InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn onder de voorvoet: metatarsalie of pijn in bal van voet

Pijn onder de voorvoet: metatarsalie of pijn in bal van voet

Pijn onder de voorvoet: metatarsalie of pijn in bal van voet Pijn onder de voorvoet of pijn onder de bal van de voet is een courante klacht. Metatarsalgie is de brede benaming voor voorvoetklachten, wat vaak gepaard gaat met pijnklachten onder de bal van de voet; vaak een scherpe of stekende pijn onder de voorvoet. Je kunt deze klachten ontwikkelen als je deelneemt aan activiteiten waarbij je rent of springt. Er zijn ook andere oorzaken, waaronder misvorming van de voet of schoenen die te strak of te los zijn. Hoewel de aandoening over het algemeen niet ernstig is, kun je er wel dermate last van hebben dat je niet goed kunt lopen. Je kunt vaak zelf bepaalde maatregelen nemen, zoals het toepassen van ijs en rust om de symptomen te verlichten. Het dragen van het juiste schoeisel met schokabsorberende zolen of steunzolen kunnen klachten voorkomen of toekomstige problemen met metatarsalgie tot het minimum beperken.

Pijn onder de voorvoet of metatarsalgie

Metatarsalgie duidt op voorvoetklachten, wat vaak samengaat met pijnklachten onder de bal van de voet. Het gaat hierbij om een overbelasting van de middenvoetsbeentjes en de gewrichten in de voorvoet. Dit kan soms leiden tot een ontsteking in de voorvoet.

Metatarsalie symptomen

Symptomen van metatarsalgie kunnen bestaan uit:
  • Scherpe, pijnlijke of brandende pijn in de bal van je voet het deel van de zool net achter je tenen;
  • Pijn die verergert wanneer je staat, of je voet draait of buigt tijdens het lopen, in het bijzonder op blote voeten op een hard oppervlak;
  • De pijnklachten verbeteren in rust;
  • Scherpe of stekende pijn, gevoelloosheid of tintelingen in je tenen;
  • Een gevoel alsof je een steentje in je schoen hebt zitten.

Wanneer een arts raadplegen?
Niet alle voetproblemen vereisen medische zorg. Soms heb je last van je voeten na een lange dag van staan ​​of een pittige training. Pijn onder je voeten die langer dan een paar dagen duurt, kun je beter niet negeren. Praat met je huisarts als je een brandende pijn in de bal van je voet hebt die niet verbetert na een aantal dagen rust en het aanpassen van je activiteiten.

Oorzaken van pijn in bal van voet

Vaak ontstaat metatarsalgie door een combinatie van factoren, maar het kan ook door één factor veroorzaakt worden.

Hardlopende vrouw / Bron: Istock.com/MartinanHardlopende vrouw / Bron: Istock.com/Martinan
Intensieve training of activiteit
Langeafstandslopers hebben meer kans op metatarsalgie, vooral omdat de voorvoet aanzienlijke kracht absorbeert wanneer een persoon hardloopt. Maar iedereen die deelneemt aan een high-impact sport heeft meer kans hierop, vooral als je schoenen slecht passen of zijn versleten.

Holvoet
Bij holvoet of pes cavus heeft je voet een zeer hoge boog. Deze is niet plat wanneer je gewicht plaatst op je voet. Dit komt door een disbalans in de spieren van de voet. Deze aandoening kan zorgen voor extra druk op de bal van de voet wat kan leiden tot metatarsalgie.

Hamerteen
Bij een hamerteen is je teen chronisch gebogen op haar middengewricht. Veelvoorkomende oorzaken zijn slecht passende schoenen, schade aan de tenen, knobbel aan de grote teen (een zogeheten 'bunion') en reumatoïde artritis.

Overgewicht.
Aangezien het meeste van je lichaamsgewicht zich verplaatst naar je voorvoet wanneer je loopt, betekent ieder extra pondje dat er meer druk op je middenvoetsbeentjes komt. Het verliezen van gewicht zou de klachten aanzienlijk kunnen verminderen.

Hoge hakken kunnen pijn onder de voorvoet veroorzaken / Bron: Jill111 / PixabayHoge hakken kunnen pijn onder de voorvoet veroorzaken / Bron: Jill111 / Pixabay
Slecht passende schoenen
Hoge hakken, waardoor er extra gewicht komt aan de voorkant van je voet, zijn een veel voorkomende oorzaak van metatarsalgie bij vrouwen. Schoenen met een smalle voorkant waardoor je tenen te weinig ruimte hebben of sportschoenen die te weinig steun geven, kunnen ook bijdragen aan het probleem.

