InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vers bloed in het braaksel bij allergische reactie

Vers bloed in het braaksel bij allergische reactie

Vers bloed in het braaksel bij allergische reactie Overgeven met bloed in het braaksel kan even een heftige schok zijn. Komt het vaak voor, dan kan het om een ernstige aandoening of ziekte gaan. Soms komt het slechts een enkele keer direct na of bij het eten voor. In dat geval gaat het om een allergische reactie van de slijmvliezen, waarbij snel een bloedblaar tot ontwikkeling komt. Hoe kan voeding een allergische reactie in de keel of slokdarm veroorzaken en hoe leidt het daarbij tot vers bloed in het braaksel?

Vers bloed in braaksel

Overgeven en veel rode sporen

Indien overgeven wordt veroorzaakt door teveel schrokken, dan kan het een tijdelijke voedselblokkade betekenen. Daarbij braakt men na verloop van tijd, waarbij de druk op de slokdarm te groot is. Hierbij kan een wond ontstaan of weefsel scheuren, waarbij ook bloed bij het braken vrijkomt. Soms kan het voorkomen dat men direct na het eten braakt, met daarin sporen van vers bloed. Er zit dan weinig tijd tussen de inname van voedsel en het moeten overgeven. Omdat men tijdens het braken ook bloed ziet, kan men er behoorlijk van schrikken. Het gaat echter om een relatief onschuldige aandoening. Waarom moet men met vers bloed in het braaksel overgeven en waarom is het van belang om hierbij het type voeding of ingrediënt als veroorzaker te herkennen?

Verschil tussen direct of later overgeven

Heeft men net gegeten waarna het overgeven wordt getriggerd, dan is de kans groot dat de slijmvliezen opspelen. Er wordt meer slijm afgegeven om de invloed van ongewenste stoffen te verminderen. Die vochtafscheiding geeft een misselijkmakend gevoel, waardoor men versneld moet braken. Indien men in dat geval een wondje in de slokdarm of keel heeft, dan kan men vers bloed bij het overgeven zien. Dit is een relatief onschuldige aandoening mits het slechts een enkele keer voorkomt. Geeft men echter geregeld met bloed over, dan is er een meer ernstige veroorzaker van toepassing. Het kan dan om een maagzweer, maag- of slokdarmkanker gaan. Heeft men dit geregeld dan is een medische check per ommegaande van belang.

Reactie slijmvliezen en lage bloeddruk

Niet iedereen kan even goed tegen zekere stoffen. Het is daarbij maar net waarvoor men gevoelig is. Neemt men het dan in dan zullen de slijmvliezen er standaard op reageren. Denk aan overmatige slijmafscheiding, maar ook het dichtknijpen van de ademhalingswegen. Is men extra allergisch voor pinda’s, granen of voor vis dan kan het lichaam overmatige hoeveelheden histamine aanmaken, waardoor de spanning om de aderen wegvalt. Oftewel men heeft direct een ernstig lage bloeddruk. Dit kan tot flauwvallen en shock leiden.

Vers bloed in braaksel door bloedblaar

Niet alle reacties van het slijmvlies zijn even heftig, echter het kan wel choquerend zijn. Het krijgen van een bloedblaar komt vaak buiten het lichaam voor, echter kan het zich ook in de mond, keel en slokdarm voordoen. Voor sommige stoffen of ingrediënten kan men extra gevoelig zijn, waardoor weefsels direct reageren. Er kan een snel een vergrote bloedblaar of zwelling in de keel ontstaan, welke door voeding en bloedoverdruk barst. Men kan dus bij het eten door bloed een metaalsmaak krijgen. De persoon kan door de druk, smaak en door het plakken van bloed in de keel en slokdarm misselijk worden. Oftewel vrij direct na het eten kan men heftig overgeven, met daarin vers bloed of bloedrode strepen erin. Omdat de bloedblaar reeds is gebarsten en het voedsel uit het lichaam is verwijderd, zal het snel herstellen. Men zal na het braken zich snel beter voelen.

Voedsel vermijden of huisarts bezoeken

Heeft men met bloed overgegeven, dan is het altijd van belang om stil te staan bij wat men heeft ingenomen. Door het identificeren van een specifieke ingrediënt of zeker gerecht, dan kan men het voortaan mijden. Het zorgt ervoor dat men niet wederom bloed bij het overgeven heeft. Blijft de aandoening echter van toepassing, dan kan er meer aan de hand zijn. Zeker als men dagelijks bepaalde stoffen zoals alcohol in grote hoeveelheden inneemt. Het is dan van belang om naar de huisarts te gaan om via een doorverwijzing verder te worden onderzocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vers bloed in het braaksel bij allergische reactie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Overgeven
Medische informatie…
Schrijf mee!