InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandende voeten: oorzaken branderige voeten en onderbenen

Brandende voeten: oorzaken branderige voeten en onderbenen

Brandende voeten: oorzaken branderige voeten en onderbenen Brandende voeten is een pijnlijke, brandende sensatie in de voeten. Brandende voeten kan mild of ernstig zijn. Soms is het gevoel zo pijnlijk dat de pijn interfereert met je slaap en je niet in slaap kunt vallen en/of niet goed doorslaapt. Dit zorgt voor vermoeidheidsklachten overdag, met concentratieproblemen en andere klachten. Bij bepaalde aandoeningen kunnen brandende voeten ook gepaard gaan met een tintelend gevoel (paresthesie) of gevoelloosheid, of beide sensaties. Brandende voeten kunnen ook worden aangeduid als tintelende voeten of paresthesie. Oorzaken van branderige voeten variëren. Het kan samenhangen met diabetes, maar er kan ook wat mis zijn met je vaten. Bij aanhoudende klachten van brandende voeten en onderbenen is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Brandende voeten

Een brandend gevoel in de voeten kan worden veroorzaakt door zenuwbeschadiging in de benen, ook wel neuropathie (het niet goed functioneren van een of meer zenuwen) genoemd. Ofschoon veel aandoeningen brandende voeten kunnen veroorzaken, wordt het vooral gezien bij diabetici. Dit komt doordat zenuwen die worden gevoed en van zuurstof worden voorzien door kleine bloedvaatjes, door diabetes kunnen worden aangetast. In veel gevallen richt de behandeling van brandende voeten zich op het voorkomen van verdere schade aan de zenuwen en het verminderen van pijn.

Perifere neuropathie

Perifere neuropathie wordt veroorzaakt door schade aan de lange zenuwen naar de benen en de armen. Het woord 'perifeer' staat voor handen en voeten. Het is de meest voorkomende oorzaak van brandende pijn in de voeten. Oorzaken zijn diverse medische aandoeningen zoals diabetes, verwondingen (bijvoorbeeld een fractuur), infecties (zoals gordelroos) of medicijnen. Bij ongeveer 30% van de gevallen is de oorzaak onbekend. Symptomen bestaan uit brandende pijn in de voet wat vaak gepaard gaat met een gevoel van zwakte, veranderde sensatie (tintelingen of gevoelloosheid), en veranderde balans en coördinatie. Vaak komt het in beide voeten tegelijk voor. De symptomen kunnen komen en gaan of worden juist steeds erger.

Behandeling

Behandeling varieert en is afhankelijk van de specifieke oorzaak van de perifere neuropathie.

Na jaren intensief hardlopen en sporten kun je last krijgen van Mortonse neuralgie. / Bron: Istock.com/MartinanNa jaren intensief hardlopen en sporten kun je last krijgen van Mortonse neuralgie. / Bron: Istock.com/Martinan

Morton's neuroom

Een Morton-neuroom is een beklemde zenuw in de voorvoet en veroorzaakt brandende pijn in de voet en het voelt alsof je op kiezelsteentjes staat. Het wordt veroorzaakt door alles wat druk legt op de voet, zoals een abnormale positie van de voet, repetitieve high-impact activiteiten (zoals hardlopen), of slecht passend schoeisel (smalle schoenen of hoge hakken). Het meest klassieke symptoom is dat het voelt alsof je op kiezelstenen staat. Dit kan gepaard gaan met brandende pijn in de bal van je voet en tenen, en gevoelloosheid.

Behandeling

Behandeling bestaat uit rust, koelen met ijs (niet direct op de huid aanbrengen), anti-inflammatoire geneesmiddelen (naproxen, diclofenac of ibuprofen), goed passende schoenen (bij voorkeur breed en plat), een aangepaste schoenzool, injectie (ontstekingsremmer) en desnoods chirurgie.

Perifere vaatziekte

Perifere vaatziekte verwijst naar een ziekte of stoornis van de bloedsomloop buiten de hersenen en het hart. Perifere vaatziekte vermindert de bloedtoevoer naar de ledematen, wat kan leiden tot brandende pijn in de voeten. Perifeer arterieel vaatlijden (vaak kortweg aangeduid als PAD) ontstaat wanneer de slagaders geheel of gedeeltelijk geblokkeerd raken als gevolg van atherosclerose of slagaderverkalking. Symptomen zijn brandende pijn in de voet, vooral bij het lopen, gevoel van zwakte, spierkrampen, zweren, veranderingen in de huidskleur (meestal blauw of paars), verminderde haar- en nagelgroei. Het kan van invloed zijn op één of beide voeten. Symptomen verergeren meestal bij het verrichten van activiteit en verbeteren met rust.

