InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cysten in de vagina: oorzaak en behandeling vaginale cysten

Cysten in de vagina: oorzaak en behandeling vaginale cysten

Cysten in de vagina: oorzaak en behandeling vaginale cysten Cysten in de vagina of vaginale cysten kunnen worden veroorzaakt door een trauma tijdens de bevalling, vloeistofopbouw in je klieren of goedaardige tumoren in de vagina. Misschien merk je een kleine bult aan de vaginawand op, of ervaar je ongemak tijdens seksuele gemeenschap bij een vaginale cyste. Als de cyste een infectie of abces veroorzaakt, kan de arts antibiotica voorschrijven. Een vaginale cyste die verder geen klachten geeft, behoeft meestal niet behandeld te worden. Een geïnfecteerde cyste kan behandeld worden met antibiotica. Bij een abces zal drainage volgen. Het is ook mogelijk om een operatie te hebben om de hele cyste te verwijderen, als je er veel hinder van ondervindt. Cysten die operatief verwijderd worden, komen meestal niet terug.

Cysten in de vagina

Een vaginale cyste is een blaasje of een holte gevuld met een (half) vloeibare inhoud. Er zijn verschillende soorten vaginale cysten, die kunnen worden veroorzaakt door letsel die je oploopt tijdens de bevalling, vloeistofopbouw in je klieren of goedaardige tumoren in de vagina. De cysten veroorzaken gewoonlijk geen symptomen, maar ze kunnen soms ongemak veroorzaken. Vaginale cysten blijven meestal klein en hebben vaak geen behandeling nodig. Er zijn echter verschillende soorten cysten die groter kunnen worden en leiden tot pijn, jeuk of een verhoogd risico op infectie.

Soorten vaginale cysten

Er zijn veel soorten vaginale cysten. De meest voorkomende typen zijn vaginale epidermale inclusiecysten, cysten van Gartner, en Bartholin cyste.

Vaginale epidermale inclusiecysten

Vaginale epidermale inclusiecysten zijn de meest voorkomende type vaginale cysten. Deze kunnen optreden tijdens de geboorte van een baby of na een operatie. Dit soort cyste wordt veroorzaakt door schade aan de wand van de vagina.

Cysten van Gartner

Een cyste van de gang van Gartner ontstaat vanuit een overblijfsel van een structuur die de gang van Wolff wordt genoemd. Soms kunnen uit de gang van Gartner cysten ontstaan.

Bartholin cyste

De klier van Bartholin is een slijmvliesklier en bevindt zich dichtbij de opening van de vagina, bij de schaamlippen of labia. Als een flap van de huid over deze klier groeit, kan vloeistof in de klier terugkomen en een cyste vormen. Een Bartholin cyste is meestal pijnloos. Als deze cyste wordt geïnfecteerd, kan het een abces veroorzaken. Een abces is een verzameling pus.

Goedaardige tumoren in de vagina bestaan ​​meestal ook uit cysten.

Symptomen van vaginale cysten

Geen klachten

Vaginale cysten veroorzaken gewoonlijk geen symptomen. Als je een cyste hebt, voel je mogelijk een kleine knobbel langs de vaginale wand of op de schaamlippen. Vaak ontdekt de gynaecoloog de knobbel tijdens een (routine)onderzoek De cyste kan dezelfde grootte blijven of groter worden. De cyste hoeft niet pijnlijk te zijn. Sommige grotere cysten vooral Bartholin cysten kunnen echter ongemak veroorzaken wanneer je loopt, seks hebt of een tampon plaatst.

Pijn

Cysten hebben meer kans om pijn te veroorzaken als ze geïnfecteerd raken. Vaginale cysten kunnen door de normale bacteriën op de huid of door een seksueel overdraagbare aandoening (soa) worden besmet. Geïnfecteerde vaginale cysten kunnen een abces vormen, een holte gevuld met pus, die heel pijnlijk kan zijn.

Onderzoek en diagnose

Anamnese en lichamelijk onderzoek

Bij een inwendig onderzoek kan de gynaecoloog de knobbel op de vaginale wand of elders voelen. De arts zal ook vragen stellen over je klachten en je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen. De arts kan ook aanvullende tests uitvoeren om andere aandoeningen uit te sluiten.

Aanvullend onderzoek

Een biopsie van een weefselmonster uit de cyste kan vaginakanker uitsluiten. Een uitstrijkje kan genomen worden om te bepalen of er sprake is van een seksueel overdraagbare aandoening. Een röntgenfoto wordt genomen als de cyste onder de blaas of in de urethra ligt.

Behandeling van cysten in de vagina

Kleine vaginale cysten die geen klachten geven, behoeven meestal niet behandeld te worden. Als de cyste groter wordt of ernstige symptomen veroorzaakt, kan een operatie verricht worden om de cyste te verwijderen. Als de cyste een infectie of abces veroorzaakt, kan de arts antibiotica voorschrijven. Om het ongemak of pijn van een vaginale cyste te verlichten, kan je meerdere keren per dag warme zitbaden nemen. Een abces zal verholpen worden middels abcesdrainage.

Complicaties

Complicaties als gevolg van vaginale cysten zijn zeldzaam. Cysten kunnen echter met verloop van tijd groter worden, wat kan leiden tot meer pijn en ongemak en dit kan ook het risico op infectie verhogen.

Prognose

De vooruitzichten zijn over het algemeen erg goed. Cysten zijn meestal goedaardig en blijven vaak klein. Cysten die chirurgisch verwijderd zijn, komen meestal niet meer terug.
Gerelateerde artikelen
Vaginagezwel of bult in vagina: oorzaken bobbel in vaginaVaginagezwel of bult in vagina: oorzaken bobbel in vaginaLast van een vaginagezwel of bult (bobbel) in de vagina? Mogelijk heb je last van een cyste of een vleesboom. De vagina…
Eierstokcyste: symptomen, behandelen en verwijderenEierstokcyste: symptomen, behandelen en verwijderenEen eierstokcyste geeft meestal geen symptomen of klachten en wordt vaak bij toeval ontdekt. Vrouwen die wel klachten he…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Endometriose bij de vrouwEndometriose bij de vrouwEndometriose is een ziektebeeld dat voorkomt bij vrouwen. Het heeft te maken met het slijmvlies van de geslachtsorganen.…
Goedaardige oorcysten: Soms pijn en voorts geen symptomenGoedaardige oorcysten: Soms pijn en voorts geen symptomenBenigne oorcysten zijn goedaardige knobbeltjes of gezwellen in het oor. De grote meerderheid van deze knobbeltjes die me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dora Zett/Shutterstock.com
  • http://www.medicinfo.nl/%7B5DCAE680-0B50-495A-AC7A-84E1295D433F%7D
  • http://www.healthline.com/health/vaginal-cysts#complications6
  • http://www.webmd.com/women/guide/vaginal-cysts-causes-symptoms-treatments#1
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/159914-vaginagezwel-of-bult-in-vagina-oorzaken-bobbel-in-vagina.html#een-cyste-van-de-gang-van-gartner

Reageer op het artikel "Cysten in de vagina: oorzaak en behandeling vaginale cysten"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 14-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!