InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verhoogde leukocyten (witte bloedcellen) in urine: Oorzaken

Verhoogde leukocyten (witte bloedcellen) in urine: Oorzaken

Verhoogde leukocyten (witte bloedcellen) in urine: Oorzaken Leukocyten zijn witte bloedcellen die deel uitmaken van het immuunsysteem om vreemde indringers en infecties te bestrijden. Wanneer het lichaam oude cellen vervangt, verschijnt normaal gezien een kleine hoeveelheid leukocyten in de urine. Maar wanneer het aantal witte bloedcellen in de urine hoog is, wijst dit mogelijk op een ernstiger probleem. Dit is het gevolg van schade aan de nieren, de urineleiders, de urethra (urinebuis) of de blaas. Daarnaast gaat dit mogelijk gepaard met de aanwezigheid van een vreemde stof in het lichaam. Deze oorzaken variëren in ernst en veroorzaken meestal bijkomende symptomen. Verder bezoekt een patiënt meteen de arts bij aanhoudende, gewijzigde of ernstige urinegerelateerde symptomen. Een urineonderzoek onthult dan de aanwezigheid van een verhoogd aantal leukocyten. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak van het verhoogd aantal leukocyten in de urine.

Oorzaken van verhoogde leukocyten in de urine

Geslachtsgemeenschap
De geslachtsgemeenschap leidt tot een verhoogd aantal leukocyten in de urine. Bacteriën verspreiden zich vervolgens naar de urethra en veroorzaken daar een infectie.

Nierinfectie
Nierinfecties resulteren mogelijk in een hoog aantal leukocyten in de urine. Dit type infectie begint in de urinewegen. Wanneer de arts een urineweginfectie niet behandelt, reist de infectie naar de nieren. Patiënten met een verzwakt immuunsysteem of patiënten waarbij artsen veelvuldig gebruik maken van katheters, lopen een verhoogd risico op een nierinfectie.

Urine ophouden
Te lang de urine ophouden draagt eveneens bij aan een verhoogd leukocytenniveau. De blaas verzwakt hierdoor, wat het moeilijk maakt om de blaas te ledigen. De overgebleven urine blijft achter in de blaas, hetgeen het risico op een infectie verhoogt. Dit zorgt dan op zijn beurt voor een verhoogd leukocytenniveau.

Urineweginfectie
Een urineweginfectie zoals een blaasontsteking (cystitis) is een veel voorkomende oorzaak van leukocyten in de urine. De aandoening komt vaker voor bij vrouwen.

Verstopte urinewegen
Bij een verstopping (obstructie) van de urinewegen, blijven leukocyten alsook bloed in de urine aanwezig. Oorzaken van geblokkeerde urinewegen omvatten een trauma aan het bekken, blaasstenen (harde ophopingen van mineralen in de blaas) of nierstenen, een tumor en ongewenste voorwerpen in de urinewegen.

Zwangere dames hebben regelmatig een verhoogd leukocytengehalte in de urine / Bron: PublicDomainPictures / PixabayZwangere dames hebben regelmatig een verhoogd leukocytengehalte in de urine / Bron: PublicDomainPictures / Pixabay
Zwangerschap
Het is heel gebruikelijk dat de zwangerschap leidt tot een verhoogd aantal leukocyten. Als deze niveaus consistent hoog zijn en daarbij andere symptomen verschijnen, is het nodig dat de patiënte zich laat onderzoeken. Mogelijk wijst dit namelijk op een urineweginfectie, één van de meest voorkomende medische problemen tijdens de zwangerschap. Vrouwen hebben een verhoogd blaasvolume maar een verminderde blaasspanning door het gewicht van de baby. Een volledige blaaslediging is hierdoor soms moeilijk, waardoor bacteriën groeien en zich vermenigvuldigen. Een blaasontsteking (cystitis) is dan een mogelijk gevolg, wat een verhoog aantal leukocyten in de urine met zich meebrengt. Een behandeling is zeker vereist bij zwangere dames want anders ontstaan mogelijk complicaties.

Symptomen

Leukocyten in urine in het algemeen veroorzaken geen symptomen. De aanwezige symptomen zijn het gevolg van de infectie of ziekte. Zo zijn volgende symptomen mogelijk: frequenter urineren, een branderig gevoel bij het plassen, bloed in de urine, sterk ruikende urine, troebele urine, pijn in het bekkengebied (vooral bij vrouwen) en pijn aan de buik. Bij de aanwezigheid van nierstenen presenteert de patiënt zich tevens met intense pijn, braken en misselijkheid. Koorts, rillingen, systemische lupus erythematosus (SLE) en pijn tijdens het vrijen zijn andere symptomen van de infectie. Het is belangrijk om deze begeleidende symptomen te herkennen en dan meteen medische hulp in te roepen. Des te langer een infectie onbehandeld blijft, des te groter het risico op complicaties.

Diagnose van verhoogde witte bloedcellen in de urine

Een verhoogd leukocytenniveau is op te sporen met een urineonderzoek. Wijzen de symptomen van de patiënt op nierstenen, dan voert de arts nog een röntgenfoto of een CT-scan uit.

