InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn achter het oor: stekende of zeurende pijn achter oor

Pijn achter het oor: stekende of zeurende pijn achter oor

Pijn achter het oor: stekende of zeurende pijn achter oor Pijn achter het oor kan bestaan uit stekende, scherpe of juist doffe, zeurende pijn. Ook kan het gaan om pijn die steeds aanwezig is of drukpijn. Het feit dat de pijn zo dicht is gelokaliseerd bij de hersenen maakt elke vorm van pijn achter het oor een bron van zorgen. Het kan gaan om een relatief onschuldige oorzaak, zoals opgezette lymfeklieren achter het oor in verband met een verkoudheid. De oorzaak van pijn achter het oor kan ook ernstiger zijn. Als de pijn gepaard gaat met koorts of andere symptomen, dan is het verstandig de huisarts te raadplegen. Deze kan bepalen wat er aan de hand is en of verdere behandeling nodig is. Een aantal factoren zoals de frequentie, intensiteit en ernst, zijn factoren waarbij je rekening moet houden bij het bepalen van de oorzaak van de pijn.

Scherpe, stekende, zeurende of kloppende pijn achter het oor

Pijn achter een oor of beide oren kan zeer ongemakkelijk zijn en interfereren met je dagelijkse bezigheden. Pijn achter het oor kan mild of ernstig, scherp of dof zijn. Deze pijn kan optreden als gevolg van verschillende aandoeningen. De meeste mensen die worden getroffen met pijn achter het oor nemen pijnmedicatie in de hoop dat de pijn verdwijnt. Toch kun je bij sommige oorzaken beter de huisarts inschakelen. Het negeren en het niet behandelen van de oorzaak, kan soms tot complicaties leiden. Er zijn verschillende oorzaken van pijn achter het oor. Sommige kunnen direct worden gerelateerd aan de oren terwijl andere daar los van staan.

Bijkomende symptomen

Pijn achter het oor kan gepaard gaan met andere symptomen. Koorts kan bijvoorbeeld gepaard gaan met oorpijn als gevolg van een oorontsteking. Dit vereist onmiddellijke medische behandeling. Zonder behandeling, kan de infectie zich verspreiden naar andere delen van het lichaam. Andere symptomen die gepaard kunnen gaan met pijn achter het oor zijn prikkelbaarheid en sufheid. Dit zijn veel voorkomende symptomen voor personen met deze vorm van pijn.

Oorpijn door middenoorontsteking

Middenoorontsteking of otitis media betreft meestal een bacteriële of virale infectie die het middenoor, welke bestaat uit de hamer, het aambeeld en de stijgbeugel, beïnvloedt. Kinderen hebben meer kans dan volwassenen om een oorontsteking te krijgen. Oorontstekingen zijn vaak pijnlijk vanwege de opbouw van vocht in het middenoor. Een middenoorontsteking bij een kind gaat vaak samen met verkoudheid, oorpijn, een loopoor en koorts.

Symptomen

De eerste tekenen en symptomen van oorontsteking treden meestal snel op. Kinderen kunnen last krijgen van:
  • Oorpijn, vooral bij het liggen;
  • Baby's en jonge kinderen zullen veel aan hun oor krabben en trekken;.
  • Moeite met slapen;
  • Lusteloos of hangerig;
  • Meer dan normaal huilen;
  • Prikkelbaarheid;
  • Moeite met horen of reageren op geluiden;
  • Verlies van evenwicht;
  • Koorts;
  • Loopoor;
  • Hoofdpijn; en
  • Verlies van eetlust.

Volwassenen kunnen onder meer last krijgen van oorpijn, afvoer van vocht uit het oor en een verminderd gehoor.

Behandeling

Otitis media treft meestal jonge kinderen. Behandeling is afhankelijk van de leeftijd en symptomen van het kind. Omdat een oorontsteking vaak vanzelf overgaat, kan vaak worden volstaan met een symptomatische behandeling door middel van het toedienen van koorts-pijnstillende middelen, zoals paracetamol. Kinderen die jonger zijn dan 6 maanden krijgen vaak een antibioticum toegediend.

