InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Betekenis en werking van ACE-remmers

Betekenis en werking van ACE-remmers

Betekenis en werking van ACE-remmers ACE-remmers (ACE is Engels en betekent Angiotensin Converting Enzyme) worden onder meer ingezet bij hoge bloeddruk (hypertensie) en systolisch hartfalen. Bij deze vorm van hartfalen is de pompfunctie van het hart aangetast. Dat uit zich onder meer in gezwollen enkels, kortademigheid en vermoeidheid. De behandeling met ACE-remmers heeft tot doel die klachten te verminderen en de levensduur van de patiënt te verlengen. ACE-remmers worden vaak gecombineerd met diuretica (plasmiddelen). Normaal gesproken worden zout en water door toedoen van Aldosteron opgenomen in het bloed, maar ACE-remmers gaan dit tegen. ACE-remmers werken dus vochtafdrijvend en ontlasten het hart door hun vaatverwijdende werking.

Inhoud

ACE-remmers ontlasten het hart

ACE-remmers zorgen ervoor dat meer water en zout worden uitgescheiden door de nieren. Dat effect vermindert het bloedvolume en verlaagt tevens de bloeddruk. De verhoogde uitscheiding van water en de verwijde bloedvaten, verlagen de bloeddruk en ontlasten op die manier het hart. Doordat het te maken heeft met een lagere vaatweerstand, heeft het minder energie nodig voor het pompvermogen en kan het zich derhalve herstellen. Patiënten die een hartaanval hebben gehad leven langer als ze worden behandeld met ACE-remmers. De meest bekende ACE-remmers in Nederland en België zijn captopril, enalapril, lisinopril, perindopril, trandolapril en ramipril. Ze worden vaak voorgeschreven in combinatie met diuretica (plaspillen).

Duur en werking

De genoemde ACE-remmers verschillen voornamelijk qua duur en sterkte van hun werking. Captopril bijvoorbeeld bereikt al na een tot twee uur het hoogtepunt van zijn werking en verdwijnt al na acht tot twaalf uur. Andere middelen hebben drie tot zes uur nodig voor een maximale werking, maar die houdt dan wel 12 tot 48 uur aan.

ACE-remmers verlagen op drie manieren de bloeddruk

Ze blokkeren de aanmaak van angiotensine II

In de nieren wordt met behulp van ACE het enzym angiotensine I omgezet in angiotensine II, een van de meest sterke bloeddrukverhogende enzymen. De afgifte van van angiotensine II leidt tot een sterke samentrekking van de bloedvaten, wat leidt tot een stijging van de bloeddruk. ACE-remmers blokkeren de werking van ACE, zodat nagenoeg geen angiotensine II meer wordt gevormd. Dit leidt tot de verlaging van de bloeddruk.

Stimulering van de nierfunctie

Naast remming van de aanmaak van angiotensine II, zorgen ACE-remmers ervoor dat meer zout en water door de nieren worden uitgescheiden. Dat effect verlaagt het bloedvolume en verlaagt de bloeddruk eveneens.

Invloed op hormonen

Op de diameter van onze bloedvaten zijn veel lichaamseigen stoffen van invloed. Daaronder ook bradykinine, een vaatverwijdend eiwit. ACE-remmers vertragen de afbraak van bradykinine. Dat verlengt de werkingsduur ervan, de vaten blijven permanent verwijd en de bloeddruk daalt verder.

Invloed op spiercellen van hart en bloedvaten

Naast het verlagen van de bloeddruk, hebben ACE-remmers ook een positief effect op het cardiale metabolisme. Angiotensine II heeft namelijk niet alleen bloeddrukverhogende eigenschappen. Het heeft ook direct invloed op de spiercellen van hart en bloedvaten. Daarvoor is het een groeifactor. Bij reeds bestaande hoge bloeddruk, hartinsufficiëntie en na een hartaanval, stimuleert angiotensine II de pathologische ombouw van vaten en hartspiercellen. De hartwanden worden dikker, de ventrikels (kamers) vergroten, het hartvermogen neemt af. Dit verschijnsel, ook wel ‘Remodeling’ genaamd, kan door ACE-remmers worden voorkomen of op zijn minst worden vertraagd.

De combinatie met bètablokkers

Als een hartpatiënt goed reageert op een ACE-remmer in combinatie met diuretica (plaspillen), wordt in de praktijk vaak nog een bètablokker aan de behandeling toegevoegd. Maar soms moet de toediening van bètablokkers achterwege blijven omdat patiënten er te veel bijwerkingen van hebben. Men kan daarbij denken aan een te lage hartslag en te lage bloeddruk (duizeligheid, koude handen en voeten). Anders dan bètablokkers verlagen ACE-remmers niet de hartslag.

Lees verder

© 2017 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontstekingBijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontstekingACE-remmers oftewel remmers van het angiotensine-converting enzyme zijn veel gebruikte medicijnen. Deze medicamenten wor…
Werking en bijwerkingen van ACE remmer(s) (zoals Enalapril)Werking en bijwerkingen van ACE remmer(s) (zoals Enalapril)ACE remmers zijn medicijnen tegen hoge bloeddruk. Twee voorbeelden van ACE - remmers zijn Enalapril en Lisinopril. De bl…
Gezonde leefstijl en medicijnen bij hoge bloeddrukHypertensie (hoge bloeddruk) wordt gedefinieerd als een diastolische bloeddruk (onderdruk) groter dan 80 mm Hg en een sy…
Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnLisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnEen hoge bloeddruk is geen ziekte en je voelt er over het algemeen niets van. Toch is het belangrijk om er wat aan te do…
Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnBisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnOver het algemeen voel je niets van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het verhoogt wel de kans…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • Bijdrage in magazine 'Nursing' van juli 2017: 'Hartversterkers'
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2870/ACE-remmers_werking
  • http://www.hartwijzer.nl/Bloeddrukverlagers.php

Reageer op het artikel "Betekenis en werking van ACE-remmers"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 17-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartslag
Medische informatie…
Schrijf mee!