InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)

Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)

Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa) Iedereen die seksueel actief is, man of vrouw, jong of oud, vaginaal, oraal of anaal, moet serieus rekening houden met infecties (Soa´s) tijdens de geslachtsgemeenschap. Geslachtsziekte en seksueel overdraagbare aandoeningen zijn seksueel overdraagbare ziektes en gaan van partner op partner. Zonder de juiste behandeling resulteert soa in onvruchtbaarheid, pijnlijke gemeenschap en soms zelfs in een fatale afloop! Hoe kunnen we ons beschermen tegen een geslachtsziekte?

Onveilig vrijen

De grootste boosdoener van het oplopen van een geslachtsziekte is zonder meer: onveilig vrijen.

Seksueel overdraagbaar

Geslachtsziekte en Seksueel Overdraagbare Aandoeningen (Soa´s) zijn seksueel overdraagbaar. Bij ieder onveilig seksueel contact, vaginaal, oraal of anaal, is het oplopen van een besmettelijke infectieziekte zo gedaan. De besmetting gaat van partner op partner.

Afsluitende voorbehoedsmiddelen

Gebruik – om verdere verspreiding van besmettelijke geslachtsziektes en seksueel overdraagbare aandoeningen te voorkomen – altijd condooms en/of een pessarium tijdens de geslachtsgemeenschap! Vrij veilig! Zorg dat je niet besmet raakt!

Geslachtsgemeenschap voorkomen

Als je vermoed dat jij, of je partner, besmet zijn met een geslachtsziekte, vermijd ten alle tijden onveilige geslachtsgemeenschap! Dit om verspreiding te voorkomen! Gebruik tijdens elk seksueel contact – vaginaal, oraal of anaal – uitsluitend afsluitende voorbehoedsmiddelen zoals een condoom en een pessarium!

Seksueel contact met meerdere verschillende partners

Bescherm jezelf heel goed tijdens de vrijpartijen met meerdere en verschillende partners. Het risico van het oplopen van een besmettelijke geslachtsziekte is bijzonder groot met meerdere partners. Vrij nooit onveilig!

Kort overzicht geslachtsziekte en seksueel overdraagbare aandoeningen:

Genitale Herpes
Het geeft een genitale uitslag, veroorzaakt door het besmettelijke Herpes Simplex 2 virus. Symptomen zijn: een groep kleine en pijnlijke plekken op de penis en/of vagina. Deze plekken worden uiteindelijk blaren, die na verloop van tijd opengaan en opdrogen.

Schaamluis (platjes)
Schaamluis is bijzonder besmettelijk! De kleine insecten lopen zo de lakens en de kleren in. Symptomen: behoorlijke jeuk in de genitale zone en soms zijn de witte puntjes van de luis zichtbaar in het schaamhaar. Beste bestrijding van schaamluis is radicaal al het schaamhaar afscheren en vervolgens heel goed wassen en lang douchen.

Gonorroe
Bijzonder besmettelijk. Gonorroe wordt veroorzaakt door bacteriën die in en om het begin van de urineleider gaan zitten infecteren. Het veroorzaakt uitslag rondom de genitaliën van de penis en/of vagina en ziet er groenachtig en romig uit. Verdere symptomen: pijn in de onderbuik en pijn bij het plassen. Een antibiotica kuur kan helpen.

Syfilis (lues)
Veroorzaakt door een besmettelijke bacterie en met als kenmerk: een pijnloze rauwe zweer op de plaats van de infectie. Symptomen: klieren zetten op, koorts en huiduitslag. Ondanks dat de infectie na een paar weken lijkt te genezen, verspreidt de ziekte zich ondertussen onzichtbaar verder in het lichaam!
Let op: vermoed je dat je Syfilis hebt? Onmiddellijk de huisarts waarschuwen! Zonder juiste behandeling kan Syfilis een fatale afloop veroorzaken!!

Chlamydia
Bijzonder besmettelijk en is zonder meer de meest besmettelijke en voorkomende seksueel overdraagbare aandoening ter wereld! Veroorzaakt door een parasitaire bacterie. De ziekte kan jaren onopgemerkt in het lichaam aanwezig zijn, sluimerend, voordat na jaren de eerste symptomen zich tonen.
Symptomen:
  • Afscheiding
  • Constant gevoel dat je moet plassen
  • Baarmoederhals is bijzonder gevoelig
  • Baarmoederhals gaat bloeden zodra je het aanraakt
  • Vermoeidheid
Zonder de juiste behandeling wordt het gehele voortplantingssysteem aangetast wat onvruchtbaarheid tot gevolg kan hebben. Vermoed je dat je Chlamydia hebt? Onmiddellijk de huisarts en je partner waarschuwen!

HIV (Human Immunodeficiency Virus)
Dit virus tast het gehele immuunstelsel dusdanig aan dat het niet meer in staat is infecties te bestrijden, met vaak als gevolg: een fatale afloop. Tussen het oplopen van de ziekte en de eerste verschijnselen liggen enkele jaren.
Symptomen zijn:
  • Zwaar en veel nachtzweten
  • Hoge koorts
  • Uitputting
  • Vermoeidheid
  • Gewichtsverlies
  • Diarree
  • Vaginale infecties (Herpes)
  • Penis infecties (Herpes)
  • Zweren in de mond
  • Bloedend tandvlees

AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome)
Over het algemeen zal een HIV infectie zich ontwikkelen tot AIDS. Algemene vormen van AIDS doen zich voor als
  • Longontsteking
  • Vele infecties tgv verzwakt immuunstelsel
  • Kaposi – sarcoon (soort huidkanker)
Aids gaat gepaard met heel veel stress, hevige angstgevoelens en grote vermoeidheid.

Pijnlijke gemeenschap bij mannen

Lichamelijk klachten kunnen pijnlijke klachten veroorzaken tijdens het vrijen bij mannen en hoeft helemaal niets te maken hebben met een geslachtsziekte. Lees het volgende artikel voor meer informatie: Pijnlijke gemeenschap bij mannen

Psychische seksuele problemen bij mannen

Pijnlijke klachten en seksuele problemen tijdens het vrijen bij mannen hoeft helemaal niets te maken hebben met een geslachtsziekte.

Pijnlijke gemeenschap bij vrouwen

Lichamelijke klachten kunnen pijnlijke klachten veroorzaken tijdens het vrijen bij vrouwen, en hoeft helemaal niets te maken hebben met een geslachtsziekte. Lees het volgende artikel voor meer informatie: Pijnlijke gemeenschap bij vrouwen

Psychische seksuele problemen bij vrouwen

Pijnlijke klachten en seksuele problemen tijdens het vrijen bij vrouwen, hoeft helemaal niets te maken hebben met een geslachtsziekte. Lees het volgende artikel voor meer informatie: Psychische seksuele problemen bij vrouwen
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Seksueel overdraagbare aandoeningenVaak weten mensen de gevolgen van onveilige seks niet. Ik vind het belangrijk dat je de gevolgen hiervan weet. Waarom zo…
Besmetting met trichomonasBesmetting met trichomonasTrichomonas is een SOA die wat minder bekend is in Nederland. Toch worden per jaar een kleine 2.000 mensen binnen Nederl…
SOA’s herkennen, behandelen en voorkomenSOA is de afkorting voor een Seksueel Overdraagbare Aandoening. Het is een besmettelijke ziekte die overgebracht word do…
Pijnlijke gemeenschap bij vrouwenPijnlijke gemeenschap bij vrouwenPijnlijke klachten tijdens de geslachtsgemeenschap staat een bevredigende seksuele relatie met de partner in de weg. Als…

Reageer op het artikel "Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)"

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!