InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Appelazijn drinken is gezond voor huid, darmen en bloeddruk

Appelazijn drinken is gezond voor huid, darmen en bloeddruk

Appelazijn drinken is gezond voor huid, darmen en bloeddruk Appelazijn drinken (voor het slapen gaan) is gezond voor huid, darmen en bloeddruk. Appelazijn drinken doe je niet puur, maar vermengd met water en eventueel honing. Appelazijn wordt al heel lang gebruikt om onder meer allerlei kwalen te bestrijden. Het zure goedje wordt ook gebruikt om voedsel mee te conserveren en als schoonmaakmiddel. Appelazijn is een product van een fermentatieproces. De bereiding van appelazijn vindt plaats in twee stappen. Eerst maak je sap van appels en laat je het appelsap gisten. Hierbij worden de suikers omgezet in alcohol en ontstaat er wijn. Er wordt vervolgens lucht bij gelaten, waarna de alcohol wordt omgezet in zuur. Er ontstaat appelazijn. Appelazijn kent veel gezondheidsvoordelen. Zo is appelazijn onder meer goed voor het reguleren van bloedsuiker, het verlagen van de bloeddruk en appelazijn is goed voor je hart. Bij normaal en juist gebruik (eerst verdunnen met water voordat je het drinkt), heeft appelazijn geen bijwerkingen.
Appelazijn drinken heeft veel gezondheidsvoordelen / Bron: Wicherek / PixabayAppelazijn drinken heeft veel gezondheidsvoordelen / Bron: Wicherek / Pixabay

Appelazijn drinken

Appelazijn biedt ontzettend veel gezondheidsvoordelen. De meeste werkzame stoffen zijn aanwezig in ongefilterde appelazijn. Je kan dus het beste troebele appelazijn kopen. Houd er evenwel rekening mee dat je nooit onvermengde appelazijn moet drinken, aangezien dit je slokdarm kan irriteren en beschadigen. Meng twee eetlepels appelazijn en twee theelepels honing door een glas water en drink dit op. Gebruik dagelijks niet meer dan twee eetlepels appelazijn, aangezien overmatig gebruik vervelende bijwerkingen kan geven.

Alkalisch pH-niveau

Appelazijn kan helpen je lichaam gezond te houden op alkalisch pH-niveau. Een kleine verandering in het pH-niveau kan een diepgaand effect hebben op het functioneren van het lichaam. De eerste stap naar een goede gezondheid begint met het alkalischer maken van het lichaam. Het zuur-base evenwicht is belangrijk, omdat veel functies in het lichaam alleen voorkomen op een bepaald zuurgraadniveau of alkaliniteit. Veel enzymen en chemische reacties in het lichaam werken het best bij een bepaalde pH, en onderzoek heeft aangetoond dat hoge zuurgraden leiden tot een gebrek aan energie, moeheid en een grotere kans op infectie.

Appelazijn helpt bij het reguleren van bloedsuiker

Onderzoek wijst erop dat het drinken van appelazijn helpt om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Het drinken van appelazijn is vooral gunstig voor personen die een risico lopen op diabetes type 2 of die reeds last hebben van prediabetes, een voorfase van diabetes type 2. Het innemen van appelazijn bij de maaltijd geeft een verhoogde verzadiging en verminderde postprandiale glycemie. Dit zijn metabolische effecten waarbij mensen met prediabetes en diabetes ook kunnen profiteren. Onderzoek laat zien dat het nemen van twee eetlepels appelazijn (vermengd met water) net voor het naar bed gaan, een verlaagde bloedsuikerspiegel geeft van gemiddeld 4 tot 6 procent in de ochtend.

Appelazijn verlaagt de bloeddruk / Bron: Bacho/ShutterstockAppelazijn verlaagt de bloeddruk / Bron: Bacho/Shutterstock

Drinken van appelazijn ter verlaging van de bloeddruk

Het drinken van appelazijn kan helpen om de bloeddruk te verlagen, wat op zijn beurt het risico op hartziekten vermindert. Appelazijn bevat kalium, dat erom bekend staat dat het de bloeddruk helpt te verlagen. Appelazijn bevat ook magnesium, dat helpt om de bloedvaten te ontspannen wat bloeddrukverlagend werkt.

