InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Elektrogevoeligheid en de ziekte van Lyme

Elektrogevoeligheid en de ziekte van Lyme

Elektrogevoeligheid en de ziekte van Lyme Veel mensen die bij hun arts komen zien er niet ziek uit. Ze komen echter niet zomaar een afspraak maken. Ze voelen zich niet goed. Vaak al heel erg lang. Een niet zichtbare ziekte wordt helaas vaak afgedaan met: ‘het zit tussen de oren’. Dit wanneer de reguliere testen geen uitkomst bieden en geen diagnose kunnen stellen. Zo ging het met de ziekte van Lyme en zo gaat het met elektrogevoeligheid. De ziekte van Lyme is 15 mei 2014 erkend door de overheid en de kennis hierover gaat gebundeld worden. Elektrogevoeligheid is helaas nog niet erkend.

Ziekte van lyme

De borrelia bacterie (Borrelia burgdorferi) is de veroorzaker van de ziekte van Lyme en is een spirocheet. Via de bloedbaan verspreidt het zich door het hele lichaam. De borrelia bacterie wordt op mensen overgebracht door een met deze bacterie besmette teek. Ongeveer 20% van de teken zijn besmet met de borrelia bacterie. Deze bacterie veroorzaakt bij mensen de ziekte van Lyme. Deze ziekte wordt ook wel ‘de geweldige imitator’ genoemd omdat het andere ziekten kan nabootsen. Ziektes als:
  • multiple- sclerose (MS)
  • artritis
  • chronisch vermoeidheidssyndroom
  • fibromyalgie
  • ALS
  • ADHD
  • Alzheimer

In heel erge gevallen kunnen Lyme patiënten verlamd of in een coma raken.

Niet elke teek bevat de borrelia bacterie. Een aanwijzing na een tekenbeet kan het verschijnen van een de rode ring (de roos) zijn, maar ook niet altijd verschijnt deze bij een ‘besmette’ tekenbeet. Het meest alerte is om elke avond even te controleren of er een teek ergens zit en deze er uithalen met een tekenpen. Wanneer de bacterie in het lichaam zit dan kunnen er griepachtige verschijnselen optreden. Wordt de besmetting niet (tijdig) onderkend en behandeld, dan kunnen allerlei gezondheidsklachten ontstaan, zoals verlamming van gezichtsspieren, dubbelzien, krachtverlies in benen, pijnlijke of gezwollen gewrichten en hartklachten. De CDC (Amerikaanse gezondheidsdienst) schat dat het aantal gevallen van Lyme ligt op 480.000, waardoor Lyme veel vaker voor komt dan AIDS in Amerika. Het aantal gevallen van Lyme dat jaarlijks wordt gemeld is bijna 25-voudig gestegen sinds men in 1982 een nationaal onderzoek is begonnen. Een tekenbeet in Nederland kan gemeld worden bij tekenradar.nl. Na melding van een tekenbeet wordt er drie maanden later contact met de melder opgenomen. Er wordt o.a. gevraagd of er een rode ring zichtbaar was na de tekenbeet om onder ander te inventariseren waar besmette teken zijn. Tevens is zichtbaar waar de meldingen gedaan zijn (waar dus teken zitten) en waar meldingen van een rode ring gedaan zijn (en dus besmette teken zijn).

De ziekte van Lyme kan moeilijk opgespoord worden middels laboratoriumtest, omdat bij een chronische lymepatiënt geen antistoffen meer zichtbaar zijn. Het immuunsysteem kan de intracellulaire bacterie niet traceren of herkennen.

ZendmastZendmast
DECT telefoon / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsDECT telefoon / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
Smartphone / Bron: Geralt / PixabaySmartphone / Bron: Geralt / Pixabay

Elektrogevoeligheid

Door het verblijf op locaties (thuis of/en op het werk) met hoge niveau’s van elektromagnetische straling (EMV) kunnen sommige mensen een overgevoeligheid ontwikkelen voor de frequentiegolven die de draadloze apparaten ‘stralen’. Apparaten als smartphone, tablet, Wifi, DECT telefoon en alle masten (GSM, UMTS en LTE) en Wifihotspots die nodig zijn om draadloos te kunnen internetten, facebooken en twitteren. Zo gauw een ‘schone’ plek gezocht wordt (zonder deze straling) verdwijnen de klachten na een aantal dagen. Bij geen bewustzijn van waar de klachten door veroorzaakt worden, stapelen deze zich op. Veel beginnende klachten worden afgedaan als: oververmoeid, te veel hooi op de vork en voor vrouwen: de overgang of ik word zo ongesteld. De klachten van de ziekte van Lyme lijken veel op de klachten van elektrogevoelig. Hoort elektrogevoeligheid ook bij de ziektes die de borrelia bacterie kan imiteren? De klachten van elektrogevoeligheid en de ziekte van Lyme naast elkaar:

Klachten ziekte van LymeKlachten elektrogevoeligheid
Hoofdpijn/migraineHoofdpijn
SpierspasmenPijn in spieren
Gezwollen gewrichtenSpiertrekkingen in o.a. onderbenen en gezicht
HuiduitslagHuidproblemen
VermoeidheidErnstige vermoeidheid en slaapproblemen
Verlies van coördinatieCoördinatieverlies
SpierpijnRSI en burn-outklachten
Griepgevoel Griepgevoel
HartklachtenHartritmestoornissen
Zicht- en hoor problemenWazig zicht
HaaruitvalTinnitus (piep in de oren)

Zowel voor de zieke van Lyme als voor elektrogevoeligheid, verschillen de symptomen per persoon.

