InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ademgeluiden: Geluiden van luchtwegen en longen

Ademgeluiden: Geluiden van luchtwegen en longen

Ademgeluiden: Geluiden van luchtwegen en longen Ademgeluiden zijn de geluiden die de longen maken tijdens de ademhaling. Ademgeluiden zijn een belangrijk onderdeel voor het diagnosticeren verschillende aandoeningen. Een arts voert bij een standaard lichamelijk onderzoek altijd een auscultatie uit. Hij beluistert met andere woorden via een stethoscoop de longgeluiden bij een patiënt. Hij hoort dan of de ademhalingsgeluiden normaal, verminderd of afwezig zijn, en ook abnormale geluiden detecteert hij via auscultatie. Afwijkingen hiervan zijn toe te schrijven aan heel wat (long)aandoeningen. De behandeling is dan ook sterk afhankelijk van de onderliggende aandoening.

Synoniemen ademgeluiden

Ademgeluiden zijn eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Ademgeruis
  • Ademhalingsgeluiden
  • Longgeluiden
  • Respiratoire geluiden

Normale ademhaling

Een normale ademhalingsgeluid lijkt bij auscultatie op het geluid van lucht. Een arts plaatst een stethoscoop op de borstkas, de rug, het sleutelbeen of de ribbenkast en hoort hierdoor de normale ademhalingsgeluiden. De stethoscoop plaatst hij hierbij tegen de huid van de patiënt, liefst in een houding waarbij de patiënt rechtop zit indien mogelijk.

De ademhaling bestaat uit twee fasen: de inademing (inspirium, inspiratie) en de uitademing (expirium, expiratie). Normale ademgeluiden zijn onder te verdelen in bronchiale, vesiculaire en tracheale ademhalingsgeluiden.

Vesiculair ademen (vesiculair ademgeruis)

Door de stethoscoop over het longweefsel te plaatsen, hoort de arts het vesiculair ademen. Dit is een zacht geluid bij het in- en uitstromen van lucht ter hoogte van de alveolen (longblaasjes). Vooral het inademen is duidelijk hoorbaar. Dit is eigenlijk het normale geruis bij in- en uitademing.

Bronchiaal ademen (bronchiaal ademgeruis)

Ter hoogte van de keel, luchtpijp en grote bronchi hoort de arts een ruwer geluid; dit is gekend als “bronchiaal ademen”. Bronchiale geluiden zijn aanwezig in de grote luchtwegen in de buurt van de tweede en derde intercostale ruimten (tussen de ribben). Deze geluiden klinken holler, harder en hoger in toonhoogte dan vesiculaire geluiden.

Tracheaal ademen (tracheaal ademgeruis)

Tracheale ademgeluiden zijn aan de scheiding van de luchtpijp te horen. Deze geluiden zijn hard en klinken alsof iemand lucht door een pijp blaast.

Afwezige of verminderde ademgeluiden

Diverse mogelijke oorzaken zorgen voor afwezige of verminderde ademgeluiden:
  • Lucht of vocht in of rond de longen, zoals bij een pneumonie (longontsteking), hartfalen en pleura-effusie (vochtophoping tussen borstvlies en longvlies)
  • Toename van de dikte van de borstwand
  • Verminderde luchtstroom bij een deel van de longen

Abnormale ademgeluiden

Soms echter zijn deze ademhalingsgeluiden afwezig of abnormaal. Normale longgeluiden zijn abnormaal als het geluid optreedt in een gebied waarin het geluid niet aanwezig moet zijn. Enkele verschillende abnormale ademgeluiden omvatten piepen, reutels, rhonchi en stridor.

Piepen

Vernauwde luchtwegen produceren hoge geluiden. Een piepende ademhaling en andere abnormale geluiden zijn soms te horen zonder een stethoscoop. Deze piepende geluiden treden op wanneer de luchtwegen ontstoken en vernauwd zijn.

Reutels

Hierbij hoort de arts kleine klikkende, borrelende, krakende of ratelende geluiden in de longen. De arts hoort deze wanneer een patiënt inademt (inhaleert). Reutels variëren van vochtig tot droog en van fijn tot medium (middelmatig) en grof. Deze ratelgeluiden zijn te horen wanneer ruimtes die normaalgezien niet geopend zijn voor de luchtstroom, toch geopend zijn. De krakende geluiden zijn te horen bij idiopathische longfibrose, asbestose, COPD, longoedeem (vocht in de longen door linkerhartfalen), pneumonie, en sporadisch ook bij sarcoïdose (aandoening aan ogen, huid, longen en zenuwstelsel).

