InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Boezemfibrilleren

Boezemfibrilleren

Boezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. Wat zijn de gevaren van boezemfibrilleren en hoe merk je dat je het hebt. En als je atriumfibrilleren hebt wat kan er dan aan worden gedaan.

Boezemfibrilleren

Boezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis Het wordt ook vaak boezemfladderen of atriumfibrilleren (afgekort AF ) genoemd. Het komt voor bij 7 % van de zeventig plussers en bij 10 % van de 80 plussers. Ook jonge mensen kunnen het krijgen. Boven de 60 jaar neemt het risico op het krijgen van boezemfibrilleren toe.

Het gezonde hart

Een normale hartslag begint doormiddel van een elektrische puls vanuit de sinusknoop, de sinusknoop is de natuurlijke pacemaker van het hart. De sinusknoop bevind zich bovenin het hart. Vervolgens geleid deze elektrische prikkel zich door het hartspierweefsel van de boezems (ook wel atria of atriums genoemd). Hierdoor trekken de boezems zich samen wardoor het bloed door de kleppen in de kamers (ook wel ventrikels genoemd) wordt gepompt. De elektrische prikkel is inmiddels aangekomen bij de AV knoop. De AV knoop is de elektrische verbinding tussen de boezems en de kamers. Wanneer de elektrische prikkel door de AV knoop heen is verspreid deze zich via de bundel van HIS en de purkinje vezels naar het hartspierweefsel van de kamers (ook wel myocard genoemd). Wanneer de prikkels door het mycard van de kamers heen gaan trekken deze samen waadoor het bloed door de kleppen in de grote (aorta) en de kleine bloedsomloop gepompt wordt. Hierna begint de cyclus weer van voor af aan vanuit de sinusknoop.

Wat gebeurt er bij boezemfibrilleren

Bij boezemfibrilleren komt de elektrische impuls niet vanuit de sinusknoop maar vanuit verschillende plaatsen in de boezems. Het gevolg is een zeer snelle (soms wel tot 600 slagen per minuut) onregelmatige elektrische activiteit in de boezems. Een deel van deze prikkels bereikt via de AV knoop de kamers wat weer een snelle onregelmatige hartslag tot gevolg heeft.

Waardoor krijg je boezemfibrilleren

Er zijn vele verschillende oorzaken voor het ontstaan van boezemfibrilleren, vaak is er niet een duidelijk aanwijsbare reden. Het komt in ieder geval vaak voor bij mensen die een te hoge bloeddruk (ook wel hypertensie genoemd) hebben, en bij mensendie een hartklep aandoending, zoals bijvoorbeeld een lekkende klep hebben. Andere uitlokkende factoren zijn stress, overmatig alcoholgebruik en de leeftijd, hoe ouder men wordt hoe groter de kans is dat men boezemfibrilleren krijgt.

Hoe merk ik of ik boezemfibrilleren heb?

In de eerste plaats voelt niet iedereen dit sommige mensen kunnen jarenlang boezemfibrilleren hebben zonder dat ze dit weten. Veel voorkomende klachten zijn:
  • Hartkloppingen
  • Vermoeidheid
  • Pijn op de borst( ook wel angina pectoris genoemd)
  • Kortademigheid
  • Opgejaagd gevoel
  • Duizeligheid

Is boezemfibrilleren gevaarlijk?

Er bestaan enkele risico's die gekoppeld zijn aan boezemfibrilleren, hiervoor is het van groot belang dat u er niet mee blijft rondlopen maar onder behandeling komt bij een cardioloog. Het grootste risico is dat er bloedstolsels ontstaan doordat de atria niet meer goed samentrekken. Deze bloedstolseltjes kunnen op een gegeven moment losschieten waarna ze een bloedvat elders in het lichaam kunnen afsluiten (dit wordt embolie genoemd). het is van belang dat u wanneer u boezemfibrilleren heeft antistolling (bloedverdunners) krijgt en dat u wordt gecontroleerd bij een trombosedienst.

Een ander gevolg van boezemfibrilleren is dat de pompwerking van het hart afneemt, normaal worden de kamers optimaal gevuld door de boezems alvorens ze weer leegpompen in de bloedsomloop. maar bij boezemfibrilleren trekken de boezems niet goed meer samen waardoor de kamers minder goed gevuld worden. Wanneer er langdurig boezemfibrilleren bestaat met een snel kamerritme kan de pompkracht van het hart afnemen, dit wordt met een moeilijk woord tachycardiomyopathy genoemd.

Behandeling bij boezemfibrilleren

De behandeling van boezemfibrilleren is er in eerste instantie op gericht het normale hartritme te herstellen (rythm control), mocht dit niet slagen dan probeert men in ieder geval de hartslag omlaag te brengen (rate control). Het herstellen van het normale ritme kan men doen met het geven van medicatie of doormiddel van een zogenaamde cardioversie. Bij een cardioversie wordt het hart doormiddel van een stroomstoot weer in normaal ritme gebracht. U krijgt voor de cardioversie een klein roesje toegedient zodat u van de schok niets voelt.

Een behandeling waarbij het boezemfibrilleren permanent kan worden genezen is de zogenaamde ablatie. Bij een ablatie wordt een catheter via een ader opgevoerd naar het hart, hier wordt dan een EFO (elektro fysiologisch onderzoek) gedaan. Bij het EFO wordt gekeken waar de ritmestoornissen ontstaan en waar de geleidingspaden langs lopen. Wanneer dit in kaart is gebracht kan men met behulp van radiofrequent ablatie op deze plekken middels een katheter de geleidingsbanen onderbreken, en de plekken waar de hartritmestoornissen ontstaan isoleren.

Als laatste kan men nog besluiten de bundel van HIS welke de voortgeleiding van de boezems naar de kamers verzorgt doormiddel van ablatie te onderbreken. Het ritme dient dan op peil worden gehouden met een pacemaker.

Vragen?
Stel uw vraag in de reacties ik zal proberen deze zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Lees verder

© 2009 - 2014 P1234, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Boezemfibrilleren en boezemflutterBoezemfibrilleren en boezemflutterBoezemflutter wordt ook wel boezemfladderen genoemd. Deze hartritmestoornis is nauw verwant aan boezemfibrilleren en moe…
Hartkloppingen genezen met koudeHartkloppingen genezen met koudeMensen met een specifieke vorm van hartritmestoornissen, boezemfibrilleren, hebben meer baat bij bevriezing van de hartc…
Elektro-cardioversie, behandeling voor hartritmestoornissenElektro-cardioversie, behandeling voor hartritmestoornissenHartritmestoornissen kunnen plotseling optreden en kunnen allerlei klachten veroorzaken. Er kan geprobeerd worden om de…
Boezemfibrilleren: oorzaak, symptomen en behandelingBoezemfibrilleren: oorzaak, symptomen en behandelingEen gezond hart slaat overdag 60 tot 70 keer per minuut en bij inspanning kan dit oplopen naar 160 tot 180 slagen per mi…

Reageer op het artikel "Boezemfibrilleren"

Reacties

S. Bregman, 21-10-2014 09:27 #96
Geachte meneer/mevrouw,

Een pacemaker zorgt er natuurlijk voor dat een te hoge hartslag weer zijn normale ritme krijgt. Nu vroeg ik me af hoe een pacemaker reageert als de rusthartslag omhoog schiet (richting de 200bpm). Mijn opa komt soms het ziekenhuis binnen met een hartslag van 29, maar een volgende keer met bijvoorbeeld 190. Zou een pacemaker een oplossing zijn, en waarom wel/niet? De artsen kunnen ons niet veel informatie geven, zij lijken zelf ook een beetje in tweestrijd te zijn.
Kunt u mij misschien wat informatie geven? Alvast ontzettend bedankt!

Met vriendelijke groet,
S. Bregman

G. Dekkers, 09-09-2014 15:25 #95
Geachte Meneer / Mevrouw,
De volgende vraag ik ben 74 jaar, en heb na veel inspanning oa fietsen op de hometrainer nadien last van veel kloppingen net onder mijn borstbeen en een apart gevoel. (heb hier al wel 30 jaar last van ook al vroeger na het sporten, maar niet zo als nu)
Ik heb geen pijn in mijn borst en straalt ook niet uit naar mijn armen hierbij moet ik ook veel geeuwen en zuchten en dit blijft soms enkele uren aanhouden mijn huisarts heeft hartfilmpje gemaakt daar was niets op te zien.
Op 8 september heb ik een fiets test gedaan en volgens het testteam was alles oke, ik heb ook een gaatje in mijn middenrif heb in mei vorig jaar een ECG gehad hier was ook niets op te zien en alles was goed volgens de cardioloog.
Ik maak mij heel erg ongerust hierover, wat ook weer stress meebrengt, ik heb diabetes type 2 en daarvoor tabletten geen insuline.
Vertrouwend dat ik van u op mijn klachten een antwoordt ontvang,
Met vriendelijke groet,
G.Dekkers

Yvonne Wenting, 17-06-2014 16:36 #94
In 1980 ben ik met een operatie geholpen aan een ASD defect plus een verkeerde longaansluiting. Doordat ik de laatste tijd last heb van hartritme stoornissen, vermoeidheid, veel vocht vasthoud, ben ik wat angstig om te sporten. Daardoor gaat mijn conditie achteruit. Per dag kan ik wel 1.5 toe 2 litervocht vasthouden. Daardoor ga ik met de voorgeschreven plaspillen wat anders om dan voorgeschreven. Daarin zou ik graag begeleiding willen hebben. De ene dag houd ik ook meer vocht vast dan de anderen. Het kan zelfs per dag verschillende keren wisselen. Ik zou graag weten of mijn hart geleden heeft, met 36 jaar is mijn hart in Radboud gesloten. Daarvoor heb ik twee kinderen gekregen. Ben nu bijna 70 jaar, veel meegemaakt, maar toch heel tevreden.

An, 03-05-2014 10:22 #93
Geachte,
Ik heb ongeveer 10 maanden last van een fladderend gevoel in borst ( overdag en nacht)met af en toe een bonk. Mijn cardioloog stelde 100 ml vocht vast in hartzakje maar er zijn geen ontstekingswaarden in bloed, dus geen pericarditis volgend andere cardioloog. Ik ben 48 jaar, voel me doodmoe waardoor ik niet meer het werk aankan, bloeddruk meestal 10/7, hartslag in rust:100, slaap slecht door gebonk. Op Ekg slechts af en toe hartritmestoornis. Ik wil graag mijn normale leven terug. Ik wil mijn leven terug! Kan u mij helpen? Nu krijg ik de boodschap: leer er mee leven Reactie infoteur, 30-05-2014
Ik kan u niet helpen, de enige die u kan helpen met hartklachten is de cardioloog. U heeft het recht op een second opinion, indien u denkt er met uw eigen cardioloog niet uit te kunnen komen.

Henrique Dekkers, 28-03-2014 09:55 #92
Op dit moment is boezemfibrileren vastgesteld en slik ik bloedverdunners. Na een eerste bezoek aan de cardioloog is besloten om een echo te maken en dan verder te kijken. Duiken is mij verteld is absoluut nog niet aan de orde met acenocoumarol. Misschien als ik later overstap op Dabigatran of Rivaroxaban? De cardioloog wist niet zoveel van duiken en bloedverdunners. Mijn vraag voor dit moment: is het verstandig om het hardlopen weer op te pakken? Reactie infoteur, 30-05-2014
Over het gebruik van acenocoumarol en duiken is mij niets bekend. In principe kunt u met atriumfibrilleren gewoon gaan hardlopen. Ik weet niet of u buiten het boezemfibrillern meer cardiale aandoeningen heeft.

