InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Borstabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose

Borstabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose

Borstabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose Bij een abces in de borst spreekt men van een 'borstabces'. Een borstabces duidt op een ontsteking in de borst van de melkgangen, soms in combinatie met klierweefsel, waarbij zich pus ophoopt. Symptomen van een borstabces zijn flinke pijn, zwelling en roodheid. Onderhuids kan een pijnlijke knobbel gevoeld worden. Dit kan gepaard gaan met algehele malaise en koorts. De diagnose van een borstabces wordt gesteld op basis de symptomen, je medische voorgeschiedenis en lichamelijk onderzoek. Soms is beeldvormend onderzoek nodig. Behandeling bestaat uit antibiotica en als dit onvoldoende helpt, is abcesdrainage nodig. Hierbij prikt de arts de holte aan zodat de pus kan weglopen. De prognose is gunstig; vaak treedt binnen enkele weken herstel op. Wel is het daarbij van belang om te stoppen met roken.

Wat is een borstabces?

Een abces is een holte gevuld met pus. Pus is een mengsel dat bestaat uit verdedigingscellen, dood weefsel en bacteriën. Een borstabces wordt vaak veroorzaakt door een bacteriële infectie. Het gaat hierbij vooral om Escherichia coli (E. coli), Streptococcus uberis, Staphylococcus aureus, Streptococcus dysgalactiae en Klebsiella.

Twee vormen borstabces

Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen twee vormen borstabces:

Borstabces bij niet borstvoedende vrouwen

Een non-puerperaal borstabces is een borstabces dat optreedt bij een vrouw die niet zwanger is of borstvoeding geeft. Deze kunnen worden onderverdeeld in twee grote groepen:
  • Perifeer (uit de buurt van de tepel of de tepelhof);
  • Subareolar abces (in de buurt of achter de tepel of de tepelhof).

De meeste perifere borstabcessen zijn vergelijkbaar met infecties elders in het lichaam en worden op dezelfde wijze behandeld. Deze perifere borstabcessen kunnen worden geassocieerd met onderliggende medische problemen zoals diabetes, of huidaandoeningen zoals hidradenitis suppurativa (een chronische ontsteking van de haarzakjes in vooral de liezen en/of de oksels), acne of trauma.

Een subareolar borstabces komt vaak voor bij vrouwen in de leeftijd van 18-50 jaar. Ze worden vaker gezien bij rokers, vrouwen met overgewicht of obesitas, en vrouwen met een tepelpiercing. Diabetici en rokers hebben ook meer kans om terugkerende abcessen te ontwikkelen.

Borstabces bij borstvoedende vrouwen

Een borstabces kan een complicatie zijn van een borstontsteking (mastitis). Een borstontsteking komt vooral bij vrouwen in de eerste weken na de bevalling of later in de periode van borstvoeding (puerperale mastitis). Een borstabces wordt meestal veroorzaakt door een bacteriële infectie en kunnen tijdens de borstvoeding worden overgedragen op de tepel van de moeder, waarna ze de melkgangen binnendringen. Stoppen met borstvoeding of afkolven wordt ten zeerste afgeraden bij een borstontsteking, omdat dit averechts werkt en een abces in de hand kan werken.

Oorzaken van een borstabces

Een subareolar abces kan worden veroorzaakt een verstopte melkkanaal. Deze blokkade kan leiden tot een infectie onder de huid. Een subareolar borstabcess komt meestal voor bij jonge vrouwen of vrouwen van middelbare leeftijd die geen borstvoeding geven. Sommige risicofactoren voor zo'n borstabces bij vrouwen die geen borstvoeding geven zijn onder meer:
  • Een tepelpiercing;
  • Roken; en
  • Diabetes.

Symptomen van een abces in de borst

Bij een borstabces ervaar je meestal pijn, gevoeligheid en zwelling. Het gebied kan ook rood zijn. Daarnaast kan er pusafscheiding uit de tepel optreden (tepelafscheiding) en kan er onderhuids een pijnlijke knobbel aanwezig zijn. Dit kan gepaard gaan met koorts en algehele malaise. Bij borstvoedende vrouwen kan een verminderde melkproductie, tezamen met de andere symptomen, duiden op een abces, evenals een daaraan voorafgaande borstontsteking.

