InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de penis: oorzaken en klachten van pijnlijke penis

Pijn aan de penis: oorzaken en klachten van pijnlijke penis

Pijn aan de penis: oorzaken en klachten van pijnlijke penis Pijn aan de penis is een klacht die tot ongerustheid kan leiden. Pijn aan de penis is iets waar mannen normaal gesproken niet over nadenken, totdat ze last krijgen van een pijnlijke penis. Als je penis pijnlijk is, kan kan je gaan panikeren, afhankelijk van de ernst en de oorzaak van de pijn. Soms is het duidelijk waar de pijn aan de penis vandaan komt, zoals bij een sportblessure. Maar het is niet altijd duidelijk waar penispijn door wordt veroorzaakt. Het is verstandig om bij pijn aan de penis altijd de huisarts te raadplegen, zodat vastgesteld kan worden wat de oorzaak is en welke behandeling nodig is. Blijf niet doorlopen met pijn aan je lid. Hierdoor kunnen de klachten verergeren en kan dit kan een behandeling bemoeilijken.

Klachten en symptomen van penispijn

Symptomen van pijn aan de penis kunnen variëren, afhankelijk van waar de pijn optreedt in de penis:
  • De basis van de penis, het inwendige gedeelte;
  • De corpora cavernosa (aan beide zijden van de penis bovenin) of het corpus spongiosum (aan de onderzijde rond de plasbuis);
  • In de glanspenis of eikel; of
  • In de buis die door de penis loopt en ​​sperma en urine vervoert, de urethra of plasbuis.

Pijn aan de penis kan zich langzaam ontwikkelen of acuut optreden. De pijn kan scherp, dof, of kloppend zijn. Het kan uren tot dagen duren, of slechts gedurende een paar tellen. Penispijn kan de normale activiteiten van een man, zoals geslachtsgemeenschap of plassen, verstoren. Voor andere mensen kan het slechts enige ongemak veroorzaken, waar ze verder weinig last van hebben.

Wanneer direct medische hulp inschakelen?

Als je naast pijn aan de penis één van de volgende situaties of symptomen ervaart, schakel dan direct medische hulp in:
  • Een erectie die vier uur of langer duurt. Dit is een aandoening die bekend staat als priapisme en beschouwd wordt als een medische noodsituatie.
  • Als je een knallend of krakend geluid hoort tijdens een erectie of geslachtsgemeenschap.
  • Als je niet kunt plassen.
  • Een ongeval of sportblessure waarbij je penis, testikels en/of liesstreek is verwond.

Wanneer de huisarts raadplegen?

Penispijn kan gepaard gaan met andere symptomen. Raadpleeg je huisarts als een van de volgende symptomen optreden samen met een pijnlijke penis:

Oorzaken van pijn aan de penis

Twee voor de hand liggende oorzaken van pijn aan de penis is sportletsel aan de penis en priaprisme, ofwel aanhoudende erectie. Er is echter een breed scala aan andere oorzaken van een pijnlijke penis die aandacht verdienen. Hieronder passeren ze de revue.

Pijn aan penis door een sportblessure

Trauma aan de penis is een zeldzame maar potentieel ernstige sportblessure. Hoewel een dergelijk trauma kan ontstaan door vele verschillende mechanismen, met inbegrip van valpartijen, botsingen, vechtpartijen, is de klinische presentatie bijna altijd hetzelfde, Het wordt gekenmerkt door pijn en zwelling. Bijna alle sportgerelateerde letsels aan de penis komen van stomp trauma, waarbij het scrotum veel vaker is geblesseerd dan de penis. De meeste verwondingen kunnen conservatief worden behandeld.