G. Bezema, 13-03-2014 20:33 #91
Kan men het atriumfibrilleren noemen, bij een 85 jarige man met een jarenlange onregelmatige hartslag, bij een bloeddruk van 145 en een hartslag van tussen de 80 en 110? Zijn in dit geval medicijnen nodig? Liever niet, gezien de bijwerkingen. Reactie infoteur, 30-05-2014
Het kan atriumfibrilleren zijn. Of er medicatie nodig is is zo niet te beoordelen en dient door een cardioloog te worden beoordeeld.

Hans Koudenburg, 17-01-2014 10:44 #90
Mijn leeftijd is 67 jaar en ik woon in Spanje. Ik heb alleen 's nachts last van boezemfibrilleren. En wel op het moment dat ik in slaap ga vallen. Het is een trillend gevoel vanuit de borst en in mijn hele lichaam voelbaar. Maar als ik op dat zelfde moment mijn pols voel heb ik daarnaast ook een normale hartslag. Het verschijnsel stopt iedere keer snel, maar dan ben ik weer klaarwakker.
Ik heb een cardioloog, maar daar is erg moeilijk mee te communiceren. Ik spreek een beetje Spaans maar de cardiologe spreekt razendsnel het Andalucie accent en doet geen moeite om echt met mij te communiceren.

Marie, 25-11-2013 17:16 #89
Sinds 3 weken slik ik voor hartritmestoornis dagelijks Metoprololsuccinaat retard 100
Echter heb ik nog steeds aanvallen van stoornissen waarbij ik duizelig word. Hiervoor moet ik nu, indien nodig, Verapamil 40mg slikken. Overal lees ik dat deze 2 medicijnen niet samengaan. Maar daar het door de cardioloog is voorgeschreven zou ik er wel op moeten vertrouwen. Vandaag weer ritmestoornis gehad, durfde de Verapamil 40mg niet in te nemen omdat ik alleen ben en bang ben voor een eventuele veel te lage bloeddruk. Heeft iemand ervaring met tegelijkertijd gebruik van deze medicijnen?

Mevr J. Stout, 29-10-2013 13:26 #88
Boezemfibrilleren oorzaak was een te snel werkende schildklier. vraag wanneer mag ik weer naar fitness?
Ik ben 67 jaar Reactie infoteur, 30-05-2014
Dit kunt u het beste met uw cardioloog overleggen.

P. G. Devries, 16-10-2013 20:09 #87
Mijn vraag| Ik sport nog al fanatiek ondanks boezemfibrilleren. Kan je hierdoor vocht achter de longen krijgen? Kan dat door te grote inspanning. Ik ben 74 jaar.
Graag uw mening. Reactie infoteur, 30-05-2014
Indien u vocht achter de longen heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben. Ik zou hiermee naar de cardioloog gaan.

Wim Vloemans, 19-08-2013 14:55 #86
Vorige week dinsdag 16 augustus heb ik voor de tweede keer een cardioversie ondergaan, deze keer met sukses. Is het mogelijk dat het boezemfibrilleren weer terugkomt? Ik voel nu regelmatig mijn pols en deze slaat af en toe weer over, niet zo vaak maar toch. Welke aktiviteiten zijn na een cardioversie toegestaan, misschien doe ik teveel(alleen lichte oefeningen op de sportschool, verder niets. Reactie infoteur, 30-05-2014
Het is heel goed mogelijk dat het boezemfibrilleren weer is teruggekomen. Helaas komt boezemfibrilleren meestal weer terug.
U kunt na een cardioversie alle activiteiten die u voorheen deed gewoon weer hervatten.

Moi, 23-07-2013 09:35 #85
Goedemorgen,

ik maak me een beetje zorgen over mijn vader. hij heeft een lekkende hartklep en hartritme stoornissen. mijn vader is 58 jaar en hij ligt nu al 3 dagen in het ziekenhuis ivm snel kloppende hart 127 t/m 170 p minuut medicatie wil maar niet aanslaan… als dit te lang houd kan dit ernstige gevolgen hebben? ik ben erg bang dat me vader het niet red omdat hij helemaal uitgeput is.

Hans Langbroek, 09-06-2013 13:51 #84
Ik heb al jaren last van een milde vorm van boezemfibrilleren.
Nu is mijn vraag, kan je spierpijnen of gewrichtspijnen bij boezemfibrilleren.
Mijn cardioloog heeft al een keren voorgesteld om een ablatie te gaan doen, maar door mijn enorme angst komt dit er maar niet van.
Medicatie krijg ik wel o.a acecounemarol atacand, en amiodarone.
En is de spierpijn dan ook een week aanwezig, daarna zwakt het af en voel ik me weer prima.
Hartecho laat niets abnormaals zien, en de controle bij huisarts is ook goed.
Laatste hartslag en bloeddruk controle waren 120/80 hartslag 80.
Graag uw advies cq hulp.
M.vr.gr.H.Langbroek Reactie infoteur, 30-05-2014
Spierpijn en gewrichtspijn zijn geen symptomen die bij boezemfibrilleren horen. Het zijn eerder bijwerkingen van de medicatie.

Willemsen, 09-05-2013 21:16 #83
Welke controles zouden moeten worden gedaan bij jaarlijkse controle bij cardioloog na geslaagde cardioversie en voorgeschreven medicijnen bisoprolol 5 mg 1 p.dag en amiodaron 200 mg 1 p.dag, perindopril en bloedverdunners al gestopt wegens bloedingen en geen hoge bloeddruk. nu na 1,5 jaar, worden alleen de nieren gecontroleerd. voor de duidelijkheid, het ging om boezemfibrilleren met onbekende oorzaak op 65-jarige leeftijd

W. Vloemans, 07-05-2013 16:22 #82
Reeds een aantal jaren heb ik een onregelmatige hartslag. Ik ben een hartstochtelijke fitnessfan sinds een jaar of 20, daarnaast hou ik erg van een biertje! Nu ben ik 71 jaren oud en heb de huisarts om een ECG gevraagd, hieruit concludeerde zij atriumfibrilleren. Ik schrok daarvan en eind deze maand ga ik naar de cardioloog. Ik vraag me af of ik kan blijven fitnessen, zij het in mindere mate. Heeft iemand daar ervaring mee? Laat het me weten aub, gegroet wim vloemans.

Piet Aussems, 29-04-2013 16:44 #81
In 2012 heb ik een katheter ablatie gehad in Nieuwegein maar deze heeft bij mij niets geholpen. Nu in 2013 stelt de cardioloog voor om een Mini Maze operatie te doen. Maar ik ben 78 jaar en wil wel eens weten of dat niet te oud is? Ik heb nog steeds hartritmestoornis maar mijn vermoeidheid vind ik heel erg, daar allen al om zou ik het laten doen. Heeft iemand soms ook ervaringen met vermoeidheid samen dan hoor ik dat graag of hoort dit erbij.

K. Jansen, 22-01-2013 10:02 #80
Vraag:
Vorige week heb ik voor de tweede keer een boezemfibrillatie(?) gehad in een jaar tijd; Afgelopen donderdag voor de tweede keer; ik begon ernstig te zweten, voelde mij duizelig en dreigde daardoor om te vallen, voelde bijna geen pols meer, mijn keel kneep samen. Ik ben toen rustig op de grond gaan liggen. Na een poosje werd alles rustig. Ik ben sportief, 62 jaar. Tussen de eerste en tweede keer zat wel een jaar tussen. Het afgelopen jaar had ik wel soms kramp op de borst en leek het alsof mij de adem werd ontnomen. Ik ben een rustig mens en niet snel in paniek. Alleen houd ik sinds de laatste keer last van hoofdpijn. Ik heb via alle artikelen op het internet het e.e.a. begrepen en wat mogelijke (rest) verschijnselen zijn. Misschien in uw ogen vragen naar de bekende weg maar is het raadzaam om een cardioloog te raadplegen of acht u het met deze symptomen zeer raadzaam. Dank voor uw aandacht. Kees Jansen Reactie infoteur, 30-05-2014
Gezien uw klachten zou ik zeker de huisarts bezoeken, deze kan dan een inschatting maken of u doorverwezen moet worden naar de cardioloog.

Niels, 21-01-2013 22:55 #79
Goedenavond,

Sinds 1,5 jaar heb ik last van hartkloppingen (versnellingen/vertragingen) en af-en-toe een "raar" gevoel op mijn borst. Verder heb ik de volgende vage klachten: verhoogde polsslag (90 tot 100 p/min, echter kan deze ook rustig zijn), soms duizeligheid en zweterig. Met deze klachten ben ik naar de huisarts geweest, echter kon hij niets ontdekken aan mijn hart. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, en heb daarom een doorverwijzing naar de cardioloog gekregen.

Bij de cardioloog heb ik een viertal onderzoeken gehad, namelijk: bloedonderzoek, 48-uurs ECG-meting, hartecho en een fietstest. Uit deze onderzoeken is niets gekomen, gelukkig! De cardioloog vertelde me dat het zeer waarschijnlijk te maken heeft met stress en het "aard van het beestje", aangezien ik van nature een vrij druk persoon ben (in de goede zin des woords). Een aantal maanden geleden is tot overmaat van ramp mijn vader ook nog overleden, waardoor te klachten erger zijn geworden. Verder heb ik sinds mijn hartkloppingen soms last van paniek/angstaanvallen, waarvoor ik nu Venlafaxine 150 mg slik.

Hoe groot acht u de kans op eventuele hartklachten/boezemfibrilleren? Zouden deze klachten inderdaad door paniek, angst en stress (en evt. Venlafaxine) veroorzaakt kunnen worden?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Niels Reactie infoteur, 30-05-2014
De symptomen passen bij boezemfibrilleren. Een belangrijk kenmerk van boezemfibrilleren is dat de hartfrequentie onregelmatig is.

Mev Hessels Wever, 19-11-2012 15:10 #78
Ik heb dit met verbazing gelezen. ik heb al meer dan tien jaar dat probleem met mijn hart. Het komt spontaan en nu heb ik het iedere week. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben zoekende. Ik krijg geen antwoord van de cardioloog. Deze week ben ik bij de long arts geweest ik heb astma weer naar huis met veel medicijnen maar mijn probleem is nog daar. Het maakt mij angstig. Ik woon op Tenerife. Wat kan ik doen? dat ze me begrijpen en iets voor mij doen? Bij voorbaat hartelijke dank. Mevr Hessels Wever. Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste mevrouw Wever,

Als u het idee heeft niet goed te worden geholpen kunt u altijd om een second opinion in een andere kliniek vragen.

