InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schizofrenie: symptomen, oorzaken en gevolgen

Schizofrenie: symptomen, oorzaken en gevolgen

Schizofrenie: symptomen, oorzaken en gevolgen Veel mensen hebben wel eens van de aandoening schizofrenie gehoord, maar weten niet precies wat het inhoudt en wat het met het leven van een patiënt doet. Wat voor effecten kan schizofrenie hebben op het dagelijks leven van iemand die schizofreen is en wat voor effecten heeft dit op de omgeving van die persoon?

Wat houdt schizofrenie in?

Schizofrenie is een aandoening die bij bijna 1% van de mensen in Nederland voorkomt. Het begint vaak op jonge leeftijd: tussen het zestiende en dertigste levensjaar. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een stoornis in de hersenen. Iemand met schizofrenie heeft last van psychoses. Psychoses zijn periodes waarin de patiënt een verstoord contact met de werkelijkheid heeft. Zo kan de patiënt dingen ruiken, proeven, horen, zien of voelen die anderen niet waarnemen. Iemand met een psychose is vaak angstig en wat voor andere mensen heel normaal is, kan voor iemand met een psychose als een bedreiging voelen. Dit is mede omdat de patiënt het moeilijk vindt om onderscheid te maken tussen de werkelijkheid en de verbeelding. Zo kan iemand in een psychotische periode het idee hebben dat bepaalde krachten hem of haar zwakker maken. Iemand met schizofrenie zit niet altijd in een psychotische periode, maar heeft ook stabielere periodes. Iemand met schizofrenie heeft altijd last van psychoses, maar iemand die een psychose heeft, hoeft niet per se schizofrenie te hebben.

Symptomen schizofrenie

Iemand met schizofrenie heeft psychotische periodes en stabielere periodes. Bepaalde symptomen kunnen een naderende psychotische periode aankondigen. Zo hebben patiënten die een psychotische periode naderen vaak last van concentratieproblemen en verminderde prestaties op school of werk. Ook kunnen deze patiënten de neiging hebben zichzelf te isoleren en schuw, angstig of teruggetrokken gedrag vertonen. Het hebben van slaapproblemen kan ook een symptoom zijn van een naderende psychotische periode. De symptomen die zich tijdens een psychose voordoen, kunnen worden opgedeeld in vijf verschillende categorieën: psychose, cognitie, manie, motivatie en depressie.

Psychose

De symptomen die onder de categorie psychose vallen, zijn: wanen, illusies en hallucinaties. Wanen zijn onlogische gedachtes waarvan de patiënt overtuigd is dat ze waar zijn. De persoon in kwestie kan bijvoorbeeld denken dat hij of zij een ander persoon is of achtervolgd wordt. Illusies hebben betekent dat dingen anders worden waargenomen dan dat ze werkelijk zijn. Hallucinaties hebben betekent dat dingen worden waargenomen die helemaal niet aanwezig zijn. Het horen van stemmen is de meest voorkomende hallucinatie.

Cognitie

De symptomen die onder de categorie cognitie vallen, zijn: veranderingen in het geheugen, de taal, de aandacht en het oplossen van problemen. Het geheugen wordt slechter, de spraak wordt minder, er zijn problemen met de concentratie en besluiteloosheid kan optreden. Het denken kan chaotisch worden, waardoor de patiënt kan gaan ratelen en moeite heeft om gesprekken te volgen.

Manie

Het symptoom dat onder de categorie manie valt, is: stemmingsveranderingen. Voorbeelden van manische stemmingsveranderingen zijn opwinding, hyperactiviteit, een verminderde behoefte aan slaap en een verhoogd zelfgevoel.

Motivatie

De symptomen die onder de categorie motivatie vallen, zijn: vermindering van motivatie. De patiënt wordt niet meer gemotiveerd door beloningen in het leven, hierdoor wordt hij of zij minder actief en krijgt taken niet meer af.

Depressie

De symptomen die onder de categorie depressie vallen, zijn: sombere stemming en interesseverlies. De patiënt voelt zich vaak somber of nerveus en verliest interesse in de dingen waar hij of zijn vroeger wel interesse voor had. Ook slaapproblemen, vermoeidheidsproblemen en besluiteloosheid behoren tot de categorie depressie. Als de depressieve klachten een tijd aanhouden, kan dit leiden tot affectvervlakking. Dat houdt in dat de persoon in kwestie gevoelens minder heftig ervaart, zowel de negatieve als positieve gevoelens.

