InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tips

Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tips

Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tips Pijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunnen ook bijkomende symptomen veroorzaken, afhankelijk van de oorzaak van het probleem. Denk bijvoorbeeld aan de voortdurende drang om te urineren, en enkel kleine hoeveelheden urine kunnen uitplassen. Vaak voorkomende oorzaken van pijn bij het plassen bij mannen zijn onder meer prostaatontsteking en nierstenen. Supplementen ter ondersteuning van de blaas, de nieren en de prostaat kunnen eventuele plasklachten helpen voorkomen. Welke tips kunnen nog zoal helpen bij de behandeling van plasklachten bij de man?

Pijn bij het plassen bij de man

Plassen is zo een van die lichaamshandelingen die zo vanzelfsprekend zijn dat je er nauwelijks bij stilstaat. Tot op de dag dat je er pijn van gaat ondervinden. Naar het toilet gaan zou een pijnloze handeling moeten zijn om het lichaam van afvalstoffen te ontdoen. Als er in dat geval ongemakken optreden, zoals een pijnlijk, branderig gevoel bij het plassen, dan is het aangeraden om deze symptomen niet te negeren. Plasklachten die lang blijven voortduren kunnen een alarmsignaal zijn dat er wat mis is met je lichaam, meer bepaald met je urinewegen.

Voorbijgaande plasklachten

In sommige gevallen zijn de symptomen van plasklachten vrij mild en van korte aard. Mogelijk ervaar je als man enkele keren per dag een lichtjes pijnlijk gevoel bij het plassen dat vrij goed te verdragen is. In veel van die gevallen is de plasklacht niet ernstig en gaat het snel voorbij. Het gaat dan om mini-ontstekingen waartegen je weerstandssysteem snel en effectief kan reageren.

Aanhoudende pijn

Kenmerkende symptomen

Wanneer de plasklachten lange tijd blijven duren kan er meer aan de hand zijn. Aanhoudende pijn bij het plassen kan gepaard gaan met bijkomende symptomen. Mannen ervaren bij plasklachten vaak een pijnlijk, stekend gevoel dat samengaat met branderigheid. Het plassen zelf kan daardoor moeilijk en ongemakkelijk verlopen. Ook in kleine hoeveelheden moeten urineren en constante drang daartoe hebben zijn typische symptomen die in hetzelfde kader moeten gezien worden. Voorts kan de urine gaan verkleuren, troebel worden of erg slecht ruiken. Wanneer je bloed in de urine opmerkt neem je best meteen contact op met je arts.

Onrechtstreekse symptomen

Symptomen die passen in het ziektebeeld waar pijnlijke plasklachten deel van uitmaken, zijn erg talrijk. Het kan onder meer gaan om:
  • koorts
  • vermoeidheid
  • pijn bij het vrijen
  • pijn in de lies
  • pijn in de onderbuik
  • pijn in het bekken

Pijn urineren man: oorzaken

Urineren kan pijnlijk zijn omwille van tal van oorzaken, die qua ernst vrij ver uiteen kunnen liggen. Enkele voorbeelden van dergelijke oorzaken zijn:
  • nierstenen
  • plasbuisontsteking
  • blaasontsteking
  • prostaatproblemen
  • reactieve artritis
  • kanker (blaas, prostaat, nieren)
  • seksueel overdraagbare aandoening (SOA): bv. chlamydia, gonorroe

Behandeling pijnlijke plasklachten

Pijn bij het plassen zal worden behandeld afhankelijk van de oorzaak van het probleem. Bacteriële infecties van de urinewegen worden doorgaans effectief bestreden met antibiotica, net als een hele resem SOA's. Nierstenen kunnen erg pijnlijke gevolgen hebben omdat ze de plasbuis noodgedwongen vergroten, maar eens de niersteen uitgeplast is kan de pijn verdwijnen. Is er sprake van kanker, bijvoorbeeld aan de blaas, dan zullen een of meerdere therapieën ter bestrijding van kanker worden toegepast zoals chemotherapie, radiotherapie, en/of operatief ingrijpen.

Algemene tips

Infecties kan je moeilijk helemaal voorkomen maar toch kan het nuttig zijn om op enkele dingen te letten. Om pijn bij het urineren en de problemen die daaraan ten grondslag liggen te voorkomen is het aangeraden om je aan enkele tips te houden:
  • veilig vrijen
  • intieme hygiëne
  • water drinken om afvalstoffen te helpen verwijderen
  • preventief medisch onderzoek vanaf middelbare leeftijd (tijdige opsporing van oa. prostaatontsteking)

Supplementen urinewegen

Voedingssupplementen die de urinewegen helpen reinigen en extra ondersteunen kunnen nuttig zijn om plasklachten bij de man te voorkomen. Dankzij bepaalde supplementen kunnen zowel de nieren als de blaas en de urineleider beter hun werk doen. Hierdoor verkleint de kans op pijnlijke klachten bij het plassen. Daarnaast kunnen ook supplementen die voordelig zijn voor de werking van de prostaat het risico op infecties verlagen, wat onrechtstreeks dus ook de kans op pijn bij het urineren verkleint. Supplementen voor zowel nieren, blaas als prostaat kunnen in dit geval dus heilzaam zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen is een probleem waar een heleboel vrouwen regelmatig last van hebben. Plasklachten bij de vrouw bes…
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tipsNachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tips's Nachts vaak moeten opstaan om te gaan plassen: is dat normaal? Dat vragen veel mensen zich af die vaak wakker worden…
Prostaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker is een ziekte die meestal bij oudere mannen ontdekt wordt. Tegenwoordig komt het echter in de Westerse we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Walkerssk / Pixabay
  • http://www.allesoverurologie.nl/mannen/plasproblemen
  • https://www.thuisarts.nl/plasbuisontsteking/ik-heb-plasbuisontsteking (bronnen geraadpleegd op 11/09/2015).

Reageer op het artikel "Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannenzaken
Medische informatie…
Schrijf mee!