Behandeling

Zelfzorg
Een goede persoonlijke hygiëne, een gezonde voeding en voldoende vochtinname zijn belangrijke factoren om het risico op een urineweginfectie te verminderen.

Appelazijn drinken
Verdunde appelazijn is een natuurlijke antibioticum, en bestrijdt bacteriën in de urinewegen.

Badkamerbezoek
Het is belangrijk om telkens bij een plasaandrang naar het toilet te gaan, want zelfs bij het plassen van een kleine hoeveelheid, verdwijnen bacteriën uit het lichaam. Deze bacteriën zijn namelijk vaak de oorzaak van een urineweginfectie. Verder is het aanbevolen om steeds van voor naar achter te vegen bij het reinigen van de billen om besmetting te voorkomen.

Irriterende stoffen vermijden
Irriterende stoffen voor de blaas omvatten cafeïne, nicotine, gekruid eten, alcohol, koolzuurhoudende dranken en kunstmatige zoetstoffen. Meer vezelrijke koolhydraten zoals granen en gezonde vetten zoals noten en olijfolie zijn allemaal goed voor de spijsvertering.

Vitamine C innemen
Vitamine C is een natuurlijk hulpmiddel om de urinewegen gezond te houden en een urineweginfectie voorkomen en/of behandelen. Dit bevindt zich onder andere in bessen, citrusvruchten, meloenen en kool.

Warmte aanbrengen
Warmte vermindert de druk en pijn rond de schaamstreek of onderrug bij een ontsteking en irritatie van de urinewegen. De patiënt brengt het verwarmingselement bij een lage temperatuur gedurende ongeveer tien tot vijftien minuten per keer aan.

Water drinken
Drinkwater is goed voor het wegspoelen van bacteriën, wat het herstelproces van een ziekte bespoedigt. Acht glazen water per dag drinken is een algemene richtlijn. Verse citroen of limoen toevoegen om de smaak te stimuleren kan hierbij nuttig zijn. Vocht van peterselie is eveneens nuttig; dit is een natuurlijk diureticum (plaspil) wat helpt bij het spoelen van de blaas.

Yoghurt eten
Yoghurt zit vol probiotica (goede bacteriën), hetgeen goed is voor een goed evenwicht van de darmen.

Professionele medische zorg
De arts bekijkt zorgvuldig wat de oorzaak is van het verhoogd aantal leukocyten in de urine. Een antibioticabehandeling is bijvoorbeeld nodig bij een urineweginfectie. Wanneer de patiënt lijdt aan een obstructie in de urinewegen, is een chirurgische ingreep vereist om de verstopping op te heffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Algemeen bloedbeeldOm ziektes en afwijkingen te herkennen is het belangrijk om het normale bloedbeeld goed te kennen. Daarnaast is het van…
Bloedcellen in bloed: erytrocyten, leukocyten en trombocytenBloedcellen in bloed: erytrocyten, leukocyten en trombocytenOns bloed kan worden opgevat als een vloeibaar weefsel voor afweer en transport. Maar waar bestaat het nu uit? Het bloed…
Troebele urine (met vlokken) bij man en vrouw: oorzakenTroebele urine (met vlokken) bij man en vrouw: oorzakenTroebele urine kan onschuldig zijn en bijvoorbeeld veroorzaakt worden door te weinig drinken, maar troebele urine kan oo…
Urineonderzoek: onderzoek van urine bij bepaalde klachtenUrineonderzoek: onderzoek van urine bij bepaalde klachtenUrineonderzoek is een veelgebruikt (oriënterend of aanvullend) onderzoek om naar de oorzaak van klachten te zoeken. Door…
De wonderlijke witte bloedcellen (leukocyten)De wonderlijke witte bloedcellen (leukocyten)Witte bloedcellen (leukocyten) zijn relatief groot en niet zo talrijk als de rode bloedcellen (erytrocyten). De verhoudi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frolicsomepl / Pixabay
  • Leukocytes in Urine - No Nitrates | Med Mum, http://medmum.com/leukocytes-in-urine-no-nitrates/, geraadpleegd op 9 november 2016
  • Leukocytes in Urine | MD-Health.com, http://www.md-health.com/Leukocytes.html, geraadpleegd op 9 november 2016
  • Leukocytes in Urine: Causes, Symptoms & Natural Treatments, http://www.doctorshealthpress.com/general-health-articles/leukocytes-in-urine-natural-treatments, geraadpleegd op 9 november 2016
  • Leukocytes in urine: Causes, symptoms, and treatment, http://www.belmarrahealth.com/leukocytes-urine-causes-symptoms-treatment/, geraadpleegd op 9 november 2016
  • Leukocytes in urine: Natural remedies and treatment options, http://www.belmarrahealth.com/leukocytes-urine-natural-remedies-treatment-options/, geraadpleegd op 24 november 2016
  • Leukocytes in Urine: What You Should Know Healthline, http://www.healthline.com/health/leukocytes-in-urine, geraadpleegd op 9 november 2016
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures / Pixabay

Reageer op het artikel "Verhoogde leukocyten (witte bloedcellen) in urine: Oorzaken"

Infoteur: Miske
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!