InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spiertrekkingen tijdens het slapen

Spiertrekkingen tijdens het slapen

Spiertrekkingen tijdens het slapen Spiertrekkingen zijn onwillekeurige, plotselinge bewegingen die op elk moment kunnen optreden, zelfs wanneer je slaapt. Deze bewegingen zijn slechts tijdelijk en vereisen geen verdere behandeling. In sommige gevallen kunnen deze spiertrekkingen wel duiden op een onderliggend medisch probleem. Verschillende aandoeningen kunnen leiden tot onwillekeurige spiertrekkingen tijdens het slapen.

Soorten spiertrekkingen

Het probleem dat zich voordoet als we spiertrekkingen willen definiëren, is het feit dat elke persoon deze anders kan ervaren. De ene persoon zal spiertrekkingen ervaren na een stuiptrekking tijdens het slapen terwijl een andere persoon dit dan weer zal omschrijven als een zenuwtic. Het is noodzakelijk om na te gaan wat aan de basis ligt van deze bewegingen om deze zo correct mogelijk te kunnen behandelen.
  • Stuiptrekkingen zijn onwillekeurige spastische bewegingen.
  • Spierspasmen zijn onwillekeurige spiersamentrekkingen die kunnen leiden tot krampen. Beenkrampen tijdens de slaap zijn een gemeenschappelijk probleem die geen behandeling vereisen maar het is wel belangrijk om je arts erover in te lichten.
  • Myoclonus zijn onwillekeurige bewegingen die kunnen worden veroorzaakt door plotselinge spanning of ontspanning van een spier of spiergroep.
  • Tics zijn repetitieve bewegingen die spontaan en intermitterend voorkomen. Tics zijn meestal geconcentreerd in bepaalde gebieden zoals het gezicht, de handen, de romp, de nek en schouders.
  • Huiveringen zijn zachter dan stuiptrekkingen, spasmen en tics. Deze onwillekeurige bewegingen zijn ritmisch trillende bewegingen die veel mogelijke oorzaken hebben.

Oorzaken van spiertrekkingen tijdens het slapen

Het is heel belangrijk dat de oorzaak van de spiertrekkingen, die optreden tijdens de slaap, geïdentificeerd wordt omdat dit kan helpen om voor de patiënt een kwalitatieve oplossing te vinden voor het probleem. Hoewel er talloze oorzaken bestaan van spiertrekkingen zijn er een paar opvallende die gerelateerd zijn aan de slaap. Sommige patiënten ondervinden al verbetering door enkel hun bedroutine te veranderen, vooral als de spiertrekkingen werden veroorzaakt door alcohol of medicatie.

Myoclonus tijdens de slaap

De myoclonus komt voor bij het begin van de slaap en is dan ook een probleem in de eerste fase van de slaap. Mensen die een myoclonische zenuwtrekkingen ervaren krijgen het gevoel dat ze vallen of afdrijven en de neiging hebben zichzelf op te vangen. De plotseling schok van de beweging wekt de persoon in kwestie onmiddellijk. Sommige mensen vinden het moeilijk om hierna terug in slaap te vallen. In sommige gevallen kan de myoclonische samentrekking terugkeren wat een teken kan zijn van een onderliggende aandoening of slaapstoornis.

Periodieke beweging van de ledematen stoornis

De periodieke beweging van de ledematen stoornis (PLMD) is een slaapstoornis waarbij schokkende bewegingen van ongeveer 30 seconden voorkomen. Het trillen tijdens de slaap gebeurt ritmisch en het verstoort de slaap. Patiënten met PLMD ervaren vermoeidheid overdag hoewel ze niet elke keer gewekt worden door deze schokkende bewegingen.

Rusteloze benen syndroom

Het rusteloze benen syndroom (RLS) is een slaapstoornis die kan leiden tot trillingen tijdens het slapen. De bewegingen treden op omdat de slaper een sterke drang heeft om te bewegen als gevolg van vervelende kruipende sensaties in de benen.

REM-slaap gedragsstoornis

De REM-slaap gedragsstoornis voorkomt dat de slaper de normale slaapverlamming ervaart tijdens de REM-cyclus. Tijdens deze fase is de slaper niet in staat om te bewegen en verhindert hem te handelen zoals in zijn droom. De REM-slaap gedragsstoornis kan leiden tot plotselinge, onwillekeurige bewegingen die kunnen worden omschreven als krampen, maar de bewegingen kunnen ook krachtig en minder subtiel zijn.

