InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Griep 2017/2018: symptomen, oorzaak en behandeling

Griep 2017/2018: symptomen, oorzaak en behandeling

Griep 2017/2018: symptomen, oorzaak en behandeling Wat brengt de griep in het seizoen 2017/2018? Welke griepvirussen kunnen we in het griepseizoen 2017/2018 verwachten, wat zijn de griepverschijnselen, heerst er op dit moment griep en wat kun je doen om te voorkomen dat je besmet raakt met een griepvirus? Vanaf december 2016 brak de griep los en medio februari 2017 is de griepepidemie nog niet ten einde. Griep of influenza is een besmettelijke ziekte van de luchtwegen. Griep wordt veroorzaakt door het griepvirus, ook wel 'influenzavirus' genoemd. Hier te lande komt griep elk jaar voor, meestal gedurende de wintermaanden: november, december, januari en februari. Er zijn verschillende soorten griepvirussen die steeds veranderen. Daarom kan je telkens opnieuw griep krijgen.

Griep 2016/2017

Griepprik seizoen 2016-2017 / Bron:  Image Point Fr/ShutterstockGriepprik seizoen 2016-2017 / Bron: Image Point Fr/Shutterstock

Griepseizoen 2017/2018

Griepprik seizoen 2017/2018
Kinderen en volwassenen met een medische indicatie voor de griepprik en iedereen boven de 60 jaar, krijg ieder jaar een uitnodiging van de huisarts voor de griepprik. Deze prik verkleint de kans dat je griep krijgt. Je ontvangt in oktober of november een uitnodiging voor de griepprik. Het is verstandig om hieraan gehoor te geven. Het verkleint de kans op complicaties of een ernstig beloop.

Griepseizoen 2016/2017

Stand van zaken: november 2016
Het aantal mensen met griepachtige klachten in de week van 21 tot en met 27 november (week 47) 2016 is met 44 per 100.000 ingeschreven patiënten gedaald tot onder de epidemische drempel van 51 per 100.000 ingeschreven patiënten. De voorgaande week was deze nog boven deze grens (54/100.000 inwoners in week 46), maar dit heeft niet voor een tweede week doorgezet, waarmee geen sprake is van een influenza-epidemie.

Officieel een griepepidemie in december 2016
Er is sprake van een griepepidemie als er twee weken achter elkaar meer dan 51 op de 100.000 mensen last hebben van griepklachten en het griepvirus bij een deel hunner wordt aangetoond. In de week van 5 tot 12 december gingen 61 op de 100.000 mensen naar de huisarts met griepachtige klachten. In de week van 28 november tot en met 4 december waren dat er 58. Hierdoor is er officieel sprake van een griepepidemie. Vooral influenza A/H3N2 heerst er dit griepseizoen.

Griepexpert en oud-huisarts Ted van Essen voorspelt dat de epidemie pas na de kerstvakantie goed zal losbarsten. Tegen RTL Nieuws zei hij. "Je zult zien dat het nu nog even zal sudderen. Tijdens de kerstdagen zit iedereen gezellig dicht op elkaar en als de scholen na de vakantie weer beginnen, wordt het een duidelijke epidemie."

RS-virus en buikgriep grijpen ook om zich heen
In december 2016 circuleert ook het RS-virus hevig en worden er bovengemiddeld veel symptomen die wijzen op darmklachten door bijvoorbeeld buikgriep gemeld. Het RS-virus treft vooral jonge baby’s tot 1 jaar oud en (zeer) jonge kinderen.

Stand van zaken: eind december 2016
In week 51 werden maar liefst 110 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd. Dat is voor de vierde achtereenvolgende week boven de epidemische grens van 51 per 100.000.

Overvolle ziekenhuizen door griep (12 januari 2017)
Grieppatiënten, vooral ouderen, zorgen voor overvolle ziekenhuizen. In diverse ziekenhuizen zijn opnamestops afgekondigd. Opnamestops zijn onder meer afgekondigd in Brabant: het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch en het Bernhoven in Uden.