A. D. van Dop-Crooij, 14-11-2012 12:48 #77
Op 16 juli 2012 een hartoorstopje gekregen en een ablatie via de borstkas ondergaan. Heden (14-11-2012) nog steeds wondpijn (verdraag geen kleding) en regelmatig erg benauwd. Is dit normaal? Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste mevrouw Van Dop-Crooij,

Dat is niet normaal, ik zou dit zeker aan uw arts voorleggen

Saskia Köhlen, 07-11-2012 13:36 #76
Goedemiddag,
Mijn bloeddruk en pols zijn normaal (128/84 - 76). Als ik de bloeddruk opmeet hoor ik dat het hart niet 100% regelmatig slaat. Wat mn vervelend is: als ik naar bed ga voel ik mijn hart continue bonken, als ik wakker wordt lijkt het of dat opeens begint. Dit heb ik al een aantal jaren. Nu 2 maal in het afgelopen jaar is mijn hart op hol geslagen 's nachts, ging vanzelf weer over. Overdag heb ik er zelden last van, ook geen duizeligheid, kortademigheid etc. Heel af en toe een "gevoel" op de borst 's morgens na het ontwaken. Ik ben 44 jaar. Waarschijnlijk zult u zeggen dat ik de dokter moet raadplegen, maar ik probeer toch even via deze weg.
Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Saskia Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste Saskia,

Ik denk dat u het beste een holteronderzoek kunt ondergaan. Hierbij wordt gedurende 24 uur uw hartslag geregistreerd. De symptomen die u beschrijft lijken wel op de symptomen die horen bij boezemfibrilleren, echter het kan ook iets geheel onschuldigs zijn, aanvullend onderzoek is nodig om een diagnose te stellen.

W. Bos, 26-10-2012 13:58 #75
Hallo, ik ben een man van 44 jaar, 11 geleden heb ik voor het eerst boezemfibrilleren gehad, middels cardioversie is dit toen verholpen. Nu 11 jaar later heb ik het weer. Beide keren per toeval ontdekt, hoe lang of ik het nu alweer heb zou ik niet kunnen zeggen. AS maandag 24 uur met een kastje lopen om vervolg behandeling te bepalen. medicijnen of weer een cardioversie. waar ik mij nu zorgen over maak is het volgende. Uit het laatste onderzoek kwam naar voren dat mijn hart dus matig is. Wordt het hart weer normaal, sterker als deze weer het normale ritme heeft?

Met vriendelijke groet,
Wim bos Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste heer Bos,

Het zou kunnen dat de hartfunctie zich enigszins herstelt bij sinusritme. Als u lang een snel ritme heeft gehad door het boezemfibrilleren kan dit wel een oorzaak zijn van een verminderde pompfunctie, dit is dan reversibel

Ankie Zegelaar, 04-09-2012 11:30 #74
Heb op 18 juli j.l. een mechanische hartklep gekregen. Heb nu altijd een hartslag boven de 100 -130 per minuut, soms rond de 200. Heb van de cardioloog metoprolol 100 mg. gekregen, hartslag blijft hetzelfde. Mijn hart klopt ook constant in mijn keel, een vreselijk gevoel omdat dag en nacht te voelen. Is hier wat aan te doen, van de cardioloog krijg ik om mijn vragen geen antwoord.

M.v.g Ankie Zegelaar

P.s.Mijn leeftijd is 60 jaar Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste mevrouw Zegelaar,

Uw cardioloog dient u hiermee te helpen. Wellicht dat andere medicijnen uitkomst bieden. Wat is de oorzaak van deze hoge hartslag, boezemfibrilleren? Is uw hartslag ook onregelmatig?

Lieke den Dekker, 28-08-2012 13:42 #73
Hallo,
Ongeveer een jaar geleden is bij mij het WPW syndroom geconstateerd. Ik heb een EFO en ablatie gehad, en sindsdien geen verhoogde hartslag meer gehad. Waar ik wel nog regelmatig last van heb is benauwdheid en een paar keer per dag heb ik overslagen, waarbij het lijkt alsof mijn hart een koprol maakt. Ik vroeg me af of dit te maken heeft met WPW en/of de ablatie, en of hier medicijnen oid tegen zijn.
Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste mevrouw Den Dekker,

Deze vraag kunt u beter aan uw cardioloog stellen, dit is voor mij zo niet te beoordelen.

Dick, 19-08-2012 18:00 #72
In het artikel wordt ook pijn op de borst als mogelijke klacht vermeld. In de reacties wordt die klacht weinig genoemd. Mijn cardioloog ziet mijn klacht, die boezem fibrileren bleek te zijn, los van mijn klacht over pijn op de borst. Wat is de relatie tussen de twee zoals in het artikel bedoeld wordt? Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste Dick

De pijn op de borst wordt veroorzaakt door een zuurstoftekort in de hartspier. Deze pijn treed eerder op bij hogere ritmes omdat de zuurstofbehoefte van de hartspier dan ook groter is. Het boezemfibrilleren gaat gepaard met snelle ritmes, en zorgt er dus voor dat u meer last heeft van pijn op de borst.

Ricus van Leuken, 14-08-2012 13:44 #71
Hoeveel kans op herhaling van boezemfibrilleren heb ik met beatblokker en hoeveel kans op herhaling zonder betablokker. Ik voel me niet lekker bij de betablokker(s). Ik krijg meer het idee van protocol dan van kijken naar de persoon. Met cardioloog is al besproken dat als ik het op korte termijn weer krijg ik in aanmerking kom voor ablasie. Ik snap werkingsveld van betablokker maar krijg nergens een antwoord op mijn vraag. Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste heer Van Leuken,

Hoeveel kans, dat is moeilijk aan te geven. Een ablatie is natuurlijk een veel betere oplossing omdat u dan indien succesvol ook kunt stoppen met de medicatie waar u last van heeft.

Indien u veel last heeft van bijwerkingen van de beta blokker kunt u in overleg met uw cardioloog kijken naar alternatieve medicatie

Renee Ketelaar, 31-07-2012 16:12 #70
Geachte mijnheer,
Mijn leeftijd is 66 jaar en sinds ca. 6 jaar heb ik last van boezemfibrilleren. Dit werd direct na de 1e keer door de arts vastgesteld, Ik moest direct naar het ziekenhuis en aan het infuus. Na de 3e keer kreeg ik toch maar medicijnen mee, t.w. Tambocor en een soort aspirine als bloedverdunner. Hierna nog 1 of 2 keer een 'aanval' gehad en ik dacht dat het goed ging. Echter sinds een jaar heb ik er ELKE avond last van. Ik zie er tegenop om te gaan slapen, want dan begint het! Dan neem ik maar een Oxazepam of een Temazepam, want ik moet slapen en als ik niets inneem lig ik de halve nacht wakker. Omdat ik hier niet verslaafd aan wil raken probeer ik het eerst zonder en neem dan een extra Tambocor met 2 Paracetamol en als dat lukt, vind ik het geweldig! Heb met mijn huisarts gesproken over een ablatie maar hij zegt dat het nog niet ernstig genoeg is (overdag heb ik er (soms)weinig last van) en dat zo'n ingreep ook niet zonder risico is. Hierbij wil ik ook vermelden dat mijn beide ouders zijn overleden aan een hartkwaal en dat mijn moeder in de laatste jaren van haar leven werd behandeld voor hartfalen. Want dat is de volgende fase, toch? Mijn broer heeft ook boezemfibrilleren, dus het is een echte familiekwaal. Mijn vraag aan u is: hoeveel Tambocor mag je per dag nemen?
Ik ben niet meer onder behandeling van de cardioloog en mijn huisarts gaf hier niet direct een goed antwoord op.
Beste heer Ketelaar,

Uw vraag met betrekking tot de Tambocor kan ik helaas niet beantwoorden. Een en ander is van meer medische parameters afhankelijk. Als uw huisarts daar ook geen antwoord op kan geven dient hij u door te verwijzen naar de cardioloog.

B. van Beek-Kleinbussink, 16-07-2012 21:29 #69
Ik heb boezemfibrilatie en ook nog Parkinson(de Starre )
Ik ben vaak moe, nu is er geconstateerd dat mijn hartslag bij maximale inspanning
niet sneller wil dan 84 slagen per minuut, deze is meestal bij normaal bewegen
tussen de 50 en 60 per minuut.
Bij extra inspanning bijvoorbeeld wandelen ben ik snel moe.
Is hier nog wat aante doen?
Mijn leeftijd is 76 jaar(03-05-1936 )
Bij voorbaat dank.
mvrgr.
Betty van Beek-Kleinbussink Reactie infoteur, 17-07-2012
Beste mevrouw Van Beek-Kleinbussink,

Wat u omachrijft wordt chronotrope incompetentie genoemd. De hartslag stijgt dan onvoldoende mee met de fysiologische behoefte van het lichaam. Dit kan worden verholpen met bijvoorbeeld een pacemaker, een pacemaker bevat een sensor die beweging registreert, en als reactie hierop het hartritme verhoogt.

Jean Paul de Jong, 21-06-2012 23:45 #68
Beste medisch adviseur,
Na een meniscus operatie in 1986 ben ik door een fout mijn rechter been verloren in 1994.
Na een buikoperatie in 2002, medische ingreep een matje terversteviging van het buikvlies, ben ik heel erg ziek geweest.
Het heeft erg lang geduurd voordat ik er bovenop kwam.
Kort daarna kreeg ik een fibrerend gevoel op de linker borst wat zich zorgelijk versterkt in de nacht.
Het lichaam wordt dan zo zenuwachtig dat ik in welke houding ook geen rust meer vind.
Dat gaat zo de hele nacht door, wel kan ik er de klok op gelijk zetten dat het na 06.00 uur
Ophoud en mijn rust kan vinden. Wel blijft dan de vibratie en een druk op de borst tussen het borstbeen terhoogte van het midden rif.
De waargenomen druk op de borstkast is precies op de zelfde plaats achter op de rug ook zeer irritant aanwezig.
Ik heb een hoge bloeddruk waarvoor ik Coaprovel slik 1xdd, meerdere malen ben ik onderuit gegaan doordat opeens mijn bloeddruk wegviel.
Opeens kreeg ik in 2006 een klik tussen mijn geamputeerde been in mijn bil en mijn lies,
Vanaf dat moment heb ik daar ernstige brandende pijn wat in samenwerking gaat met ernstige vibratie op de borst.
Stopt de vibratie, stopt ook het branden en de onrust.
Ik had na amputatie 1994 een prachtige bilspier, na bovengenoemde situatie is deze flink wat in kracht afgenomen.
Ik heb het idee dat het met een bloedstolsel te maken heeft, tussen de lies in het geamputeerde deel en mijn mannelijke vindt ik een dikke opgezette donkerblauwe ader.
Als deze ellende met een simpele bloedverdunner op te lossen zou zijn zou er voor mij en mijn omgeving een nieuw leven ontstaan.
Bedankt voor uw mogelijkheid tot reageren verblijft,
Jean Paul de Jong Reactie infoteur, 26-06-2012
Beste heer De Jong,

Ik zou u toch willen adviseren om uw specialist hierover te consulteren. Ik zou u niet kunnen zeggen of de klachten kunnen worden veroorzaakt door een stolsel.

Bert Arons, 04-06-2012 11:59 #67
Sinds drie maanden heb ik een pacemaker. Bij controle hiervan werd boezemvribilatie vastgesteld en heeft de cardioloog sotalol voorgeschreven. Bij een wandeling ben ik na honderd meter al uitgeput en moet even rusten. Wat kan ik verder doen? Reactie infoteur, 11-06-2012
Beste heer Arons,

Het lijkt erop dat dit bij u bijwerkingen van de Sotalol zijn. Door de sotalol stijgt uw hartslag onvoldoende bij inspanning. Met de pacemaker is hier wat aan te doen. Er zit een sensor in een pacemaker welke inspanning registreert en uw hartritme dan verhoogt. Wellicht kan deze inspanningssensor in uw pacemaker aan worden gezet. En als deze bij u al aan staat, misschien kan de sensor dan iets agressiever worden afgesteld. Dit kunt u bespreken met uw pacemakertechnicus.

