InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierkrampen: oorzaak van krampen in benen en handen

Spierkrampen: oorzaak van krampen in benen en handen

Spierkrampen: oorzaak van krampen in benen en handen Een spierkramp is een plotselinge en onvrijwillige samentrekking van één of meerde spieren. Spierkrampen treden spontaan en het gaat bij spierkrampen om pijnlijke samentrekkingen van de spiervezels. Je hebt geen controle over de bewegingen. Bekend zijn de nachtelijke kuitkrampen, waarbij je 's nachts plotseling een pijnlijke kramp in je kuit ervaart gedurende seconden tot minuten. Deze spierkrampen kunnen je slaap danig verstoren. Kramp kan ook in andere lichaamsdelen optreden, zoals de voeten, handen, armen en de buik. Kramp in vingers is ook mogelijk. Spierkramp kan zich zowel overdag als ís nachts aandienen. Lange periodes van lichaamsbeweging of lichamelijke arbeid, vooral bij warm weer, kunnen leiden tot spierkrampen. Sommige medicijnen en bepaalde medische aandoeningen kunnen ook spierkrampen veroorzaken. Je kunt spierkrampen meestal thuis behandelen met zelfzorgmaatregelen.

Spierkrampen komen vaak voor

Spierkrampen komen zeer vaak voor, en bijna iedereen heeft wel eens last van spierkrampen op enig moment in hun leven. Krampen komen vaak voor bij volwassenen en komen steeds vaker voor met het ouder worden. Kinderen kunnen evenwel ook spierkrampen ervaren. Het is normaal dat je van tijd tot tijd kramp hebt, maar als de krampen vaak optreden en ernstige pijn veroorzaken, kan dit wijzen op een onderliggende aandoening en is het belangrijk je huisarts te raadplegen.

Symptomen van krampen

Meestal treden spierkrampen op in de beenspieren, vooral in de kuit. Naast plotselinge, scherpe pijn, kun je ook een verharding van het spierweefsel onder je huid voelen of zien.

Wanneer huisarts raadplegen bij spierkrampen? / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesWanneer huisarts raadplegen bij spierkrampen? / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages
Wanneer een arts raadplegen?
Spierkrampen verdwijnen meestal vanzelf binnen enkele seconden tot minuten Ze zijn zelden ernstig genoeg om medische zorg in te schakelen. Het is echter in de volgend gevallen verstandig om een afspraak te maken met je huisarts:
  • Bij ernstig ongemak;
  • Als de krampen steeds terugkeren en/of vaak optreden;
  • Als de krampen gepaard gaan zwelling, roodheid of veranderingen van de huid;
  • Als er spierzwakte optreedt;
  • Als de spierkrampen niet in verband kunnen worden gebracht met een duidelijke oorzaak, zoals zware lichamelijke inspanning.

Oorzaken van spierkrampen in benen en handen

Overmatig gebruik van een spier (overbelasting), dehydratie (uitdroging), spierspanning of gedurende langere tijd in een bepaalde positie zitten of staan, kan een spierkramp veroorzaken. Bekend is ook de 'beroepskramp' bij mensen die langdurig dezelfde handeling uitvoeren met de handen, zoals schrijven, typen of pianospelen. In veel gevallen is de oorzaak echter onbekend.

Hoewel de meeste spierkrampen geen kwaad kunnen, kan het soms wijzen op een onderliggende medische aandoening, zoals:

Onder: een door aderverkalking aangetaste slagader / Bron: Teguh Mujiono/ShutterstockOnder: een door aderverkalking aangetaste slagader / Bron: Teguh Mujiono/Shutterstock
Onvoldoende bloedtoevoer
Een verminderde doorbloeding kan spierkramp veroorzaken. Hierbij wordt er te weinig zuurstof aangevoerd en te weinig afvalstoffen afgevoerd, waardoor er melkzuur ontstaat. Dat geeft dat een gevoel van vermoeidheid en spierpijn. Het resultaat is dat de spier verzuurt, aangezien voor het verbranden van het melkzuur niet genoegd zuurstof aanwezig is. Spierkramp is het gevolg.

Een aandoening aan de bloedvaten kan hierbij een rol spelen. Vernauwing van de slagaders die bloed leveren aan je benen (aderverkalking van de extremiteiten) kunnen krampachtige pijn in je benen en voeten veroorzaken als je beweegt of aan het sporten bent. Deze krampen verdwijnen meestal kort nadat je stopt met trainen.

Zenuwcompressie

Compressie van de zenuwen in de wervelkolom (lumbale stenose) kan ook krampachtige pijn veroorzaken in je benen. Dit komt vooral bij ouderen voor. De pijn verergert meestal als je wat langer aan het lopen bent. Wandelen in een licht gebogen positie, bijvoorbeeld het duwen van een winkelwagentje, kan de klachten verbeteren of vertragen.

Mineralentekort

Te weinig kalium, calcium of magnesium in je voeding kan bijdragen aan krampen in de benen. Diuretica of plaspillen, medicijnen die vaak worden voorgeschreven voor hoge bloeddruk, kunnen ook leiden tot een mineralentekort.