Complicaties

Een borstabces kan leiden tot de volgende complicaties:
  • Het ontstaan van gangetjes (fistels) onder de huid;
  • Het uiterlijk van de borst kan worden aangetast bij een aanhoudende en onbehandeld abces en hierbij kunnen er ook littekens ontstaan;
  • Tepelafscheiding; en
  • Het ontstaan van een door littekenweefsel ingekapseld gezwel in de borst.

Diagnose en onderzoek

De diagnose wordt gesteld op basis de symptomen, je medische voorgeschiedenis en lichamelijk onderzoek. Soms wordt een echografie van het getroffen gebied gemaakt. Met naald kan de arts zo nodig wat materiaal uit het abces opzuigen, zodat onderzocht kan worden welke ziekteverwekker de boosdoener is. Aan de hand hiervan kan bepaald worden welke antibiotica geïndiceerd zijn. Soms is een biopsie nodig om borstkanker uit te sluiten. Hierbij wordt een stukje weefsel (een zogeheten biopt) weggenomen voor microscopisch onderzoek.

Behandeling van een borstabces

De behandeling van een borstabces begint meestal met de minst invasieve behandeling. Je krijgt vaak breedspectrum antibiotica voorgeschreven die de meest voorkomende bacteriën elimineren. Ook krijg je pijnstilling. Als het borstabces niet binnen 48 uur verbetering vertoont, kan de arts overwegen om de pus operatief af te laten afvloeien. Deze ingreep wordt abcesdrainage genoemd. Via een echografie van het getroffen gebied kan bekeken worden op welke plek het abces zich bevindt.

Abcesdrainage

Bij een abcesdrainage zal een incisie of snee gemaakt worden over het abces, zodat het pus afgezogen kan worden. Na de ingreep wordt de wond opengehouden en wordt een gaas in de wond gelegd. De huid moet namelijk niet te snel dichtgaan, want dan kan er pus achterblijven in de diepte. Dagelijks spoelen van de wond is nodig, zolang de wond open is.

Fistel

Als er zich een fistel ontwikkelt, is een operatie nodig. De behandeling bestaat uit het operatief openleggen van de gehele fistel. De chirurg zal vervolgens de fistelgang schoonmaken. Daarna kan genezing optreden.

Prognose

Na een abcesdrainage treedt vaak binnen enkele weken herstel op. De meeste borstabcessen genezen na drainage. Terugkerende en chronische abcessen worden meestal geassocieerd met roken. Stoppen met roken is van cruciaal belang om terugkeer van het abces te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Epiduraal abcesEpiduraal abcesEen epiduraal abces komt voor tussen het hoofd en de ruggenwervels en kan al snel het zenuwweefsel beschadigen. Lees hie…
Borstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingBorstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingEen borstontsteking (mastitis) is zoals de naam al zegt een ontsteking aan de borst. Deze aandoening treft vooral vrouwe…
Goedaardige borstaandoeningen: roodheid, pijn en knobbeltjesGoedaardige borstaandoeningen: roodheid, pijn en knobbeltjesVrijwel niemand heeft twee volledig gelijke borsten. Vaak is de ene borst wat groter dan de andere of zit de ene tepel n…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tatyana Vyc/Shutterstock.com
  • Breast360org. Breast Abscess. https://breast360.org/en/topics/2016/07/29/breast-abscess/ (ingezien op 4-4-2017)
  • Healthline. Subareolar Breast Abscess. http://www.healthline.com/health/subareolar-abscess#overview1 (ingezien op 4-4-2017)
  • LLL. Abces in de borst. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/34-abces-in-de-borst (ingezien op 4-4-2017)
  • RKZ. Borstabces. https://www.rkz.nl/borstabces (ingezien op 4-4-2017)
  • ZorgSaam. Borstabces. http://www.zorgsaam.org/mammacentrum-zorgsaam/borstabces (ingezien op 4-4-2017)

Reageer op het artikel "Borstabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 05-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Borstaandoeningen vrouw
Medische informatie…
Schrijf mee!