Claudia, 14-05-2012 21:50 #66
Hallo,

Ongeveer 7 jaar geleden kreeg ik voor het eerst last van hartkloppingen. Ik werd toen duizelig en ben toen flauwgevallen. Daarna 2 jaar later kreeg ik het weer en ben toen naar cardioloog geweest. Deze heeft boezemfibrilatie geconstateerd en vertelde me dat het door stress komt. Hij stelde voor medicijnen te nemen en een behandeling via de lies. Ik heb iets gedaan aan de stress en heb het daarna heel soms gehad 1x per jaar een paar seconde. Ik slik nu geen medicijnen en heb de operatie ook niet gedaan. Ik las op internet een artikel over bloedstolsels door de ritmestoornis. Dit is mij toen niet verteld. Moet ik me zorgen maken en heb ik kans op bloedstolsels als ik er zo weinig last van heb? Reactie infoteur, 15-05-2012
Beste Claudia,

Patiënten met boezemfibrilleren krijgen vaak antistolling voorgeschreven. Dit is nodig wanneer de periodes van boezemfibrilleren wat langer aanhouden. Tegenwoordig wordt er steeds minder snel antistolling voorgeschreven omdat hier ook weer bepaalde risico's aan vast zitten. De arts gebruikt de zogenaamde CHADS score om te kijken of iemand antistolling nodig heeft of niet. De CHADS score wordt weergegeven middels een aantal punten waarbij maximaal 6 punten kunnen worden gehaald. Er wordt dan gekeken naar leeftijd, diabetes, hypertensie, hartfalen en of er eerder een beroeerte of TIA heeft plaatsgevonden.

Jan Kieboom, 28-04-2012 10:54 #65
L.s.,

's Nachts wordt ik regelmatig wakker en dan vibreert mijn hart sterk.
Als ik mijn pols opneem is er toch een regelmatige hartslag.
Het fibreren is meestal binnen 1 a 2 weg. Overdag heb ik er in zijn geheel geen last van.
Ik ben bijna zestig, in goede conditie en niet kort ademig.
Mij vrouw zegt dat ik in mijn slaap wel tekenen van abneu vertoon.

Mijn vraag is of deze vorm van hartvibraties behandeld moet worden.

Bij voorbaat dank,

Jan Kieboom
Tilburg Reactie infoteur, 05-05-2012
Beste heer Kieboom,

Bij boezemfibrilleren is er eigenlijk nooit een regelmatige hartslag, het kan dus heel goed iets anders zijn. U kunt het beste even langs uw arts gaan met uw klachten die kan dan bekijken of er verder onderzoek gedaan moet worden.

Erik J. van Loon, 04-04-2012 10:38 #64
Boezemfibrilleren. Zeker 12 jaar heb ik last van boezemfibrilleren en het heeft 2 jaar geduurd voordat dit probleem zichtbaar kon worden gemaakt. Daarna kon de diagnose worden vastgesteld en medicijnen om het probleem te beteugelen. Al geruime tijd gebruik ik het volgende:
Acenacumarol, 1 mg
Metroprololsuc ret 200 mg
Candesartan 16 mg
Tambocor cr 200 mg
Doordat met deze medicijnen het boezemfibrilleren zich niet meer overdag, maar voornamelijk gedurende de nacht manifesteerde mocht ik zo nodig één tablet flecainideacet (100 mg) innemen. Dit werkte heel traag en het boezemfibrilleren kon tot ca. 8 uren aanhouden. Medio 2011 werd het boezemfibrilleren langduriger en frequenter ( 50 %). De cardioloog bracht katheterablatie weer naar voren en het leek erop dat ik me daar langzamerhand op moest voorbereiden. Het derde kwartaal van 2011 kon het probleem zelfs tot 18 uur aanhouden. Vaak startte het fibrilleren direct na het gaan liggen in bed.

Voorkomen van boezemfibrilleren.
Mijn conclusie om tot vermindering van boezemfibrilleren te komen was inspanning voor het naar bed gaan. De hometrainer heb ik hiervoor gebruikt en aanvankelijk legde ik mezelf een te grote inspanning op; te lang en te zwaar fietsen veroorzaakt juist wel problemen. Vanaf begin januari 2012 lever ik een geringe inspanning met ca. 7 minuten trappen en op stand 4; het apparaat kan tot de zwaarste stand 8. Het gevolg van deze actie is dat het fibrilleren niet meer optreedt! Mijn cardioloog is hierover verbaasd en begrijpt wel dat dit kan helpen. Mijn huisarts is slechts verbaasd over mijn actie. Graag had ik van de medische stand vernomen over het feit dat de geringe inspanning zo een groot effect kan hebben op het (mijn) welzijn. Ik voel me als herboren en zou dat iedereen gunnen. Reden genoeg om aan de weg te timmeren om aan mijn oplossing grote bekendheid te geven. Indien dit bij slechts 10 % van de patiënten resultaat oplevert dan kunnen hiervan 30.000 baat hebben. Reactie infoteur, 05-05-2012
Beste heer Van Loon,

Dat is inderdaad een heel bijzonder verhaal. Wellicht dat meer lezers hier iets aan kunnen hebben.

C. Roemers, 07-03-2012 15:13 #63
Mijn man 80 jaar heeft boezemfibrilatie gehad. Is nu onder controle door middel van bloedverdunners, te hoge bloeddruk, en hartritme medicatie. Verder een plaspil en ginkgo
Biloba voor verbetering doorbloeding hersenen en handen en voeten. Ik las een artikel j.l. dat studies in Canada zijn afgerond t.b.v. deze stoornissen. De hersenen zouden beïnvloed worden door deze aandoening, waardoor risico's bestaan
dat personen die daaraan lijden snelle aftakeling kunnen verwachten zoals minder concentratie, vergeetachtigheid, dementie en lange tijd verzorging nodig hebben. Ik constateer al langere tijd deze voornoemde problemen. Wat raad U hem aan? Zou een neuroloog hier misschien ook eens naar moeten kijken? Reactie infoteur, 23-03-2012
Deze vraag kan u het beste aan zijn cardioloog voorleggen. De cardiac output is bij boezemfibrilleren natuurlijk lager dan bij een normaal sinusritme. Dit zal ook een kleine invloed hebben op bijvoorbeeld de doorbloeding in de hersenen.

Rona, 20-02-2012 01:22 #62
Bij het slapen gaan krijg ik soms opeens het gevoel dat er iets friemeld in mijn linker borst. Dit duurt niet langer dan 1 seconde, maar ik ben er wel meteen goed wakker van. Daarnaast voel ik het als ik op mijn linker zij lig. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik het ook overdag ooit gevoeld heb. Kan dit een symptoom zijn van fibrillatie? Ik ben pas in de twintig, maar mijn vader heeft het ook. Reactie infoteur, 04-03-2012
Het kan, maar 1 seconde is wel heel kort. Voel je je verder goed? niet vermoeid?
Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even langs de huisarts gaan, deze kan je dan doorverwijzen voor een holter.

Iet Goos, 04-01-2012 18:10 #61
Graag zou ik antwoord hebben op de volgende vraag: Bestaat er een verband tussen atriumfibrilleren en de schildklierfunctie? Reactie infoteur, 09-01-2012
Beste heer/mevrouw Goos,

Een te snel werkende schildklier kan de oorzaak van boezemfibrilleren zijn.

Trijnie Meuleman, 03-01-2012 09:48 #60
Mijn man heeft in een jaar twee keer een nieuwe aorta klep gekregen. De eerste was door een bacterie aangetast en moest vervangen worden. de ander (mitras) klep lekt ook iets en de druk in zijn longen is aan de hoge kant. Het gaat redelijk goed met hem nu, maar hij heeft af en toe het gevoel of zijn lichaam onder stroom staat. Wat kan dat betekenen? Reactie infoteur, 09-01-2012
Beste mevrouw Meulenman,

Het gevoel wat uw man beschrijft lijkt niet op een typisch bij boezemfibrilleren horende klacht. Het beste kan hij hiermee toch eens langs zijn cardioloog gaan.

Jan Luites, 09-11-2011 22:00 #59
Ik heb, bij koud weer, last van, bevroren" vingertoppen, van beide handen. Dit heb ik al jaren.
De laatste tijd wel wat heviger. Waar kan dat aan liggen en wat is er eventueel aan te doen?
In afwachting, uw reactie. Ben een man van 74 jaar. ( Ben bij de trombose dienst ) Reactie infoteur, 10-11-2011
Beste heer Luites,

U kunt met u klachten het beste even langs de huisarts. Het kan verschillende oorzaken hebben en uw huisarts kan dan bekijken of er eventueel wat aan is te doen.

Miek, 06-11-2011 15:28 #58
Dag, ik ben 38 jaar oud, loop sinds mijn 18e hard (1 à 2 maal per week 5 tot 10 kilometer) en krijg sinds enkele maanden af en toe hartkloppingen tijdens het lopen. Het voelt dan 'rommelig' in mijn borstkas (slechts een aantal seconden) en in de minuten erna krijg ik overal spierpijn, vooral in m'n benen; ik kan dan niet meer lekker doorlopen en moet soms enkele minuten wandelen voordat ik weer verder kan trimmen. Mijn vader heeft op middelbare leeftijd enkele hartaanvallen gehad als gevolg van een familiair te hoog cholestorolgehalte (Ik laat dit zelf ook elke 5 jaar testen, tot nu toe is mijn bloed prima) en mijn moeder heeft van kind af aan een hartritmestoornis. Zelf voel ik me heel gezond, maar ik vraag me af of het normaal is wat er af en toe gebeurt tijdens het hardlopen. Hartkloppingen lijken me niet zo vreemd, maar de spierkramp die erop volgt is nieuw voor mij. Of word ik gewoon wat ouder en belast ik mijn lichaam iets teveel tijdens het lopen? Reactie infoteur, 10-11-2011
Beste Miek,

Ik denk dat het verstandig is om met uw klachten toch even langs een arts te gaan. Misschien is er wel helemaal niks aan de hand, maar wanneer u toch last heeft van ritmestoornissen zoals bijvoorbeeld boezemfibrilleren is het wel van belang dat dit tijdig wordt ontdekt.

Tom, 22-10-2011 22:04 #57
En wat nou, wanneer de gemoeds- en lichamelijke toestand enorm achteruit gaan na het overschakelen van Metoprolol naar Solato? Is het niet zo, dat de eerst genoemde selectief is, in tegenstelling tot Solatol? Waarom zou - na een opname van 4 dagen ten einde eea. vast te stellen - iemand het in zijn hoofd halen, van specifiek naar algemeen te gaan qua medicatie? Ongehoord toch!?
Recalcitrant, dus op eigen houtje het "oude" medicijngebruik hervat. Klinkt wellicht ongeloofwaardig c.q. overdreven, maar als herboren! Waar zitten die neurologen tegenwoordig met hun hoofd? Of zou het misschien komen door nalatigheid inzake vooronderzoek in de vorm van dossier studie?

H. Bakker, 18-10-2011 19:57 #56
In 1999 kreeg ik Non Hockin in mijn maag, daarna trombose en een longembolie. Sedert 1,5 jaar boezemfibrileren en nu ook sinds kort een lichte vorm van diabetis. Ik loop hard sinds 1957,nu nog 3x per week, fiets gem 200km per week. Het lopen is sterk
achteruit, het fietsen wat minder, oorzaak een erge vermoeidheid vooral tijdens de inspanningen. Als medicijn gebruik ik een maagzuurremmer, bloedverdunner, Lanoxin voor het hart. Nu is mijn vraag moet ik mij zorgen maken bij mijn regelmatige zware inspanningen. Ik ben van 15 11 1938. Reactie infoteur, 21-10-2011
Beste heer/mevrouw Bakker,

Ik zou deze klachten met uw arts bespreken. Normaal gesproken zouden de inspanningen geen belemmering mogen zijn, indien u geen hartfalen heeft. Een bijwerking van Lanoxin is onder andere vermoeidheid en zwakte, misschien dat dit uw klachten veroorzaakt.

