InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pyogenisch leverabces: Pus in lever, vaak door infectie

Pyogenisch leverabces: Pus in lever, vaak door infectie

Pyogenisch leverabces: Pus in lever, vaak door infectie Een pyogenisch leverabces is de medische term voor een met etter gevormde ruimte in de lever. Deze zeldzame aandoening kent meerdere oorzaken, zoals een infectie of een bloedvergiftiging. De aanwezigheid van het leverabces veroorzaakt milde tot ernstige symptomen met vooral buikklachten. Diverse beeldvormende onderzoeken zijn nodig om het abces te lokaliseren. De behandeling bestaat meestal uit antibiotica in combinatie met het draineren van het leverabces. Een snelle diagnose en behandeling zijn bij deze aandoening belangrijk omdat de aandoening anders slechte vooruitzichten kent.

Oorzaken van pus in lever: Vaak een infectie

Bij ouderen is galwegsepsis (bloedvergiftiging) een veel voorkomende oorzaak van een pyogenisch abces. Andere oorzaken zijn een trauma die de lever beschadigd heeft, bacteriëmie, een geperforeerde darm, alvleesklierkanker (tumor in alvleesklier met symptomen van geelzucht en buikpijn), darmkanker, diverticulitis (ontsteking van de uitstulpende zakjes op darmwand) of een blindedarmontsteking (appendicitis). Het lichaam reageert op deze medische oorzaken door een abces te vormen in de lever. Meestal bevindt het organisme E. coli zich in het abces. Streptococcus milleri en anaërobe organismen zoals Bacteroides zijn eveneens vaak aanwezig. Af en toe zijn Enterococcus faecalis, Proteus vulgaris en Staphylococcus aureus te vinden. Vaak is de infectie gemengd en is bijgevolg meer dan één type bacterie aanwezig. Diabetici vormen een risicogroep voor een pyogenisch leverabces omdat patiënten met suikerziekte vatbaar zijn voor infecties.

Symptomen

Deze zeldzame abcessen komen geïsoleerd of in meerdere aantallen voor. Sommige patiënten zijn niet acuut ziek. Zij presenteren zich met malaise (een algemeen ziek gevoel) en zwakte van meerdere dagen of zelfs maanden. Anderen presenteren zich met koorts, rillingen, anorexie (een gebrek aan eetlust), braken, misselijkheid, onbedoeld gewichtsverlies, pijn in de rechter bovenbuik (vaak) of de hele buik (minder vaak), pijn op de borst (rechtsonder), donker gekleurde urine, een kleigekleurde ontlasting en geelzucht (icterus). Minder vaak zijn volgende symptomen mogelijk: hoesten, de hik, of pijn in de schouder als gevolg van irritatie van het middenrif.

Diagnose en onderzoeken door de arts

Lichamelijk onderzoek
Tijdens een lichamelijk onderzoek detecteert de arts weinig symptomen. Af en toe vertoont een patiënt symptomen van koorts van onbekend oorsprong en geelzucht. Bij deze patiënten voelt de lever zacht aan en is deze vergroot (hepatomegalie). Deze patiënten hebben daarnaast tekenen van een pleura-effusie (vochtophoping tussen borstvlies en longvlies) of pleurale wrijvingen in de rechter onderkant van de borst.

Diagnostisch onderzoek
De arts voert een bloedonderzoek uit. Daarnaast zijn beeldvormende resultaten nodig. Een abdominale echografie is nuttig voor het detecteren van abcessen. Een abdominale CT-scan is waardevol bij het opsporen van complexe en meerdere letsels. De arts maakt eveneens een röntgenfoto van de borst (thoraxfoto) hetgeen in ernstige gevallen afwijkingen toont. Een leverbiopsie is soms ook vereist, waarbij de arts wat weefsel verwijdert en dit dan microscopisch laat onderzoeken. Afhankelijk van de leeftijd, is een beeldvormend onderzoek van de dikke darm (colonoscopie) nodig zijn om de bron van de infectie te vinden.

Behandeling via drainage en antibiotica

Tijdens een echografie of soms tijdens een chirurgische ingreep probeert de arts het abces te draineren. Hiervoor gebruikt hij een naald of buisje wat hij dan in het abces aanbrengt om het pus af te voeren. Ook krijgt de patiënt een antibioticakuur van vier tot zes weken. Daarnaast behandelt de arts elke onderliggende oorzaak van een pyogenisch abces.

Prognose aandoening

Deze aandoening is mogelijk levensbedreigend. De totale sterfte is afhankelijk van de aard van de onderliggende pathologie en is gereduceerd tot ongeveer 16% door naaldaspiratie en het gebruik van antibiotica. De aanwezigheid van meerdere abcessen vormt een groter risico op overlijden. Slechts één op de vijf patiënten met meerdere leverabcessen overleeft deze aandoening.

Complicaties pyogenisch leverabces

Door een pyogenisch leverabces ontwikkelt de patiënt mogelijk levensbedreigende sepsis. Een dringende behandeling met antibiotica is vereist om de dood te voorkomen. Wanneer bacteriën zich doorheen het lichaam verspreiden, leidt dit mogelijk tot een longembolie (afsluiting van een slagader in de longen), een hersenabces (verzameling van pus in de hersenen) of een ontsteking van de binnenkant van het oog (endoftalmitis).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parasietaire infectie: AmoebiasisAmoebiasis is een infectieziekte van de darmen die diarree veroorzaakt en zich kan uitbreiden naar de lever. Deze infect…
Hepatomegalie: Vergroting van de lever door andere ziekteHepatomegalie: Vergroting van de lever door andere ziekteDe lever ligt rechts onder de ribben en is een groot orgaan. De rand van de lever is normaalgesproken dun en stevig. De…
Abces in huid of lichaam: Pus door infectie met bacteriënAbces in huid of lichaam: Pus door infectie met bacteriënBij een abces bevindt zich pus in een niet-eerder bestaande holte in de weefsels. Pus, dat er geel of groen uitziet en m…
Epiduraal abcesEpiduraal abcesEen epiduraal abces komt voor tussen het hoofd en de ruggenwervels en kan al snel het zenuwweefsel beschadigen. Lees hie…
Buikabces: Abces in buik door infectie, operatie, verwondingBuikabces: Abces in buik door infectie, operatie, verwondingBij een abces is besmette vloeistof en pus aanwezig in een van tevoren niet bestaande holte in het lichaam. Abcessen zij…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 6 januari 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Pyogenic abscess, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 360-361
  • Pyogenic abscess, https://medlineplus.gov/ency/imagepages/18085.htm
  • Pyogenic liver abscess, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cld.487/full
  • Pyogenic Liver Abscess, http://www.healthline.com/health/pyogenic-liver-abscess
  • Pyogenic liver abscess, https://medlineplus.gov/ency/article/000261.htm

Reageer op het artikel "Pyogenisch leverabces: Pus in lever, vaak door infectie"

Infoteur: Miske
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Abcessen
Medische informatie…
Schrijf mee!