InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vertexpijn: Hoofdpijn boven op het hoofd (pijn aan kruin)

Vertexpijn: Hoofdpijn boven op het hoofd (pijn aan kruin)

Vertexpijn: Hoofdpijn boven op het hoofd (pijn aan kruin) Vertex is de medische term voor ‘top van het hoofd / kruin’. Bij vertexpijn ontstaat met andere woorden hoofdpijn boven op het hoofd. Dit soms bevreemdend gevoel doet denken aan gewicht boven op de schedel. Deze vrij unieke vorm van hoofdpijn is het resultaat van twee mogelijke spieren (‘sternocleidomastoid’ en ‘semispinalus capitus’). Zowel aandoeningen en medische behandelingen als omgevingsfactoren leiden mogelijk tot hoofdpijnklachten aan de bovenkant van het hoofd. Soms is de arts echter niet in staat om een oorzaak te achterhalen van de hoofdpijn aan de bovenkant van het hoofd, maar dit is wel zeldzaam.

Aandoeningen & medische behandelingen en vertexpijn

Cardiale cefalalgie

Vertexpijn ontstaat soms door cardiale cefalalgie. Dit type hoofdpijn is geassocieerd met bepaalde hartaandoeningen waarbij de hartspier onvoldoende zuurstof krijgt (myocardiale ischemie). Kenmerken hierbij omvatten ernstige hoofdpijn die gepaard gaat met misselijkheid (verergerd door lichamelijke inspanning). Vaak is hoofdpijn het enige symptoom en dan gebeurt de diagnose vertraagd. De behandeling van deze aandoening bestaat uit het toedienen van medicijnen.

Chirurgie bij akoestisch neurinoom

Een akoestisch neurinoom is een goedaardige tumor in de hersenzenuw. Diverse neurologische symptomen komen hierbij tot stand zoals onder andere evenwichtsstoornissen, verwardheid, oorsuizen (tinnitus aurium) en lagoftalmie (symptoom waarbij de patiënt de oogleden niet meer volledig kan sluiten). De arts verwijdert deze tumor via een chirurgische ingreep. Een complicatie van deze operatie is hoofdpijn boven op het hoofd.

Chronische hoofdpijn / Bron: Geralt / PixabayChronische hoofdpijn / Bron: Geralt / Pixabay
Chronische hoofdpijn
Circa één op de drie patiënten met chronische hoofdpijn meldt dat de pijn zich boven op het hoofd situeert. Chronische hoofdpijn komt bij ongeveer één op de twintig volwassenen tot stand. Meestal ervaren deze patiënten een combinatie tussen migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn) en spanningshoofdpijn, maar vertexpijn is eveneens mogelijk.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn (plotse eenzijdige en pijnlijke hoofdpijn) komt vooral voor in en rond het ooggebied. Af en toe krijgt een patiënt echter te maken met pijn boven op het hoofd.

Idiopathische steken

Idiopathisch staat voor 'zonder aanwijsbare (medische) oorzaak'. Een patiënt met idiopathische steken voelt plots scherpe steken op de vertex. Deze erg pijnlijke aanvallen lijken ernstig maar zijn meestal onschuldig, waardoor een professionele medische behandeling niet vereist is.

Migraine

Circa één op de vijf patiënten met migraine ontwikkelt hoofdpijn boven op het hoofd.

Nek

Bij cervicogene hoofdpijn is de pijn aan het hoofd afkomstig van de cervicale wervelkolom (nek). Meestal komt dit type hoofdpijn slechts aan één kant voor.

Slaapstoornissen

Bij slaapstoornissen ontstaat soms vertexpijn. Voldoende slaap en een regelmatig slaappatroon veroorzaken minder snel hoofdpijn op het hoofd.

Na een whiplash (bijvoorbeeld door een auto-ongeval) ontstaat soms vertexpijn / Bron: Unsplash / PixabayNa een whiplash (bijvoorbeeld door een auto-ongeval) ontstaat soms vertexpijn / Bron: Unsplash / Pixabay
Whiplash
Na een whiplash (pijn aan de nek door slingerbeweging van het hoofd) ontstaat soms hoofdpijn die zich mogelijk overal in het hoofd situeert, waaronder ook boven op het hoofd.

Omgevingsfactoren en hoofdpijn boven op het hoofd

Bad

Bij het nemen van een bad met warm water, lijkt het voor velen heerlijk om het hoofd even onder water te dompelen. Bij een aantal patiënten ontstaat hierdoor plots vertexpijn. Dit komt tot stand doordat de bloedvaten vernauwen (vasoconstrictie).