H. Kuiper, 09-10-2011 19:23 #55
Geachte.in hoevere mag men sporten bij boezenfiblilleren als het hart weer in rust is terug gebracht d.m.v.stroomstoot?
mvg H.Kuiper Reactie infoteur, 13-10-2011
Beste heer/mevrouw Kuiper,

U kunt gewoon sporten bij boezemfibrilleren. Ook de cardioversie (stroomstoot) vormt geen belemmering om te gaan sporten.

Carla van Eekelen, 06-10-2011 13:01 #54
Mijn vader, een man van 76 jaar heeft 2 keer een bypass operatie ondergaan. Nu heeft hij sinds 4 weken ook een pacemaker. De eerste week na het plaatsen van de pacemaker voelde hij zich geweldig. De tweede week kreeg hij klachten als duizeligheid en vermoeidheid. De pacemaker technicus stelde toen vast dat hij 1 maal atriumfibrilleren had gehad. Nu heeft hij nog steeds bijna dagelijks klachten van vermoeidheid. Hij zegt zelf zich veel slechter te voelen als voor het plaatsen van de pacemaker. 18 oktober moet hij op controle van de cardioloog. Mijn vraag is of atriumfibrilleren in verband kan staan met de pacemaker. Reactie infoteur, 13-10-2011
Beste mevrouw Van Eekelen,

Het boezemfibrilleren staat los van de pacemaker, en kan ook niet verergeren door de pacemaker.

S. Smits-Tjioe, 22-09-2011 13:18 #53
Onder het hoofd: hoe merk ik etc. klopt alles zoals omchreven. Hoe ontdekkien ze het lekken van de hartklep? Ik slik al vanaf mijn 23e. bl.druktabletten - ik ben nu 75! Iedere keer dat ik door neuroloog en cardioloog onderzocht wordt, is er NIETS aantoonbaar aan de hand. Reactie infoteur, 26-09-2011
"Hoe ontdekken ze het lekken van een hartklep?" Een eerste indicatie dat er iets met een hartklep aan de hand kan zijn wordt gedaan door te luisteren met een stethoscoop. (Auscultatie) Hierna kan de diagnose worden bevestigd met behulp van een echo.

Gabbana, 11-09-2011 13:57 #52
Ik slik imuran voor mijn darmen 200mg. Nu had ik gisteren een feesje en heb drie bacardi's en drie jongejenever gedronken. Bij thuiskomst heb ik mijn medicatie ingenomen en een paar uur later kreeg ik iritante trillingen op mijn middenrif het was niet heftig maar wel vervelend. Zou het door de alcohol komen ik heb er nooit last van gehad. Reactie infoteur, 26-09-2011
Het kan heel goed door de alcohol komen, alcohol is een uitlokkende factor voor boezemfibrilleren.

Martin Bannet, 29-08-2011 09:56 #51
Sinds twee weken voelde ik mij niet lekker, veel zweten (vooral 's-nachts)en soms een droge mond. Naar de huisarts geweest (diverse malen de afgelopen twee weken!). De laatste week heb ik een medicijn erbij gekregen (bisoprololfumaat 2.5 mg) na onderzoek bij het diagnostisch centrum (hartfilmpje en een 24 uurs meting) is boezem fibrileren geconstateerd. Momenteel is de hartslag weer redelijk (varierend van 60 t/m 80 per min. Maar het blijft nog wat onrustig binnen. Kan ik als ik mij weer wat beter gaat voelen gewoon weer sporten, ik tennis graag. Mijn huisarts is nogal laconiek dus daar heb ik niet altijd alle vertrouwen in. Gaarne hoor ik van u of dit mogelijk is. Alvast bedankt. In 2002 ben ik al een keer gedotterd na hartproblemen. Groeten, Martin Bannet 11-10-1940. Reactie infoteur, 29-08-2011
U kunt gewoon weer gaan sporten, boezemfibrilleren vormt hiervoor geen belemmering.
Luister gewoon goed naar uw lichaam, en probeer niks te forceren.

S. Kok, 26-08-2011 15:38 #50
Leuk verhaal over de zgn. permanente oplossing van het boezemfibrilleren. Alleen zijn de feiten anders: na een longvenenablatie en een mini maze operatie is er aan mijn klachten niets verandert. Dagelijks last van het boezemfibrilleren. Een ablatie van de bundel van HIS is overigens nooit een optie, omdat het boezemfibrilleren daardoor niet verdwijnt, maar hooguit wordt het als minder storend ervaren! Reactie infoteur, 28-08-2011
Beste heer/mevrouw Kok,

Ik begrijp uw frustatie helaas is het slagingspercentage van de ingreep geen 100 %.
Het succespercentage van deze ingreep is circa 70-80% gedurende een follow-up van 2 jaar.

Een hisbundel ablatie veranderd inderdaad niks aan het boezemfibrilleren, maar kan voor bepaalde patiënten zeker wel een goede oplossing zijn. Het boezemfibrilleren wordt dan geaccepteerd en er wordt gekozen voor rate control i.p.v. rythm control.
Overigens is er geen verschil in mortaliteit tussen rate en rythm control (AFFIRM studie).

Suzan Postma, 25-08-2011 12:39 #49
Ten 1e ben ik 2005 geopereerd aan mijn hart ivm verkalkte hartklep dus heb een mechanisch hartklep. Sinds een paar maanden is bij mij een BF geconstateerd. Hierbij moet er nog aantal onderzoek gedaan plaats vinden. De inspanningstest heb ik gedaan waar het hart op normale ritme werk terwijl onderweg naar het ziekenhuis het hart overslaat. Het gekke is dat als ik in het ziekenhuis ben een veilig gevoel krijg waarbij het hart vrij rustig is, maar elders onregelmatig is en fladdert. Thuis beginnen met de dagelijkse werkzaamheden begint het eigenlijk over te slaan en soms fladderen waar ik heel angstig van word. Zodra ik mijn werkzaamheden heb verricht neem ik vanaf dat moment rust waarbij het hart vrij rustig blijf. Ik zou graag van mensen willen weten hoe zij dit ervaren en wat te doen als men een BF aanval krijgen. Want ik wil niet in angsten leven waar ik nu wel zit en durft amper de deur uit te gaan of iets te doen. Als iemand een methode heeft om tot rust te kunnen komen ben ik hier wel gëinteresseerd, trouwens ik heb in het verleden paniekaanvallen gehad en weet dit te onderdrukken, maar af en toe is het moeilijk dit te onderdrukken. Graag jullie reacties.

Cincia Kuypers, 08-08-2011 22:45 #48
Wanneer je een mobieltje bv in je broekzak hebt zitten, dan kun je dit zo instellen dat het gaat trillen wanneer je wordt gebeld. Dit soort getril voel ik sinds enkele maanden in mijn borst, alleen tijdens de slaap en hier word ik dan wakker van. Als ik wakker ben neemt het in sneltempo af en verdwijnt vervolgens. Volgens mij is mijn hartslag normaal, maar ik moet zeggen dat ik mijn 'pols' niet dermate snel kan vinden om de snelheid van mijn hartslag op te nemen. Ik ben 55 jaar en zit in de overgang.
Heb ik nu ook boezemfibrillatie? En is dit tijdelijk? Reactie infoteur, 09-08-2011
Beste mevrouw Kuypers,

Het is niet te zeggen of u nu boezemfibrilleren heeft, het beste kunt u met uw klachten naar een cardioloog, ze kunnen u dan een 24 uurs holter meegeven om te kijken wat er met het hartritme gebeurt tijdens uw slaap.

Marjan, 01-07-2011 21:50 #47
Is het plaatsen van een pacemaker niet altijd noodzakelijk na een ablatie. Zo neen, wanneer precies wel en wanneer precies niet. Is het zinvol cardioversie meerdere malen te proberen als het b.v. de eerste keer niet lukt en lijdt het hart niet teveel onder zo'n behandeling. Zijn er hartversterkende middelen mogelijk om in te nemen en zo ja welke zijn dit? Reactie infoteur, 03-07-2011
Een pacemaker is zeker niet noodzakelijk na een ablatie, het hangt er helemaal vanaf wat voor ablatie er is gedaan. Bij een his bundel ablatie is een pacemaker wel noodzakelijk.
Een cardioversie kan meerdere malen worden gedaan er zijn geen aanwijzingen dat het hart hiervan heeft te lijden. Er zijn hartversterkende medicijnen, hierover kan uw cardioloog u het beste adviseren.

Arjan, 30-05-2011 03:01 #46
Beste heer/mevrouw,
vorig jaar is bij mijn moeder boezemfibrileren (hartritmestoornis) vastgesteld.
Ze is onder behandeling bij een cardioloog en ze heeft half juni weer een controle afspraak.
Nu merk ik dat ze de laatste tijd kort ademig is en geeft ze zelf aan dat ze (ondanks het warme weer) niet veel kan drinken, omdat ze daardoor een vol gevoel krijgt. Dit gevoel had ze vorig jaar ook. Naar aanleiding hiervan was ze ook naar de huisarts gegaan en zo naar het ziekenhuis, waar ze zeiden dat ze eerder had moeten komen.
Het had niet veel gescheeld toen, of we zouden haar kwijt zijn.
Zij heeft 18 juni een afspraak bij de cardioloog.

Nu wil ik haar niet kwijt en vraag ik U bij deze of dat niet veel te laat is.

Alvast bedankt voor uw tijd. Reactie infoteur, 01-06-2011
U moet vertrouwen op de kennis van de artsen in het ziekenhuis waar uw moeder wordt behandelt. Als 18 juni te laat zou zijn om door een cardioloog te worden gezien dan was de afspraak vroeger gepland. Als u zich hierover zorgen blijft maken kunt u altijd contact opnemen met het ziekenhuis en vragen of de afspraak kan worden vervroegd.

Hennie, 12-04-2011 12:06 #45
Na enkele jaren van boezemfibrilleren heb ik op 24 okt.2010 een ablatie behandeling onder gaan en deze is volgens het dossier met succes vol verlopen. Maar naar 5 weken kreeg ik last van hartoverslagen en daar heb ik nu elke dag last van, bij inspanning tijdens het sporten wordt ik erg benauwd van die overslagen ik maak hier zorgen over terwijl de cardioloog aangeeft dat mijn hart gezond is. Er zijn long fotos gemaakt maar die zijn allemaal goed. Graag reactie als dit bij u ook het geval is en wat zou ik hier aan kunnen doen.

