InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liesschimmel: rode huiduitslag langs huidplooi, schaamstreek

Liesschimmel: rode huiduitslag langs huidplooi, schaamstreek

Liesschimmel: rode huiduitslag langs huidplooi, schaamstreek Huiduitslag kan irritatie en jeuk geven, waardoor men gaat krabben en het aanvullend verergert. In het geval van liesschimmel gaat het om aangetaste huid onder huidplooien, in de lies, langs de bilnaad of in de schaamstreek. Het geeft veel overlast en kan soms een groot oppervlak van de huid aantasten. Wat houdt liesschimmel in, hoe treft het de vochtige warme plekken en hoe kan het worden behandeld?

Liesschimmel

Wat houdt het in?

Het overkomt ons allemaal wel eens. De huid trekt rood op, waarbij het schilfert, jeukt of soms pijn doet. De huid is duidelijk geïrriteerd, waarbij er sprake is van een schimmelinfectie. In dit geval komt het voornamelijk voor op de plekken, waar het vochtig en warm is. Huidplooien komen in verschillende vormen voor. Denk aan plooien in de oksel, in de bilnaad of onder de bips, de schaamstreek, onder vetrolletjes en/ of onder de borsten. Het zal bij de persoon direct opvallen, omdat de rode vlekken zeer opvallend zijn, de roodintensiteit kan variëren en er sprake is van (esthetische) overlast.

De veroorzakers

Normaal kan de huid een gunstige balans in stand houden, zodat noodzakelijke bacteriën een gezonde huidklimaat geven. Daartoe heeft de huid een zekere pH-waarde oftewel zuurtegraad nodig, zodat er een stabiel micro-omgeving aanwezig is. Normaal heeft het lichaam/ de huid een pH-waarde van rond de 5,5. Het kan op verschillende manieren worden verstoord.

Zeep gebruik
Uiteraard willen we ons lichaam goed schoon en proper houden en daartoe maken we gebruik van zeep. Zeep komt echter in verschillende soorten en varianten voor. Denk bijvoorbeeld aan geparfumeerde zeep, waarop de huid heftig kan reageren. Het kan de veroorzaker van schimmels zijn en kan eczeem op handen met voeten veroorzaken. Daarnaast zijn vele soorten zeep van een basische pH-waarde. Oftewel een pH-waarde van 8 kan voorkomen, welke de huid pH-waarde beïnvloeden. De kans op ongewenste factoren zoals schimmels en bacteriën neemt toe.

Vochtigheid
Warme zweterige plekken zijn altijd extra gevoelig. Zeker als men niet goed droog is, vormen het broeiplekken alwaar schimmels snel tot ontwikkeling kunnen komen. Het is van belang om na het douchen goed te drogen eventueel voor de ventilator, voordat de kleren worden aangedaan. Daarnaast vormt te warme kleding ook een probleem, omdat men te snel de zweetklieren activeert.

Strakke kleding
De huid kan aanvullend worden geïrriteerd door strak zittende kleding, maar ook door schurende bewegingen. Denk aan de binnenkant van de bovenbenen of oksel. Daarnaast is het van belang om goed passende bustehouders te nemen als ook slipjes van goede maat. Zit het te strak dan zweet de huid eerder en kunnen ook striemen tevoorschijn komen. Het zal pijnlijk zijn, waarnaast ook rode plekken tot ontwikkeling komen en groeien.

Zieke, oudere en weerstand
Naast voorgaande elementen speelt de leeftijd en/ of men ziek is een belangrijke rol. Ouderen hebben soms minder aandacht voor persoonlijke lichamelijke verzorging, waardoor hygiënische problemen ontstaan. Ook mensen met tijdelijk verminderde weerstand kan het treffen, als ook zieken. Denk aan diabetici of mensen met andere huidklachten zoals psoriasis.

Aanvullende complicaties

Indien de huid eenmaal geïrriteerd is geraakt, kan het snel van kwaad naar erger gaan. De rode huidvlekken kunnen snel tot ontwikkeling komen en een groot huidoppervlak benadelen. Het zal daarbij geleidelijk aan als huidkringen meer oppervlak aantasten. Daarbij kan de huid branderig aanvoelen, jeuken en mogelijk pijnlijk zijn. Het kan ook gepaard gaan met de vorming van blaasjes en schilfers. Deze zijn op hun beurt weer besmettelijk voor andere delen van het lichaam, maar ook andere mensen. Daarnaast kan het kloven geven, welke langs randjes pijnlijk zijn of een snijdend gevoel geven.