Priaprisme

Priapisme is een langdurige erectie van de penis. De aanhoudende erectie blijft uren aanhouden, is vaak pijnlijk en wordt niet veroorzaakt door seksuele stimulatie. Hoewel priapisme een zeldzame aandoening is, komt het vaak voor bij bepaalde groepen, zoals mensen met sikkelcelanemie. Snelle behandeling van priapisme is meestal nodig om weefselschade die zou kunnen leiden tot erectiestoornissen te voorkomen. Priapisme komt het meest voor bij mannen die in de 30 zijn.

Urineweginfectie

Een urineweginfectie is een infectie in een deel van je urinewegen, bestaande uit de nieren, urineleiders, blaas en plasbuis. De meeste infecties hebben betrekking op de lagere urinewegen, de blaas en de plasbuis. Een urineweginfectie kan een waaier aan klachten veroorzaken. Eén van de (minder vaak voorkomende) klachten is pijn aan de penis.

Balantis

Balanitis is een goedaardige penisaandoening, waarbij de eikel en/of de binnenzijde van de voorhuid ontstoken is. Balanitis kan leiden tot roodheid en zwelling, afscheiding en pijn bij het plassen. Een eenvoudige lichamelijk onderzoek kan voldoende zijn voor het stellen van de diagnose. Slechte hygiëne, irriterende stoffen, infecties en andere huidaandoeningen zijn vaak voorkomende oorzaken. Behandeling is afhankelijk van de oorzaak en kan bestaan uit een combinatiecrème waarin zowel een corticosteroid als een antibioticum in aanwezig is.

Geïnfecteerde penisimplantaat

Penisimplantaten wordt ook wel penisprothese of erectieprothese genoemd. Een penisprothese kan een alternatief zijn voor mannen met erectieproblemen waarbij medicijnen niet werken. Normaal gesproken worden ze goed ontvangen door patiënten, maar soms kan er een infectie optreden, In dat geval moet het implantaat weer verwijderd worden.

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa)

Een soa zoals chlamydia, herpes genitalis, gonorroe en syfilis kan pijn aan de penis veroorzaken, naast een scala aan andere klachten.

Het rijden op een fiets, terreinwagen, paard, of motor

Bij bijvoorbeeld wielrenners die met enige regelmaat meer dan drie uur fietsen, komt vrij vaak een erectiestoornis voor. Dit is meestal tijdelijk en gaat gepaard met een gevoel van doofheid in de penis en scrotum.

Peniskanker

Peniskanker is kanker aan de penis. Infectie met het humaan papillomavirus (HPV) is ene belangrijke risicofactor. Symptomen van peniskanker is de vorming van een zweertje dat maar niet geneest, afscheiding en bloeden. Roodheid, irritatie, of een bultje op de penis, kunnen ook voorkomen.

Allergische reactie op wasmiddelen, zepen, of zaaddodende middelen

Een allergische reactie op wasmiddelen, zepen, of zaaddodende middelen (in bijvoorbeeld condooms) kan irritatie, pijn en ongemak veroorzaken aan de penis.

Blaasstenen

Blaasstenen zijn harde, kleine samenklonteringen van chemische afvalstoffen in de blaas. Blaasstenen ontwikkelen wanneer de mineralen in geconcentreerde urine kristalliseren. Dit gebeurt vaak wanneer je niet volledig je blaas kan legen. Tekenen en symptomen kunnen variëren van ernstige buikpijn tot bloed in de urine. Soms blaasstenen veroorzaken geen symptomen. Kleine blaasstenen plas je vaak uit, maar bij grotere stenen kan een medische interventie nodig zijn. Onbehandeld kunnen blaasstenen leiden tot infecties en andere complicaties.

Insectenbeten of mensenbeten

Een insectenbeet op de penis of een beet van een mens in de penis, kan leiden tot pijn en andere klachten, zoals zwelling, roodheid en jeuk.

Penisbreuk

Een penisbreuk kun je oplopen tijdens een ongeval of tijdens de coïtus. Het betreft een scheur in de wand van een van de zwellichamen in de penis. Op het moment dat het gebeurt, hoor je een krakend geluid. Na het incident verschijnt een blauw-paarse zwelling, de erectie verdwijnt en de penis geeft een kromstand. Schakel bij een penisbreuk direct medische hulp in.