Het drinken van appelazijn is goed voor je hart

Naast het verminderen van de bloeddruk, wat het risico op hartziekten vermindert, kan appelazijn helpen bij het verhogen van HDL-cholesterol, het 'goede' cholesterol in het lichaam. Hoe hoger dit goede cholesterol, hoe lager het risico op hart- en vaatziekten. Onderzoek wijst ook uit dat appelazijn triglyceriden (een soort van vet in je bloedbaan) kan helpen controleren. Appelazijn bevat ook het krachtige antioxidant genaamd chlorogeenzuur, waarvan is aangetoond dat het LDL-cholesteroldeeltjes (het 'slechte' cholesterol) beschermt tegen oxidatie.

Troebele appelazijn / Bron: Veganbaking.net from USA / Wikimedia CommonsTroebele appelazijn / Bron: Veganbaking.net from USA / Wikimedia Commons

Ontgifting van de lever en andere organen

Lever ontgiften

Appelazijn helpt om het lichaam te ontgiften. Onderzoek laat zien dat appelazijn specifiek helpt om de lever te detoxen en dat het kan helpen om de bloedsomloop te stimuleren. Appelazijn beschikt over een verscheidenheid aan genezingsprocessen voor de huid en het bloed, waardoor schadelijke milieustoxinen die zich in het lichaam ophopen, vooral in de lever, verwijderd worden.

Lymfeklieren reinigen

Een andere manier waarop appelazijn helpt om het lichaam te detoxen, is door de lymfeklieren te reinigen, waardoor er een betere lymfecirculatie mogelijk is. Wanneer je lymfesysteem gezond is, kan het zijn werk goed doen en zul je je beter voelen. Het lymfestelsel speelt een belangrijke rol in de strijd tegen infecties.

Het drinken van appelazijn voorkomt Candida-overgroei

Aangezien appelazijn rijk is aan natuurlijke enzymen, kan het drinken ervan helpen om Candida in het lichaam te elimineren. Candida wordt verantwoordelijk gehouden voor veel verschillende gezondheidsproblemen, waaronder een slecht geheugen, vermoeidheid, hoofdpijn, depressie, behoefte aan suiker en gistinfecties. Hoewel het een natuurlijk voorkomende gist is, kan er overgroei ontstaan als het lichaam te zuur wordt door het eten van te veel verwerkte voedingsmiddelen of te veel suiker, of als goede bacteriën worden geëlimineerd door antibiotica.

Appelazijn is goed voor de darmen

Appelazijn wordt gefermenteerd met een gunstige gist die dient als een prebiotica voor gezonde bacteriën in de darmen.

Het tegengaan van spijsverteringsklachten

Appelazijn is zeer effectief als het gaat om het tegengaan van allerlei spijsverteringsstoornissen, aangezien het spijsverteringssappen stimuleert wat nodig is om voedsel te verteren. Appelazijn gaat indigestie, opboeren, gasvorming en zelfs zuurbranden tegen. De inname van slechts één theelepel appelazijn met een glas water, helpt al tegen zuurbranden. Bovendien helpen de gezonde zuren die in appelazijn aanwezig zijn, waaronder azijnzuur, isobutrietzuur, melkzuur en propionzuur, de spijsvertering te verbeteren door de groei van ongewenste gisten en bacteriën in de maag en het hele lichaam tegen te gaan.

Overgewicht tegengaan met appelazijn / Bron: Istock.com/VladimirFLoydOvergewicht tegengaan met appelazijn / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Het drinken van appelazijn versnelt gewichtsverlies

Het drinken van twee theelepels appelazijn (vermengd met water), kan ondersteunend zijn als je wilt afvallen, vooral omdat appelazijn een gevoel van verzadiging geeft. Uit onderzoek blijkt dat mensen met overgewicht die gedurende 12 weken appelazijn dronken, minder visceraal vet of buikvet, een smallere taille en een lager BMI hadden in vergelijking met degenen die geen appelazijn dronken.

Botontkalking of osteoporose voorkomen

Appelazijn helpt bij het absorberen van calcium uit voedingsstoffen, een essentieel mineraal voor het voorkomen van osteoporose of botontkalking. Door bij iedere maaltijd appelazijn te drinken, wordt de juiste calciumabsorptie gewaarborgd om je botten te versterken. Je kan ook een salade bereiden met een dressing van appelazijn.

Verouderingsproces tegengaan

De antioxidant-eigenschappen in azijn kunnen vroegtijdige veroudering voorkomen en zelfs het verouderingsproces vertragen. Het vermogen van appelazijn om de zuur-basebalans in het lichaam te behouden speelt daarbij een sleutelrol.