Behandeling van liesschimmel

Indien men er snel bij is, kan het ook snel herstellen. Middels de juiste aanpak kan de huid binnen enkele dagen (lichte variant) tot weken weer de juiste balans verkrijgen. Indien er sprake is van blaasjes dan dienen die in eerste instantie te worden ingedampt. Dit kan handig worden gedaan door het aanbrengen van zinkzalf. Door het aandeel zink wordt vocht uit de blaasjes gehaald, zonder dat het overig weefsel aantast. Oftewel de blaasjes dikken in en eroderen daarbij. Het zal wel enige schilfers achterlaten, echter is dan veel minder besmettelijk. Aanvullend dient anti-schimmelzalf aangebracht te worden. Let erop dat dunnetjes wordt aangebracht, omdat de zalf de zuurtegraad verlaagt. Breng het niet te dik aan, omdat anders de huid erop gaat reageren. Met deze combinatie zorgt u ervoor dat de vervelende huiduitslag door schimmels goed wordt aangepakt, zodat u er binnen een week tot een maand vanaf bent. Let wel dat u ruim zittende goed ademende kleding draagt, zodat er geen broeierige omstandigheid wordt veroorzaakt. Neemt u anti-schimmel medicatie in, lees dan altijd de bijsluiter. Het kan soms niet met andere medicatie worden gecombineerd en de zwangere vrouw dient het altijd te vermijden. Informeer bij twijfel bij de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Liesschimmel, rode vlekken in de lies: behandeling met crèmeLiesschimmel, rode vlekken in de lies: behandeling met crèmeLiesschimmel (tinea cruris) is een huidschimmelinfectie van de lies en dijstreek. Sommige schimmels komen vaak voor op d…
Luieruitslag bij je babyLuieruitslag bij je babyDit is een veel voorkomende aandoening bij baby's. Voor een baby is dit erg vervelend en geeft heel wat irritatie. Luier…
Wat te doen tegen schimmel in de liezenWat te doen tegen schimmel in de liezenJe huid is je allergrootste orgaan, maar ook je grootste visitekaartje. Veel mensen vinden het dan ook zeer beschamend e…
Eczeem, wat kun je er tegen doen?Eczeem is een ziekte in de genen die zich uit in de huid. Bij de meeste gevallen is het uitslag gepaard met jeuk. Is hie…
Jeuk aan balzak of scrotum: oorzaak en behandelingJeuk aan balzak of scrotum: oorzaak en behandelingIedere man heeft wel eens jeuk aan zijn balzak of scrotum. Af en toe even krabben aan de balzak vanwege jeuk of wat krie…
Bronnen en referenties
  • http://www.thuisarts.nl/liesschimmel/ik-heb-schimmel-in-mijn-lies

Reageer op het artikel "Liesschimmel: rode huiduitslag langs huidplooi, schaamstreek"

Reacties

Otorongo, 01-08-2015 03:28 #3
Mijn advies is gebruik kokosolie.
Er zijn potten kokosolie te koop met witte kokospasta.Doe een theelepeltje kokospasta tussen de handpalmen zodat dit olie wordt door de warmte van uw handen en smeer dit op de plek.De plek wordt warm en er komt een verlichtende gevoel van jeuk vermindering.Kokosolie is antibacterieel en verzorgt de huid en binnen 10 minuten bent u er van verlost.En dit alles op natuurbasis.

123 Nl, 02-12-2014 22:37 #2
Ik heb last van een huid irritatie in het genitale bereik. Ik weet niet wat het is. Het enige wat ik weet dat het rood is ongeveer 2 centimeter diameter heeft en het irriteert degelijk. Reactie infoteur, 03-12-2014
Het hangt er vanaf waar het zoal zit. Liesschimmel kan zich voordoen op verschillende plekken van het lichaam zo ook rondom de genitalien. Daar waar het vochtig is en warm kan het snel verspreiden. In dat geval is het een schimmel en kan met anti-fungal en zinkzalf worden behandeld. De schimmel kan ook op het geslachtsdeel voorkomen en kunnen veel jeuk geven. Het kan ook door een soa komen waarbij het meer op het geslachtsdeel van toepassing is. Denk aan genitale wratten (jeuken ook heel erg) of juist herpes met jeukende blaasjes. Deze twee gaan normaal vanzelf over. Om de besmettelijkheid van herpes in te dammen kan zinkzalf eveneens worden gebruikt. Om genitale wratten te verminderen en een uitbraak te beperken is Condyline van belang.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/138836-condyline-uitbraak-genitale-wratten-tegengaan.html

Marina, 05-10-2014 10:28 #1
Ik heb sinds kort een uitslag bij me liezen! Ik heb pas een nieuwe heup gekregen en dan kon ik nog niet douchen wegens de hechtingen die niet mat mogen worden! Maar in feiten word ik geholpen met wassen en aankleding en toen ontdekte ik de huidschimmel tussen me liezen! Ik droeg ook incontinentie materiaal voor urineverlies! Het kan zijn dat het gaat broeien! Graag wil ik er vanaf komen, want jeuk is vervelend! Reactie infoteur, 06-10-2014
Een vochtige warme huid kan onder plooien tot schimmelvorming lieiden. De pH waarde (zuurtegraad) van de huid verandert iets waardoor een onbalans ontstaat waardoor schimmels goed kunnen gedijen. Urineverlies kan hier ook parten in spelen vanwege een ongunstige pH waarde.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Gepubliceerd: 25-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eczeem
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!