Inspanning

Bij een inspanning ontstaat soms een lage druk in het hoofd. Hierdoor ontstaat bij een aantal patiënten vertexpijn.

Koude stimulus

Wanneer het erg koud is, voelen mensen dit soms ook boven op het hoofd. Bij sommige patiënten met migraine ontstaat dit type hoofdpijn zonder deze koude te voelen.

Paardenstaart

Een paardenstaart trekt als het ware aan het hoofd. Bij circa één op de tien vrouwen met zo’n paardenstaart, ontstaat pijn op het hoofd.

Seksuele activiteit

Bij seksuele opwinding ontstaat soms geleidelijk optredende hoofdpijn boven op het hoofd. Maar een ander type hoofdpijn, dat ook vertexpijn veroorzaakt, is ook mogelijk bij seksuele opwinding. Deze is gekend als 'donderslaghoofdpijn'. Deze soorten hoofdpijn komen tot stand doordat de bloedvaten vernauwen.

Spanning

Kinderen en dan vooral jongens krijgen soms te maken met milde tot matige hoofdpijn bovenaan het hoofd. Sommigen voelen een druk op het hoofd terwijl andere het meer omschrijven als gewicht op het hoofd.

Symptomen

De symptomen die verband houden met hoofdpijn boven op het hoofd bevatten meestal geïrriteerde ogen of tranende ogen. De pijn is constant of met tussenpozen en permanent of tijdelijk. Soms zijn ook de zijkanten van het hoofd of de nek aangetast.

Gezonde voeding / Bron: Jill111 / PixabayGezonde voeding / Bron: Jill111 / Pixabay

Zelfzorgbehandeling bij pijn aan de kruin

Voeding en gezonde levensstijl

In veel ongezonde voeding bevinden zich toxinen (gifstoffen). Sommige patiënten proberen toxinen te vermijden om de hoofdpijnklachten te verminderen. Dit gewijzigd voedingspatroon combineren patiënten dan met voldoende rust en lichaamsbeweging. Verder adviseren een aantal artsen om appels en citroenen evenals kruiden zoals kaneel te consumeren omdat deze goed zouden zijn tegen hoofdpijn.

Meditatie

Meditatie is een andere manier om om te gaan met de vertexpijn. De patiënt sluit de ogen nadat hij is gaan liggen en concentreert zich op de pijn aan de bovenkant van het hoofd. Daarna probeert hij zich te richten op het accepteren van de pijn in plaats van het bestrijden van deze pijn. Deze meditatietechniek vraagt oefening en begeleiding van een begeleider die hierin gespecialiseerd is.

Professionele medische zorg bij pijn aan bovenkant van hoofd

Zelfzorgtips helpen niet voor iedereen en soms is de pijn dusdanig ernstig dat medisch advies noodzakelijk is. De arts zet daarom soms spierverslappers in om de hoofdpijnklachten te verminderen.
Gerelateerde artikelen
Occipitalis neuralgie: symptomen, oorzaak en behandelingOccipitalis neuralgie: symptomen, oorzaak en behandelingOccipitalis neuralgie is een vorm van hoofdpijn die wordt gekenmerkt door een schietende, stekende of drukkende pijn in…
Pijn op de hoofdhuid en kruin: symptomen bij haarpijnPijn op de hoofdhuid en kruin: symptomen bij haarpijnPijn op de hoofdhuid, met name pijn op de kruin, kan wijzen op haarpijn. De medische benaming van haarpijn is 'trichodyn…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 7 augustus 2017:
  • 10 Causes of Headache On Top Of Head, http://www.overfitt.com/10-causes-of-headache-on-top-of-head/
  • Cardiac Cephalgia: an Underdiagnosed Condition?, http://www.revespcardiol.org/en/cardiac-cephalgia-an-underdiagnosed-condition/articulo/13082925/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Headache on Top of Head — A Skullcap of Pain, http://www.natural-solutions-for-muscle-pain.com/headache-on-top-of-head.html
  • Headache on Top of Head - Symptoms, Causes, Relief, http://www.all4naturalhealth.com/headache-on-top-of-head.html
  • Headache on top of head: Causes and treatment, http://www.belmarrahealth.com/headache-top-head-causes-treatment/
  • Relieve headaches at the top of the head, https://www.muscle-joint-pain.com/pain/headaches/headache-on-top-of-head/
  • The 34 Causes of Headache on Top of the Head, https://www.severe-headache-expert.com/headache-top-of-head/
  • Afbeelding bron 1: Geralt / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Unsplash / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Jill111 / Pixabay

Reageer op het artikel "Vertexpijn: Hoofdpijn boven op het hoofd (pijn aan kruin)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!