Rhonchi

Dit geluid is vergelijkbaar met snurken. De geluiden ontstaan wanneer de luchtwegen geblokkeerd zijn. Ze verdwijnen veelal bij het hoesten.

Stridor

Dit is een piepachtig geluid dat de arts hoort wanneer een patiënt ademt. De oorzaak is meestal een verstopping van de luchtstroom in de luchtpijp (trachea) of een verstopping aan de achterkant van de keel.

Oorzaken: Aandoeningen aan de luchtwegen en longen

Oorzaken van abnormale ademgeluiden omvatten acute bronchitis (ontsteking van de luchtpijpvertakkingen), astma, bronchiëctasieën (verwijde en geïrriteerde luchtwegen), chronische bronchitis, congestief hartfalen, een abnormaal dikke borstwand, een longaandoening, een longontsteking, een verminderde luchtstroom, een vreemd lichaam (veroorzaakt een luchtwegobstructie), emfyseem, interstitiële longaandoeningen, longoedeem en tracheobronchitis.

Onderzoeken ademhalingsgeluiden door de arts

Volgende onderzoeken zijn mogelijk om de afwezige of abnormale ademhalingsgeluiden te controleren: een analyse van een sputummonster (sputumkweek), een volledig bloedonderzoek, een CT-scan van de borstkas, een longfunctieonderzoek (spirometrie) en een thoraxfoto (een radiografisch onderzoek van de borstkas).

Behandeling van een patiënt

Diverse behandelingen zijn beschikbaar wanneer een patiënt zich presenteert met abnormale ademhalingsgeluiden. Deze zijn uiteraard individueel bepaald naargelang de onderliggende aandoening en de ernst van de symptomen.

De oorzaak van infecties valt veelal te behandelen met medicijnen. Medicijnen zijn eveneens beschikbaar voor het openen van de luchtwegen. Een ziekenhuisopname is soms vereist bij ernstige aandoeningen zoals vocht in de longen of een obstructie in de luchtwegen.

Bij astma of bronchitis is een inhalator handig om de luchtwegen te openen. Patiënten met astma gebruiken dit toestelletje dagelijks om astma-aanvallen en een ontsteking van de luchtwegen te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroepsastma: Stoffen in werkomgeving vernauwen luchtwegenBeroepsastma: Stoffen in werkomgeving vernauwen luchtwegenBeroepsastma is wereldwijd de meest voorkomende werkgerelateerde longaandoening in de ontwikkelde landen. Onder andere b…
Hartastma of astma cardiale, oorzaak en behandelingHartastma of astma cardiale, oorzaak en behandelingHet hart heeft een belangrijke functie: het pompt het bloed in ons lichaam rond. Hierdoor worden alle weefsels en organe…
Lichamelijk onderzoekLichamelijk onderzoekWanneer u in aanraking komt met een arts zal deze na een kort gesprek een lichamelijk onderzoek verrichten. In dit artik…
De ademhaling, de controle hiervan en de patronenDe ademhaling, de controle hiervan en de patronenIn dit artikel zal ik een klein stukje achtergrondinformatie vertellen over de ademhaling in het algemeen, hoe deze geme…
Misofonie, als geluiden je leven beheersenMisofonie, als geluiden je leven beheersenMisofonie is niet echt bekend, maar als je er last van hebt, kan het je leven aardig verstoren. Voor de meeste mensen kl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111 / Pixabay
  • http://emedicine.medscape.com/article/1894146-overview#showall
  • http://respwiki.com/Breath_sounds
  • http://www.easyauscultation.com/lung-sounds
  • http://www.healthline.com/health/breath-sounds#Diagnose5
  • http://www.rnceus.com/resp/respabn.html
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007535.htm
  • Terminologie bij het algemeen medisch onderzoek, Julien Fonck, tiende druk, 2008, uitgeverij: Acco, paginanummer onbekend (digitale uitgave)

Reageer op het artikel "Ademgeluiden: Geluiden van luchtwegen en longen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 07-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!