InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longmetastasen: Uitzaaiingen van kanker in de longen

Longmetastasen: Uitzaaiingen van kanker in de longen

Longmetastasen: Uitzaaiingen van kanker in de longen Longmetastasen zijn kankergezwellen die elders in het lichaam gestart zijn en zich via het bloed of de lymfevaten verspreiden naar de longen. Dit kent diverse mogelijke oorzaken. Kanker verspreidt zich mogelijk overal in de longen. Soms is slechts één tumor in een long aanwezig, maar soms zijn ook vele uitzaaiingen in één of beide longen te vinden. De meeste longmetastasen ontwikkelen zich nabij de randen van de longen en in de onderste kwabben. Kanker verspreidt zich mogelijk naar gebieden buiten de long, zoals de pleura (het borstvlies). Longmetastasen zijn op veel verschillende manieren te behandelen, ook afhankelijk van de onderliggende kanker. De prognose van longmetastasen is vrij somber.

Synoniemen longmetastasen

Longmetastasen zijn eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • uitzaaiingen naar de longen
  • uitgezaaide kanker aan de long

Epidemiologie aandoening

De incidentie van kanker en dus ook longmetastasen neemt toe met de toenemende leeftijd. Exacte cijfers zijn niet gevonden in de geraadpleegde bronnen.

Oorzaak longmetastasen

Metastatische tumoren in de longen zijn kankers die ontwikkeld zijn op andere plaatsen in het lichaam (of andere delen van de longen) en zich via de bloedbaan of het lymfestelsel verspreiden naar de longen. Longmetastasen is iets anders dan longkanker (bronchuscarcinoom) die begint in de longen.

Bijna elke kanker verspreidt zich mogelijk naar de longen. Enkele veel voorkomende kankers omvatten: blaaskanker, borstkanker, darmkanker, neuroblastoom (kanker uitgaande van zenuwcellen bij kinderen), nierkanker, prostaatkanker, een Wilms’ tumor (vorm van nierkanker) en een sarcoom. Een sarcoom is de medische term voor een kwaadaardig steunweefselgezwel (gezwel uitgaande van steunweefsel). Deze vorm van kanker begint in bindweefselcellen zoals bijvoorbeeld in het bot, in kraakbeen, in vet, in spieren of in bloedvaten.

Pijn op de borst komt voor bij longmetastasen / Bron: Freestocks.org / PexelsPijn op de borst komt voor bij longmetastasen / Bron: Freestocks.org / Pexels

Symptomen uitzaaiingen van kanker in de longen

Een patiënt met longmetastasen presenteert zich met het ophoesten van bloed (hemoptoe, hemoptyse), frequente luchtweginfecties, gewichtsverlies, een hoest die niet weggaat, kortademigheid, pijn op de borst en zwakte. De meeste patiënten vertonen geen symptomen aan de long wanneer de tumor gevonden is (asymptomatisch).

Diagnose en onderzoeken bij de patiënt

Lichamelijk onderzoek
De diagnose van het syndroom gebeurt aan de hand van een grondig lichamelijk onderzoek op basis van de zichtbare symptomen. Een vroege diagnose is van cruciaal belang bij het plannen van effectieve therapie bij patiënten met longmetastasen.

Diagnostisch onderzoek
Mogelijke onderzoeken omvatten een bronchoscopie (inwendig kijkonderzoek van de luchtwegen), een chirurgische longbiopsie (operatie waarmee de arts een weefselmonster van de longen verkrijgt, een CT-scan van de borstkas, een cytologisch onderzoek van pleuravocht of sputum (slijm afkomstig van de luchtwegen, fluimen), een longnaaldbiopsie en een thoraxfoto (radiologisch onderzoek van de borstkas)

Behandeling van de patiënt

De behandeling is vooral afhankelijk van de positie en grootte van de uitzaaiingen en het onderliggend type kanker. Meestal krijgt de arts chemotherapie om metastatische kanker aan de longen te behandelen. Ook hormonale therapie is mogelijk om de symptomen te verlichten en de groei van kanker te bestrijden. Immunotherapie gebruikt het immuunsysteem om de kanker te behandelen. Een andere behandelingsmogelijkheid is een chirurgische ingreep om de tumor(en) te verwijderen wanneer één van de volgende situaties zich voordoet:
  • De eerste (primaire) tumor is verwijderd.
  • De kanker is uitgezaaid naar slechts beperkte delen van de long.
  • De longtumor valt operatief volledig te verwijderen.

