InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de galblaas of last van galstenen? Behandeling

Pijn aan de galblaas of last van galstenen? Behandeling

Pijn aan de galblaas of last van galstenen? Behandeling Hevige krampen en pjin in de rechterzij kunnen wijzen op een probleem aan de galblaas. Oorspronkelijk is het de lever die de gal produceert in het kader van haar afvalstoffen verwerkende functie. Galstenen kunnen zo groot worden als knikkers en ontstaan doordat de galvloeistof is verhard. Hierdoor kan de galgang geblokkeerd geraken en kunnen er ontstekingen aan de galblaas en de alvleesklier ontstaan. Als je de galblaas wilt ondersteunen dan kan dit met voedingssupplementen die het orgaan helpen zuiveren. Wat zijn de oorzaken van galstenen en welke behandeling ertegen is nuttig?

Pijn galblaas

Gal is een vloeistof die wordt geproduceerd door de lever. De lever is een cruciaal orgaan als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Die lever produceert gal in het kader van die zuiverende functie, meer bepaald het afbreken van afvalstoffen en het verbranden van vetten. De galvloeistof heeft een groenachtige kleur en wordt opgeslagen in een peervormig orgaan vlakbij de lever, de galblaas. De galblaas ligt bovenaan rechts in de buikholte en is met de darm verbonden via de galgang. Bij een probleem aan de galblaas kan pijn in de rechterzij gevoeld worden.

Wat zijn galstenen?

Galstenen kunnen optreden nadat er een verharding van de galvloeistof heeft plaatsgevonden. Galstenen ontstaan in feite op dezelfde manier als nierstenen: door een te kleine hoeveelheid vloeistof verharden afvalstoffen tot stenen. Gal wordt dus dikker en harder waardoor galstenen voor problemen kunnen gaan zorgen. En precies omdat de galblaas regelmatig samentrekt wordt het proces van verharding nog versterkt. Galstenen kunnen geblokkeerd geraken in de galgang waardoor hevige pijn kan ontstaan. Galstenen kunnen verschillen qua grootte, gaande van minuscule bolletjes tot stenen ter grootte van knikkers.

Oorzaken galstenen

Over de precieze oorzaak van galstenen is nog weinig met absolute zekerheid te zeggen. Wel neemt men aan dat genetische aanleg een rol speelt bij galproblemen. Ook kunnen galproblemen te maken hebben met cholesterol. Het lijkt dus logisch om teveel vette voeding en overgewicht als een van de mogelijke oorzaken van galstenen te beschouwen.

Symptomen galstenen

Galstenen kunnen ook zonder merkbare symptomen in je lichaam aanwezig zijn. Het gaat dan om uiterst kleine galsteentjes die opgenomen worden in de spijsvertering en verdwijnen via de stoelgang. In ernstiger gevallen ontstaan er galproblemen en worden de volgende symptomen merkbaar:

Krampen en pijn in de rechterzij
Het besef van een galprobleem komt pas bij het optreden van pijn; dit is wanneer een (grotere) galsteen klem geraakt in de galgang en voor galkolieken zorgt. Galkolieken zijn hevige samentrekkingen van galblaas en galgang met als bedoeling de galstenen weg te werken. Typisch aan deze pijn is dat ze komt en gaat. Maar als ze acuut is kan je de pijn nauwelijks verdragen en maakt ze je heel onrustig (je staat op en loopt onrustig rond alsof je als het ware wilt wegvluchten voor de pijn).

Bijkomende symptomen galproblemen
Je lichaam kan koorts gaan ontwikkelen en mogelijk moet je ook braken. Door een blokkade van de galgang kan er een galblaasontsteking volgen die onrechtstreeks ook een ontsteking van de alvleesklier met zich mee kan brengen. Dit komt omdat de galgang gedeeltelijk door de alvleeslklier (pancreas) gaat. Hierdoor kan er meer pijn optreden, die bovendien naar de rug kan uitstralen.

Behandeling galstenen

Bij aanhoudende pijn in de rechterzij zal verder onderzoek door de arts bijkomende informatie opleveren. Een echografie of een MRI-scan kunnen uitstluitsel brengen over de grootte van de galstenen. Ook zal hierbij te zien zijn in welke mate de galstenen de galgang blokkeren. Indien nodig zal er een galsteenoperatie plaatsvinden waarbij de galstenen worden verwijderd.

Voedingssupplementen voor de galblaas

Je kan eventueel de galblaas extra ondersteunen door voedingssupplementen te nemen. Dankzij deze voedingssupplementen wordt het orgaan extra gezuiverd en gereinigd en kan je de kans op mogelijke problemen verkleinen. Een voorbeeld van een voedingssupplement dat in dat opzicht nuttig kan zijn is Balance Pharma Galblaas. Door dit supplement te nemen kan de werking van de galblaas ondersteund worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: galstenenGalstenen zijn stenen die zich in de galblaas of galwegen bevinden. De stenen kunnen heftige pijnklachten geven, de zo g…
Last van galstenenLast van galstenenWist u dat veel mensen galstenen hebben? Galstenen hoeven geen klachten te geven, maar als ze klachten geven kunt u er b…
Galstenen, symptomen en behandelingGalstenen, symptomen en behandelingEen galsteen is een steen die zich in de galblaas of in de afvoerbuis hiervan bevindt. De meeste mensen met galstenen er…
Galblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingGalblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingIn de galblaas, een peervormig orgaantje net onder de lever gelegen, wordt de gal geconcentreerd en bewaard. De gal word…
Galstenen, galaanval en galblaasoperatieGalstenen, galaanval en galblaasoperatieGalstenen kunnen een galaanval veroorzaken en de bron zijn van ontstekingen aan de galwegen. Een remedie is de verwijder…
Bronnen en referenties
  • https://www.thuisarts.nl/galstenen/ik-heb-galstenen
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/galblaasontsteking/item33954
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Galsteen (bronnen geraadpleegd op 25/06/2016).

Reageer op het artikel "Pijn aan de galblaas of last van galstenen? Behandeling"

Reactie

Marleen Lapeere, 08-07-2016 17:07 #1
Beste,
Na klinisch onderzoek zijn er bij mij galstenen vastgesteld.
Nu eet ik regelmatig verse ananas. Is dit efficiënt voor het verwijderen van galstenen?
Welke voeding (fruit, groenten, voedingssupplementen) zijn aan te raden?

Met vriendelijke groet,
Marleen

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-06-2016
Gepubliceerd: 28-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zijpijn behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!