Effect op omgeving

Iemand met schizofrenie reageert heel anders op zijn of haar omgeving, vooral in psychotische periodes. De patiënt kan heel snel een wantrouwend gevoel hebben. De patiënt kan terugtrekkend gedrag vertonen of zichzelf zelfs isoleren, waardoor communiceren moeilijk wordt. Ook het chaotisch denken heeft invloed op de communicatie; de patiënt kan moeite hebben met begrijpen wat er gezegd wordt, een heel onlogisch antwoord geven of onverstaanbaar gaan ratelen. Het terugtrekkende gedrag en het voor anderen onbegrijpelijke denken, maakt het moeilijk voor de omgeving om de patiënt te bereiken. Hoe de omgeving reageert op en omgaat met de patiënt is heel belangrijk. Iemand met schizofrenie heeft rustige en begripvolle benadering nodig. Als de omgeving onbegripvol, overbezorgd of kritisch naar de patiënt toe is, kan dit invloed hebben op het verloop van de schizofrenie. Er kan dan eerder een psychotische periode optreden.

Oorzaken schizofrenie

Schizofrenie kan worden veroorzaakt door biologische, sociale en psychologische factoren. Meestal is er sprake van een combinatie van verschillende factoren. Met biologische factoren wordt vooral de aanleg bedoeld, die voor een deel erfelijk is. Iemand met aanleg voor schizofrenie heeft bij bepaalde factoren meer kans op het krijgen van schizofrenie dan iemand zonder aanleg. Schizofrenie zelf is dus niet erfelijk, maar de gevoeligheid voor het krijgen ervan wel. De sociale en psychologische factoren bepalen uiteindelijk of iemand ook daadwerkelijk schizofrenie krijgt. Dit kunnen heftige gebeurtenissen zijn, zoals het overlijden van iemand. Ook kunnen grote veranderingen, stress en het gebruik van drugs een psychose als gevolg hebben, die in ernstige gevallen door kan zetten tot schizofrenie, waarbij de psychose dus steeds terugkomt.

Gevolgen patiënt

Iemand met schizofrenie kan hier dus heel erg onder lijden. De patiënt heeft veel last van angstige gevoelens en kan zelfs dingen waarnemen die er niet echt zijn. Ook wordt het contact met de omgeving verslechterd, omdat de patiënt moeilijk te bereiken is. Als de patiënt niet tijdig de juiste ondersteuning krijgt, van een psycholoog, kan de patiënt steeds verder in de psychoses verzinken en het contact met de werkelijkheid compleet verliezen.
© 2017 Sabrina-frank, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Psychose, wat is het?Psychose, wat is het?Als jezelf of een bekende in de omgeving een psychose heeft, zijn we er tegenwoordig veel meer open over en dat is op zi…
Psychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalenMensen kunnen tijdens hun leven door verschillende oorzaken last krijgen van psychotische klachten. Zo komt een psychose…
Aandoeningen: behandeling van schizofrenieSchizofrenie is een psychiatrische ziekte van ernstige aard. Het manifesteerd zich meestal tussen het 15de en 30ste leve…
Psychose: oorzaken, symptomen en behandelingPsychose: oorzaken, symptomen en behandelingEen psychose: je hebt er vast wel eens in je omgeving, op televisie of op internet iets over gelezen of er iets over geh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • http://www.psychischegezondheid.nl/schizofrenie?tab=1
  • http://www.psychischegezondheid.nl/action/psychowijzer/281/psychose.html
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/schizofrenie/item38193
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/psychose/item67950
  • https://www.henw.org/archief/volledig/id2293-hoe-behandelt-de-huisarts-nieuwe-gevallen-van-depressieantidepressivadepressiediagnostiekhuisarts.html
  • Hofman, A., Honig, A., & Vossen, M. (1992). Het manisch depressief syndroom; psycho-educatie als onderdeel van de behandeling. Tijdschrift voor Psychiatrie, 34(8), 549-559.
  • Jiawan, V. C. R., Arends, J., Slooff, C. J., & Knegtering, H. (2010). Medicamenteuze interventie bij negatieve symptomen bij patiënten met schizofrenie. Tijdschr. Psychiatr, 52(9), 627-637.

Reageer op het artikel "Schizofrenie: symptomen, oorzaken en gevolgen"

Infoteur: Sabrina-frank
Gepubliceerd: 10-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!