InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Autofobie, de angst om alleen te zijn: oorzaak, behandeling

Autofobie, de angst om alleen te zijn: oorzaak, behandeling

Autofobie, de angst om alleen te zijn: oorzaak, behandeling Op een normale dag bevinden wij ons in veel situaties in ons eentje. We zitten alleen in de woonkamer, slapen alleen in de slaapkamer of gaan alleen naar het toilet toe. Iemand die lijdt aan autofobie is bang als hij of zij aan zulke situaties denkt of als ze daadwerkelijk in hun eentje zijn. Ze doen er alles aan om dit te voorkomen. Autofobie wordt behandeld met onder andere mindfullness, exposuretherapie en gesprekken met een psycholoog.

Autofobie

Autofobie is de ziekelijke en irrationele angst om alleen te zijn. Iemand die lijdt aan deze fobie, die overigens veel voorkomt wereldwijd, is bang om alleen in een ruimte aanwezig te zijn of bang door het denken aan alleen zijn. Deze angst wordt vaak verward met de angst om alleen over te blijven (op seksueel gebied), maar de twee fobieën verschillen sterk van elkaar. Er bestaat vaak geen veilige omgeving voor de autofoob en de persoon kan alleen ontspannen als ze in nabijheid van andere mensen zijn. Bij iedere persoon die lijdt aan autofobie uit de angst zich op een andere manier. Bij sommige mensen gaat de angst zo ver dat het dagelijks leven ernstig in gevaar komt. Ze nemen irrationele maatregelen om te voorkomen dat ze alleen zijn en hebben last van, soms hevige, paniekaanvallen. Voor de meeste patiënten is geen enkele omgeving veilig als ze alleen zijn. De slaapkamer, woonkamer en andere vertrekken in het eigen vertrouwde huis worden als vijandig beschouwd. Zodra deze angst het leven gaat beheersen dient er zo snel mogelijk contact te worden gezocht met een huisarts.

Alleen zijn of verlaten worden

Wij zijn op een normale dag op veel momenten even alleen. Voor mensen die geen last hebben van autofobie gaan deze situaties vaak onopgemerkt voorbij, maar voor iemand met autofobie zijn dit soort situaties een hel. We gaan alleen naar het toilet toe, zijn alleen op het kantoor aanwezig of zitten gezellig samen thuis met vriend of vriendin, maar hij of zij moet naar werk of naar het eigen huis toe. Allemaal nare situaties voor een autofoob (iemand die lijdt aan autofobie). Omdat we vaak niet kunnen voorkomen dat we alleen zijn is het voor iemand met autofobie van groot belang om hulp in te schakelen.

Hoe ontstaat autofobie?

Wetenschappers, therapeuten en psychologen zijn het er over eens dat de angst in de meeste gevallen is ontstaan dankzij een traumatische ervaring uit de jeugd. Iemand is overleden of een ouder heeft het gezin verlaten door een scheiding. Dit soort situaties kunnen er op latere leeftijd ook voor zorgen dat de angst ontwikkelt bij een patiënt. Verlaten worden in de jeugd levert vaak psychische, emotionele en/of financiële stress op en men heeft te maken met meerdere heftige emoties. Dit soort angsten kunnen de fobie versterken.

Symptomen van de angst om alleen te zijn

Iedere patiënt (een autofoob, iemand die lijdt aan autofobie) reageert anders op een situatie waarbij hij of zij alleen in een ruimte overblijft of bij de gedachte aan alleen zijn. Symptomen die regelmatig voorkomen bij deze personen horen bij een paniekaanval. De patiënt krijgt een droge mond, begint met ongecontroleerd transpireren (begint vaak bij de handpalmen) en heeft het gevoel de controle volledig over het lichaam te verliezen. Als iemand alleen in een kamer zit en er met niemand over kan praten of niet gerustgesteld kan worden, kan het voorkomen dat iemand die lijdt aan autofobie het gevoel ervaart alsof hij of zij ieder moment dood kan gaan (bijvoorbeeld stikken dankzij onregelmatige ademhaling en hyperventilatie). Andere symptomen van deze fobie kunnen zijn:

  • Een oncontroleerbare angst als men denkt aan alleen zijn of als iemand daadwerkelijk alleen is.
  • Het gevoel dat men alles moet doen om niet alleen te hoeven zijn
  • Niet kunnen functioneren als iemand alleen in een ruimte is
  • Altijd iemand in de buurt willen hebben
  • Niet alleen ergens heen durven (bijvoorbeeld toilet, slaapkamer)
  • Gevoel dat men er niet bij hoort
  • Gevoel uzelf volledig te verliezen of de angst om volledig door te draaien/gek te worden ontwikkelen naast autofobie

Behandeling van autofobie

Net als bij andere fobieën is de behandeling van autofobie is de meeste gevallen zeer effectief. De soort behandeling hangt van de patiënt af. De ene persoon heeft er baat bij om met een ‘vreemde’ (psycholoog of gedragstherapeut) te praten over de angst om alleen te zijn, waar de andere persoon al kalm wordt door enkele ademhalingsoefeningen. Bij autofobie worden, bij ernstigere gevallen, behandelingen vaak gecombineerd. Behandelingen van autofobie zijn onder andere:

  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen die thuis gedaan kunnen worden
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie (oxazepam of antidepressiva als citalopram, sertraline of pardoxetina)

Tot slot

Als uzelf bang bent of uw kind/baby of iemand in uw omgeving bang is om alleen te zijn, hoeft dit niet direct ernstige gevolgen te hebben. De meeste mensen willen graag dat er mensen in de buurt zijn waar ze tegen kunnen praten en activiteiten mee kunnen ondernemen, dit is een normaal en menselijk iets.. Als er echter een angst ontstaat om alleen te zijn en het dagelijks leven beperkt wordt is het zaak om in te grijpen. Zodra de eerste symptomen van hevige angst opkomen om alleen te zijn dient er zo snel mogelijk een huisarts te worden geraadpleegd. Des te eerder een behandeling wordt gestart, hoe sneller de angst zal verminderen of verdwijnen. Deze angst komt wereldwijd voor op alle leeftijden, zowel bij mannen als vrouwen en is niet iets om u voor te schamen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bang in het donkerBang in het donkerVeel kinderen zijn bang in het donker. Meestal zijn het vooral jonge kinderen die hier last van hebben. Het kan echter o…
Waarom zijn we bang in het donker?Waarom zijn we bang in het donker?Bang in het donker, dat zijn we allemaal wel eens geweest. Maar waarom zijn we dat eigenlijk? Soms zelfs op latere leeft…
Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandelingClaustrofobie is een fobie voor kleine ruimten. Daarom wordt het ook wel "engtevrees" genoemd. Als je aan claustrofobie…
Spinnenangst: aangeboren of aangeleerd?Spinnenangst: aangeboren of aangeleerd?Als de herfst is begonnen en de bladeren beginnen te vallen, komen spinnen weer uit alle hoeken en gaten tevoorschijn. W…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Autophobia
  • http://www.dualdiagnosis.org/substance-abuse-among-suffering-phobias/autophobia/
  • http://www.fearof.net/fear-of-abandonment-phobia-autophobia/
  • http://www.suc7.com/autofobie-angst-om-alleen-te-zijn/

Reageer op het artikel "Autofobie, de angst om alleen te zijn: oorzaak, behandeling"

Infoteur: Eddwin
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!