Prostaatontsteking

Een prostaatontsteking of prostatitis is een zwelling en ontsteking van de prostaat, een klier ter grootte van een walnoot direct onder de blaas bij mannen. Prostatitis veroorzaakt vaak pijn bij het plassen. Ook heb je moeite met plassen. Andere symptomen zijn pijn in de lies, bekkengebied of genitaliën en soms ook griepachtige symptomen. Prostatitis treft mannen van elke leeftijd, maar wordt vaker gezien bij mannen van 50 of jonger. Als prostatitis wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie, dan volgt vaak behandeling met antibiotica.

Kromming van de penis (ziekte van Peyronie)

Bij de ziekte van Peyronie ontstaat er een verharding in de penis, als gevolg waarvan de penis bij een erectie een abnormale kromstand vertoont. Dit komt bij ongeveer 0,4% tot 9% van de mannen voor. Het wordt veroorzaakt door littekenweefsel, de zogenaamde plaque, dat zich vormt in de penis. Het zorgt ervoor dat de penis naar boven of opzij buigt als deze stijf is. De meeste mannen met de ziekte van Peyronie kunnen nog steeds seks hebben. Maar voor sommigen is het moeilijk of pijnlijk. Er zijn behandelingen, maar dit is niet altijd nodig, omdat de aandoening spontaan kan verdwijnen.

Vernauwde voorhuid

Een te nauwe voorhuid of fimosis betekent dat de voorhuid niet over de eikel geschoven kan worden. Dit kan een pijnlijke erectie veroorzaken. Behandeling kan bestaan uit circumcisie (besnijdenis) of conservatieve behandeling met een corticosteroïd crème.

Ontsteking van de plasbuis (urethritis)

Een plasbuisontsteking of urethritis duidt op een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinebuis. Dit geeft niet altijd klachten. Mannen kunnen last krigen van een branderig gevoel tijdens het urineren; pus of witachtige, slijmerige afscheiding uit de penis; brandend gevoel of jeuk rond de opening van de penis; bloed in de urine of sperma.

Artritis van de plasbuis (Reiter syndroom)

Reactieve artritis of het syndroom van Reiter is een gewrichtsontsteking die ontstaat als reactie op een infectie aan de urinewegen, darmen of geslachtsorganen. Je kunt hierbij onder meer last krijgen van een ontsteking van de plasbuis en de eikel, wat pijn bij het plassen en afscheiding uit de penis veroorzaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
De gemiddelde penislengte van de manDe gemiddelde penislengte van de manElke man (behalve een omgebouwde transseksueel) heeft een penis, dat is bekend. Maar in welk land zijn nu de mannen te v…
Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks…
GeslachtsgemeenschapGeslachtsgemeenschapDe geslachtsgemeenschap begint wanneer de stijf geworden penis in de vochtige geworden vagina word ingebracht. Soms maak…
Pijn bij het vrijenPijn bij het vrijenPijn bij het vrijen is voor veel vrouwen een bekend verschijnsel. Niet iedereen heeft er last van. Maar toch zijn er een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/daizuoxin
  • https://www.mdanderson.org/cancer-types/penile-cancer/penile-cancer-symptoms.html
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23522506
  • http://www.blaascontrole.nl/anatomie/spieren/index.htm
  • https://health.clevelandclinic.org/2014/09/why-you-may-be-having-pain-in-your-penis/
  • http://prostate.net/articles/penis-pain-symptoms-and-causes
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/priapism/home/ovc-20208946
  • http://my.clevelandclinic.org/health/articles/urinary-tract-infections

Reageer op het artikel "Pijn aan de penis: oorzaken en klachten van pijnlijke penis"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Medische informatie…
Schrijf mee!