InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?

Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?

Pijnlijke knieën, wat doe je er aan? Naarmate men ouder wordt, kan het zijn dat de knieën gevoelig, of pijnlijk gaan worden. Meestal heeft dit met wat slijtage te maken. Wat kun je doen om de pijn te verlichten?

Het kniegewricht

Onze knieën hebben het behoorlijk zwaar. Ze moeten ons ons hele leven dragen, soms onder slechte omstandigheden. Veel mensen worden zwaarder naarmate ze ouder worden, waardoor de knie zwaarder belast wordt. Anderen hebben ;angdurig zwaar werk verricht, waardoor de knieën stijf en pijnlijk zijn geworden. Artrose kan tenslotte ook een aanleiding zijn voor pijnlijke knieën. Naarmate we ouder worden kunnen we last krijgen van stijfheid in één of beide knieën of van pijnlijke knieën. Het kniegewricht wordt zwakker en er treedt slijtage op. Niet iedereen krijg last van pijnlijke knieën, maar wanneer het wel gebeurt, zijn onderstaande tips wellicht een bijdrage aan verbetering van de klachten.

Tips voor soepelere en minder pijnlijke knieën

  • Laat je voeten nakijken: soms komen de pijnklachten van de knie voort uit een verkeerde stand van onze voeten. Wanneer men bijvoorbeeld bij het lopen de voet naar buiten toe afrolt, dan kunnen er knieklachten ontstaan die niets te maken hebben met slijtage of schade aan de knie. De knie is volkomen gezond, maar men heeft pijnklachten door het verkeerd neerzetten van de voet bij het lopen. Een gespecialiseerde schoenverkoper kan kijken of je voeten in de juiste stand staan, en je adviseren over schoeisel dat bijdraagt aan een verbeterde houding. Verder is het mogelijk om via de huisarts een orthopeed te raadplegen.
  • Bouw spieren op: doe dagelijks oefeningen die spierweefsel opbouwen rond de knie. Sterke spieren zijn beter in staat druk die op de knie wordt uitgeoefend op te vangen. Let wel op dat je niet te intensief oefent: zware fitnessoefeningen, joggen of hardlopen zijn veel te zwaar voor pijnlijke knieën. Laat je bij een sportschool adviseren door een fysiotherapeut.
  • Gebruik kou of warmte: voor plotselinge kniepijn is het goed om een icepack te gebruiken. Leg een koud kompres of een icepack op de pijnlijke knie. De koude zorgt er voor dat pijn vermindert en dat zwelling afneemt. Bij chronische pijn aan de knie is het juist raadzaam om warmte te gebruiken. Behandel de knie hiertoe met warmtecompressen. In de winkel zijn handige kunstof compressen verkrijgbaar die warm worden door een metalen plaatje binnen in het compres om te klikken. Het compres zal binnen enkele minuten aangenaam warm zijn.
  • Gebruik ontstekingsremmende pijnstillers, op momenten dat je veel pijn hebt, zoals bijvoorbeeld ibuprofen.
  • Gebruik het voedingssupplement Glucosamine. Bij veel mensen die Glucosamine gebruiken verbetert de toestand van het kraakbeen, waardoor de pijn afneemt. Glucosamine houdt onder andere de gewrichtsvloeistoffen op peil. Als aanvulling op de Glucosamine is het supplement Chondroïtine aan te raden. Chondroïtine ondersteunt en versterkt de werking van Glucosamine. Glucosamine en Chondroïtine zijn verkrijgbaar bij drogisterijen, de Tuinen en Vitaminewinkels.

Bezoek aan de huisarts bij pijnlijke knieën

Heb je aanhoudend pijn in de knieën en is er nog niet onderzocht waar de pijn vandaan komt, raadpleeg dan eerst je huisarts. Bovenstaande tips zijn slechts aan te bevelen bij lichte slijtage en/of stijfheid van de knieën. Ook wanneer je kniepijn verergert ondanks dat je bovenstaande tips hebt toegepast, is het aan te raden een bezoek aan de huisarts en/of specialist af te leggen.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glucosamine voor pijnlijke/stijve gewrichtenGlucosamine voor pijnlijke/stijve gewrichtenGlucosamine wordt steeds meer gebruikt voor soepele gewrichten. Is het gebruik wel veilig? Kan iedereen zomaar beginnen…
Glucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichtenGlucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichtenGlucosamine wordt door veel mensen al gebruikt ter verlichting van gewrichtsklachten, wat men vaak niet weet is dat gluc…
Kniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam.…
Gezondheid: glucosamine effectief?Het laatste decennium is er veel onderzoek geweest naar de effecten van glucosaminesulfaat op de symptomen (pijn en func…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…

Reageer op het artikel "Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?"

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!