InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Elektrogevoeligheid aangetoond in onderzoek uit 2016

Elektrogevoeligheid aangetoond in onderzoek uit 2016

Elektrogevoeligheid aangetoond in onderzoek uit 2016 Samen met andere medici en wetenschappers maakte professor Belpomme medio februari 2016 tijdens een congres in het Franse parlementsgebouw bekend dat elektrogevoeligheid aantoonbaar is. Naast de bekendmaking dat het aan te tonen is, werd de oproep gedaan om elektrogevoeligheid (EHS) en chemische overgevoeligheid (MCS) te erkennen als medische aandoening.

EHS en MCS

Elektrogevoeligheid of elektrohypersensitiviteit (EHS) is dat mensen beperkingen en klachten ondervinden door het gebruik van elektromagnetischevelden (EMV). Vooral de toegenomen elektromagnetische velden van smartphone, tablet, wifi, slimme meters, zendmasten en wifihotspots voor de draadloze communicatie. De ene elektrogevoelige is totaal uitgeschakeld in deze huidige maatschappij en de ander kan nog enigszins ‘meekomen’. Over EHS wordt sinds 1991 gesproken en gerapporteerd, maar veel landen, waaronder Nederland, erkennen de klachten anno 2016 niet als een functionele stoornis die arbeidsongeschiktheid kan veroorzaken.

Geurovergevoeligheid betekent multiple chemical sensitivity (meervoudig chemisch overgevoelig) of afgekort MCS. Mensen met MCS reageren heftig op bepaalde dagelijkse stoffen zoals deodorant, zeep, luchtverfrissers, rook, interieur van een auto, dieselgeur, wasverzachter in schone kleren en een verflucht. MCS werd in 1961 voor het eerst benoemd en in 1999 werd internationaal overeenstemming bereikt over de symptomen en er werd een criteria gemaakt om de aandoening vast te stellen. Ook bij mensen met een geurovergevoeligheid geldt dat de één nauwelijks een normaal kan leven leiden en de ander nog een beetje. De oorzaak van EHS en MCS is wetenschappelijk niet bewezen, zegt onze overheid. Daarom wordt het waarschijnlijk ook wettelijk niet erkend, zodat de mensen die het wél hebben, niet officieel geholpen kunnen worden.

Professor Belpomme en het onderzoek

De Franse professor Dominique Belpomme, een gerenommeerd kankerspecialist, voorzitter van het Europese onderzoeksinstituut naar kanker en milieu (ECERI) en oprichter/voorzitter van de vereniging voor onderzoek en behandeling van kanker (ARTAC) heeft samen met andere medici, wetenschappers en steunbetuigers in 2016 bekendgemaakt dat elektrogevoeligheid aantoonbaar is. Door onderzoek bij 1216 patiënten met elektrogevoeligheid (EHS) of geurgevoeligheid (MCS), ontdekte hij verschillende biomarkers die de aandoening duidelijk maken. De deelnemende patiënten leden aan symptomen als hoofdpijn, huid- en zenuwaandoeningen, geheugenverlies, concentratieproblemen, slapeloosheid, chronische vermoeidheid en depressieve klachten. Symptomen die afnamen of verdwenen als blootstelling aan EMV of chemische stoffen werd vermeden.

De biomarkers

De deelnemende patiënten zijn eerst onderzocht om andere aandoeningen uit te sluiten. Professor Belpomme vond:
  • verhoogde gehaltes van het CRP-eiwit. Een eiwit dat ontstekingen veroorzaakt en tot Alzheimer kan leiden;
  • lagere gehaltes van vitamine D2-D3;
  • verhoogde gehaltes histamine en immunoglobuline in het bloed die op ontstekingen wijzen;
  • verhoogde gehaltes van eiwitten en stoffen als nitrotyrosine (een indicator van celbeschadiging, ontsteking en stikstofoxideproductie) die hersenbeschadiging kunnen veroorzaken.

In de urine vond hij hormonen als:
  • melatonine, wat duidt op een chronische ziekte en slaapproblemen kan veroorzaken.

Melatonine is het hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) wordt aangemaakt en gekoppeld is aan de blootstelling van licht en zo ons dag- en nachtritme bepaalt en de wisseling van de seizoenen. Bij de aanwezigheid van elektromagnetische velden (monitor laptop of smartphone) wordt de productie van melatonine geremd.

Bloed-hersenbarrière

Hij onderzocht middels een encephaloscan hoe het bloed in de hersenen reageerde op elektromagnetische velden en chemische stoffen. Volgens Belpomme verstoort de elektromagnetische straling de beschermende bloed-hersenbarrière. De bloed-hersenbarrière die de hersenen moet beschermen, waardoor er hersenontstekingen kunnen ontstaan en oxidatieve stress. Met als gevolg dat het kan leiden tot neurodegeneratieve ziektes zoals Alzheimer, Parkinson of MS, maar ook schizofrenie, autisme en bipolaire stoornissen.

De steunbetuigers

  • Laurence Abeille, organisator, parlementslid en initiatiefneemster van de 'de wet van Abeille'. Een wet die in 2015 in Frankrijk is aangenomen en verschillende maatregelen inhoudt om de bevolking beter te beschermen tegen elektromagnetische straling.
  • Europarlementariër Michèle Rivasi
  • Gro Harlem Brundtland. Ex-premier van Noorwegen en ex-directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Gerelateerde artikelen
Biomarkers en hun gebruik bij medisch onderzoekBiomarkers en hun gebruik bij medisch onderzoekBiomarkers zijn indicatoren in het lichaam om bepaalde eigenschappen in het lichaam te meten. Ze kunnen bijvoorbeeld geb…
Elektrogevoeligheid en de ziekte van LymeElektrogevoeligheid en de ziekte van LymeVeel mensen die bij hun arts komen zien er niet ziek uit. Ze komen echter niet zomaar een afspraak maken. Ze voelen zich…
Depressie meten met een bloedtestDepressie meten met een bloedtestIn de toekomst zullen naar verwachting een aantal psychiatrische aandoeningen via zogeheten biomarkers kunnen worden vas…
Dieren EHBO: OvergevoeligheidsreactiesEen overgevoeligheidsreactie is de abnormale reactie van het lichaam op contact met een vreemde stof meestal een eiwitac…
Games van Professor LaytonGames van Professor LaytonOp de Nintendo DS kun je spelletjes spelen met in de hoofdrol Professor Layton. Deze spellen zijn echte puzzelspellen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors / Pixabay
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/9775/persbericht_ziekte_door_elektromagnetische_velden_aantoonbaar

Reageer op het artikel "Elektrogevoeligheid aangetoond in onderzoek uit 2016"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!