Behandelen van spiertrekkingen tijdens de slaap

Een cruciale stap in de behandeling naar slaapproblemen is het raadplegen van een arts. In sommige situaties kan het nodig zijn om een slaapstudie te ondergaan om het specifieke probleem te lokaliseren. Tijdens een slaaponderzoek worden apparaten gebruikt die elke beweging van het lichaam tijdens de slaap waarnemen. De studie kan helpen om de oorzaak van de plotselinge bewegingen vast te stellen en zo de juiste behandeling op te starten. In sommige gevallen stopten de bewegingen vanzelf en was er geen verdere behandeling noodzakelijk. Mogelijk behandelingen kunnen bestaan uit:
  • Lichaamsoefeningen
  • Behandelingen tegen beenkrampen
  • Het behandelen van het rusteloze benen syndroom
  • Slaaptips

Het behandelen van onderliggende medische problemen kan leiden tot een oplossing van het probleem. De arts kan ook een behandeling suggereren voor de onwillekeurige bewegingen. Indien de schokken tijdens de slaap van terugkerende aard zijn en interfereren met het vermogen om voldoende slaap te krijgen is het belangrijk om met een arts over de verstoringen te praten.

Lees verder

© 2014 - 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rusteloze benen syndroom/Restless legs syndrome (RLS)Rusteloze benen syndroom/Restless legs syndrome (RLS)Een al dan niet goede nachtrust is afhankelijk van hoe gemakkelijk je de slaap kan vatten en effectief in slaap blijft g…
Wat is de oorzaak van rusteloze benen?Wat is de oorzaak van rusteloze benen?Volgens Wetenschappelijk onderzoek van de Vereniging Vlaamse Huisartsen zijn er ongeveer zo'n 5 tot 15 % mensen, zowel m…
Rusteloze benen: Venoruton forte helptRusteloze benen: Venoruton forte helptRusteloze benen of Restless Legs is zo'n aandoening die niet tot gevaren voor de gezondheid leidt, maar die wel ontzette…
Criteria voor rusteloze benen (Restless Legs Syndrome)Criteria voor rusteloze benen (Restless Legs Syndrome)Als je last hebt van rusteloze benen, is het aan de buitenkant niet zichtbaar. Het is lastig om uit te leggen, omdat je…
Restless Legs of rusteloze benen syndroomRestless Legs of rusteloze benen syndroomEen half miljoen mensen in ons land heeft regelmatig last van het Restless Legs Syndroom. Wat zijn de kenmerken van deze…
Bronnen en referenties
  • https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte--Aandoening/Periodiek-bewegende-ledematen/837/855
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Restless_legs-syndroom"

Reageer op het artikel "Spiertrekkingen tijdens het slapen"

Reacties

P. Beuger, 27-08-2015 11:08 #3
L.S.
Regelmatig heb ik last van schokkende bewegingen in mijn slaap. Dit is zeer lastig voor mijn partner. Ik gebruik 's avonds alcohol voor het naar bed gaan en gebruik diverse medicijnen o.a. tegen suikerziekte. Kan ik dit zelfstandig oplossen?
Graag reactie. Reactie infoteur, 27-08-2015
Beste
Bedankt voor jouw reactie. Dit lijkt me inderdaad vrij onaangenaam voor jou en jouw partner. Wist je dat bepaalde factoren zoals alcohol, koffie, stress en vermoeidheid een grote rol spelen bij het uitlokken van spiertrekkingen? Wanneer je deze mogelijke oorzaken aanpakt zouden de klachten aanzienlijk moeten verminderen.

Anne, 29-04-2015 09:25 #2
Mijn handen maken steeds kleine bewegingen voor het slapen gaan en daarom kan ik niet slapen.Al gekeken door neuroloog, .e.e.g gehad, maar geen afwijkingen.Iemand herkenning?

Mieke, 27-02-2015 13:35 #1
Ik heb de spiertrekking. Juist als ik niet slaap, ze houden mij uit mijn slaap, ik kan het ook hebben als ik op een stoel of bank zit. Het is net of ik mijn voet bv brand en met een snelheid terug trek, heel mijn been is dan gespannen. wat kan ik er aan doen?

Infoteur: Robin990
Laatste update: 19-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!