InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een dikke of bolle buik? Gevolg van een Rectus diastase

Een dikke of bolle buik? Gevolg van een Rectus diastase

Een dikke of bolle buik? Gevolg van een Rectus diastase Lijk jij sinds je zwangerschap nog steeds zwanger terwijl je het echt niet bent? Een bolle buik: veel moeders hebben het als resultaat overgehouden van één of meerdere zwangerschappen. Geen enkel dieet of buikspieroefening leidt tot enige verbetering. Herkenbaar? Lees dan verder want een bolle buik kan betekenen dat er vanbinnen toch wat is beschadigd met allerlei (toekomstige) klachten als gevolg.

De rechte buikspieren (Musculus Rectus Abdominis)

Links en rechts van het midden van de buik bevinden zich twee peesbladen met spiergroepen. De spieren zitten verbonden aan de pezen en vormen tezamen, indien goed getraind, het uiterlijk van een ‘sixpack’. Een goed functionerende buikspiergordel zorgt voor stabiliteit bij de houding en ontlast de rug bij krachtinspanningen. Het zogenaamde spierkorset zorgt ook dat organen en darmen op hun plek worden gehouden. Door aanspanning van de rechte buikspieren, worden de buikorganen omhoog, omlaag of naar achteren gedrukt.

Wat is een Rectus diastase?

Door de toenemende groei van de buik tijdens de zwangerschap wijken de rechte buikspieren uiteen. Normaal gesproken zouden deze weer in redelijke vorm terug moeten keren. Echter, als de spieren dusdanig zijn uitgerekt of zelfs gescheurd, zullen deze na de zwangerschap niet meer strak kunnen sluiten. Dit wordt een Rectus diastase genoemd. Een arts kan vaststellen hoeveel centimeter breed en lang de diastase is. Hoe groter de afmetingen, hoe problematischer.

Hoe herken je een Rectus diastase?

Een simpele oefening om zelf alvast een Rectus diastase op te sporen:
  • Ga op je rug liggen met opgetrokken knieën
  • Leg je vingers op de middenlijn van je buik, rond je navel
  • Hef je hoofd en schouders op. Hierdoor voel je je buikspieren aanspannen.
  • Voel nu op de middenlijn hoe breed het geultje of geul tussen de spiergroepen links en rechts is.
  • Als het een forse diastase betreft (meer dan 2,5 cm), puilt er weefsel tussen de spiergroepen uit.

Gevolgen Rectus diastase

Uitgerekte buikspieren hebben geen spanning meer en verliezen dan ook hun functie. De gevolgen zijn medisch nog niet door elke arts erkend, maar de meeste moeders hebben sinds hun zwangerschappen diverse klachten aan hun rug en of bekken. Tevens is er door de verslapte spieren, verminderde tegendruk tegen de darmen en maag en zullen deze naarmate de dag vordert en er meer eten binnenkomt, steeds meer naar voren uitpuilen. De buik ziet er voor een leek ‘zwanger’ uit en wordt door een arts een bolle buikwand genoemd.
Als er eenmaal sprake is van een Rectus diastase, kunnen zich allerlei rug- en bekkenklachten ontwikkelen met alle gevolgen van dien. De stabiliteit van het lichaam functioneert immers niet meer naar behoren. Er ontstaat een overbelasting van de rug en om pijn te vermijden wordt er daarnaast een verkeerde lichaamshouding aangenomen. Hierdoor ontstaan weer andere problemen.

Wat te doen?

Als een Rectus diastase is vastgesteld, worden vaak oefeningen voorgeschreven om klachten te verminderen of houding aan te passen. Buikspieroefeningen gericht op de rechte buikspier zullen overigens niet helpen. Vergelijk het met een elastiek. Als het elastiek eenmaal is uitgerekt, kan de spanning nooit meer teruggekregen worden. Dit geldt ook voor uitgerekte buikspieren.
Kortom het medische probleem wordt niet aangepakt. Wel kunnen andere spiergroepen worden getraind om daar kracht uit te putten. Ook kan er op de lichaamshouding worden gelet om verergering van klachten te voorkomen.

Een buikwandcorrectie

Een buikwandcorrectie klinkt misschien ingrijpend en is het natuurlijk ook, maar daarmee wordt het probleem wel bij de oorzaak aangepakt. Tijdens deze ingreep worden de linker- en rechter spiergroep weer gereefd waardoor de functie ervan wordt hersteld. Daarnaast zal overtollig buikvet- en huid worden weggehaald en de huid weer strak onder de bikinilijn worden aangetrokken. Resultaat: een prachtige strakke buik met weer goed functionerende buikspieren.
Bij goede onderbouwing van het klachtenpatroon wordt deze(cosmetische) ingreep bij normaal postuur tegenwoordig steeds vaker volledig vergoed. Overweeg je een dergelijke ingreep, neem dan de tijd om je goed te laten voorlichten en kies een plastisch chirurg die veel ervaring op dit gebied heeft.

Lees verder

© 2015 - 2017 Madeleine79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een overzicht van de buikspierenDe buikspieren vormen samen met de rugspieren het steun van het skelet. Een aangepaste training vormt een belangrijk bes…
Buikwandcorrectie, voor- en nadelenBuikwandcorrectie, voor- en nadelenGedurende een mensenleven verliest de buik snel aan stevigheid en vorm. Zwangerschappen, gewichtstoename en gewichtsverl…
Cosmetische ingreep buik: buikwandcorrectie en liposuctieCosmetische ingreep buik: buikwandcorrectie en liposuctiePlastische chirurgie en cosmetische operaties in de buik wegens vetophoping of een hangbuik, wat zijn de voordelen van e…
Buikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackBuikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackIedereen wil graag een strakke buik of een sixpack. Een goedgetrainde buik ziet er niet alleen mooi uit, maar de buik is…
Wie krijgt nooit een sixpack (wasbordje) en waarom is dat?Wie krijgt nooit een sixpack (wasbordje) en waarom is dat?Waarom krijgen sommige mensen moeiteloos dat felbegeerde wasbordje en behalen anderen die er hard voor werken dat nooit?…
Bronnen en referenties
  • http://assortiment.bsl.nl/

Reageer op het artikel "Een dikke of bolle buik? Gevolg van een Rectus diastase"

Reactie

M., 22-07-2016 15:45 #1
U schrijft: 'Bij goede onderbouwing van het klachtenpatroon wordt deze (cosmetische) ingreep bij normaal postuur tegenwoordig steeds vaker volledig vergoed.' De praktijk is echter anders: verzekeraars zijn in het geheel niet bereid tot vergoeding, zo is mijn ervaring. Waar baseert u deze informatie op?

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 12-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!