Hennie, 10-04-2011 12:37 #44
Hennie 10-03-2010
Na enkele jaren van boezemfibrilleren heb ik op 24 okt.2010 een ablatie behandeling onder gaan en deze is volgens het dossier met succes vol verlopen.
Maar naar 5 weken kreeg ik last van hartoverslagen en daar heb ik nu elke dag last van, bij inspanning tijdens het sporten wordt ik erg benauwd van die overslagen ik maak hier zorgen over terwijl de cardioloog aangeeft dat mijn hart gezond is.
Er zijn long fotos gemaakt maar die zijn allemaal goed.
Graag reactie als dit bij u ook het geval is en wat zou ik hier aan kunnen doen.
Groetjes Hennie

Thomas, 25-03-2011 19:42 #43
Ik ben nog maar 23 jaar, maar ik heb geregeld na inspanningen last van hartkloppingen. Dit heb ik al vrij lang, maar nooit echt heel erg. Het laatste anderhalf jaar komt het echter vaker en bij lichtere cardio inspanning zoals fietsen, rennen. Daarnaast merk ik dat ik al heel gauw buiten adem raak. Er is dan sprake van hele korte aanvallen van iets van 10-15 seconden, soms langer bij intensief sporten. Prima te doen dus in principe.

Een jaar geleden heb ik een andere ingreep gehad. De verpleegster zei toen dat voor mijn leeftijd mijn bloeddruk aan de hoge kant was en dat ik misschien eens een onderzoekje moest laten doen. Ik heb dat niet gedaan maar wel een polshartslagmeter aangeschaft. Over meer dan 50 metingen heb ik gemiddeld iets van 140/75. Ook stelt ie bij 25% van de gevallen een ritmestoornis vast, maar volgens mij is dat ding wat te goedkoop om dat te kunnen vaststellen. Het valt allemaal nog net in het groene maar ik vind het toch wel gecombineerd met m'n andere klachten niet bijster geruststellend.

Mijn klachten vind ik zelf nog niet echt zodanig dat ik het koste wat kost wil laten behandelen. Maar gezien de stijgende lijn en mijn leeftijd, denk ik er wat meer over na om het toch eens te laten behandelen ofzo. Ik wil alleen NIET voor de rest van mijn leven aan de medicijnen. Als er al een behandeling komt, zou ik graag een permanente oplossing willen.

Mijn vraag is ten eerste of zoiets kan of dat bij voorkeur met medicijnen gewerkt wordt en ten tweede, als ik niks doe is het dan waarschijnlijk dat het dan alleen maar erger wordt? Reactie infoteur, 21-05-2011
Beste Thomas,

In de eerste plaats is vooraf niet te zeggen of en in de toekomst erger wordt. Ik zou u willen adviseren uw klachten en mogelijkheden tot behandeling met een cardioloog te bespreken.

Tonnie Slootmans-Visser, 28-02-2011 17:49 #42
Ik heb sinds 3 jaar last van het boezemfibrilleren, wat pas na veel zoeken is geconstateerd. De holter kon het eerst ook niet vinden. Verschillende medicijnen geprobeerd, maar na verloop van tijd kwam het er toch weer doorheen. Ook de medicijnen die specifiek meer op de schildklier werken waren geen succes (op zijn zachts gezegd). Mijn bloeddruk is altijd laag, dus vielen sommige medicijnen af. Nu wordt een ablatie voorgesteld, maar dat heb ik uitgesteld omdat ik letterlijk doodsbang voor de ingreep ben, mede omdat er geen narcose gegeven wordt en er geen garantie is dat de kloppingen dan over zijn. Weet iemand raad? Reactie infoteur, 21-05-2011
Beste mevrouw Slootmans-Visser,

U zult zelf de keuze moeten maken, als u er veel last van heeft zou ik toch de ablatie laten doen. Een garantie op slagen kan helaas nooit worden gegeven.

Aad Verstraaten, 27-02-2011 17:10 #41
Ik heb al 6 jaar last van boezemfibrilleren, 1 x per maand schiet het ritme eruit. Dit duurt ±30 uur waarna het vanzelf weer hersteld. Ik ben nu aangemeld voor een maze ablatie in het LUMC. Ik twijfel nog sterk of ik dit werkelijk moet laten doen! Ik heb niet veel positieve berichten gelezen over ablatie, ik ben nu weer sterk aan het twijfelen en denk eraan om de ritmestoornis van 1 * per maand maar gewoon te accepteren en de ablatie weer af te zeggen. Wat is wijsheid. Reactie infoteur, 21-05-2011
Beste heer Verstraaten,

Wat is wijsheid, ik kan niet voelen wat u voelt, of de klachten voor u acceptabel zijn.
U kunt het eerst afwachten en later alsnog voor de ablatie kiezen.

Edj van Roekel, 27-02-2011 12:51 #40
Goeden dag, Ik ben 78 jaar, zeer actief met wedstrijd bridge en biljarten, actief watersporter en in het bestuurswerk. mijn cardioloog stelde voor een His ablatie operatie na een holteronderzoek. In gesprek met de cardioloog die deze operatie zou moeten uitvoeren was deze minder enthousiast en stelde slagingskans beslist niet zeker. Ben ik voor deze operatie te oud of moet men om financiële redenen keuzes maken en val ik buiten de boot? Reactie infoteur, 21-05-2011
Beste,
Een zekere slagingskans zullen ze u nooit kunnen geven. Alleen is het slagingpercentage voor een hisbunde lablatie heel hoog.
U zult na de ablatie wel de rest van uw leven afhankelijk van een pacemaker zijn.
Indien u het niet eens bent met uw arts kunt u altijd om een second opinion ergens anders vragen.

Ab Witkamp, 29-01-2011 12:12 #39
Had vanaf 2005 één keer per jaar last van boezemfibrilleren, maar in 2009 had ik het twee keer in 2 maanden. Al die keren heb ze het met medicatie binnen 24 uur onder controle gekregen.
Momenteel gebruik ik bisoprolol 2,5 mg, olmetec 20 mg, alcetocal 80 mg en heb tot nu toe geen last gehad, ook overslagen waar ik vroeger last van had zijn minimaal.
Mijn cardioloog kon niet echt vertellen wat de oorzaak zou zijn, gemiddelde bloeddruk was 145-88.
Ik deed aan duursport en dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Na 2 jaar te zijn gestopt met hardlopen, ben ik weer gestart met een beginnerscursus.
Zonder medicatie was mijn maximale hartslag 192 en kon ik mijn omslagpunt berekenen, nu met medicatie weet ik het niet.
Vandaag gelopen 3x3m en 4x4,5m en heb er gewoon moeite mee. Ben niet echt buiten adem, maar gewoon moe.
Mijn hartslag zit dan gemiddeld op 143 en na een minuut wandelen weer rond 115, dus hij zakt vrij snel.
Kan het aan de medicatie liggen, zoja welke medicatie zou ik dan kunnen gebruiken. Met vriendelijke groet Ab Reactie infoteur, 21-05-2011
Beste heer Witkamp,
het zou heel goed aan de medicatie kunnen liggen. De klacht die u omschrijft passen bij die van het gebruik van een beta blocker zoals bisoprolol.
U kunt het probleem het beste eens voorleggen aan uw cardioloog misschien dat er andere mogelijkheden zijn.

Eric Siegers, 02-12-2010 10:26 #38
Ik heb sinds een jaar of 12 last van boezemfibrileren (krijg dit altijd na inspanning), het begon eerst met 1 minuut en nu duurt het al langer dan 1 uur voordat mijn hart weer in het normale ritme "springt". Tijdens het fibrileren ben ik dan ook helemaal van de kaart, val nog net niet flauw, en heb een hartslag van 180 en een hoge bloedruk. Nu heb ik gisteren in Antwerpen een efo gehad waarna een ablatie zou volgen, dit alles bij bewustzijn. Nu is het niet gelukt om via het efo mijn hart op hol te krijgen en de plek te lokaliseren. Ablatie is dus niet doorgegaan waar ik verschrikkelijk van baal! Nu was het voorstel van de cardioloog om nog een keer onder narcose een efo te doen en daarna ablatie. Wat is de reden dat het dan wel zal lukken? Met vriendelijke groet, Eric Reactie infoteur, 04-12-2010
Beste heer Siegers,

jammer dat het niet gelukt is. Waarom het de tweede keer wel zal lukken kan ik u niet aangeven. Wel is het zo dat onder narcose er meer gedaan kan worden om de ritmestoornis op te wekken. Maar de vraag die u nu stelt zou ik gewoon aan uw electrofysioloog stellen, hij kan u daar zeker antwoord op geven.

Adrienne Freeke, 18-10-2010 10:09 #37
Goedendag. Vannacht had ik weer erg last dat mijn hart zo vreselijk te keer gaat. Hard bonken en zeer onregelmatig, straalt ook uit naar mijn linkerarm. De huisarts stopt dat onder de noemer hyperventilatie. Hoe weet ik dat het inderdaad hyperventilatie is en geen boezemfibrileren? De symptonen lijken veel hetzelfde. Vriendelijke groet van Adrienne Reactie infoteur, 08-11-2010
Beste Adrienne,

Het beste is dat u in het ziekenhuis een holter meekrijgt. Hiermee kan het ritme 24 uur lang worden opgeslagen. Op deze manier kan de laborant dan zien of er bij u hartritmestoornissen zijn geweest.

Jaap, 24-08-2010 21:17 #36
Bij boezemfibrileren is er een electrische impuls vanuit verschillende plaatsen in de boezem. hoe verklaart u dat bij mij het fibrileren onder meer ontstaat door een simpele slok water uit de kraan na het opstaan. is er relatie met de maag, voor mijn gevoel begint het n.l. altijd in de maag. Reactie infoteur, 08-11-2010
Beste Jaap,

Dit kan ik niet verklaren, in dat opzicht zijn er nog veel onduidelijkheden over wat de trigger van het fibrilleren is. Misschien dat een EFO meer kan uitwijzen.

R. O. Kerkhoven, 09-08-2010 17:00 #35
Ik heb in 2006 een cardioversie gehad. Goed verlopen. Nu heb ik opnieuw een hartritmestoornis en is het voornemen opnieuw een cardioversie toe te passen. Er zijn een aantl ziekenhuizen die nieuwere behandelingswijzen hebben; de ablatie. Wat zijn de overwegingen om daar voor te kiezen? Zijn ziekenhuizen waar deze methode niet wordt aangeboden verplicht te verwijzen naar centra waar dit wel gebeurd? Reactie infoteur, 08-11-2010
Beste heer/mevrouw,

Een ablatie, indien bij u mogelijk is natuurlijk altijd een mooiere optie dan telkens cardioverteren. Een ablatie ie mits geslaagd een permanente oplossing. Om te kijken of het boezemfibrilleren bij u kan worden geableerd wordt er een EFO (elektro fysiologisch onderzoek) gedaan. Als u er voor in aanmerking komt moet het ziekenhuis u ten allen tijde doorsturen. Het mag niet zo zijn dat de voor u meest geschikte behandeling om die reden niet wordt uitgevoerd.

Robbert, 25-07-2010 05:30 #34
Goedendag,
Ik ben 41 jaar en heb de laatste tijd een paar keer een onregelmatig kloppende rechte bovenbeen of arm gehad, afgewisseld met snelle, trillende en/of harde klopen, maar zeer onregelmatig. Ik zie het dan kloppen bij mijn schouders waar mijn arm begint of in het midden van mijn arm als ik mijn arm open houw aan de binnenkant. Het is ook merkbaar zichtbaar, soms door de kleren heen. Terwijl als ik mijn hand om borst houdt, ik mijn hart normaal voel kloppen. Mijn vraag is: zijn het zunuwtrekken van de spieren of is het kamerfibrilleren? En moet ik mij zorgen maken? Ik drink koffie en dagelijks matig alcohol.
Bedankt in elk geval,

Met vriendelijk groet, Robbert Reactie infoteur, 26-07-2010
Beste Robbert,

zonder meer medische gegevens is het moeilijk te zeggen of u last heeft van boezemfibrilleren (dit is heel wat anders dan kamerfibrilleren). Ik zou u willen adviseren om toch eens langs een arts te gaan.

