InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloemkooloor: Vervorming van oor door trauma of wrijving

Bloemkooloor: Vervorming van oor door trauma of wrijving

Bloemkooloor: Vervorming van oor door trauma of wrijving Bij een bloemkooloor ontstaat een zwelling aan de oorschelp, wat het gevolg is van een bloedstolsel. Dit bloedstolsel krijgt een patiënt door schade aan het oor, zoals een trauma of herhaalde wrijving. Indien onbehandeld ontstaat na verloop van tijd verlittekening waardoor de typisch uiterlijke kenmerken van de aandoening ontstaan. Een zwelling, pijn in het oor en een vervorming van het oor (bloemkoolvorm) zijn kenmerkende symptomen van de ziekte. De behandeling bestaat uit het toepassen van koude en een drukverband, alsook door het afvoeren van het vocht of bloed. Heeft de patiënt reeds een bloemkooloor, dan is plastische chirurgie nodig. De beste tip ter voorkoming van een bloemkooloor is het dragen van een beschermend hoofddeksel.

Synoniemen bloemkooloor

Volgende synoniemen voor een bloemkooloor zijn bekend:
  • auriculair hematoom
  • boksersoor
  • perichondriaal hematoom
  • schrompeloor

Oorzaken: Door trauma of wrijving

De oorschelp bestaat vooral uit elastisch kraakbeen, wat nodig is voor de vorm van de oorschelp, maar ook zorgt voor de flexibiliteit en beweging. Kraakbeen van het oor heeft geen eigen bloedtoevoer, maar de aangehechte huid zorgt wel voor voedingsstoffen aan het kraakbeen.

Stomp trauma

Het oor bevindt zich aan de zijkant van het hoofd; een letsel is dan ook snel gebeurd. Bij een stomp trauma (klap op het oor) ontstaat een bloeding tussen het kraakbeen en de huid. Hierdoor is een onderhuidse bloeding aanwezig tussen het kraakbeen en de huid, waardoor de bloedtoevoer naar het kraakbeen in het gedrang komt. Het bloed of de vloeistof blijft mogelijk permanent aanwezig, waardoor littekenvorming ontstaat, wat resulteert in de verschijning van een bloemkooloor.

Wrijving

Een andere oorzaak van een bloemkooloor is te wijten aan herhaalde wrijvingen en verwondingen aan het oor, wat voorkomt bij bepaalde sporten. Een bloeding tussen de huid en het kraakbeen is het gevolg en dan is de bloedtoevoer naar het kraakbeen eveneens belemmerd.

Afsterven kraakbeenweefsel

Krijgt de patiënt geen behandeling voor deze bloeding, dan vormt zich abnormaal littekenweefsel, waardoor het kraakbeen en de huid van elkaar gescheiden zijn. Hierdoor sterft het onderliggende kraakbeenweefsel af, wat meteen leidt tot de typische uiterlijke verschijning van een bloemkooloor.

Risicofactoren van vervorming oor

Gevechtssporten, boksen, rugby, worstelen en waterpolo zijn sporten die het risico op een bloemkooloor verhogen. Ook het niet dragen van een fietshelm is een risicofactor, omdat de patiënt bij een val op de zijkant van het hoofd kan terechtkomen. Bovendien resulteert het plaatsen van een piercing in het bovenste gedeelte van het oor in sommige gevallen tot een bloemkooloor. Dit komt omdat hierdoor een bloeduitstorting ontstaat tussen het oorkraakbeen en het perichondrium (bindweefsel dat zich rond het kraakbeen bevindt).

Symptomen

Milde symptomen

Vaak krijgt een patiënt te maken met milde symptomen zoals:
  • blauwe plekken
  • een vervorming van het oor
  • een zwelling
  • hand achter het oor houden om te horen
  • pijn

In ernstige gevallen gaat een patiënt wazig zien / Bron: Nufkin / FlickrIn ernstige gevallen gaat een patiënt wazig zien / Bron: Nufkin / Flickr
Ernstige symptomen
Af en toe krijgt een patiënt te maken met ernstige symptomen zoals:

Diagnose en onderzoek

Het is belangrijk om bij tekenen van een onderhuidse bloeding aan het oor meteen een arts te raadplegen. Een snelle behandeling vermindert de kans op de ontwikkeling van een bloemkooloor. De arts ziet de vervorming van het oor, wat typerend is voor een bloemkooloor, en is hierdoor reeds in staat om de diagnose te stellen.

