InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwemmerseczeem: Oorzaken, preventie en behandeling

Zwemmerseczeem: Oorzaken, preventie en behandeling

Zwemmerseczeem: Oorzaken, preventie en behandeling Eén op de drie mensen van de Nederlandse bevolking heeft er weleens last van: een schimmelinfectie van de huid tussen de tenen. Zwemmerseczeem is besmettelijk en zeer vervelend voor de persoon die er mee te maken heeft. Ondanks het feit dat iedereen in aanraking komt met schimmels, krijgen de meeste mensen geen infectie, omdat onze huid erop gemaakt is om dit type schimmels tegen te houden. Echter wanneer de huid beschadigd is, neemt de kwaliteit van de hoornlaag af en krijgen schimmels de kans om de huid binnen te dringen. Iets wat een nare infectie tot gevolg kan hebben.

Voetschimmel: Wat zijn de klachten?

Wanneer je last hebt van zwemmerseczeem zal je een rode, schilferige huid tussen twee of meerdere tenen aantreffen. Het meest voorkomende symptoom is jeuk tussen de tenen. De huid is er extreem droog en kan scheuren, waardoor er een pijnlijk of branderig gevoel ontstaat. Deze aandoening is bij gezonde mensen zeer hinderlijk, maar ongevaarlijk. Bij mensen die aan diabetes lijden of een slecht functioneren immuunsysteem hebben, kan zwemmerseczeem moeilijk genezen en de infectie extremere vormen aannemen. In dit geval is het raadzaam om een huisarts te raadplegen.

Hoe kom je aan zwemmerseczeem?

Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij het ontstaan van voetschimmel. De ene persoon heeft er meer aanleg voor dan de andere. Wel zijn er een aantal dingen die de kans op zwemmerseczeem verhogen. De optimale leefruimte voor schimmels is een vochtig, warm milieu. Nu je dit weet, kun je wel een aantal situaties bedenken waarin je een groter risico loopt om deze aandoening op te lopen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Je bevinden in zwembaden
  • Openbare doucheruimtes, zoals die bij een sportvereniging
  • Slecht ventilerende schoenen, waardoor het transpiratievocht van je voeten niet weg kan
  • Op blote voeten lopen waar andere mensen dit ook doen (zwemmerseczeem is zeer besmettelijk)
  • Na een regenbui met natte sokken blijven lopen

Ook kan het gebruik van bepaalde medicijnen, zoals antibiotica, de kans op voetschimmel vergroten. Dit komt doordat dit type geneesmiddelen de weerstand verlaagt.

Hoe kun je zwemmerseczeem voorkomen?

Nu je weet hoe je het grootste risico loopt op zwemmerseczeem, kun je maatregelen nemen om de kans op deze aandoening te verkleinen. Zo kun je als je naar het zwembad gaat of gaat douchen na een training je eigen slippers meenemen, zodat je niet met je blote voeten op oppervlakten loopt waar wellicht mensen met voetschimmel hebben gelopen. Als je last hebt van zweetvoeten, is het aan te raden om vaker dan één keer per dag van sokken te wisselen en je schoenen regelmatig uit te trekken. Was je voeten dagelijks (alleen met water!) en zorg dat je ze heel goed afdroogt. Je kunt eventueel talkpoeder op je voeten strooien en zelfs in je schoenen. Talkpoeder heeft de eigenschap om vochtige plekken op de huid te laten verkoelen. Bovendien verlicht het de jeuk en is sommige producten zijn voorzien van een zeer aangename geur.

Wat kun je doen tegen voetschimmel?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je ondanks de getroffen voorzorgsmaatregelen zwemmerseczeem krijgt. Bij de apotheek en drogist zijn zalfjes te verkrijgen die werkzaam zijn tegen schimmels. Je hebt hiervoor geen recept nodig. Als je tijdens de behandeling met een antischimmelzalf het idee hebt dat je verlost bent van deze aandoening, blijf dan toch nog even een weekje doorgaan met het gebruik van de zalf. Een schimmelinfectie zit vaak dieper en verder in de huid dan met het blote oog waarneembaar is. Het is eveneens belangrijk dat je niet vergeet om je sokken, schoenen, je beddengoed en je douche te reinigen. Omdat zwemmerseczeem zo besmettelijk is, loop je het risico om opnieuw besmet te worden wanneer je dit niet doet.
© 2017 Mileena, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Voetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd, omdat veel mensen met de schimmel besmet raken als ze in een zwembad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors / Pixabay
  • https://www.dokterdokter.nl/aandoening/zwemmerseczeem/
  • https://www.drogistplein.nl/blog/zwemmerseczeem-oorzaak-en-behandelen/
  • https://www.thuisarts.nl/voetschimmel/ik-heb-voetschimmel

Reageer op het artikel "Zwemmerseczeem: Oorzaken, preventie en behandeling"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 19-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!