Tegengaan van schade door vrije radicalen

Vrije radicalen zijn gevaarlijke atomen/moleculen in het lichaam die veel schade kunnen aanrichten. De stofwisseling zorgt voor de aanmaak van vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen echter ook van buitenaf je lichaam binnendringen door luchtvervuiling of chemicaliën. Antioxidanten die worden aangetroffen in groenten en fruit, en een aantal andere voedingsmiddelen, zoals appelazijn, helpen bij het verminderen van vrije radicalen in het lichaam.

Appelazijn gezond voor de huid

Je kan appelazijn drinken, maar je kan het ook plaatselijk toepassen op de huid. Appelazijn kan gebruikt worden als een natuurlijke balansversterker van de zuurtegraad van je huid. Appelazijn is effectief bij een moeilijke huid, zoals een vette of juist droge huid. Het zuur zorgt voor een juiste zuurgraad van de huid, hetgeen de bloedsomloop verbetert, wat een gezonde uitstraling van de huid teweegbrengt. Breng plaatselijk onverdunde appelazijn op de huid aan. Dit stinkt en prikkelt de huid, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Je kan dit rechtstreeks doen of door een beetje appelazijn op een wattenschijfje te doen en dit op de huid te deppen. Doe dit iedere dag één tot twee keer. Appelazijn helpt ook goed tegen acne of jeugdpuistjes.

Natuurlijk remedie tegen allergische reacties

Appelazijn is volgens sommige bronnen ook een goede remedie tegen de vervelende verschijnselen van allergieën voor dieren, voedsel en zelfs hooikoorts. Dagelijkse inname van appelazijn lijkt symptomen te verlichten als frequent niezen, verstopte neus, ogen die jeuken, tranen of branderig aanvoelen, hoofdpijn, gevoelens van jeuk in de neus, oren, mond en keel, en hoesten.

Appelazijn tabletten

Er zijn ook appelazijntabletten verkrijgbaar. Zo heeft winkelketen Kruidvat de tabletten 'Kruidvat Appelazijn Capsules' in de schappen liggen. Deze bevatten naast appelazijn chroom en zink. Deze tabletten dragen bij tot een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten. Ze bevatten daarnaast chilipeper. Dit helpt bij overgewicht en ondersteunt de vetstofwisseling en gewichtsverlies. Dosering is driemaal daags 1 capsule in zijn geheel vlak voor de maaltijd innemen met een groot glas water. De ervaringen van gebruikers leren dat deze appelazijntabletten helpen om je hongergevoel onder controle te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Appelazijn voor uw gezondheidAppelazijn voor uw gezondheidAppelazijn is verkrijgbaar bij de meeste reformzaken en wordt veel gebruikt om af te vallen. Maar appelazijn is niet all…
Slank Appel & Chroom, helpt het echt of af te vallen?Slank Appel & Chroom, helpt het echt of af te vallen?Appelazijn wordt al eeuwenlang beschouwd als een uitstekend middel tegen overgewicht. Appelazijn breekt vet af en het ho…
Afvallen met appelazijnAfvallen met appelazijnAppelazijn kan in meerdere opzichten een positief effect op de gezondheid hebben. Het bekendst is appelazijn echter vanw…
Appelazijn als wondermiddel voor uw spijsverteringAppelazijn als wondermiddel voor uw spijsverteringAfvallen met appelazijn of appels werkt echt. Gebruik van appelazijn is een prima kuur die goed is voor uw gezondheid. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Phongnguyen1410 / Wikimedia Commons
  • Frans van den Berg. Toegepast fysiologie: fysiologie van de organen. Uitgeverij Lemma BV, Utrecht, 2001.
  • http://www.optimalegezondheid.com/vrije-radicalen/
  • https://authoritynutrition.com/6-proven-health-benefits-of-apple-cider-vinegar/
  • http://www.naturallivingideas.com/drinking-apple-cider-vinegar-benefits/
  • http://www.rd.com/health/wellness/apple-cider-vinegar-benefits/
  • https://www.puurfiguur.nl/appelazijn-afvallen/
  • http://appelazijn.info/201/
  • Afbeelding bron 1: Wicherek / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Bacho/Shutterstock
  • Afbeelding bron 3: Veganbaking.net from USA / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/VladimirFLoyd

Reageer op het artikel "Appelazijn drinken is gezond voor huid, darmen en bloeddruk"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!