Stressfractuur van een middenvoetsbeentje
Dit duidt op een botscheurtje in de middenvoetsbeentjes, vaak als gevolg van overbelasting.

Neuroom van Morton
Mortons neuralgie is van invloed op één van de zenuwen die lopen tussen de botten in je voet. Het gaat om een verdikking of beklemming in de gevoelszenuw van de tenen, waarvan de exacte oorzaak niet bekend is. Symptomen bestaan uit pijn, branderig gevoel, gevoelloosheid en tintelingen tussen twee tenen van de voet.

Klauwteen
Een klauwteen duidt op een afwijkende stand van de eerste twee teenkootjes van een teen, die in een onnatuurlijke hoek staan ten opzichte van elkaar. Hierbij raakt het uiteinde van de teen de grond.

Artritis of jicht
Artritis of jicht kunnen leiden tot een gewrichtsontsteking in de bal van de voet of van de grote teen.

Diabetes
Diabetes kan tot complicaties leiden, waaronder schade aan de zenuwen in je voeten.

Risicofactoren

Bijna iedereen kan metatarsalgie ontwikkelen, maar je hebt een hoger risico als je:
  • Deelneemt aan high-impact sporten met rennen en springen;
  • Hoge hakken draagt of schoenen die niet goed passen;
  • Te kampen hebt met overgewicht of obesitas;
  • Last hebt van andere voetproblemen, zoals hamerteen en eelt op de onderkant van je voeten
  • Last hebt van inflammatoire artritis, zoals reumatoïde artritis of jicht.

Complicaties

Zonder behandeling kan matarsalgie leiden tot pijn in andere delen van dezelfde of andere voet en pijn elders in het lichaam, zoals de onderrug of heup, vanwege hinken of mank lopen wegens pijn.

Diagnose en onderzoek

Verschillende voetproblemen kunnen symptomen geven die vergelijkbaar zijn met die van metatarsalgie. Om de bron van de pijn te kunnen vaststellen, zal de arts je voet onderzoeken terwijl je staat en zit en allerlei vragen stellen over je levensstijl en activiteitenniveau. Mogelijk dat een röntgenfoto nodig is om de oorzaak te identificeren of om andere voetproblemen uit te sluiten.

Behandeling

Conservatieve maatregelen, zoals rust en het veranderen van schoenen, en door gewicht te verliezen, kunnen vaak al de symptomen verlichten. Als er sprake is van een onderliggende aandoening zoals een hamerteen, kan een operatieve ingreep uitkomst bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een stekende pijn onder de bal van de voet bij elke stapEen stekende pijn onder de bal van de voet bij elke stapHet komt meestal zomaar ineens: bij elke stap krijgt u een scherpe pijnscheut onder de bal van een voet. U weet niet waa…
Hielspoor oorzaken, symptomen en behandelingPijn aan de hak is de meest voorkomende klacht aan de voet. Bij een hielspoor (spina calcaneï) is er een stukje bot gevo…
Pijn onder de voetPijn onder de voetPijn onder de voet komt voor na een blessure, door overbelasting, bij overgewicht, verkeerd schoeisel, een verkeerde loo…
Hallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teenHallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teenBij pijnklachten aan de voet, en met name aan het gebied rond het grote teengewricht, kan het zijn dat je last hebt van…
Mortonse Neuralgie: dove, stekende voorvoet, pijnlijke tenenMortonse Neuralgie: dove, stekende voorvoet, pijnlijke tenenBij het lopen moeten we de normale vloeiende loopbeweging afmaken, zodat we moeiteloos kunnen voortbewegen. Het houdt in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainArchive / Pixabay
  • http://podotherapeut.nl/klachtenwijzer/19/12/metatarsalgie
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/metatarsalgie-oorzaak
  • http://www.webmd.com/a-to-z-guides/metatarsalgia#1
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/metatarsalgia/symptoms-causes/dxc-20262487
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Martinan
  • Afbeelding bron 3: Jill111 / Pixabay

Reageer op het artikel "Pijn onder de voorvoet: metatarsalie of pijn in bal van voet"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-03-2017
Gepubliceerd: 28-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!