amnesia (TGA).

Transient Global Amnesie

Amnesie betekent geheugenverlies.Bij Transient Global Amnesie is sprake als er acuut voorbijgaand geheugenverlies optreedt. Deze aandoening werd voor het eerst omschreven in 1956 door Dr. Bender in de Ver. Staten. De artsen Fisher en Adams beschreven dit syndroom in 1964. Het komt jaarlijks voor bij 5,2 personen per 100.000 mensen. Een huisarts zal het daarom in zijn praktijk niet eens zo vaak tegenkomen. Maar voor de persoon die het treft is het een angstig gebeuren. Over het algemeen komt deze aandoening vaker voor bij vrouwen dan bij mannen voor en de gemiddelde leeftijd van deze patiënten is 61 jaar. De oorzaak van dit syndroom is nog steeds niet duidelijk. Deze aandoening is niet te verwarren met geheugenverlies wat optreedt na hersenletsel. Soms kan ook geheugenverlies optreden na een operatie of als er sprake is van een traumatische ervaring. Echter in de situatie van TGA is geen directe aanleiding te vinden. Van retrograde amnesie is sprake als men geen besef heeft van de tijd vóór het voorval en dit zien we bij mensen die TGA krijgen. Men weet totaal niet meer waar men is geweest of wie men gesproken heeft op de dag voorafgaand aan de aanval. Er is vastgesteld dat de patiënten wel in staat zijn om bezig te blijven met datgene wat men aan het doen is. Zo kan iemand bijv. aan het koken zijn terwijl het plotselinge geheugenverlies optreedt. Men zal dan doorgaan en het koken afmaken. Soms gaat deze aandoening gepaard met ernstig braken, maar dit is niet altijd het geval. In enkele gevallen kan er voor de aanval sprake zijn geweest van bijzonder inspanning bij het sporten of een stress volle gebeurtenis.

De verschijnselen

Er is sprake bij de patiënt van een plotseling geheel geheugenverlies. Als voorbeeld kan worden genoemd dat een echtpaar aan tafel zit en plotseling weet de vrouw niet meer met wie ze samen is en wat ze aan het doen is. Vragen als: wat is eraan de hand? zijn bekende vragen bij deze patiënten. De partner probeert uitleg te geven maar de vraag wordt weer herhaald. Het zich herinneren van mensen, plaatsen en gebeurtenissen is gedurende korte tijd helemaal verdwenen. Maar ook het inprenten van nieuwe informatie is onmogelijk. Er is een volledige desoriëntatie ontstaan. Toch kan de patiënt wel communiceren met de omgeving. Men is in de war en zich niet bewust van de plaats waar men zich bevindt en dat maakt natuurlijk angstig. Er kan een bizarre situatie ontstaan waarbij de patiënt blijft vragen: "Wat doe ik hier?" Het antwoord zal direct weer vergeten worden zodat na enige seconden de vraag opnieuw gesteld wordt. Over het algemeen weet de patiënt wel de eigen naam en geboortedatum; soms ook die van de partner maar de namen van kinderen en kleinkinderen kunnen al problematisch worden. Soms kan een patiënt ook plotseling heftig braken voorafgaand aan de aanval van plotseling geheugenverlies.

Migraine

Sommige wetenschappers zijn van mening dat dit syndroom wat vaker voorkomt bij personen die lijden aan migraine. In ongeveer 15% van alle gevallen kan de aandoening terugkeren maar over het algemeen hoeft men niet bang te zijn voor herhaling. Mensen zijn soms bang om een hersenbloeding te krijgen na een acuut geheugenverlies maar er zijn geen bewijzen dat er een verhoogd risico is op een hersenbloeding.

Hoe wordt de diagnose gesteld

Er zijn een aantal aspecten bij het bepalen van de diagnose. Deze zijn:
  • Er zijn getuigen van het acuut geheugenverlies aanwezig
  • Tijdens de aanval is er sprake van geheugenverlies
  • De patiënt weet wel wie hij of zij is
  • Het bewustzijn is helder en er zijn geen andere neurologische uitvalverschijnselen
  • Er is géén sprake van een voorafgaande hersenschudding
  • Er is géén sprake van epilepsie

Duur van de aandoening

Deze aandoening is slechts van korte duur en is dan ook binnen 24 uur geheel verdwenen. Wel is het zo dat de man of vrouw in kwestie zich niets zal kunnen herinneren van de periode van het geheugenverlies. Het kan zijn dat men in een ziekenhuis komt en enige uren daar verblijft. Bij thuiskomt zal men zich niets meer hiervan herinneren.

Na de aanval

Na enige uren keert het vermogen om dingen in te prenten langzaam weer terug. De patiënt zal zich niks meer kunnen herinneren van alles wat er gebeurd is. Soms blijft men enige tijd een lichte hoofdpijn houden.

De omgeving

Iemand die deze aandoening meemaakt van de partner of ander gezinslid zal enorm schrikken en zich afvragen wat er gebeurt. Men raakt gealarmeerd en het is dan ook verstandig om onmiddellijk de hulp in te roepen van een arts. Als men de artsenpost bezoekt is het syndroom vrij eenvoudig vast te stellen maar het zal niet eenvoudig zijn om de omgeving gerust te stellen. Men vertrouwt de situatie niet en de huisgenoten zijn over het algemeen bang om met de patiënt alleen gelaten te worden tijdens een zo onbekende aanval. De angst voor een hersenbloeding is groot bij de familie. Het is de taak om deze gerust te stellen. Immers de patiënt blijft gedurende lange tijd iedere paar minuten dezelfde vragen stellen. Ook blijven familieleden soms vragen om verder onderzoek zoals een hersenscan. Daarom is het geven van goede voorlichting en ondersteuning van zowel de patiënt als de omgeving van cruciaal belang.
Gerelateerde artikelen
TIA (transient ischemic attack) symptomenTIA (transient ischemic attack) symptomenEen TIA of voorbijgaande cerebrale ischemie ontstaat als de bloedtoevoer naar een deel van de hersenen tijdelijk wordt o…
Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraineMigraine is een hoofdpijn die in aanvallen optreedt en gepaard kan gaan met heftige hoofdpijn. Bij vestibulaire migraine…
Menstruele migraine: symptomen, oorzaak en behandelingMenstruele migraine: symptomen, oorzaak en behandelingMenstruele migraine duidt op migraine rondom en tijdens de menstruatie. Bij menstruele migraine begint de migraineaanval…
Bronnen en referenties
  • Admiraal de Ruyterziekenhuis afdeling neurologie.
  • www.neurologie-zeeland.nl
  • www.henw.org

Reageer op het artikel "Plotseling geheugenverlies kan Transient Global Amnesia zijn"

Reactie

Peter Buschgens, 10-11-2016 09:58 #1
Mijn vraag is de volgende. Ik heb een in 2015 een TGA gehad. Is dat een reden om mijn rijbewijs in te nemen.

Met vriendelijke groet,
Peter Buschgens Reactie infoteur, 10-11-2016
Beste Peter,

Dank voor je reactie.
Als het alleen een TGA betreft kan ik me niet voorstellen dat om die reden het rijbewijs wordt ingenomen.
Overleg met je huisarts. Deze kan het beste advies geven omdat hij/zij op de hoogte is van je medische dossier.

Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!