Behandeling

Behandeling van PAD is gericht op het onder controle krijgen van de symptomen en het stoppen van de voortgang van de ziekte. Het gaat meestal om aanpassingen in je levensstijl, zoals regelmatige lichaamsbeweging, stoppen met roken en een gezond dieet, de behandeling van geassocieerde aandoeningen zoals diabetes, medicatie en in sommige gevallen een operatie.

Metatarsalgie

Metatarsalgie is een brede benaming voor voorvoetklachten, welke brandende pijn in de voet onder de middenvoetsbeentjes veroorzaakt. Oorzaken zijn overbelasting (veel wandelen of hardlopen), overgewicht, slecht passende schoenen of abnormale voetpositie. Symptomen zijn brandende pijn in de bal van de voet, meestal onder de grote teen, wat erger wordt bij staan ​​of lopen.

Behandeling

Behandeling bestaat uit rust, ijs, oefeningen, het veranderen van schoenen en gewichtsverlies.

Ziekte van Charcot-Marie-Tooth

De ziekte van Charcot-Marie-Tooth is de verzamelnaam voor een groep erfelijke polyneuropathieën en het veroorzaakt een brandende pijn in de voeten. Hierbij zijn zowel de motorische als gevoelszenuwen aangetast. Het is een erfelijke aandoening veroorzaakt door een genetische mutatie. Symptomen variëren en kunnen bestaan uit krachtverlies in tenen, voeten en handen, klompvoeten, hamertenen, klauwhanden.

Behandeling

Er is geen remedie bekend, maar de behandeling is gericht op het beperken van de gevolgen ervan, bijvoorbeeld fysiotherapie, ergotherapie, en hulpmiddelen als aangepaste schoenen of een wandelstok.

Tarsaal tunnel syndroom

Het tarsaal tunnel syndroom wijst op compressie van de nervus tibialis als het door de tarsale tunnel aan de binnenzijde van de voet bij de enkel passeert. Oorzaken zijn onder meer uitlopers van botten, een tumor, een steriele peesontsteking, etc. Symptomen bestaan uit brandende pijn in de voet en wel op de zool van de voet, tintelingen, gevoelloosheid in de hiel en tenen. Meestal zijn de klachten van invloed op één voet.

Behandeling

Behandeling bestaat uit rust, oefeningen, medicijnen, injecties en soms chirurgie.

Diabetische neuropathie

Diabetische perifere neuropathie kan vaak leiden tot de vorming van zweren. Het gaat hierbij om een ernstige complicatie van diabetes die schade toebrengt aan de zenuwen, wat perifere neuropathie veroorzaakt. De oorzaak is een langdurige hoge bloedsuikerspiegel die schade aan de bloedvaten toebrengt die de zenuwen van zuurstof en voedingsstoffen voorzien en invloed hebben op hoe de zenuwen signalen uitzenden. De symptomen beginnen meestal in de voeten en (onder)benen en kunnen zich verspreiden naar de handen. Tintelingen, gevoelloosheid, brandende pijn in de voet is 's nachts vaak erger, wat gepaard gaat met spierzwakte en de vorming van zweren.

Behandeling

Behandeling bestaat uit medicijnen, strikt toezicht en de controle van de bloedsuikerspiegel, gezonde voeding, lichaamsbeweging, stoppen met roken en overmatig alcoholgebruik voorkomen. Iedereen die diabetes heeft moet extra zorg dragen voor hun voeten en deze regelmatig nakijken op eventuele problemen. Het verlies van gevoel in de voet resulteert vaak in voetproblemen en dit gaat vaak onopgemerkt.

Erythromelalgia

Erythromelalgie is een zeldzame aandoening die wordt gekenmerkt door aanvalsgewijze hevige brandende pijn, en roodheid van de huid. Soms treedt er ook oedeem op. Het wordt vooral gezien aan de onderbenen, en het wordt getriggerd door warmte, bijvoorbeeld door inspanning of verhoging van de lokale huidtemperatuur. Erythromelalgia is een neurovasculaire aandoening waarbij bloedvaten met tussenpozen geblokkeerd raken. Oorzaak is een probleem met de neuropathologische en microvasculaire systemen.

