InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergisch voor de muggenbeet

Allergisch voor de muggenbeet

Allergisch voor de muggenbeet Je zult het maar hebben, een allergie voor muggenbeten. Met name in de zomer ben je dan flink de klos, want de muggen vieren immers hoogtij in dit seizoen. Los van het vervelende gevoel wat een muggenbeet kan geven, kan er ook een grote rode bult ontstaan. Mogelijk ben je dan allergisch voor de beten van deze nachtrustverstoorder. Er zijn gelukkig verschillende dingen die je kunt ondernemen om toch een normale nachtrust te hebben.

De stekende mug

In Nederland mag je nog van geluk spreken, dat de muggen je alleen tijdens de nachtelijke uren komen lastig vallen. Er zijn landen, bijvoorbeeld Curaçao, waar de muggen overdag ook om je heen dansen en je lek prikken.
De muggenbeet wordt veroorzaakt door het vrouwtje (het mannetje voedt zich met name met nectar uit bloemen) die een gaatje in je huid/het bloedvat prikt om het bloed er met haar zuigsnuit uit te zuigen. Met het bloed opzuigen spuit ze meteen speekselkliervocht in je lichaam wat voorkomt dat het bloed gaat stollen, erg ingenieus! De eiwitten die hiermee in ons lichaam komen, kennen we niet en worden gezien als een soort gif. Het gevolg is een afweerreactie. Zie daar de reden voor jeuk en het bultje.

Op de hele wereld komen zon 3000 muggensoorten voor, in Nederland komen er ongeveer 25 voor die geen ziekten overbrengen. Waarbij overigens een groot deel van de muggensoorten ook niet steekt.

De allergische reactie

Als het kleine bultje geen klein bultje blijft, maar een grote jeukende veelal rode plek (of schijf, soms met een witte rand) met een behoorlijke zwelling wordt, dan speelt er hoogst waarschijnlijk een allergie op. Deze plekken zijn vaak ook nog pijnlijk en er kan zelfs een blaasje ontstaan. Een normale reactie is dat de bult vaak na enkele uren al minder wordt, maar de jeuk kan dagen aanhouden. Bij een allergische reactie ligt de piek van de klachten van een dag of wat later.

Als je meerdere keren bent gestoken, dan kan je er zelfs ziek van worden. De volgende symptomen kunnen dan de kop op steken:
  • Misselijkheid
  • Rillerig
  • Koorts
  • Spierverslapping
  • Vermoeidheid (niet te verklaren)

Hoe los je het op?

Voorkomen

Als de muggen je in de slaapkamer op komen zoeken, dan is de bekende hor voor het raam plaatsen wel het beste wat je kunt doen. Zo kan de raam heerlijk open voor de frisse lucht, maar laat je de muggen buiten. Wordt het geen hor, hang dan een klamboe op boven je bed en laat deze goed over je gehele bed vallen. Er zijn tegenwoordig heel fashionable klamboes te koop. Verder houden muggen niet van tocht, dus zet ramen en deuren open.

Een andere mogelijkheid is iets op je huid te smeren waar muggen niet van houden. Er zijn speciale sticks die tegen muggen zijn (DEET is een bekende), maar je kunt ook een smeersel nemen als eucalyptusolie of zet citronella in je nabije aanwezigheid.

Genezen

Een muggenbult trekt in principe vanzelf weg, maar als je een allergie hebt dan kan een stuk verkoeling in ieder geval de pijn wegnemen. Gewoon wat ijsklontjes in een schone theedoek op de plek leggen, verzacht al enorm. Een andere natuurlijke verzachter van de pijn is azijn. Gewoon wat op een watje doen en op de muggenbult leggen. Heb je een heftige reactie, dan helpen deze middeltjes over het algemeen niet meer.

Wil je het drastischer aanpakken, dan heeft de drogisterij ook allerlei middeltjes die de pijn helpen te verzachten. Bij een erg heftige reactie, raadpleeg de huisarts.

Tot slot

Het is niet gevaarlijk, maar je kunt er behoorlijke last van hebben. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar soms ben je te laat en zoemt er al een mug in je slaapkamer rond. Gelukkig zijn muggen niet erg snel, dus je kunt altijd proberen voor het slapen gaan de mug proberen te verwijderen uit je slaapkamer. Anders goed insmeren en/of onder de klamboe plaats nemen.
Gerelateerde artikelen
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?Muggenbeten kunnen erg hard jeuken. Wanneer de beet opengekrabd wordt en de muggenbeet geïnfecteerd is wordt dat zelfs n…
Muggenbeet, doodziek door muggenbeetMuggenbeet, doodziek door muggenbeetDe ernst van een muggenbeet moet u vooral niet onderschatten. Al lange tijd kennen we exotische muggen, die ziekten over…
Muggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactieMuggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactieEen muggenbeet kan een sterk jeukende bult veroorzaken op de plek waar de persoon door een mug is gestoken. Jeuk als gev…
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Allergisch voor de muggenbeet"

Reacties

Nanda, 07-10-2015 21:35 #3
Hoi hoi,
ik zit momenteel op Ibiza en ben gisterenmiddag geprikt op mijn bovenbeen aan de achterkant, waarschijnlijk door een mug. Gisterenavond was er een klein bultje te zien maar vanochtend echt een grote dikke rode bult met een witte kring eromheen. Het jeukt vreselijk en voelt heel warm aan! Ook is de plek erg gevoelig. Wat kan ik hieraan doen? Helaas is hier geen apotheek in de buurt. Gaat dit vanzelf weer over?

Alvast bedankt
Groetjes Nanda

W. Geurtsen, 12-08-2014 09:57 #2
Ben zelf mijn hele leven allergisch geweest, mijn muggebulten zagen eruit als wespesteken en konden 2 weken pijn doen en jeuken. In die tijd vond men mij een aanstelster als ik er dan ook nog ziek van werd. Mijn zoon heeft deze allergie ook, waarschijnlijk genetisch bepaald? Het is wel zo nu ik een streng dieet volg tegen schimmel in mijn darmen, [opgelopen met het eten van doppindas] ik geen bulten meer krijg na een steek. Het dieet bestaat uit pompoen rijst rijstwafels met gerstemoutstroop quinoa citroen sproutgroentes, dus helemaal zonder vetten suikers dierlijke eiwitten, het lijkt mij niet nodig om zo een dieet te houden voor een muggebult, maar misschien bij een wespesteek of veel muggebulten?

Gebeten, 28-07-2014 08:13 #1
Ik en mijn moeder hebben een dergelijke reactie op een bepaald soort mugje.

ik weet niet of het al een naam heeft maar ik heb het gelukkig al wel eens gevangen!

het beestje is bijna de lengte van mijn pinknagel heeft een lijf dat uit verschillende "bolletjes" lijkt te bestaan, lange dunne pootjes en vleugels bijna even lang als zijn lijfje, het ergste is dat je het beestje niet hoort zoemen of vliegen!
ik heb gewoon toevallig geluk gehad deze te vangen na 5 keer geprikt/gebeten te zijn.

ik heb geen flauw idee of deze mug al een benaming heeft maar vervelend is het zeker.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!