InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op romp

Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op romp

Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op romp Pityriasis rosea is een veel voorkomende goedaardige huiduitslag van onbekende oorsprong die vooral adolescenten en jongvolwassenen treft. Meestal verschijnt eerst één vlek en enkele weken later een huiduitslag die vooral de romp treft. De huidziekte gaat buiten jeuk niet gepaard met andere symptomen en daarom is een behandeling meestal niet vereist, al zijn wel enkele behandelingsopties beschikbaar. De vooruitzichten zijn uitstekend voor de meeste patiënten.

Synoniem pityriasis rosea

De medaillonziekte is een andere term voor pityriasis rosea, genaamd naar de vorm van de huiduitslag.

Epidemiologie en risicofactoren goedaardige huiduitslag

Ongeveer 2% van de patiënten die de dermatoloog bezoeken, heeft te maken met de goedaardige huiduitslag. Vooral in de lente en de herfst zijn patiënten getroffen door de huidziekte. Pityriasis rosea komt voornamelijk voor in gematigde klimaten. In instellingen, scholen enzovoort komen bovendien vaker uitbraken van de huiduitslag voor. Adolescenten en jongvolwassenen zijn het vaakst getroffen. De piekincidentie situeert zich tussen 10-35 jaar al zijn baby’s en ook ouderen mogelijk aangetast door de huidziekte. Een verhoogde incidentie is mogelijk bij zwangere patiënten en patiënten die een beenmergtransplantatie hebben ondergaan. De ziekte kent een voorliefde voor inwoners van Uganda. Pityriasis rosea komt tot slot vaker voor bij vrouwen.

Oorzaken huidziekte is onbekend

De oorzaak van pityriasis rosea is onbekend, maar artsen vermoeden dat dit een virale of postvirale huiduitslag is waarbij vooral sommige soorten herpesvirussen betrokken zijn. De huidziekte is niet besmettelijk.

Symptomen: Moedervlek en vurige huiduitslag op romp

Vurige huiduitslag op romp

De patiënt ontwikkelt plotseling een huiduitslag die zich gedurende tien dagen verder ontwikkelt op de romp, de bovenbenen en bovenarmen, of soms ook op het behaarde hoof en het gezicht (zeldzaam). Deze plekjes zijn meer aanwezig op de romp dan op de ledematen en andere lichaamsdelen. De “vurige” huiduitslag bestaat uit ronde of ovale roze plekjes die lichtjes schilferen en soms ook jeuken. Wanneer de huiduitslag op de rug verschijnt, dan volgt deze de huidlijnen en ontstaat een patroon dat doet denken aan de takken van een dennenboom. De huiduitslag gaat meestal niet gepaard met andere symptomen, alleen ervaren sommige patiënten wel jeuk. Bij sommige zuigelingen en erg jonge kinderen verschijnen soms blaasjes.

Vooraf een moedervlek

Mogelijk gaat een enkele rode en schilferende vlek van twee tot vijf centimeter grootte vooraf aan de huiduitslag. Deze “moedervlek” of “herald patch” verschijnt dan één tot twee weken voor de huiduitslag en is het vaakst op de romp te vinden, maar soms ook op het bovenbeen, op een bovenarm of in de hals.

Diagnose en onderzoeken door de arts

Lichamelijk onderzoek

De huiduitslag is vrij karakteristiek en is daarom door een huisarts of huidarts (dermatoloog) klinisch meteen duidelijk.