Behandeling

De behandeling bestaat uit koelen, rust en hoogleggen van de aangedane lichaamsdelen.

Complex regionaal pijn syndroom (CRPS)

Het complex regionaal pijnsyndroom is een chronische pijnaandoening die vooral optreedt in de armen, benen, handen of voeten. Het veroorzaakt extreme brandende pijn in de voeten. CRPS is een chronische, progressieve aandoening veroorzaakt door het niet goed functioneren en overgevoeligheid van het zenuwstelsel, waarbij de perifere zenuwen ongepast pijnsignalen zenden naar het centrale zenuwstelsel. De oorzaak en ontstaanswijze van CRPS wordt slecht begrepen. CRPS kan ontstaan na een letsel aan een arm of been. Het wordt daarom ook wel posttraumatische dystrofie (PD) genoemd. Symptomen bestaan uit een intense, constante, extreme brandende pijn die veel intenser is en langer duurt dan men op grond van het letsel zou verwachten. Verder kunnen er symptomen van zwelling, roodheid en warmte in het aangedane lichaamsdeel optreden.

Behandeling

Er is geen bekende remedie voor CRPS. De behandeling is gericht op het verlichten van de symptomen en bestaat uit medicatie (pijnstillers en antidepressiva), fysiotherapie, zenuwblokkade, oefeningen en psychologische begeleiding. Vaak zijn er meerdere disciplines bij betrokken, zoals een revalidatiearts, fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog en eventueel een pijnspecialist.

Brandende voeten syndroom

Deze medische aandoening staat ook wel bekend als het Grierson-Gopalan Syndroom en hierbij is sprake van schade aan de kleine zenuwvezels van de voet. Er is vaak geen duidelijke oorzaak, maar het wordt geassocieerd met onder meer vitamine B-tekort, diabetes, traag werkende schildklier (hypothyreoïdie), reumatoïde artritis, nierfalen, etc. Er wordt ook een genetisch component vermoed. Symptomen bestaan uit brandende pijn in de voet, meestal op de zolen van de voeten, maar zo nu en dan breidt het zich uit naar de onderbenen. 's Nachts zijn de klachten erger. Soms gaat het vergezeld van tintelingen en gevoelloosheid. In de meeste gevallen is er geen roodheid of gevoeligheid in de getroffen regio. Het gezichtsvermogen kan er ook door beïnvloed worden.

Behandeling

Behandeling bestaat uit koud water voetbaden, vitamine B-supplementen en comfortabel schoeisel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eeltproblemen aan de voetenEeltproblemen aan de voetenOnze voeten hebben vaak veel te lijden en er kunnen dan ook snel huidproblemen optreden, als voetschimmel, eeltvorming e…
Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum albumTot de kenmerkende symptomen van Arsenicum horen grote rusteloosheid en angst, ernstige verzwakking en uitputting, hevig…
Pijnlijke voetenPijnlijke voetenPijnlijke voeten kunnen soms duidelijk aanwijsbare oorzaken hebben, bijvoorbeeld door een schimmelinfectie of een ingegr…
Last van opgezette, dikke voetenLast van opgezette, dikke voetenVeel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Ho…
Mijn ervaringen met Ginseng cremeMijn ervaringen met Ginseng cremeEczeem is een vreselijk jeukende huidaandoening, die maar moeilijk te verhelpen is. Ik zelf had er veel last van op de z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors / Pixabay
  • Foot-pain-explored.com. Burning Foot Pain. http://www.foot-pain-explored.com/burning-foot-pain.html (ingezien op 15-3-2017)
  • Huidziekten.nl. Erythromelalgie (erythermalgie). http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/etxt/Erythermalgie.htm (ingezien op 16-3-2017)
  • Mayo Clinic. Burning feet. http://www.mayoclinic.org/symptoms/burning-feet/basics/definition/sym-20050809 (ingezien op 15-3-2017)
  • UMCG. Complex Regionaal Pijn Syndroom (CRPS): Het verloop, de symptomen en de behandeling. https://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/C/Complex%20Regionaal%20Pijn%20Syndroom%20VLK243_1201.pdf (ingezien op 15-3-2017)
  • WebMD. Burning Feet. http://www.webmd.com/pain-management/burning-feet-causes-treatments#1 (ingezien op 15-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Martinan

Reageer op het artikel "Brandende voeten: oorzaken branderige voeten en onderbenen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 16-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!