InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasspasmen: Plotse krampen door samentrekking van blaas

Blaasspasmen: Plotse krampen door samentrekking van blaas

Blaasspasmen: Plotse krampen door samentrekking van blaas Bij blaasspasmen moet een patiënt plots dringend plassen door een samentrekking (spasme, kramp) van de blaas. Dit is het gevolg van het onvrijwillig knijpen van een spier die verbonden is met de blaas. Blaasspasmen zijn het gevolg van een urineweginfectie, medicatiegebruik, irritatie van een katheter of nog andere factoren. De patiënt heeft een pijnlijk en soms branderig gevoel bij het plassen wanneer deze krampen plaatsvinden. Deze aandoening resulteert in emotionele problemen bij de patiënt die steeds bang is voor lekkage en altijd dichtbij het toilet wil zijn. Wanneer daadwerkelijk urine uit de blaas lekt, is sprake van urge-incontinentie of een overactieve blaas. Het is belangrijk om met een arts contact op te nemen want veelal zijn meerdere behandelingen mogelijk, zeker wanneer de arts de oorzaak van deze plotse samentrekkingen kan identificeren.

Synoniem blaasspasmen

Blaasspasmen zijn eveneens gekend onder deze synoniemen
  • blaaskrampen
  • detrusorcontracties

Oorzaken: Aandoeningen, behandelingen en omgevingsfactoren

Aandoeningen, medische behandelingen en tal van omgevings- en risicofactoren veroorzaken blaasspasmen. Vaak is de oorzaak wel te identificeren, maar soms lukt dit niet, en dan is sprake van “idiopathische blaasspasmen”.

Aandoeningen

Neurologische aandoeningen
Soms zijn de blaasspasmen eveneens het gevolg van slecht functionerende zenuwen die verantwoordelijk zijn voor de blaascontrole. Enkele neurologische aandoeningen die hiervoor verantwoordelijk zijn omvatten:
  • cerebrale parese
  • de ziekte van Parkinson
  • diabetische neuropathie (wanneer de zenuwen beschadigd zijn door langdurige diabetes)
  • een beroerte die schade aan de hersenen veroorzaakt heeft
  • een hersentumor
  • een ruggengraatletsel
  • herpes zoster infecties die de zenuwen in het heiligbeen aantasten
  • multiple sclerose (chronische auto-immuunaandoening)
  • multiple systeem atrofie (het Shy-Drager syndroom)

Tijdelijke en andere aandoeningen
Veelal zijn blaaskrampen gerelateerd aan een tijdelijke toestand, zoals bijvoorbeeld bij een (urineweg)infectie. Wanneer de arts deze behandelt, verdwijnen de symptomen en moet de patiënt niet meer plots dringend naar het toilet. Interstitiële cystitis (blaasontsteking) is een aandoening die soms leidt tot blaasspasmen. De patiënt heeft hierbij zeer ernstige pijn aan de blaas en urinewegen die niet toe te wijzen is aan een bepaalde oorzaak. Andere (tijdelijke) aandoeningen zijn blaaskanker, nierstenen of blaasstenen.

Medische behandelingen

Chirurgie (vooral aan de onderbuik) is eveneens een risicofactor voor blaasspasmen. Vooral bij blaaschirurgie, een keizersnede, een hysterectomie (chirurgische verwijdering van de baarmoeder), en een prostatectomie (chirurgische verwijdering van de prostaat) leiden sneller tot blaas spasmen. Het gebruik van een katheter is tot slot een andere risicofactor. Na een operatie verlaat de urine het lichaam via een katheter. Een dunne buis is hierbij geplaatst in de urinebuis tot aan de blaas. Blaaskrampen zijn een veel voorkomende en vaak pijnlijke complicatie van kathetergebruik.

Roken verhoogt het risico op blaaskrampen / Bron: Geralt / PixabayRoken verhoogt het risico op blaaskrampen / Bron: Geralt / Pixabay
Omgevingsfactoren en andere risicofactoren
In sommige gevallen zijn de pijnlijke krampen gerelateerd aan de voeding. Kruidig of zuur voedsel of voedsel met tomaten, chocolade, citroenzuur en/of chemische stoffen en conserveringsmiddelen irriteren bij een aantal patiënten de blaas wat resulteert in blaaskrampen. Dit geldt bovendien voor cafeïne houdende dranken (frisdrank, koffie, thee), sinaasappelsap en alcohol. Bepaalde medicijnen zoals onder andere chemotherapie (voor de behandeling van kanker) en diuretica (plaspillen) dragen tevens bij aan meer patiënten met blaasspasmen. Ook patiënten met obesitas (zwaarlijvigheid), vrouwen in de menopauze, ouderen en zwangere of onlangs bevallen vrouwen lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van blaasspasmen. Roken is tot slot een risicofactor, want de patiënt moet hierdoor meer chronisch hoesten wat irritatie aan de longen veroorzaakt. Hierdoor ontwikkelt de patiënt af en toe blaaskrampen met urineverlies (lekkage) tot gevolg.

