InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kunnen aambeien vanzelf overgaan?

Kunnen aambeien vanzelf overgaan?

Kunnen aambeien vanzelf overgaan? Aambeien kunnen inwendig en uitwendig ontstaan. Zeker bij uitwendige aambeien is medisch ingrijpen niet altijd noodzakelijk. De aandoening kan ook vanzelf overgaan. Het is dan wel belangrijk om een goede hygiëne te betrachten. Dit verkleint het risico dat de aambeien gaan ontsteken. Wanneer je veel onderweg bent kun je gebruik maken van aambeiendoekjes. De jeuk kan bestreden worden met een verzorgende en verkoelende zalf of gel.

Aambeien

Wat zijn aambeien en hoe ontstaan ze?

Aambeien of hemorroïden zijn een vervelende aandoening waarbij weefsel gevuld met bloedvaten opzwelt en ontstoken raakt. Aambeien kunnen zich inwendig bevinden. Je krijgt dan last van bloedverlies zonder dat direct duidelijk is waar dit bloed vandaan komt. De aambeien kunnen echter ook gaan uitstulpen en dan spreken we van uitwendige aambeien.

Om ervoor te zorgen dat we onze ontlasting op kunnen houden en er zich geen geurtjes verspreiden sluit het anale kanaal zich water- en luchtdicht af. Voor deze functie zijn flink wat aderen en bloedvaten nodig. Wanneer de ontlasting echter langdurig wat dikker is dan normaal dan kan dit ervoor zorgen dat het nodig is om veel te persen op het toilet. Tijdens dit persen komt er veel druk op de aderen en bloedvaten te staan. Dit kan er voor zorgen dat deze geleidelijk gaan uitzetten. Wie van zichzelf een probleem met de bloedsomloop heeft of last heeft van bindweefselzwakte kan ook last krijgen van aambeien zonder directe aanleiding. De neiging tot het ontstaan ervan is bovendien deels erfelijk bepaald. Ook een zwangerschap vergroot het risico op het ontstaan van aambeien.

Symptomen van aambeien

Het voornaamste symptoom van aambeien is de aanwezigheid van helderrood bloed op het toiletpapier na het afvegen. Is het bloed donkerder van kleur dan is dit een aanwijzing dat het gaat om een bloeding hoger in de darmen. Het gaat dan meestal niet om aambeien. In een later stadium kun je ook merken dat het rectum enigszins uitpuilt en ontstaat jeuk en een branderig gevoel als gevolg van de inwerking van ontlasting. De aanwezigheid van aambeien kan er bovendien voor zorgen dat je continu het gevoel hebt dat er ontlasting aan zit te komen. In werkelijkheid gaat het om de hemorroïden die op de anus drukken.

Zijn bovengenoemde klachten direct ontstaan na een erg moeizame stoelgang, dan kunnen ze ook het gevolg zijn van anale kloofjes of scheurtjes, wat goed te bestrijden is met een helende en verkoelende zalf.

Kunnen aambeien vanzelf weer overgaan?

Ja, een behandeling voor aambeien is niet altijd nodig. Zeker uitwendige aambeien kunnen binnen enkele weken verdwijnen. Om te bevorderen dat de aandoening overgaat en geen medisch ingrijpen vereist is het belangrijk om te proberen niet te persen wanneer je op het toilet zit. Dit kan het probleem namelijk alleen maar verergeren. Daarnaast is het belangrijk om niet te veel tussen de billen te krabben en een goede hygiëne te betrachten. Bij voorkeur reinig je de anus na elk toiletbezoek goed met water om het risico op ontstekingen als gevolg van de inwerking van ontlasting tot een minimum te beperken.

Blijkt de aandoening toch hardnekkig dan kan medisch ingrijpen noodzakelijk zijn. Een veel gebruikte methode om aambeien te behandelen is het afbinden van het weefsel met een elastiekje waarna de aambei verdroogt en binnen enkele dagen vanzelf loslaat.

Herstel bevorderen: aambeiendoekjes

Omdat het natuurlijk niet altijd mogelijk is om de anus na elk toiletbezoek met water te reinigen kun je er ook voor kiezen gebruik te maken van aambeiendoekjes. Dit zijn doekjes die zijn geïmpregneerd met een aantal werkzame stoffen waaronder vitamines, hamamelis en iets dat wat verkoeling biedt. De doekjes kun je discreet bij je dragen zodat je ze altijd bij de hand hebt als je bijvoorbeeld op je werk bent of juist onderweg. Aambeiendoekjes zijn verkrijgbaar van het merk Dr. Swaab.

Jeuk bestrijden met zalf

Doordat aambeien erg kunnen gaan jeuken ben je al snel geneigd om te gaan krabben. Dit gevoel wordt 's nachts in bed vaak alleen maar erger. Om deze jeuk te voorkomen kun je gebruik maken van een verkoelende zalf of gel zoals Sperti zalf, Theranal zalf, Epianal zalf of hamameliszalf. Vind je het onprettig om de zalf met je vinger te moeten aanbrengen dan kun je ook kiezen voor een aambeienspray of -gel met speciale applicator van Hemoclin. Bij inwendige aambeien kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van speciale aambeien-zetpillen. De zetpillen van Theranal hebben een jeuk- en pijnstillende werking en werken tevens desinfecterend.

Lees verder

© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Aambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelAambeien: bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoelLast van bloed op ontlasting, jeuk anus en branderig gevoel? Mogelijke heb je last van aambeien (hemorroïden). Aambeien…
Aandoening: AambeienAandoening: AambeienIedereen krijgt er ooit mee te maken. Er wordt onder de mensen weinig over gepraat dus het is logisch als je er niks ove…
Aambeien, hoe komt het en wat doe je eraan?Aambeien zijn bloedvaatjes in de anus die vergroot zijn. Bijna iedereen heeft er wel eens last van, maar men praat er ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic / Pixabay
  • http://www.medicinenet.com/hemorrhoids_piles/article.htm
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Hemorrhoid
  • https://www.drogisterij.net/gezondheid/gezondheidsprod/aambeien/aambeiendoekjes/dr-swaab-aambeien-doekjes-8714319826122

Reageer op het artikel "Kunnen aambeien vanzelf overgaan?"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 20-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!