InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kom ik van mijn galstenen af?

Hoe kom ik van mijn galstenen af?

Het hebben van galstenen is niet fijn, het brengt veel pijn met zich mee. Welke symptomen geeft het? Wat heeft alcohol voor effect op galstenen? Wat heeft koffie voor effect op galstenen? Wat zijn adviezen?

Galstenen

Galstenen ontstaan vaak in de galblaas. De galblaas is een peervormig zakje waarin galvloeistof tijdelijk wordt opgeslagen. galvloeistof wordt geproduceerd door de lever. Wanneer vet uit eten de maag verlaat trekt de galblaas samen, via galwegen wordt het aan de twaalfvingerige darm afgegeven en dit gebeurt omdat dit zorgt voor een goede vertering van vetten. Daarna komt de vloeistof in de blaas terecht. Galvloeistof staat soms een tijd ‘stil’ in de blaas en kan dan gaan indikken. Door deze indikking ontstaat een galsteen. Je hebt hierin twee soorten namelijk cholesterolgalstenen en bilirubinepigmentstenen. Galstenen komen vaak voor, het is ook erfelijk. Er kunnen één of meerdere galstenen aanwezig zijn.

Symptomen

Galstenen kunnen jaren in de galblaas zitten zonder dat je iets merkt. Je kunt wel last krijgen van symptomen als ze de galgang verstopt:
  • Pijn rechts bovenin de buik
  • Niet stil blijven zitten van de pijn
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Geel worden van huid/oogwit
  • Koorts
  • Pijn diep in bovenbuik of rug

Verhoogd risico: overgewicht

Mensen met overgewicht hebben 3 tot 4 keer meer risico om galstenen te krijgen. Wanneer er veel vet in de buikholte zit is het risico nog groter, de galblaas is bij overgewicht minder beweeglijk en de gal bevat daarnaast ook veen cholesterol. Overgewicht is een (toenemend) volksgezondheidsprobleem, en dus zullen galstenen ook een steeds groter probleem vormen.

Manieren om te zien of je last hebt van galstenen

Door middel van een echo kun je zien of er galstenen aanwezig zijn in de buik die groter zijn dan 2 mm. Bij een vermoeden kan een PTC (percutane transhepatische cholangiografie) worden uitgevoerd, hierbij worden de gal gangen door de lever aangeprikt, wat er voor zorgt dat je de uitgezette galwegen kunt zien.
Ook een ERCP (Endoscopische Retrograde Cholangio- en Pancreaticografie) is mogelijk, hierbij ga je via de keel naar de twaalfvingerige darm waar een vloeistof wordt ingespoten middels een katheter. Hierdoor is het mogelijk om de galstenen op de röntgenfoto's te zien.
Daarnaast kan je ook een Cholecytografie laten doen, dit is om de grootte en het aantal te bepalen.

Galstenen en alcohol

Alcohol kent natuurlijk veel negatieve bijwerkingen, maar het schijnt dus erg goed te zijn tegen galstenen! Je hebt zelfs 20 procent minder kans op galstenen als je regelmatig drinkt. Je moet dan wel minimaal 1/2 dagen in de week alcohol drinken. De hoeveelheid en de soort maakt niets uit. Nu klinkt dit natuurlijk absurd, maar het is onderzocht. De HDL-cholesterolspiegel die stijgt en dit blijkt dus gunstig te zijn! Daarnaast beperkt alcohol de verzadiging van het cholesterol in de gal en dit remt de vorming van galstenen weer. Teveel is nooit goed want een teveel aan alcohol kan leiden tot levercirrose en pigmentgalstenen.

Galstenen en koffie

Koffie is ook goed tegen galstenen, het beschermd namelijk. Het moet hier wel gaan om koffie met cafeïne en het werkt vooral bij vrouwen volgens onderzoek. Koffie zou de afgifte van cholecystokinine stimuleren het remt de (her)opname van galvloeistof. In veel studies wordt ook een verband gevonden tussen een verminderende kans op galstenen en koffie.

Hoe kan je de pijn bestrijden?

Vaak worden pijnstillers en spierverslappers tegen de pijn gegeven. Als de galstenen echter geringe klachten geeft, wordt er vaak een advies meegegeven. Als dit advies niet werkt kan er een operatie worden overwogen. Je kan natuurlijk ook zelf proberen om de pijn te bestrijden. Door gezond en met mate te eten wordt je niet dik en heb je ook minder kans op galstenen. Het is dus ook aan te raden om af te vallen als je overgewicht hebt. Sla vooral geen maaltijden over en verdeel het goed over de dag. Vermijd ook voedingsmiddelen die je last geven maar probeer het daarna opnieuw, het geheel vermijden van voedingsmiddelen is niet nodig.
Je kan daarnaast ook altijd advies vragen aan een diëtist.
© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Galstenen en gezonde voedingNoten, koffie, alcohol zijn geen medicijnen toch kunnen zij preventief en soms zelfs curatief er voor zorgen dat mensen…
Aandoeningen: galstenenGalstenen zijn stenen die zich in de galblaas of galwegen bevinden. De stenen kunnen heftige pijnklachten geven, de zo g…
De voordelen van het drinken van koffieDe voordelen van het drinken van koffieVele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
De gezonde werking van koffieDe gezonde werking van koffieEen kop koffie elke morgen om de dag fit door te komen. Een gewoonte die door veel mensen dagelijkse kost is. Hoewel er…
Bronnen en referenties
  • www.mlds.nl
  • www.thuisarts.nl
  • www.medisch-woordenboek.nl

Reageer op het artikel "Hoe kom ik van mijn galstenen af?"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 26-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!