InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nekcrepitaties: Krakende nek, soms met bijkomende symptomen

Nekcrepitaties: Krakende nek, soms met bijkomende symptomen

Nekcrepitaties: Krakende nek, soms met bijkomende symptomen Nekcrepitaties is de medische term voor een krakende nek. Dit is het krakende, knakkende, slijpende, knisperende of ploffende geluid dat ontstaat bij het bewegen van de nek. De nekgeluiden zijn normaal gezien enkel te horen door de persoon zelf. Deze typische geluiden wijzen vaak op de aanwezigheid van lucht in de gewrichten of het weefsel onder de huid. Een krakende nek verschijnt bij het draaien van het hoofd, omdat een pees of spier dan over het bot schuift. Soms echter gaan crepitaties van de nek gepaard met pijn, en dan wijst dit op een onderliggende oorzaak. De behandeling van de nekklachten met de krakende geluiden is afgestemd op de precieze oorzaak.

Oorzaken krakende nek

De typische nekgeluiden zijn het gevolg van:
  • Ligament- of peesbewegingen: Wanneer deze namelijk bewegen over het bot, maken ze een klikkend geluid bij het maken van een gewrichtsbeweging.
  • Slijpen van het bot: Bij slijtage van het kraakbeen in de gewrichten, ontstaat een slijpend of krakend geluid waarbij de botten tegen elkaar slijpen.
  • Veranderingen in de gewrichtsvloeistof: Wanneer bepaalde drukveranderingen aanwezig zijn in de gewrichtsvloeistof, ontstaan gasbellen, wat zorgt voor het knisperende geluid.

Bijkomende symptomen bij nekcrepitaties

Nekklachten

Nekcrepitaties die gepaard gaan met symptomen, zijn soms toe te schrijven aan een onderliggend probleem. Bijkomende symptomen omvatten bijvoorbeeld pijn bij het verplaatsen van de nek of het hoofd, nekstijfheid en een verminderd bewegingsbereik.

Natuurlijke veroudering van de nek

“Cervicale artrose (reumatische aandoening van gewrichtskraakbeen van de nek met pijn, stijfheid, gewrichtsgeluiden en hardheid)” of “cervicale spondylose” (slijtage van de nekwervels) zijn aandoeningen die krakende nekgeluiden met zich meebrengen. Meestal verschijnen deze ouderdomsaandoeningen bij patiënten van middelbare of oudere leeftijd. Bij het verouderen verliezen de nekwervels vloeistof, verstijven ze en breken ze af, wat gepaard gaat met nekpijn, stijfheid en crepitaties (krakende geluiden) door het slijpen van de botten.

Andere symptomen

Andere algemene symptomen die optreden in combinatie met een krakende nek zijn gevoelloosheid in de bovenste ledematen, hoofdpijn, slaapstoornissen, vermoeidheid en zwakte.

Ontsteking of osteoartritis

Een krakende nek in combinatie met een knallend/knetterend geluid, pijn en/of zwelling, een recent letsel en een recente operatie vereist onmiddellijke medische aandacht. Hierbij is mogelijk sprake van een ontsteking of osteoartritis. Ook wanneer de symptomen constant aanwezig zijn of frequent optreden, is het raadzaam om professionele medische hulp in te roepen.

Behandeling aandoening

Een behandeling is niet nodig wanneer de patiënt geen andere symptomen heeft buiten de krakende nek. Wanneer zwelling en pijn gepaard gaan met de symptomen, of wanneer de patiënt zopas een verwonding of een operatie heeft gehad, dan is het nodig om een arts te raadplegen. Hij bekijkt de aanwezige symptomen, voert een lichamelijk onderzoek uit, zet beeldvormende onderzoeken in en diagnosticeert dan vaak artritis of een andere ziekte. Heeft de patiënt last van nekstijfheid en spierspanning, dan zijn massagesessies en nekoefeningen (bij de fysiotherapeut) aangewezen om de symptomen te verlichten. In sommige gevallen is een nekkraag aanbevolen als behandeling van nekcrepitaties en bijkomende symptomen. Verder verlichten magnesiumchloride of vitamine D-supplementen de symptomen van krakende botten. Aanvullende behandelingen omvatten gewichtsverlies en voldoende beweging.

Complicaties crepitaties van de nek

In zeldzame gevallen leidt de manipulatie van de nekwervels tot vertebrale slagader dissectie wat op zijn beurt resulteert in een beroerte (onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen met mentale en lichamelijke symptomen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klussen: krakende vloer en krakende trap reparerenKlussen: krakende vloer en krakende trap reparerenKrakende vloeren en krakende trappen zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Het krakende geluid wordt veroorzaakt…
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?Sommige mensen zijn fier en opgewekt wanneer zij hun vingers of polsen kunnen laten kraken. Dit kraken of knakken geeft…
Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijnlijke vingerkoortjes of pijn in de vinger gewrichten/knokkels komt veel voor. Pijnlijke knokkels of vingerkootjes ku…
Misofonie, als geluiden je leven beheersenMisofonie, als geluiden je leven beheersenMisofonie is niet echt bekend, maar als je er last van hebt, kan het je leven aardig verstoren. Voor de meeste mensen kl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Osteoclinic / Pixabay
  • Geraadpleegd op 21 april 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Crepitus In Neck Symptoms: What Are Its Causes & Treatment Options, http://www.simple-remedies.com/muscle-joints-bone-disorders/crepitus-in-neck-treatment.html
  • Crepitus neck: Neck cracking and popping sound in neck, http://www.belmarrahealth.com/crepitus-neck-neck-cracking-popping-sound-neck/
  • Crepitus Treatment for Neck and Joints, https://www.earthclinic.com/cures/crepitus-neck-treatment.html
  • Krakende nek, http://www.nekklachten.net/krakende-nek/

Reageer op het artikel "Nekcrepitaties: Krakende nek, soms met bijkomende symptomen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 20-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spier- en gewrichtsafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!