Griep houdt aan (18 januari 2017)
Nederland blijft last houden van een milde griepepidemie. Afgelopen week gingen 122 op de 100.000 mensen naar de huisarts met griepachtige klachten, terwijl de week daarvoor er nog een stuk minder mensen ziek. Toen ging het om 92 mensen met griepverschijnselen. Groningers zijn samen met Friezen de afgelopen week het meest getroffen door de griep, blijkt uit cijfers van onderzoeksinstituut Nivel.

Meer ouderen gestorven door kou en griep (26 januari 2017)
In januari 2017 zijn er meer 75-plussers gestorven dan normaal in deze periode, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Volgens het RIVM ligt dit aan de rondwarende griep liggen en/of aan de recente kou. Kou kan voor ouderen met een chronische hartaandoening of andere kwalen, heel gevaarlijk zijn.

Griepepidemie neemt langzaam af (2 februari 2017)
Hoewel de griepgolf langer duurt dan normaal, spreekt het Nivel van een milde epidemie. De griepepidemie die al negen weken aanhoudt, lijkt langzaam op z'n retour.

Griepgolf in Nederland heerst al elf weken (14 februari 2017)
De griepepidemie in Nederland is zijn 12e week ingegaan. Uit de laatste cijfers van het Nivel blijkt dat er nog steeds een milde griepepidemie in Nederland heerst.

Griepseizoen 2015/2016

Begin november 2015 werd in Nederland het eerste griepgeval vastgesteld. Het influenzavirus werd aangetroffen in één van de neus- en keel monsters die is afgenomen door de Peilstations van huisartsen die deelnemen aan de NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. Het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) verzamelt de gegevens uit de eerstelijnszorg in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), teneinde de gezondheid en gezondheidszorg in Nederland te monitoren. Bij het onderhavige ziektegeval ging het om het influenzavirus A(H1N1)pdm09, in de volksmond 'Mexicaanse griep' genoemd. Deze griepvariant circuleert nog steeds. Mensen die deze vorm van griep in de afgelopen jaren niet hebben gehad, kunnen hem nu nog steeds krijgen. Wie zich heeft laten vaccineren tegen griep middels de jaarlijkse griepprik, is er grotendeels tegen beschermd. In de griepprik 2015/2016 is ook dit virus opgenomen. Voorts biedt deze griepprik bescherming tegen:
  • A/Switzerland/9715293/2013 (H3N2); en
  • B/Pukhet/3073/2013.

Beide nieuwe virussen staken het vorige griepseizoen de kop op, maar konden toen niet meer worden opgenomen in het griepvaccin. Dat was de reden dat het griepseizoen 2014/2015 erg lang duurde. De griepepidemie in dat seizoen was zelfs de langste in de afgelopen 40 jaar en duurde in totaal 21 weken (bron: RIVM).

Stand van zaken griep: december 2015
Er is weinig griep in Nederland. In de week van 30 november tot en met 6 december (week 49) 2015 werden 36 mensen op de 100.000 inwoners met influenza-achtig ziektebeeld (IAZ) gerapporteerd door de Huisarts Peilstations participerend in NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. In de week van 7 tot en met 13 december (week 50) 2015 werden 51 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd; dat is op de epidemische grens. Men spreekt van een 'epidemie' als er twee weken achtereen meer dan 51 per 100.000 inwoners naar de huisarts gaan met griepachtige klachten, en er griepvirus wordt aangetoond in de afgenomen monsters. In de week van 21 tot en met 27 december (week 52) 2015 werden 42 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd door de Huisarts peilstations participerend in NIVEL zorgregistraties eerste lijn. Dit is onder de epidemische grens.

Stand van zaken griep: januari 2016
Er heerst nog geen griep (4-1-2016). In het noorden van ons land lijkt griep de kop op te steken. Het is nog wel allemaal net onder de epidemische grenswaarde. In de week van 28 december 2015 tot en met 3 januari 2016 (week 53) werden 46 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd. Dit is onder de epidemische grens. In de week van 4 tot en met 10 januari 2016 (week 1) werden 83 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd wat boven de epidemische grens is. Er wordt echter pas over een epidemie gesproken als deze grens twee achtereenvolgende weken wordt overschreden.

