InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vitamine B6 tekort door anticonceptiepil

Vitamine B6 tekort door anticonceptiepil

Vitamine B6 tekort door anticonceptiepil Veel vrouwen gebruiken jarenlang de anticonceptiepil ter voorkoming van een zwangerschap of om menstruatieklachten te verminderen. Wat veel vrouwen niet weten is dat zij meer vitamine B6 nodig hebben en daardoor vaak de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet binnenkrijgen. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de stofwisseling en krijg je binnen via de voeding. Vermoedelijk heeft gewichtstoename tijdens het gebruik van de pil te maken met een tekort aan vitamine B6. Deze vitamine komt vooral voor in vlees, vis, eieren, groente, zuivel en graanproducten.

Algemeen

Vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, is een vitamine die het lichaam niet zelf kan maken. Daarom moeten we dit binnenkrijgen via de voeding. Daarom wordt het ook wel een essentiële vitamine genoemd. Het behoort tot het vitamine B-complex en is oplosbaar in water. Pyridoxine speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling en is nodig voor de aanmaak van bloedcellen. Daarnaast zorgt het voor een goede werking van het immuunsysteem en voor een goede werking van de zenuwen. Vrouwen die aan de pil zijn, zwanger zijn of borstvoeding geven hebben meer behoefte aan vitamine B6.

Vitamine B6 en pilgebruik

Vrouwen die de pil slikken, doen dit vaak jarenlang achter elkaar. Meestal is het om een zwangerschap te voorkomen, er zijn ook vrouwen die de pil gebruiken tegen menstruatieklachten. Er bestaat dan een kans dat er uiteindelijk een tekort ontstaat aan vitamine B6 omdat je door het pilgebruik meer behoefte aan deze vitamine hebt. Door de werking van deze hormoontabletten wordt er meer vitamine B6 via de urine uitgescheiden. Hierdoor halen veel vrouwen niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). De standaard ADH voor vitamine B6 bij volwassenen is 1,5 mg. Dat staat gelijk aan ongeveer zes sneetjes volkorenbrood. Als je de pil slikt, is dit niet voldoende. Of je een tekort hebt aan vitamine B6 kun je laten controleren bij de huisarts.

Symptomen tekort vitamine B6

Een gebrek aan pyridoxine heeft vooral gevolgen voor het zenuwstelsel en de huid. De gevolgen voor het zenuwstelsel zijn onder andere: een gevoel van neerslachtigheid en verwardheid. De huid kan rood worden, jeuken en uitslag vertonen. De meest voorkomende symptomen van een tekort zijn:

  • Problemen met stofwisseling en daardoor gewichtstoename
  • Schilferende huid, vooral rond ogen, neus, mond en achter de oren
  • Pijnlijke rode lippen
  • Depressie en zenuwachtig gevoel
  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Kloofjes in mondhoeken
  • Ontstoken tong

Gewichtstoename

Vitamine B6 speelt in de stofwisseling vooral een rol bij de verwerking van vet en de opslag van glucose. Veel vrouwen beweren dat ze last hebben van gewichtstoename door het gebruik van de pil. Vermoedelijk speelt een tekort aan deze vitamine een rol bij het aankomen. Mocht je hier last van hebben, kun je proberen het probleem op te lossen door deze vitamine voldoende met de voeding binnen te krijgen of een Multivitamine te slikken die vitamine B6 bevat. In overleg met de arts kan gekozen worden om het tekort te behandelen met vitamine B6-supplementen of met een vitamine-injectie.

Voeding met vitamine B6

Bij een gezond eetpatroon krijg je de ADH van pyridoxine binnen. Er zijn veel voedingsmiddelen waarin de vitamine voorkomt. Het komt vooral voor in vlees, vis, eieren, groente, melkproducten en graanproducten. Maar het komt ook voor in aardappelen, zilvervliesrijst, noten, leverproducten en kip. Het komt voor in fruit, vooral in bananen en watermeloen.

Gevolgen langdurig tekort

Bij een langdurig tekort aan vitamine B6 verzwakt het immuunsysteem, waardoor je vatbaarder bent voor allerlei ziekten. Vitamine B6 zorgt ervoor dat het lichaam ijzer kan opnemen omdat het de groei van rode bloedcellen bevordert. Daarom kan er bij een tekort aan vitamine B6 ook een ijzergebrek ontstaan (bloedarmoede). Andere gevolgen kunnen zijn:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.salusi.nl
  • www.medicinfo.cz.nl

Reageer op het artikel "Vitamine B6 tekort door anticonceptiepil"

Infoteur: Ymbakker
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!