Differentiële diagnose

Normaalgezien is pityriasis rosea gemakkelijk op te sporen maar soms verwart de arts de huidziekte met andere aandoeningen zoals:
  • bijwerkingen van medicatie
  • een Kaposi-sarcoom (tumor op de huid, in slijmvliezen en in organen)
  • erythema annulare centrifugum (EAC)
  • erythema dyschromicum perstans (ashy dermatosis)
  • erythema multiforme (reactie op medicatie of infectie met algemene symptomen en problemen met huid, slijmvliezen en ogen)
  • lichen planus (symptomen aan mond, huid en geslachtsorganen)
  • nummulair eczeem (chronische huidziekte met droge en jeukende huid)
  • parapsoriasis
  • pityriasis alba (huidziekte met eerst rode en daarna witte vlekken)
  • pityriasis lichenoides
  • pityriasis rubra pilaris
  • psoriasis guttata (druppelvormige, rode vlekken op de huid met jeuk)
  • seborroïsch eczeem
  • syfilis
  • tinea corporis (lichaamsschimmel: ringvormige huiduitslag)
  • tinea versicolor (pityriasis versicolor: huidinfectie met schilferige vlekken)

Behandeling milde huidziekte

Een medische behandeling is meestal niet vereist voor pityriasis rosea, maar 1% menthol in waterige crème verlicht mogelijk jeuk. Jeuk verlichten gebeurt eventueel ook door corticosteroïden (sterke ontstekingsremmende medicijnen) die de arts heeft voorgeschreven. In hardnekkige gevallen is UVB-lichttherapie nuttig. Lotions en crèmes verminderen tot slot de droge, schilferende huid.

Prognose huidaandoening is uitstekend

De huiduitslag verdwijnt spontaan binnen vier tot acht weken. Zelden zijn de symptomen pas binnen drie tot zes maanden verdwenen. Bij patiënten met een donkere huidskleur ontstaan mogelijk wel donkere of lichtere huidverkleuringen maar deze trekken weer weg. Voorts is de kans op herhaling van de huidaandoening erg laag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pityriasis rosea: symptomen, oorzaak & behandeling huidgriepPityriasis rosea: symptomen, oorzaak & behandeling huidgriepPityriasis rosea symptomen bestaan uit rozerode schilferende plekjes, die licht kunnen jeuken. Deze plekjes zijn verspre…
Abnormale huidpigmentatie, Pityriasis rosea en IchthyosisAbnormale huidpigmentatie, Pityriasis rosea en IchthyosisDit artikel gaat over 3 verschillende soorten huidaandoeningen. De één komt wat vaker voor dan de andere. Lees hieronder…
Pityriasis lichenoides: schilferige bobbeltjes, vlekken huidPityriasis lichenoides: schilferige bobbeltjes, vlekken huidPityriasis lichenoides is een zeldzame huidaandoening van onbekende oorzaak. De aandoening kan variëren van een relatief…
Pityriasis alba, witwang: witte plekjes op gezicht en wangenPityriasis alba, witwang: witte plekjes op gezicht en wangenPityriasis alba is een veelvoorkomende huidaandoening die vooral optreedt bij kinderen tussen de 3 en 16 jaar, waarbij p…
Moedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van MeyersonMoedervlek met eczeem-reactie: Moedervlek van MeyersonMoedervlek van Meyerson, ook wel het' fenomeen van Meyerson' genoemd, duidt op een moedervlek waaromheen een eczeem-reac…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evanherk / Wikimedia Commons
  • Geraadpleegd op 14 januari 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Pityriasis Rosea - Topic Overview, http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tc/pityriasis-rosea-topic-overview#1
  • Pityriasis rosea, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 1244
  • PITYRIASIS ROSEA, http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/pityriasisrosea.htm
  • Pityriasis rosea, https://www.aad.org/public/diseases/rashes/pityriasis-rosea
  • Pityriasis rosea, https://www.nationaalhuidcentrum.nl/huidziekten/pityriasis-rosea/
  • Pityriasis rosea: symptomen rode vlekjes huid en behandeling, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/73750-pityriasis-rosea-symptomen-rode-vlekjes-huid-en-behandeling.html
  • Wat is pityriasis rosea?, http://www.huidinfo.nl/pityrose.html

Reageer op het artikel "Pityriasis rosea: Moedervlek en vurige huiduitslag op romp"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!