Sinds 20 januari 2016 heerst er officieel een griepepidemie in Nederland, zo meldt het RIVM. In de week ervoor bezochten 72 per 100.000 mensen de huisarts in verband met griepachtige klachten. In de week van 4 tot en met 10 januari 2016 waren dat er 82 per 100.000. Er komen dit seizoen verschillende soorten griepvirussen voor. Het type A(H1N1)pdm09 wordt op dit moment het meest gevonden. Het griepvirus houdt vooral het oosten van het land in de greep.

Stand van zaken griep: februari 2016
In week 4 is de griep verder toegenomen. Dat geld voor heel Nederland. Afgelopen week lag het aantal aan de Grote Griepmeting gerapporteerde influenza-achtige ziektebeelden op 845 gevallen per 100.000 inwoners.

Het Algemeen Dagblad (AD) berichtte op 8 februari 2016 dat het griepvaccin dat ouderen en (chronisch) zieken moet behoeden voor de griep, evenals vorig jaar niet volledig aansluit bij de virussen die rondwaren. Mensen die een griepprik hebben gehaald zijn goed beschermd tegen het type A-virus dat heerst, maar het type B-virus dat in het vaccin zit, komt niet overeen met de B-griep die nu geconstateerd wordt, aldus het AD.

Griep houdt Nederland voorlopig nog in zijn greep, zo berichtten de media op 11-2-2016. RTL Nieuws meldt dat de griepgolf heftiger wordt en nog meer mensen ziek zijn. Van november tot 7 februari hebben meer dan 885.000 Nederlanders last gehad van griepverschijnselen. Vorig jaar waren dat er in totaal 2 miljoen. In de provincies Overijssel, Limburg, Zeeland, Groningen en Zuid-Holland is het op dit moment het hevigst. In Gelderland, Flevoland en Utrecht is het aantal griepgevallen vorige week juist afgenomen.

Het aantal griepgevallen neemt de laatste weken niet verder toe. De epidemie lijkt zijn piek te hebben bereikt, zo meldt het Nivel op 18-2-2016.

Normaal gesproken heeft Ziekenhuis Rijnstate Arnhem gemiddeld 5 patiënten met griep tijdens een griepepidemie. Het ziekenhuis heeft dit jaar echter meer grieppatiënten dan voorgaande jaren. Het ziekenhuis opende daarom op 23-02-2016 een aparte griepafdeling. Op de afdeling zijn volgens het ziekenhuis dagelijks tussen de 8 en 16 bedden bezet.

Stand van zaken griep: maart 2016
De al weken durende griepgolf leidt tot problemen in het Limburgse basisonderwijs. Vervangende leerkrachten zijn niet meer te vinden, aldus de Limburger (07-03-2016).

Stand van zaken griep: april 2016
Vooral jonge kinderen van nul tot vier jaar hebben nog griep. Verder vlakt de griepepidemie die al maanden heerst af, maar voorbij is hij nog niet. Dat meldt het Nivel (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) op 1 april 2016.

De griepepidemie in Nederland is voor de tweede achtereenvolgende week net onder de epidemische grens van 51 per 100.000 inwoners. Dat betekent dat er nog wel griep is, maar dat de elf weken durende griepepidemie voorbij is, aldus het Nivel (05-04-2016). Op 7 april 2016 was de griepepidemie officieel ten einde.

Wat is griep?

Griep ofwel influenza is een virusinfectie van de bovenste luchtwegen; je neus, keel en longen. De term 'griep' wordt nogal eens ten onrechte gebruikt wanneer men zich een beetje gammel voelt en snottert, doch echte griep is een infectie van de bovenste luchtwegen, welke wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Een griep duurt meestal een week, maar voordat je helemaal bent hersteld, kan dat wel drie weken duren. Sommige mensen kunnen echter ernstig ziek worden als gevolg van de griep. Zij behoren tot een zogenaamde 'risicogroep' en kunnen ieder jaar 'gratis' de griepprik krijgen.

Mensen met een hoger risico op het ontwikkelen van complicaties zijn:
  • Jonge kinderen onder de 5 jaar, en vooral onder de 2 jaar;
  • Volwassenen ouder dan 65 jaar;
  • Bewoners van verpleeghuizen en andere zorgfaciliteiten;
  • Zwangere vrouwen;
  • Mensen met een verzwakt immuunsysteem;
  • Mensen met chronische ziekten, zoals astma, hart- en vaatziekten, nierziekten en diabetes;
  • Mensen die heel zwaarlijvig zijn, met een body mass index (BMI) van 40 of hoger.