Is er een relatie tussen de ziekte van Lyme en elektrogevoeligheid?

Dr. Dietrich Klinghardt gelooft dat de toename van elektromagnetische velden een factor is van de toename van de ziekte van Lyme. Hij studeerde geneeskunde en psychologie en promoveerde op de betrokkenheid van het autonome zenuwstelsel bij auto- immuunziekten.
De besmetting met de borreliabacterie kan, na schijnbare genezing, een storende overgevoeligheid nalaten. Het extra gevoelig reageren op elektrische invloeden zoals:
  • hoogspanningsmasten
  • elektrische leidingen met hun vuile stroom
  • magnetron
  • draadloze telefoons
  • computers, laptops en tv’s
  • spaar-, tl-, en ledlampen
  • luchtjes (parfum, wasverzachter)
  • geluiden
  • geopathische invloeden (wateraders)

Elektrogevoeligheid als nasleep van de besmetting met de borrelia bacterie, noemt hij het.

Een elektro-overgevoelige die ook de ziekte van Lyme heeft, trekt overal aan de bel omdat de lichaamsvijandige elektromagnetische frequenties van de draadloze technieken het lichaam helse pijnen (kan) geven/ geeft. Dag én nacht. Pijnstillers werken niet! De link hierna geeft een voorbeeld van hoe de ziekte van Lyme je elektro overgevoelig maakt. Een leven zonder toekomst, zonder hulp en zonder hoop. De straling in Nederland wordt alleen maar meer en meer. De mensen met deze vorm van elektro overgevoeligheid worden ook steeds maar meer. Elk jaar! De klachten die de ziekte van Lyme geven en de klachten van een overgevoeligheid voor frequentiegolven van alle draadloze technieken, lijken ook erg veel op elkaar:

De ziekte van Lyme erkend in Nederland

Een ruime Kamermeerderheid heeft in 2014 het burgerinitiatief omarmd waarin wordt gepleit voor een betere en snellere opsporing en behandeling van de ziekte van Lyme. Er moet een onderzoeks- en behandelcentrum komen waar alle kennis over de ziekte wordt gebundeld.

De vraag

Is de ziekte van Lyme mede de oorzaak van elektrogevoeligheid? Op dit moment denkt men dat het een risicofactor is voor elektrogevoeligheid maar diepgaand onderzoek is gewenst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Teken(beet) en de ziekte van LymeTeken(beet) en de ziekte van LymeTeken kunnen ervoor zorgen dat je de ziekte van Lyme krijgt. Tijdens een beet kunnen zij de bacterie Borrelia burgdorfer…
Jaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van LymeJaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van LymeDat je op moet passen met tekenbeten weten de meeste mensen inmiddels wel. Maar wat er gebeurt als ze de ziekte hebben,…
De ziekte van Lyme voorkomen: controleren op tekenDe ziekte van Lyme voorkomen: controleren op tekenDe ziekte van Lyme komt weer meer en meer voor in Nederland. De ziekte die verschillende zaken tot gevolg kan hebben wor…
Bronnen en referenties
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/7905/de_ziekte_van_lyme_en_emv
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Ziekte_van_Lyme
  • http://www.lymevereniging.nl/
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Geralt / Pixabay

Reageer op het artikel "Elektrogevoeligheid en de ziekte van Lyme"

Reacties

Rieja (infoteur), 26-03-2015 19:08 #2
Dag Tanja,
Vraag het je huisarts. Er zijn huisartsen die alsnog antibiotica voorschrijven en er zijn huisartsen die hier het nut niet van inzien. Bovendien: wat wil jezelf: antibiotica slikken? Het kan ook een teek zijn zonder borrellia bacterie. 80% is niet besmet. Niet altijd is er een rode ring, maar roodheid kan ook komen als reactie van het lichaam omdat er een lichaamsvreemd iets is. Meld je nog bij http://www.tekenradar.nl/?

Groet, Ria.

Tanja Boorsma, 26-03-2015 11:45 #1
Pas een teek hele weekend laten zitten dacht dat het wild vlees was of nog erger. Zag wel rood toen ik hem weg had gehaald. Is er een middel voor?

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Stralingsgevoelig
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!