InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Europese Dag van de Beroerte - Stroke Preventiedag

Europese Dag van de Beroerte - Stroke Preventiedag

Europese Dag van de Beroerte - Stroke Preventiedag De Nederlandse CVA-vereniging organiseert de Dag van de Beroerte in navolging van de Europese organisatie SAFE, die de Europese Dag van de Beroerte op de kalender zette. De dag wordt sinds 2004 in mei gehouden, in verschillende Europese landen, om aandacht te vragen voor mensen die een beroerte hebben gehad, om voor te lichten en om meer beroertes te voorkomen. Een gezonde levensstijl verkleint het risico op een herseninfarct: matig drinken, gezond eten en voldoende bewegen.

Ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum

Beroerte of hersenbloeding

In verschillende landen wordt een beroerte op een verschillende manier betiteld. In het algemeen staat een 'stroke' of 'attack' voor beroerte. In Duitsland spreekt men van 'Schlaganfall', België noemt het vanwege de tweetaligheid in het land 'stroke' en in Nederland gebruiken we 'beroerte' of 'CVA' als we een hersenbloeding of een herseninfarct bedoelen. CVA staat voor Cerebro Vasculair Accident, en dat betekent ‘ongeluk in de bloedvaten van de hersenen.’ CVA wordt tegenwoordig beter onderkend dan in 2004, maar de aandacht ervoor middels een speciale dag is geen overbodige luxe.

Vergrijzing en ongezonde leefstijl

In Nederland krijgen jaarlijks ruim 41.000 mensen te maken met een vorm van CVA. Men verwacht dat het aantal in het tweede decennium van de 21ste eeuw nog zal stijgen, vanwege vergrijzing van de bevolking en een minder gezonde leefstijl. Oudere mensen hebben meer kans op het krijgen van CVA dan jonge mensen, al is de trend dat steeds meer jonge mensen de aandoening krijgen. Daarnaast overleven meer mensen een hartinfarct en deze feiten maken de risicogroep voor CVA groter.

Zichtbare en onzichbare gevolgen

Per jaar overlijden ongeveer 10.000 mensen als gevolg van een beroerte. Naar schatting leven er 500.000 getroffenen met de zichtbare en onzichtbare gevolgen van een beroerte in Nederland.

Oorzaak van invaliditeit

CVA verdient aandacht omdat veel mensen er direct of indirect mee te maken krijgen. Het is de grootste oorzaak van invaliditeit en een van de grootste doodsoorzaken in Nederland. Het is daarom belangrijk dat bekend wordt gemaakt wat CVA is, wat de gevolgen zijn en wat je moet als je denkt dat iemand een beroerte heeft gehad.

SAFE - Stroke Alliance for Europe

Begin 2000 nam SAFE (Stroke Alliance for Europe) het initiatief tot het organiseren van een Stroke Preventiedag. SAVE mobiliseerde zoveel mogelijk Europese landen om eraan mee te doen. SAFE is de Europese koepel-organisatie van patiëntenverenigingen. Uit 19 verschillende Europese landen hebben organisaties zich erbij aangesloten. De Nederlandse CVA-vereniging is daar één van. SAFE streeft naar een forse reductie van het aantal CVA's in Europa. Dit wil de koepelorganisatie bereiken door:
  • voorlichting;
  • hulp en ondersteuning voor iedereen met CVA;
  • overleg met overheden.

CVA-vereniging en Europese Dag van de Beroerte

De CVA-vereniging is een vrijwilligersorganisatie die opkomt voor de belangen van getroffenen. Ook zet de vereniging zich in voor voorlichting aan een groot publiek. De Nederlandse CVA-vereniging is verantwoordelijk voor de organisatie en coördinatie van de Europese Dag van de Beroerte in Nederland. Sinds 2004 wordt de dag in Nederland op of rond 13 mei gehouden. Er worden tal van activiteiten georganiseerd en veel ziekenhuizen en instellingen doen mee. De activiteiten bestaan ondermeer uit:
  • risicometingen;
  • informatiemarkten;
  • symposia;
  • lotgenotenbijeenkomsten;
  • tentoonstellingen;
  • voorlichting over bewegen;
  • informatie over invaliditeit.

De Sionsberg

Ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum doet regelmatig mee aan de Dag van de Beroerte. Een van de activiteiten die bijvoorbeeld in het ziekenhuis worden gedaan is voorlichting door een CVA-verpleegkundige over het ziektebeeld, in de centrale hal van het ziekenhuis. Landelijk besteden ruim 250 ziekenhuizen en overige zorgcentra aandacht aan voorlichting en activiteiten rondom beroerte. Ervaringsdeskundigen, mensen die een beroerte hebben gehad of partners, en de CVA-verpleegkundigen geven informatie over het verminderen van risico’s en beantwoorden vragen van bezoekers.

Verminderen van de kans

De voorlichtingen hebben ook het reduceren van de kans op een beroerte als onderwerp. Het is belangrijk dat bloeddruk, cholesterol en suikerspiegel op een acceptabel niveau zijn. Overgewicht betekent bijvoorbeeld een risicofactor. Roken is uit den boze en alcohol moet met mate gedronken worden als je de kans op CVA wilt verkleinen. Voldoende bewegen is belangrijk. De grootste reductie haal je uit een gezonde levensstijl.

Voorkomen van CVA

Het voorkomen van CVA en het herkennen van een beroerte kan van levensbelang zijn. Bij een behandeling binnen 4 - 4,5 uur kunnen de ernstige gevolgen minder zijn. Daarom is herkennen zo belangrijk.

De Europese Dag van de Beroerte is op of rond 13 mei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroerte: symptomen, oorzaken, behandelingBeroerte: symptomen, oorzaken, behandelingAls je een beroerte (CVA) hebt, is een deel van de hersenen beschadigd, doordat een gedeelte van de bloedtoevoer naar de…
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Beroerte (CVA): symptomen, herkennen, oorzaak en behandelingBeroerte (CVA): symptomen, herkennen, oorzaak en behandelingHerken de symptomen van een beroerte! Des te eerder de behandeling en revalidatie beginnen na een herseninfarct, des te…
Zorg voor de patient die een beroerte heeft gehadZorg voor de patient die een beroerte heeft gehadPer jaar krijgen in Nederland 41.000 mensen een eerste beroerte. Er wordt geschat dat op dit moment in Nederland 190.000…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dag van de Beroerte logo
  • www.dagvandeberoerte.nl
  • www.cva-vereniging.nl
  • Zorggroep Pasana

Reageer op het artikel "Europese Dag van de Beroerte - Stroke Preventiedag"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: De Dag van ...
Medische informatie…
Schrijf mee!