Wat zijn de symptomen van griep?

In eerste instantie kan de griep veel weghebben van een gewone verkoudheid met een loopneus, niezen en keelpijn. Maar verkoudheid ontwikkelt zich meestal langzaam, terwijl griep de neiging heeft om plotseling op te komen. En hoewel een verkoudheid hinderlijk kan zijn, voel je je meestal stukken slechter als je griep hebt.

Vermoeidheid door (opkomende) griep / Bron: Istock.com/BartekSzewczykVermoeidheid door (opkomende) griep / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk
Veelvoorkomende tekenen en symptomen van de griep zijn:

Wat veroorzaakt griep?

Griep ontstaat door het influenzavirus. Er worden drie influenzavirussen onderscheiden: A, B en C. Type C-influenzavirussen kunnen bij mensen weliswaar ziekte veroorzaken, doch dit komt zeer weinig voor. Vooral type A en B zijn de boosdoeners. Het influenzavirus zit in de luchtwegen en veroorzaakt daar een infectie. Dit heeft ook gevolgen heeft voor de rest van het lichaam. Griepvirussen veranderen snel, zodat iemand telkens opnieuw griep kan krijgen.

Het virus is aanwezig in druppeltjes snot, slijm en speeksel en door te praten, hoesten en niezen kan het virus zich via de lucht verspreiden. Dit gebeurt vooral in ruimten waar mensen dicht op elkaar zitten en in ruimten waar slecht geventileerd wordt. Voorbeelden hiervan zijn een trein of bus, een school of kinderdagverblijf. Ook via de handen kan het virus van de een naar de ander overgaan. Bijvoorbeeld door iemand de hand te geven of door een besmet voorwerp aan te raken, zoals een deurklink waar het virus op zit. Het virus verspreidt zich vervolgens in je hele lichaam, waardoor de bekende griepklachten ontstaan. De incubatietijd is 1 tot 3 dagen.

Hoe kun je voorkomen dat je griep krijgt?

Mensen die tot een risicogroep behoren, worden jaarlijks opgeroepen voor de griepprik. Aangezien er elk jaar andere griepvirussen rondwaren waardoor mensen griep krijgen, heb je elk jaar weer een griepprik nodig.

Griep is erg besmettelijk en het virus kan snel worden overgedragen via aanraking of via de lucht. Je kunt een aantal maatregelen nemen om te voorkomen dat jij of een ander besmet raakt en ziek wordt. Toch kun je nooit helemaal uitsluiten dat je ziek wordt. Om griep te voorkomen is het belangrijk om op het volgende te letten:
  • Hygiënisch hoesten en niezen door gebruik te maken van een papieren zakdoekje en deze na gebruik weg te gooien, of door te hoesten of te niezen in de holte van je elleboog.
  • Handen wassen: na hoesten of niezen handen altijd wassen. Was sowieso regelmatig de handen met water en zeep.
  • Houd je huis goed schoon en let daarbij vooral op deurknoppen, kranen en de trapleuning. Vergeet het speelgoed en de knuffels van de kinderen niet schoon te maken.
  • Ventileer goed door ventilatieroosters open te laten, ook in de wintermaanden!
  • Iedere dag goed luchten door eenmaal per dag 10 minuten een raam en/of deur open te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bescherm jezelf tegen de Mexicaanse griepBescherm jezelf tegen de Mexicaanse griepDe Mexicaanse griep is in 2009 voor het eerst ontdekt. Deze griep, ontdekt in Mexico lijkt veel op de gewone griep, maar…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/mheim3011
  • https://www.degrotegriepmeting.nl/
  • http://www.nivel.nl/NZR/zorgregistraties-eerstelijn
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/ISI_standaarden/ISI_Griep
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Surveillance/Stand_van_zaken_griep_in_2015
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/griep_symptomen_2015_505204.html
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/griep_2018_symptomen_971192.html
  • Afbeelding bron 1: Image Point Fr/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BartekSzewczyk