André, 30-06-2010 10:49 #33
Naar aanleiding van het artikel is mij nog niet duidelijk wanneer voor cardioversie wordt gekozen. Na een herseninfarct ben ik bij de cardioloog terechtgekomen wegens een verdikte hartspier. Na het opnemen van mijn hartslag gedurende 48 uur kwam oezemfibrilleren naar voren. De cardioloog heeft mij bloedverdunners voorgeschreven en blijvende controle door de trombosedienst. Bij cardioversie zou ik van de kwaal afkomen en hoef ik geen bloedverdunners meer te slikken. Cardioversie lijkt me beter doch de cardoloog heeft het niet voorgesteld. Kan hij andere beweegredenen hebben? Reactie infoteur, 26-07-2010
Beste Andre,
Een cardioversie heeft vaak succes alleen het is meestal een tijdelijk succes, boezemfibrilleren komt bijna altijd weer terug daarom zal de antistolling ook niet zo snel worden gestopt. Omdat u een herseninfarct heeft gehad zal de arts al helemaal terughoudend zijn in het stoppen van de bloedverdunners.
Een andere reden om geen cardioversie te doen is dat de ritmestoornis bij u paroxismaal is, dat wil zeggen het komt zo nu en dan voor en stopt ook weer uit zichzelf.

Alberta, 16-02-2010 19:59 #32
Sinds januari 2006 heb ik een pacemaker, dit ook vanwege atrium fibrilleren. Mijn bloeddruk is altijd netjes of aan de lage kant. Op maandag tennis ik 1,5 uur (dubbel, pittig spel) om de week tennis ik ook op dinsdag 1,5 uur. Op donderdag zumba in de sporthal. Regelmatig is mijn bloeddruk de volgende dag na het opstaan zo laag dat ik weer moet gaan liggen, b.v.Sys 84, dia 53,pols 69. Mijn echtgenoot zegt dat ik me teveel inspan. Kan mijn bloeddruk zo laag zijn omdat ik fibrilleer? In het ziekenhuis weten ze het niet. Gebruik per dag 2x tambocor CR50, 1x metoprolol 12,5mg, 2 of 3 acenocoumarol van 1mg, deze volgens Saltro.Met vriendelijke groet Alberta Hilgeman, 69 jaar Reactie infoteur, 02-03-2010
Beste Alberta,

ik kan me voorstellen dat u tijdens boezemfibrilleren een lage bloeddruk heeft. Op het moment dat de atria fibrilleren dragen zij niet bij aan de vulling van de kamers daardoor wordt er per hartslag minder bloed verpompt. De bijdrage van de boezems in de output van het hart bedraagt zo'n 15 %. Heeft u deze klachten aan voorgelegd aan de cardioloog?

Carmen, 11-02-2010 12:37 #31
Hetty, dank je wel voor de geruststellende woorden. Ik hoop dat het snel donderdag is en dus voorbij.

Hetty, 10-02-2010 15:17 #30
Dag Carmen, je krijgt een roesje via een infuusnaaldje en als je wakker wordt is alles gebeurd en is je ritme hopenlijk weer normaal. Het stelt echt niets voor, je merkt er zelf helemaal niets van. Zelf al een paar keer gehad en het is vaak een bevrijding. Succes, Hetty

Carmen, 09-02-2010 13:21 #29
Hallo, ik ben 64 en heb sinds een paar maanden last van boezemfibrileren. 1 nacht op de hartbewaking gelegen met een hartslag van gemiddeld 160. Nu aan de bloedverdunners etc. Medicijnen werken niet echt, hartslag blijft boven de 100 en nu vindt mijn cardioloog dat het tijd is voor een cardoversie. Volgende week donderdag staat het gepland. Ik vind het doodeng! Ook al zegt iedereen in mijn omgeving inclusief de cardioloog, dat het een korte ingreep is.
Kunt u mij of iemand, mij enigszins geruststellen? Dank! Carmen

Marydh, 01-02-2010 14:55 #28
Gisteren is mijn zus (58 jr.) opgenomen in het ziekenhuis i.v.m. atriumfibrilleren (gediagnostiseerd). Zij had al langer last van hartritmestoornissen, maar het was deze keer ernstig en de ritmestoornissen zijn nu ook op ecg "gevangen". Mijn zus heeft diabetes, hoge bloeddruk (wel behandeld met medicijnen) en overgewicht. Ze krijgt nu bloedverdunners en mag hopelijk morgen weer naar huis.
Mijn vraag betreft nu het volgende: Van de klachten die zij beschreef/beschrijft herken ik bij mezelf (vrouw 63 jr. geen diabetes, wel hoge bloeddruk - wordt behandeld met medicijnen - geen overgewicht, fervent sporter - 3x per week 80 banen zwemmen, 2x per week fitness met hardlopen en gewichtentraining + 2x per week 3 kwartier wandelen door het bos) alleen het gevoel van duizeligheid en vermoeidheid zo nu en dan. Is het raadzaam om een bezoek aan de eigen huisarts te brengen om te kijken of ik ook aan boezemfibrilleren lijdt? Hoge bloeddruk en atriumfibrilleren komt in de familie voor, maar ik voel me gezond en heb verde, behalve bovengenoemde symptomen geen klachten. Behoor ik nu tot de mensen die niet voelen dat zij atriumfibrilleren hebben, of is er dan ook gewoon niets aan de hand?
Met dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 02-02-2010
Beste Marydh,

Omdat boezemfibrilleren erfelijk kan zijn heeft u wel degelijk een verhoogt risico. Aangezien u zich weleens duizelig en vermoeid voelt is het zeker verstandig om eens langs de huisarts te gaan, deze kan u dan doorverwijzen naar de cardioloog voor bijvoorbeeld een 24 uurs holter. Het kan heel goed zijn dat er niks aan de hand is.
Wanneer u het wel zo nu en dan heeft en u bent asymptomatisch (d.w.z. geen klachten), en de episodes duren vrij kort dan kan er ook worden besloten eerst niks te doen en te kijken of het stabiel blijft.

Zarina, 01-02-2010 00:53 #27
Pfff er zijn wel veel die het hebben… ik schrik er wel van! Ik ben 23 en heb ook last van hartritmestoornissen, 9 jaar lang van allerlei onderzoeken gehad en ze konden niks vinden nu eindelijk vorig jaar zijn ze erachter gekomen dat ik een lekkende hartklep heb :( Nu nog steeds in behandeling van de cardioloog vanaf morgen weer een reeks van afspraken. Mijn laatste hartritmestoornis was gisteren de vorige keer was mijn hart op een hoogte van 270 slagen per minuut :( Ergens dit jaar krijg ik de ablatie maar vind het super eng. Reactie infoteur, 02-02-2010
Beste Zarina,

Als de ritmestoornissen bij jou met een ablatie permanent opgeheven kunnen worden dan zou dat wel de perfecte oplossing zijn. Op termijn hoef je dan ook geen medicatie meer te nemen. Behalve dan voor de lekkende hartklep, maar soms zie je dat dit zich ook verbeterd nadat de ritmestoornissen zijn verdwenen.

Mandy, 06-01-2010 23:35 #26
Hallo ik heb de laatste 2 mnden veel last van boezemfibrileren ik word daar erg angstig van heb al jaren last van hartritmestoornissen ben ook al vaak onderzocht fietsproef enz.maar daar is nooit echt wat uitgekomen volgens de cardioloog en huisarts is mijn hart gezond maar toch blijf ik mij zorgen maken nu heb ik dan boezemfibrileren ongeveer 10 tot 12 seconden of soms iets korter maar ik vind het vreselijk eng, ik zit nu pas in de overgang kan dat daar ook mee te maken hebben?,ben 47 jaar, groetjes Mandy.:-( Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Mandy,

Ik begrijp dat u zich zorgen maakt, misschien dat ze u een holter mee kunnen geven dit is een ECG opslag apparaatje dat uw hartritme voor 24 uur opneemt. Hier kan dan precies op worden gezien of er ritmestoornissen zijn geweest. U geeft zelf aan dat u boezemfibrilleren heeft, 10 tot 12 seconden is erg kort en niet zorgwekkend.

E. Baeten, 28-12-2009 12:33 #25
Ik ben in feb begonnen met vermageren via een diëtiste. Dit liep vlot en verloor +/- 14 kg (van 108 naar 94 voor een man van 1m83 groot). Bij een routinecontrole bij de huisdokter stelde die in juni een onregelmatige hartslag vast. Ik ben daarna zonder problemen kunnen gaan mountainbiken en fietsen. Omdat ik toch wat ongerust was ben ik eind september naar de specialist getrokken. Diagnose : onregelmatige hartslag en moest daardoor bloedverdunners nemen.
Nu heb ik net (dec) een cardioversie die niet gelukt is. Dus ik moet verder medicatie nemen. Ik heb nooit alcohol gedronken en heb nooit gerookt en ben altijd vrij sportief geweest.(volleyballen, lopen en nu fietsen). Heb wel altijd een beetje last gehad van hoge bloeddruk en ook mijn moeder heeft last van hartritmestoornissen. Moet ik mij nu zorgen maken? (ik wordt toch gevolgd en opgevolgd) Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste heer/mevrouw Baeten,

Uit uw verhaal maak ik op dat er bij u boezemfibrilleren is geconstateerd. U wordt hiervoor nu ook behandelt. Het belangrijkste is dat u in de eerste plaats antistolling(bloedverdunners) krijgt. Een volgende stap is het ritme weer onder controle te krijgen, in de eerste plaats kan men er voor kiezen om door middel van een cardioversie of medicatie weer sinusritme te verkrijgen.
Lukt dit niet en wordt er geen ablatie gedaan dan gaat men proberen de frequentie van de kamers (de eigenlijke hartslag) tot een normaal niveau te brengen met behulp van Beta Blokkers.
U hoeft zich geen zorgen te maken. Boezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. Het belangrijkste is dat u de antistolling krijgt en in behandeling bent bij een cardioloog.

H. Worm, 26-12-2009 14:56 #24
Een paar keer per jaar slaat mijn hart gigantisch op hol. Vaak na een abrupte beweging. Het het kan dan wel een paar uur duren voordat het weer in het ritme valt. Ik neem dan meestal een pilletje.
De laatste keer dat ik het had, merkte ik dat mijn hartslag moeilijker te voelen was dan anders. Ook kreeg ik het benauwd. Na een paar uur ging het beter en was ik alleen nog wat moe.
Mijn algemene conditie is goed., Ik heb eigenlijk nooit ergens last van. Dit fibrilleren heb ik al vanaf mijn 18e jaar. Ik ben nu 56. Ik heb het een keer door de huisarts laten bekijken, maar deze zag geen aanleiding verder te onderzoeken.
Wat raadt u mij aan te doen?

Met vriendelijke groet,

Henny Worm Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Henny,

Op basis van uw verhaal, zou ik me toch eens laten doorverwijzen naar een cardioloog. Zeker als u daar nog nooit eerder bent geweest met deze klachten. Het hoeft niks te zijn, maar het is gewoon belangrijk om dit soort dingen wel serieus te nemen.