Wel moet de belangrijkste tumor te genezen zijn, en de patiënt moet sterk genoeg zijn om de operatie te ondergaan en te herstellen. Verder heeft een patiënt soms zuurstof nodig (zuurstoftherapie). Minder gebruikelijke behandelingen zijn onder andere bestralingstherapie, het plaatsen van stents in de luchtwegen en lasertherapie. Verder krijgt de patiënt veelal palliatieve zorgen.

Complicaties en bijwerkingen

Mogelijke complicaties omvatten verdere verspreiding van de kanker, vloeistof tussen de longen en de borstwand (pleura-effusie (vochtophoping tussen borstvlies en longvlies)) die kortademigheid of pijn veroorzaakt bij het nemen van een diepe adem en vocht rond het hart (pericardeffusie) waardoor de patiënt kortademig is.

Bijwerkingen van chemotherapie of bestralingstherapie
Mogelijk heeft de patiënt bijwerkingen van chemotherapie of bestralingstherapie. Deze kenmerken zich door een aanhoudende hoest, kortademigheid, onverklaarbaar gewichtsverlies en het ophoesten van bloed.

Bijwerkingen van hormonale therapie
Vaak voorkomende bijwerkingen van vele soorten hormonale therapie zijn opvliegers en gewichtstoename. De bijwerkingen zijn voornamelijk afhankelijk van het type hormonale therapie.

Bijwerkingen van immunotherapie
Vaak voorkomende bijwerkingen zijn griepachtige verschijnselen en vermoeidheid. Bijwerkingen hangen voornamelijk af van de aard en de dosis van het geneesmiddel.

Prognose patiënten

Longmetastasen zijn in de meeste gevallen niet meer te genezen daar de kanker zich verspreidt heeft naar de longen. De vooruitzichten zijn afhankelijk van de onderliggende kanker. Bepaalde kankers, zoals lymfomen, zijn zeer goed te behandelen en zelfs te genezen. Wanneer de diagnose gesteld is, komt de patiënt met uitgezaaide kanker over het algemeen te overlijden binnen de vijf jaar. Er zijn echter uitzonderingen, zeker wanneer de longmetastasen volledig verwijderd zijn.

Preventie kanker

Kanker helemaal voorkomen gaat niet, maar de patiënt hanteert best een gezonde levensstijl: gezond eten, regelmatig bewegen, beperkt alcoholgebruik en niet roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?Vaak treden bij kanker uitzaaiingen op naar andere plaatsen in het lichaam dan waar de ziekte zich in eerste instantie o…
De Krukenberg tumorKanker, een tumor, helaas is dit een ziektebeeld wat steeds vaker lijkt voor te komen. Of je nu jong of oud bent, man of…
NEC: neuro-endocriene carcinoomNEC: neuro-endocriene carcinoomNEC is een zeldzame vorm van kanker. Er werd al veel onderzoek gedaan rond kanker. Sommigen zijn redelijk te onderdrukke…
Zaadbalkanker: wat is het?Door een defect in de celdeling kunnen cellen ongeremd gaan delen. Dit kan een onschuldig bultje worden, wat makkelijk w…
Leven met kanker: NierkankerLeven met kanker: NierkankerNierkanker treft 1.700 mensen per jaar. Er zijn twee typen nierkanker. Asbest is een van de oorzaken van nierkanker. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst / Pixabay
  • http://emedicine.medscape.com/article/358090-overview#showall
  • http://lungcancer.ucla.edu/adm_lung_metastases.html
  • http://radiopaedia.org/articles/pulmonary-metastases
  • http://www.cancer.ca/en/cancer-information/cancer-type/metastatic-cancer/lung-metastases/?region=on
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nefroblastoom
  • https://www.beatingbowelcancer.org/lung-metastases
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000097.htm
  • https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=22&contentid=lungmetastasis
  • Afbeelding bron 1: Freestocks.org / Pexels

Reageer op het artikel "Longmetastasen: Uitzaaiingen van kanker in de longen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!