InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Altijd zweethanden: een operatie kan helpen

Altijd zweethanden: een operatie kan helpen

Altijd zweethanden: een operatie kan helpen Altijd enorme zweethanden of -oksels. De aandoening wordt ook wel hyperhidrosis genoemd en betekent overmatig transpireren. Voor mensen die er aan lijden is het een kwelling. Maar het kan worden opgelost. Met een operatie. Ook botox kan helpen, maar dat is een tijdelijke oplossing voor overmatig zweten. Maar wat gebeurt er bij een operatie om overmatig zweten op te lossen en wat zijn andere mogelijkheden om de aandoening te verhelpen?

Hyperhidrosis

Hyperhidosis betekent dat iemand overmatig zweet. Niet een beetje meer dan iemand anders, maar echt heel erg en vooral heel erg zichtbaar. Voor veel mensen die er aan lijden is dat een enorme beperking. Ze durven geen handen te schudden, hebben altijd het gevoel dat ze overal zweetvlekken hebben. Hun sociale leven heeft er dus behoorlijk onder te lijden. Vaak bedenken ze er allerlei oplossingen voor zoals de handen heel lang onder de koude kraan houden en altijd handdoeken bij de hand hebben om dat zweet maar af te vegen. Of ze hebben altijd stapels zakdoeken bij de hand waar ze hun handen aan af vegen of ze dragen kleding die de transpiratievlekken verhullen.

Waar komt hyperhidrosis het meeste voor?

Hyperhidosis komt het meeste voor aan handen en of oksels en soms is dat in combinatie met de voeten. Ook zijn er mensen die heel veel zweten op hun hoofd en soms over hun hele lichaam.

Ongeveer 3 procent van de Nederlanders lijdt er aan

Ongeveer 3 procent lijdt naar verwachting aan overmatig zweten. Het kan echter ook veel meer zijn, want blijkbaar schamen heel veel mensen zich er voor en gaan ze er niet mee naar de dokter. En dat is heel jammer, want er is zeker iets aan te doen.

Oorzaak van overmatig zweten

De oorzaak van het overmatige zweten is nooit achterhaald. Doktoren denken dat het wel eens kan komen door een toegenomen stimulatie van de zweetklieren door de sympathische zenuw.

Behandeling

Hoewel dus niet helemaal duidelijk is hoe het komt dat iemand overmatig zweet, zijn er wel al oplossingen voor. Dit zijn
  • Topische agentia,
  • medicijnen,
  • iontoforese,
  • spuiten met botulinum toxine (botox),
  • een operatie.

Topische agentia

Topische agentia zijn vooral aluminiumchloride zeep en deodorant. Deze middelen zijn echter kortdurend en ook de uitwerking is wisselend. Bovendien krijgen veel mensen er huidirritatie van.

Medicijnen

Er zijn medicijnen tegen overmatig zweten als oxybutynine. Die kunnen echter de nodige bijwerkingen geven als wazigheid, slaperigheid, een hoge lichaamstemperatuur, lage bloeddruk een snelle hartslag en hartkloppingen. In de VS is het middel daarom verboden voor enorme zweethanden en of oksels.

Iontoforese

Bij iontoforese wordt de huid die behandeld moet worden in water komt te liggen, en in dit water wordt zwakke stroom opgewekt. Het kan alleen maar bij zweethanden. De behandeling is erg intensief en duurt ongeveer een half uur en moet 3 tot 5 keer per week worden herhaald. Ook helpt het niet bij iedereen.

Botox

Botoxinjecties worden in de zweetklieren gespoten. Botox legt klieren lam waardoor ze niet meer werken. Het effect van botox is echter tijdelijk. Na 3 tot 6 maanden zijn weer nieuwe injecties nodig. Per keer kost het ongeveer 400 euro om zo´n injectie te krijgen. Het helpt goed, maar er zijn wel 25 tot 40 prikjes in de oksel nodig. Voor handen kan het ook maar dan is het zo pijnlijk dat mensen er vaak voor onder narcose moeten. Ook kan er in de handen spierzwakte optreden. Botox is namelijk ook werkzaam op de spieren. Er wordt ook wel gezegd dat botox op den duur niet meer zou werken.

Permanente oplossing

Een permanente oplossing voor overmatig zweten is echter tegenwoordig vooral een operatie. Dit kan op drie manieren. Dit zijn:
  1. Huid en onderliggende zweetklieren worden weggesneden . Dit kan alleen bij oksels die overmatig zweten. Wel ontstaan er littekens en is niet gegarandeerd dat het overmatige zweten verdwijnt.
  2. Het wegschrapen van de onderhuids gelegen zweetklieren door een kleine snede in de oksel. Ook dit kan alleen bij overmatig zweten in de oksels. Bovendien ontstaan er littekens en is ook hier de kans op succes niet te voorspellen.
  3. Endoscopische thoracale sympathicotomie, voorheen ook wel de endoscopische thoracale sympathectomie of ETS genoemd. Deze laatste is vooral voor handen en oksels erg succesvol. Voor enorme zweethanden helpt het in bijna alle gevallen, bij oksels in meer dan 90 procent van de gevallen.

Endoscopische thoracale sympathicotomie

Bij endoscopische thorocale sympathicotomie wordt via een kijkoperatie in de borst een zenuw doorgesneden. De resultaat is vaak direct merkbaar. Soms krijgen mensen nog wel compensatiezweet op bijvoorbeeld rug of buik.

Al jong zweethanden

De overmatige zweethanden en oksels kunnen al op jonge leeftijd ontstaan. Zo kunnen kinderen vanaf 10 jaar aan de aandoening lijden. Dat is erg naar voor ze, want die kinderen liggen er vaak uit omdat ze anders zijn. Ook is het soms gevaarlijk bij bijvoorbeeld gymmen omdat ze met hun gladde natte handen ongelukken kunnen krijgen.

Stress

Ook bij volwassenen is het erg naar en veroorzaakt de aandoening vaak stress. Op werk en in sociale contacten kan het echt een hele remmende factor zijn. Overigens kan stress het zweten juist weer verergeren.

Speciale kliniek

Er is een speciale kliniek voor mensen met hyperhidrosis die onder andere de operatie uit kan voeren.
Gerelateerde artikelen
Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenOvermatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenZweten is natuurlijk en zelfs gezond. Toch kan overmatig zweten in sommige gevallen een probleem vormen tijdens sociale…
Zweet, overmatig zweten en zweethandenIedereen doet het: zweten. Zweten is een nuttige functie van het lichaam. Soms treden er echter problemen rondom zweten…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Zweethanden en zweetvoeten behandelenZweethanden en zweetvoeten behandelenZweten is de natuurlijke manier waarop ons lichaam ons lichaamstemperatuur gaat regelen. Voor de meeste is de enige keer…
Miradry: overmatig zweten tegen gaanMiradry: overmatig zweten tegen gaanOvermatig zweten (hyperhydrose), nare zweetgeuren aan je kleding of natte plekken onder je oksels: voor velen een herken…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad Op overmatig zweten heerst een groot taboe 29 december 2014
  • Kliniek voor mensen met hyperhidrosis

Reageer op het artikel "Altijd zweethanden: een operatie kan helpen"

Reactie

Renate, 21-06-2017 14:41 #1
Hoi nu wil ik graag weten waar de kliniek zit die de operaties voor handen doet, en hoe duur het ongeveer is.
Groetjes

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 07-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!