Behandeling van bloeding

De zwelling verminderen is mogelijk door coldpacks (koude) toe te passen op het oor, en dit enkele keren per dag, telkens gedurende vijftien minuten. Matige compressie op het letsel via een drukverband dat drie à vijf dagen blijft zitten, is voorts vereist. Bovendien moet de arts bij vorming van een hematoom (bloeduitstorting) de vloeistof draineren via aspiratie (opzuigen), zodat de kans op stolselvorming vermindert. In sommige situaties is het nodig om het vocht chirurgisch af te voeren. Heeft het bloemkooloor zich reeds gevormd, dan is correctieve chirurgie vaak de enige behandelingsmogelijkheid.

Prognose

Meestal is een bloemkooloor vrij onschuldig. Wel zijn sommige praktische zaken bemoeilijkt, zoals het dragen van een hoofdtelefoon of het verwijderen van oorsmeer. Hierdoor ontstaan vaker oorinfecties, wat bij sommigen sneller resulteert in gehoorverlies. Door een snelle behandeling verdwijnt de pijn en zwelling meestal binnen een paar dagen. Indien de patiënt geen behandeling krijgt, blijft het oor klontering en verhardt de zwelling geleidelijk in de loop van de volgende zeven à tien dagen. Dit leidt tot een permanente verandering in de vorm van het oor. In ernstige gevallen is correctieve chirurgie dan ook vereist omdat de patiënt de behandeling te lang heeft uitgesteld.

Preventie

Een beschermend hoofddeksel, een goed passende helm en/of goede gehoorbescherming voorkomt soms een bloemkooloor. Is dit niet mogelijk, dan is een snelle behandeling nodig.

Complicaties ooraandoening

Patiënten met een bloemkooloor krijgen sneller te maken met gehoorverlies dan mensen zonder deze aandoening. Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek bij worstelaars waarvan de resultaten gepubliceerd werden in het Aziatisch tijdschrift Asian J. Sports Med. in juni 2015.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloemkooloor: oorzaak en behandelingBloemkooloor: oorzaak en behandelingEen bloemkooloor, in het Engels een cauliflower ear, is een oor die de vorm van een bloemkool heeft. Mensen die een klap…
Beschadiging buitenkant van het oor: bloemkooloorBeschadiging buitenkant van het oor: bloemkooloorEen bloemkooloor, ook wel schrompeloor of boksersoor genoemd is een oorschelp dat door beschadiging van het kraakbeen he…
Subdurale en extradurale bloedingSubdurale en extradurale bloedingBij een subdurale bloeding of extra durale bloeding komt er bloed vrij aan de binnenzijde of de buitenzijde van de herse…
Blaren, oorzaken, symptomen en behandelingBlaren zijn een letsel aan de huid. Blaren ontstaan op plaatsen op de huid die aan te veel wrijving zijn blootgesteld. B…
Gescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingGescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingDe milt is een relatief klein orgaantje, gelegen aan de linkerzij onder de ribben. Als de milt door één of andere oorzaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Internet Archive Book Images / Wikimedia Commons
  • Geraadpleegd op 19 maart 2017:
  • Association Between Hearing Loss And CauliflowerEar in Wrestlers, a Case Control Study Employing Hearing Tests., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26448842
  • Bloemkooloor, https://www.huidhuis.nl/huidaandoening/bloemkooloor
  • Cauliflower ear, http://www.sportsmd.com/concussions-head-injuries/cauliflower-ear-auricular-hematoma/
  • Cauliflower ear: Causes, symptoms, and treatments, http://www.medicalnewstoday.com/articles/316220.php
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Waarom hebben alle judoka’s bloemkooloren?, http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160809_02417981
  • Wat is een bloemkooloor? En hoe ontstaat zoiets?, https://vanlinschotenspecialisten.nl/kno-heelkunde/veelgestelde-vragen/wat-is-een-bloemkooloor-en-hoe-ontstaat-zoiets/
  • What is Cauliflower Ear?, http://www.ohniww.org/cauliflower-ear/
  • Afbeelding bron 1: Nufkin / Flickr

Reageer op het artikel "Bloemkooloor: Vervorming van oor door trauma of wrijving"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 20-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!