Symptomen blaaskrampen: Plots dringend plassen met pijn

Blaaskrampen zijn gevoelsmatig voor elke patiënt anders, maar velen beschrijven dit als een brandend gevoel en krampen in de blaas. De symptomen komen zonder waarschuwing en de patiënt moet plots dringend plassen, wat soms leidt tot lekkage. De pijn die hiermee gepaard gaat, is veelal laag in de buik net boven het schaambeen waar te nemen. Sommige vrouwen beschrijven de pijn van de spasmen met spiercontracties die ze krijgen tijdens de menstruatie of bevalling. Mannen ervaren af en toe pijn aan de punt van de penis. Sommige patiënten verliezen urine tijdens de spasmen terwijl anderen dit niet ervaren. Bovendien hebben sommige patiënten pas blaaskrampen na het plassen.

Behandeling van plotse krampen door samentrekking van blaas

De patiënt bezoekt zo snel mogelijk een arts die de oorzaak bepaalt van de blaasspasmen. Een snelle behandeling verhoogt de kans om sneller van de symptomen verlost te zijn waarbij minder snel complicaties optreden. Diverse behandelingen zijn mogelijk en deze zijn afhankelijk van de oorzaak van de krampen in de blaas. Veelal gebruiken artsen een combinatie van diverse behandelingen.

Zelfzorg en alternatieve geneeswijzen

Enkele zelfzorgmaatregelen en alternatieve geneeswijzen zijn nuttig bij de behandeling van blaaskrampen. Hierbij is het belangrijk dat de patiënt eerst overlegt met de arts of deze behandelingen niet schadelijk zijn.
  • Acupunctuur: Enkele technieken verlagen de blaasspiercontracties.
  • Bekkenbodemoefeningen: Een vorm van lichaamsbeweging om de spieren te trainen die de urine vasthouden.
  • Biofeedback: Via deze behandelingsmethode leert de geest omgaan met de lichamelijke functie.
  • Blaastraining: De patiënt leert op bepaalde tijdstippen de blaas te ledigen en dit ook op een specifieke manier.
  • Leefstijlaanpassingen: Stoppen met roken, het drinken van alcohol en het verliezen van gewicht
  • Voedingsaanpassingen: De patiënt houdt een dagboek bij met hetgeen hij eet en hij elimineert de voedingsmiddelen en dranken die de blaas mogelijk irriteren. Veenbessensap, knoflook, radijsbladerensap en spinaziesap helpen prima bij blaasspasmen.

Professioneel medische zorg

Andere professionele medische behandelingen omvatten:

Elektrisch implantaat
De arts plaats dit elektrisch implantaat onder de huid. Dit implantaat zorgt voor een zachte elektrische puls naar de blaas op vaste tijdstippen zodat de patiënt leert omgaan met ernstige spasmen.

Medicijnen
Bepaalde voorgeschreven medicijnen ontspannen de blaas ontspannen en voorkomen spasmen, zolas antidepressiva, anticholinergica en alfablokkers.

TENS
TENS is de afkorting van “transcutane elektrische neurostimulatie”. Bij deze behandeling gebeurt een zenuwstimulatie door middel van de prikkeling van huidzintuigen waardoor een activatie plaatsvindt van pijnstillende lichaamsmechanismen. De bloedstroom verhoogt met andere woorden door de milde pulsen die door de huid naar de blaas gaan, waardoor de blaasspieren verstevigen en de spasmen verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Observatiepunten en complicaties bij katheterisatieObservatiepunten en complicaties bij katheterisatieNatuurlijk zijn er ook diverse aandachtspunten, observatiepunten en complicaties die kunnen optreden bij een blaaskathet…
Catheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren is het inbrengen van een slangetje (catheter) in de urineblaas zodat de blaas op een kunstmatige wijze ge…
Spiertrekkingen tijdens het slapenSpiertrekkingen tijdens het slapenSpiertrekkingen zijn onwillekeurige, plotselinge bewegingen die op elk moment kunnen optreden, zelfs wanneer je slaapt.…
Vergoeding fysiotherapie 2012Vergoeding fysiotherapie 2012Jaarlijks wordt het basispakket van de zorg verder uitgekleed. De vergoeding voor fysiotherapie in 2012 wordt beperkt: d…
Krampen in de benen voorkomen en verlichtenKrampen in de benen voorkomen en verlichtenKrampen in de benen kunnen te wijten zijn aan vermoeidheid, spierzwakte, dehydratatie, epileren of harsen, overgewicht,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt / Pixabay
  • Blaaskrampen bij mensen met een katheter, https://urologie.slingeland.nl/professionals/Kathetermanagement/Blaaskrampen/1350/1386, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • Bladder spasms – causes, symptoms, and treatments, http://www.belmarrahealth.com/bladder-spasms-causes-symptoms-treatments/, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • Bladder Spasms (2), http://www.webmd.com/urinary-incontinence-oab/bladder-spasms?page=2, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • Bladder spasms, http://www.healthtalk.org/peoples-experiences/long-term-conditions/living-urinary-catheter/bladder-spasms, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • Bladder Spasms: Causes and Treatments – WebMD, http://www.webmd.com/urinary-incontinence-oab/bladder-spasms, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • Home Remedies for Bladder Spasms – Natural Treatments, http://homeremedieslog.com/health-topics/urinary-health/bladder-spasm/, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • WikiHow to Control Bladder Spasms, http://www.wikihow.com/Control-Bladder-Spasms, geraadpleegd op 9 oktober 2016
  • Afbeelding bron 1: Geralt / Pixabay

Reageer op het artikel "Blaasspasmen: Plotse krampen door samentrekking van blaas"

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!