InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Terry's nagels: witte nagels met een donkere of bruine rand

Terry's nagels: witte nagels met een donkere of bruine rand

Terry's nagels: witte nagels met een donkere of bruine rand Terry's nagels of Terry's nails duiden op het fenomeen waarbij alle nagels voor een groot deel wit verkleurd zijn met een rode, of roze, of bruine rand aan het eind van de nagel. Het kan een normaal ouderdomsverschijnsel zijn, maar het wordt ook frequent gezien bij mensen met leverziekten als levercirrose, maar ook bij hartfalen, een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) of diabetes. Uit de literatuur blijkt dat vier op de vijf mensen met een ernstige leverziekte, Terry's nagels heeft.

Terry's nagels

Onder de vele nagelaandoeningen die de mensheid kent, zijn Terry's nagels (ook: Terry's nails) een opvallend fenomeen. Terry's Nails kan simpelweg een teken zijn van veroudering, of juist een indicatie van ernstige gezondheidsproblemen. Bij Terry's nails zijn de vinger- of teennagels witgekleurd met een donkere rand aan het uiteinde. De aandoening werd voor het eerst beschreven door dr. Richard Terry in 1954, vandaar de naam. Hij trof het aan bij patiënten met levercirrose. Op het eerste gezicht lijkt het een eenvoudige cosmetische aandoening. Dit kan inderdaad het geval zijn, maar Terry nagels is ook verbonden met een ernstige ziekte, vandaar de noodzaak om een ​​arts te raadplegen na vaststelling van de aandoening.

Terry's nagels symptomen: witte nagels met donkere of bruine rand

Terry's nagels kenmerken zich doordat het grootste gedeelte van de nagel helemaal wit zijn. Het lijkt op matglas en het laatste gedeelte van 1-2 mm, is is bruin, rood of roze verkleurd. Dit noemt men een 'bruine boog'. Alle nagels vertonen deze karakteristieke verschijningsvorm.

Behandelen van Terry's nagels

Terry's nagels kunnen in sommige gevallen 'gewoon' een teken van veroudering zijn. Het kan echter ook worden geassocieerd met leverziekten als levercirrose, maar ook bij hartfalen, een te snel werkende schildklier of diabetes. De pathogenese, of de manier waarop de aandoening ontstaat, wordt niet volledig begrepen. Een mogelijkheid is dat vasculaire veranderingen in het nagelbed het uiterlijk veranderen, maar anno 2017 is meer onderzoek op dit gebied nodig om het volledig te begrijpen.

Levercirrose

Levercirrose is het gevolg van een chronische leverziekte, waarbij littekenvorming (fibrose) van de lever optreedt. Cirrose wordt veroorzaakt door vele vormen van leverziekten en leveraandoeningen, zoals hepatitis en chronisch alcoholisme. De lever voert een aantal noodzakelijke functies uit, waaronder het ontgiften van je lichaam door schadelijke af te breken, het reinigen van je bloed en door voedsel om te zetten in bruikbare voedingsstoffen. Cirrose treedt op in reactie op schade aan je lever. Elke keer dat je lever is beschadigd, probeert het om zichzelf te herstellen. Daarbij wordt littekenweefsel gevormd. Zodra cirrose vordert, wordt steeds meer littekenweefsel gevormd, waardoor het voor de lever moeilijk wordt om te functioneren. De schade aan de lever als gevolg van levercirrose kan in het algemeen niet ongedaan worden gemaakt. Maar als levercirrose vroeg wordt gediagnosticeerd en adequaat wordt behandeld, kan verdere schade worden beperkt.

Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsVochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
Symptomen
Levercirrose geeft vaak geen tekenen of symptomen totdat de leverschade zeer uitgebreid is. Symptomen kunnen bestaan uit onder meer:
  • Vermoeidheid;
  • Gemakkelijk bloeden en snel blauwe plekken;
  • Jeukende huid;
  • Gele verkleuring van de huid en de ogen (geelzucht);
  • Vochtophoping in de buik (ascites);
  • Verlies van eetlust;
  • Misselijkheid;
  • Zwelling in de benen;
  • Gewichtsverlies;
  • Verwardheid, sufheid en onduidelijke spraak;
  • Plekjes met kleine, rode, spinvormig gerangschikte bloedvaatjes in de huid;
  • Rode palmen van de handen;
  • Testiculaire atrofie bij mannen (verschrompeling van de teelballen); en
  • Borstvorming bij mannen.

Hartfalen

Bij hartfalen, ook wel congestief hartfalen genoemd, is de pompfunctie van het hart verminderd. Hierdoor wordt er niet genoeg bloed rondgepompt. Bepaalde omstandigheden, zoals vernauwde slagaders in je hart (coronaire hartziekte) of hoge bloeddruk, verzwakken mettertijd het hart of laten het hart stijf worden, waardoor deze niet meer zijn taak goed vervullen en efficiënt bloed kan rondpompen. Niet alle omstandigheden die leiden tot hartfalen kunnen worden teruggedraaid, maar behandelingen kunnen de hartfunctie verbeteren en ervoor zorgen dat je langer leeft. Leefstijlveranderingen zoals dagelijkse lichaamsbeweging, het verminderen van zout in je dieet, het beheer van stress en gewichtsverlies, kunnen de kwaliteit van leven aanzienlijk verbeteren.

Hyperthyreoïdie

Hyperthyreoïdie ofwel een te snel werkende schildklier of overactieve schildklier, is een aandoening waarbij de schildklier te veel van het hormoon thyroxine produceert. Hyperthyreoïdie kan de stofwisseling van je lichaam aanzienlijk versnellen, waardoor plotselinge gewichtsverlies, een snelle of onregelmatige hartslag, zweten, en nervositeit of prikkelbaarheid. Verschillende behandelopties zijn beschikbaar om hyperthyreoïdie het hoofd te bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Hoe houd je je nagels mooiHoe houd je je nagels mooiNagels hebben normaal gesproken als functie dat je geen eelt krijgt op je vingertoppen. Maar veel vrouwen vinden ook dat…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Beauty: verzorging beschadigde nagelsVerzorgde nagels ziet er altijd beter uit dat afgekloven, ingescheurde, gerafelde nagels. Toch is de schaar niet altijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hojasmuertas / Wikimedia Commons
  • https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/levercirrose/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Terry's_nagels
  • https://ohsimply.com/terrys-nails/
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cirrhosis/home/ovc-20187218
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/htxt/half-and-half-nails.htm
  • http://amjmed.org/terrys-nails-a-window-to-systemic-diseases/
  • Afbeelding bron 1: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Terry's nagels: witte nagels met een donkere of bruine rand"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-02-2017
Gepubliceerd: 16-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!