Spierkrampen tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / PixabaySpierkrampen tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / Pixabay
Zwangerschap
Tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van kuitkrampen. Waarschijnlijk spelen hierbij meerdere factoren een rol, waaronder een verminderde doorbloeding van de benen, te magnesiumtekort en dat de beenspieren extra gewicht moeten dragen.

Gebruik van geneesmiddelen

Spierkrampen kunnen ook optreden als bijwerking van bepaalde geneesmiddelen. Medicijnen die spierkrampen kunnen veroorzaken omvatten:
  • Diuretica (plaspillen), welke worden gebruikt om vocht uit het lichaam te verwijderen;
  • Aricept, een geneesmiddel voor licht tot matig ernstige ziekte van Alzheimer;
  • Prostigmine, gebruikt voor de behandeling van een uitgesproken spierzwakte (myasthenia gravis);
  • Nifedipine), voorgeschreven voor de behandeling van stabiele angina pectoris;
  • Evista (raloxifene), ter behandeling van osteoporose of botontkalking;
  • Terbutaline), proventil en ventolin, allen luchtwegverwijders. Artsen schrijven het voor bij astma en COPD;
  • Tasmar (tolcapon), een medicijn voor de behandeling van de ziekte van Parkinson;
  • Statines voor cholesterol.

Risicofactoren

Factoren die het risico op spierkrampen kunnen verhogen, zijn:

Leeftijd

Ouderen verliezen spiermassa, dus de resterende spieren kunnen gemakkelijker overbelast raken.

Uitdroging

Bijvoorbeeld door uitdroging tijdens het sporten (vooral als het warm weer is).

Zwangerschap

Spierkrampen komen ook vaak voor tijdens de zwangerschap.

Medische aandoeningen

Je hebt een hoger risico op spierkrampen als je diabetes, een zenuwaandoening, een leveraandoening of een schildklieraandoening hebt.

Spierkrampen behandelen

Je kunt spierkrampen meestal behandelen met zelfzorgmaatregelen. Bepaalde rekoefeningen kunnen helpen om de kans op spierkrampen te verminderen. Als je last hebt van een spierkramp, strek de spier langzaam enkele keren. Dit activeert de bloedcirculatie waardoor de pijn afneemt. Ervoor zorgen dat je goed gehydrateerd blijft kan ook helpen. Voor terugkerende krampen die je slaap verstoren, kan je arts een medicijn voorschrijven om je spieren te ontspannen. Zorg er verder voor dat je geen tekort hebt aan mineralen door gevarieerd en gezond te eten en eventueel voedingssupplementen te gebruiken. Onderzoek suggereert dat vitamine B-complex-supplementen helpen bij het verminderen van krampen in de benen. Er is echter meer onderzoek nodig om dit voordeel te bevestigen. Als je regelmatig last hebt van kramp in handen of vingers doordat je je handen veel gebruikt voor repetitieve handelingen, zoals het bespelen van een instrument, dan is het belangrijk te zorgen voor voldoende ontspanning en rust tussendoor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn spierkrampen en hoe kan je ze voorkomen?Iedereen krijgt wel eens te maken met spierkrampen. Ze kunnen erg pijnlijk zijn maar verdwijnen meestal na enkele minute…
Nachtelijke spierkrampNachtelijke spierkrampSoms heb je van die nachten dat je je draai niet kan vinden in je slaap. Je woelt en je woelt, maar die ideale slaapposi…
Kramp in benen of voetenKramp in benen of voetenHet gebeurt de meeste mensen wel eens, ineens een ondragelijke kramp in de voet, tenen of kuit. Deze verkrampingen van d…
Werking en bijwerkingen van InhibinWerking en bijwerkingen van InhibinInhibin helpt preventief tegen nachtelijke spierkramp en restless legs. Nachtelijke spierkrampen en rusteloze benen kunn…
Nachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tipsNachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tipsPijnlijke beenkrampen die vooral ís nachts optreden: de meesten onder ons hebben er wel eens last van gehad. Het gaat om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • http://www.emedicinehealth.com/muscle_cramps/article_em.htm
  • https://www.ocon.nl/kramp-in-vingers-en-handen
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/symptoms-causes/dxc-20186052
  • http://www.webmd.com/pain-management/muscle-spasms-cramps-charley-horse#1
  • http://www.healthline.com/health/pain-relief/how-to-stop-leg-muscle-cramps#2
  • https://www.gezondheidsnet.nl/spieren-en-gewrichten/5-vragen-over-spierkramp
  • http://www.medicinfo.nl/%7B712BB7E1-DF32-4A73-A869-BD71E4FD1167%7D
  • https://www.thuisarts.nl/kuitkramp/ik-heb-s-nachts-kuitkrampen
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 2: Teguh Mujiono/Shutterstock
  • Afbeelding bron 3: Greyerbaby / Pixabay

Reageer op het artikel "Spierkrampen: oorzaak van krampen in benen en handen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 27-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!