Reageer op het artikel "Griep 2017/2018: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Thea Damen, 29-11-2016 21:32 #4
Ik was al aan het kuchen voor de griepprik, was al aan het minderen. Kreeg toen de griepprik en hoppa nu heb ik het twee keer zo erg, slijm ophoesten, koorts, voel me belabberd. Reactie infoteur, 03-12-2016
Een dag na de griepprik kan iemand zich niet lekker voelen, met klachten als hoofdpijn, weinig energie en lichte koorts. Je krijgt geen griep van de griepprik. Als iemand besmet is met een verkoudheidsvirus, kan hij of zij daarvan ziek worden en een grieperig gevoel krijgen. De griepprik beschermt alleen tegen griepvirussen en niet tegen verkoudheidsvirussen.

Irene Habes, 09-10-2016 06:36 #3
Ik ben al vanaf 5 oktober echt ziek, en vanaf 30 september al dacht ik verkouden te zijn, maar het werd steeds heftiger. Vandaag 9 oktober nog steeds ziek. Volgens de dokter was het viraal met alle symptomen van griep. Nu vind ik dat vreemd aangezien er geen griep heerst! Natuurlijk kan ze niet bevestigen dat het griep is aangezien ze geen afstrijken van keelslijm heeft opgestuurd, maar bloedonderzoek met een apparaat die ze op de praktijk hebben weet ze dat het geen bacterie is.
Nu denk ik dat ik toch griep heb. Kan dat al? Reactie infoteur, 10-10-2016
Dat is mogelijk. Er komt momenteel al wel griep voor in Nederland, zij het nog heel weinig. Het aantal mensen met griepachtige klachten in de week van 26 september tot en met 2 oktober (week 39) 2016 was volgens het RIVM 26 per 100.000 ingeschreven patiënten. Dit is onder de epidemische grens van 51 per 100.000 ingeschreven patiënten.

Marianne Dijkhuizen, 03-10-2016 14:10 #2
Ik heb momenteel een fikse griep. Heb 3 dagen alleen water gedronken en liggen zweten en slapen in m'n bed. Na een week voel ik mijzelf nog een vod. Ben vandaag voor het eerst (na een week) boodschappen gaan halen, was zo duizelig dat ik weer m'n bed ben ingedoken en heb weer 2 uren achtereen geslapen. Mijn verkoudheidsverschijnselen zijn ook nog niet over. Is dit normaal? Reactie infoteur, 05-10-2016
Bij griep verdwijnen normaal gesproken de koorts en pijn na 3 tot 5 dagen. Het kan echter een paar weken duren voordat je je weer helemaal de oude voelt. Het is bij griep belangrijk om voldoende te drinken om uitdroging te voorkomen. Neem de tijd om goed te herstellen. Vermijd lichamelijke inspanning en houd je grenzen in de gaten. Neem op tijd rust.

Neem contact op met de huisarts als je in een risicogroep zit: 65-plussers; mensen met hart- en vaataandoeningen, longaandoeningen of diabetes; mensen met een verminderde weerstand tegen infecties. Neem ook contact op met de huisarts als je kortademig wordt; je suf wordt; heel weinig drinkt en weinig plast; er zeer veel slijm loskomt bij het hoesten; aanhoudende koorts (langer dan vijf dagen); als je opnieuw koorts krijgt na een paar dagen koortsvrij te zijn geweest.

Gerrits, 23-12-2015 11:36 #1
De griep valt tot nu toe wel mee, ik hoor weinig mensen over de griep. Wel snotteren, maar dat is gewoon verkoudheid. Ik denk dat de griep pas in januari 2015 losbarst. Reactie infoteur, 02-01-2016
In december 2014 begon een grote griepepidemie, die 21 weken duurde. Nu is daar geen sprake van. Doordat het buiten zacht en nat is, zijn er weinig griepgevallen, zegt huisarts en epidemioloog Gé Donker, die de griepgegevens bijhoudt voor het onderzoeksinstituut Nivel. Mogelijk dat de griep in januari 2016 losbarst, maar dan moet het eerst flink kouder en guurder worden.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep en verkoudheid
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!