Pijn achter het oor door vergrote lymfeklieren

Lymfeklieren maken onderdeel uit van het immuunsysteem van het lichaam. Lymfeklieren zijn verspreid over het lichaam, bijvoorbeeld in de oksels, liezen, hals, maar ook achter de oren. Lymfeklieren kunnen vergroten of opzwellen als reactie op een infectie. Soms leiden vergrote lymfeklieren tot pijn en ongemak. Lymfeklieren kunnen om verschillende redenen opzwellen. Deze variëren van infecties als verkoudheid of een huidinfectie tot kanker. Als pijn achter de oren het gevolg is van vergrote lymfeklieren door een bovenste luchtweginfectie (verkoudheid aan de neus of keel of bijholteontsteking), dan kan een paracetamol helpen.

Mastoiditis

De mastoid bot achter het oor en mastoiditis een infectie in de mastoideus bot. Deze infectie wordt meestal veroorzaakt door acute otitis media. De infectie die zich in het middenoor uitbreidt naar de mastoideus bot in de schedel. Symptomen van mastoiditis omvatten aftappen van vloeistof uit het oor, koorts, hoofdpijn, acute oorpijn, roodheid en zwelling achter het oor en gehoorverlies. Antibiotica worden gebruikt voor de behandeling mastoiditis.

Zwemmersoor

Een zwemmersoor, ook bekend als gehoorgangontsteking of otitis externa, duidt op een ontsteking van de huid van de gehoorgang. Het wordt veelal veroorzaakt door bacteriën in combinatie met een beschadigde huid. De symptomen zijn jeuk in het oor, roodheid in het oor, en een loopoor en korstvorming.

Behandeling

Een forse infectie veroorzaakt symptomen zoals vergrote lymfeklieren, koorts en volledige blokkering van de gehoorgang. Behandelingmethoden omvatten het reinigen van het oor (een zogeheten 'oortoilet'), het voorschrijven van antibiotica of schimmeldodende medicijnen en oordruppels.

Oorsmeer (Cerumen)

Overmatige ophoping van oorsmeer veroorzaakt verstopping in het binnenoor, wat kan leiden tot gehoorverlies en oorpijn. Het verwijderen van oorsmeer herstelt het gehoor en verlicht oorpijn.

Tandontsteking

Tandontsteking ontstaat wanneer tandmerg ontstoken is geraakt. Een besmette tand veroorzaakt zwelling van de lymfeklieren. Dergelijke gezwollen klieren kan pijn achter het oor veroorzaken.

Andere oorzaken

Er zijn tal van andere oorzaken van pijn achter het oor, of het nu om pijnscheuten of zeurende pijn gaat. Deze omvatten temporomandibulaire dysfunctie (TMD), wat duidt op stoornissen van het bewegingsapparaat van het kauworgaan en onder meer oor-, hoofd- en nekpijn kan veroorzaken. Een verstopte buis van Eustachius, barotrauma (weefselschade als gevolg van een drukverandering), artritis in een kaakgewricht en bijholteontsteking. Het is verstandig om bij aanhoudende pijn achter het oor of pijn aan de achterzijde van het hoofd je huisarts te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stekende hoofdpijnStekende hoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Fantoompijn; de pijn die er niet 'hoort' te zijnFantoompijn is een vorm van pijn die bij een geamputeerd lichaamsdeel vandaan lijkt te komen. Fantoompijn komt vrij veel…
Focale vulvitis: branderigheid, stekende pijn vaginaFocale vulvitis: branderigheid, stekende pijn vaginaHeb je chronisch last van branderigheid, stekende pijn, irritatie of schraalheid ter plaatse van de vagina-ingang of vul…
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn aan de teelballen kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de testikels…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Counselling / Pixabay
  • https://www.enki-village.com/sharp-pain-behind-ear.html
  • http://www.mikebloementandarts.nl/tandontsteking/
  • http://www.medguidance.com/thread/Pain-Behind-Ear.html
  • http://www.newhealthadvisor.com/Sharp-Pain-Behind-Ear.html

Reageer op het artikel "Pijn achter het oor: stekende of zeurende pijn achter oor"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!