G. Ruizendaal, 11-11-2009 15:40 #23
Ik ben 77 jaar en heb sinds een half jaar problemen met hartritme en boezenfibrileren. Krijg deze week een echo en aansluitend een holder. Slik digoxine en sintrom. De hartritmestoornissen zijn soms heel duidelijk en langdurig (urenlang) en vervelend. Emoties hebben invloed hierop. Vraag: Daar ik verder heel gezond ben en liefhebber van wandelingen in de heuvels wil ik weten of ik noch daar aan mee mag doen. Is het schadelijk zover te gaan of is flinke inspanning juist goed. Kan het zijn dat b.v. het eten van 25 gr chocolade (80%) zo'n aanval kan genereren? Is 3 Koppen koffie per dag teveel? Zijn er nog andere dingen die je wel of niet moet doen? Ik vind deze rubriek leerzaam maar het is jammer dat de leeftijd van veel mensen niet vermeld is. Reactie infoteur, 20-11-2009
Beste heer/mevrouw Ruizendaal,

Wandelen is prima, het is voor het hart en lichaam eigenlijk de gezondste vorm van lichaamsbeweging die je kunt bedenken.
Chocolade en koffie kan inderdaad een uitlokkende factor zijn. Deze bevatten beide cafeïne en van cafeïne is bekend dat dit hartritmestoornissen kan triggeren,
evenals alcohol en bepaalde soorten drugs.
Bij wijze van proef kunt u deze producten een tijdje niet gebruiken om te kijken of het dan ook minder vaak voorkomt.

P. Onrust, 09-11-2009 19:33 #22
Ik ben 70 jaar en buschaffeur.In de nacht van 31 Aug.-1 Sept.ontzettend veel pijn op de borst, dit niet erkent en herkent als een hartinfarct.Een paar dagen ziek gemeld, en weer gaan werken.Niet naar de dokter geweest.Op 11 Sept, tijdens vroege dienst werd ik steeds benauwder.Wegens boezemfibrileren liepen mijn longen vol met water.6 dagen ziekenhuis, en ik was weer het heertje.Slik acenocoumarol, metoprololtartraat en salicylzuur.Ik voel me goed en werk weer.Mijn vraag is:is er een gerede kans op herhaling, of loop ik zolang ik medicijn slik weinig risico.Vr Gr.P.Onrust Reactie infoteur, 10-11-2009
Beste heer Onrust,

Paroxismaal boezemfibrilleren, heeft vaak wel een progressief beloop. De kans dat het vaker voorkomt is vrij reeël. Daarentegen is er ook een deel bij wie het met de juiste medicatie prima onder controle kan worden gehouden. Ik denk dat het bij u moeilijk van te voren is in te schatten vaak zal er door de cardioloog aanvullend onderzoek moeten worden gedaan d.m.v. een EFO om te zien hoe en waar de stoornis ontstaat.

Jan, 23-10-2009 23:21 #21
Ik ben 49 jaar en ben afgelopen week voor de 3e keer opgenomen geweest met een boezemfibrilatie. Het is bij mij sinds 1 jaar begonnen. Steeds na het sporten. 3 uur fietsen (80km) nergens last van, volgens mij redelijk snel herstel (hartslag en bloeddruk) l na het sporten en dan na ongeveer 4 uur bij een inspanning (trap lopen) of schrikreactie begint het. De laatste keer is een hoge concentratie >750 spierenzymen aangetroffen, terwijl ik geen spierkramp of pijn heb. Ben tijdens fibrileren nooit kortademig en heb nooit pijn op de borst. Mocht steeds na infuus naar huis. Is er een verband met duursport? Reactie infoteur, 26-10-2009
Beste Jan,

je hoort wel vaak dat duursporters er last van hebben maar of het nu ook daadwerkelijk vaker voorkomt bij duursporters dan bij niet duursporters durf ik zo niet te zeggen. Er is bij mijn weten ook geen studie die aantoond dat duursport het risico op boezemfibrilleren verhoogt.

Wilma, 21-10-2009 14:30 #20
Ik heb 4 weken geleden een cardioversie gehad.was cussesvol gegaan.moet ik nu de rest van mijn leven bij de trombosedienst.ik ben 62 jaar Reactie infoteur, 26-10-2009
Beste Wilma,
wees blij dat u er op deze manier achter bent gekomen. Bij vele mensen wordt de hartritmestoornis pas ontdekt als ze al een beroerte hebben gehad. Het is daarom ontzettend belangrijk om antistolling te gebruiken.

Sylvia, 16-10-2009 10:57 #19
Bij mijn vader is vorige week een stoma aangelegd vanwege darmkanker. Hiervan herstelde hij erg goed, totdat na 2 dagen bleek dat de stoma niet goed was. Hij werd opnieuw geopereerd en hierbij is een goede stoma aangelegd. Een paar uur nadat hij was bijgekomen uit de narcose, sloeg zijn hart op hol met gem. 144 slagen per minuut. Deze stoornis heeft hij al eerder gehad en het is bekend dat zijn lichaam niet op medicatie reageerd, ze hebben tot 4 x toe in de afgelopen 9 jaar een stroomstootje moeten geven. Nu willen ze dat niet meer doen, ivm het risico op stolsels. Aangezien hij over 2 weken gaat beginnen met een chemo kuur in combinatie met bestralingen, is het van belang dat hij in een goede conditie verkeerd, alleen nu met deze hartslag kan hij niks, hij is ontzettend moe en heeft last van erg vermoeide benen. Hij moet nu 2 x daags een tablet metoprolotartraat 50-100 pch slikken en volgens het schema van de trombosedienst 's avonds acenocoumarol.

Nu zeggen ze in het ziekenhuis dat deze stoornis van het hart weer een andere is dan die andere 'aanvallen' van de afgelopen jaren, maar ik maak me zorgen, want ik zie mijn vader optimistisch de strijd aangaan met de tumor in z'n endeldarm, maar van dat strijdgevoel blijft niks over nu hij zo ontzettend moe is van zijn hart, wat ondertussen zo'n 6 dagen aan de gang is. Reactie infoteur, 26-10-2009
Beste Sylvia,

wanneer uw vader acenocoumarol slikt volgens het schema van de trombosedienst is er ook geen risico op stolsels.

Adrie van den Heuvel, 27-07-2009 20:50 #18
Na zware rugoperatie 5 nieuwe tussenwervels gekregen ongeveer 7 uur durende operatie 3 dagen erna sloeg het hart echt leteterlijk op hol met ernstige kramp op linkerkant borst en naar de keel met pijn in linker arm en tintelingen in hand, reactie was ws postoperatieve reactie heb nu 2x dgs sotelol. Reactie infoteur, 05-08-2009
Beste Adrie, Dat zou inderdaad heel goed een postoperatieve reactie kunnen zijn. Het wordt vaak uitgelokt door bepaalde medicatie die voor, tijdens of na de ingreep wordt toegedient. Met de Sotalol proberen ze dit te voorkomen.

Janne Ibraimi, 09-07-2009 13:06 #17
Sinds enkele maanden heb ik last van hartkloppingen. Na een aantal onderzoeken kwam eruit dat ik boezemfibriliren heb. ws als gevolg van een hartoperatie op driejarige leeftijd (ASD) Ik hoef geen medicijnen en kan verder alles gewoon doen. Afgelopen zaterdag belande ik op de EHBO met hartkloppingen. Daar hebben ze nog wat onderzoeken gedaan. De arts ass. vertelde mij dat mijn boezemfibrileren veroorzaakt werd doordat mijn hartslag niet begint in de sinusknoop maar telkens verspringt. Ik heb medicijnen meegekregen (verapamil) die ik zonodig kan nemen.Zij vertelde ook dat het verder een onschuldige aandoening is. Nu zijn sinds zaterdag de klachten niet weggegaan. Ik heb de hele dag last van een onregelmatige, af en toe snelle hartslag en druk op de borst. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor mijn hart. Zeker als ik hierboven lees over het gevaar van bloedstolsels als gevolg van boezemfibrileren. Ik heb de afgelopen dagen geen verapamil genomen omdat de artsass. zei dat dat alleen hoefde als ik een verhoogde hartslag had en niet bij onregelematige hartslag. MIjn vraag is loop ik geen riscio voor bloedstolsels? en kan ik zo blijven doorlopen? en hoe kan het dat als het een gevolg is van een operatie op mijn derde dat ik daar nu pas last van heb en al die jaren daarvoor niet? Ik ben nu 29.Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 13-07-2009
Beste Janne,

U heeft alleen een verhoogt risico op stolsels als de ritmestoornis gedurende langere periode achtereen aanwezig blijft. Dit zou onderzocht kunnen worden door een cardioloog met behulp van een 24 uurs holter.
Ik denk dat u met al de vragen die u heeft het beste even langs een cardioloog kunt gaan.

Hans, 06-06-2009 21:29 #16
Na enig speurwerk over hartkloppingen hier beland, met de vraag dat ik al een paar keer een verhoogde hartslag heb. Dit openbaart zich plotseling. Ik ben regelmatig onderweg met men racefiets heb de leeftijd van bijna 70 jr. Normaal is mijn hartslag dan tussen de 128 / 140 en dan ineens zomaar 170. Ik stop dan en dat duurt een paar minuten tot het weer enigzins is genormaliseerd zodat ik weer verder kan. Ben hiervan toch wel ongerust geworden en hoor graag van U. Reactie infoteur, 07-06-2009
Beste Hans,

Het beste kunt u met deze klachten naar uw huisarts gaan. Deze kan u eventueel doorverwijzen naar een cardioloog. De enige manier om uw hartritmestoornissen goed in beeld te krijgen is door u een 24 uurs holter mee te geven.

Judith, 03-06-2009 14:09 #15
Vandaag is mij door de cardioloog mee gedeeld dat er sprake is van boezemfibllireren, omdat ik Paraxotine slik, mag ik geen betablokkers, wel gebruik ik bloeddrukverlagers. Ik ben 42 jaar, en heb dus regelmatig last van fladderen. Op het hartfilmpje (24 uur ) waren onregelmatigheden te zien, die ik niet heb gevoeld, dus heel kort waren, meestal heb ik langere. Kan het kwaad dat er verder geen medicatie wordt gebruikt? Reactie infoteur, 05-06-2009
Het belangrijkste bij boezemfibrilleren en boezemflutter is dat u antistolling krijgt. Er bestaat een hoog risico ddat tijdens de langere periodes boezemfibrilleren/flutter stolsels ontstaan in het atrium. Indien u de episodes niet heeft gevoeld is hoogstwaarschijnlijk de het kamerritme niet erg hoog geweest. De onregelmatigheden zijn erg kort zoals uzelf al aangeeft. Antistolling wordt alleen voorgeschreven indien de episodes van langere duur zijn.

Shwan, 28-05-2009 18:29 #14
Hallo,
4 weken terug heb een openhart operatie begaan voor reconstructie mitraal klep alles ging goed maar na een week krijg ik complicatie halflitter vocht uit hartzakje gehaald, daarna heb bozemfibrileren (floteren) gekregen. ik slik nu Sotalol 3x1 dagelijk plus bloed verdunner. mijn vraag is de Cordarex is niet beter dan Sotalol. zij hebben gezeged dat ik over 4weken moet terug voor Elk schook. Reactie infoteur, 05-06-2009
Beste Shwan,

Ik denk dat de Sotalol wordt gegeven om de kamerrespons niet traag te houden tot aan de elektro cardioversie. Vergeet niet dat de bijwerkingen van Cordarex behoorlijk wat heftiger zijn dan de bijwerkingen van Sotalol

Bep Hilgeman-Stoker, 28-05-2009 13:22 #13
Sinds 13-1-2006 heb ik een pace maker, mijn hartslagritme was te laag en ik had boezemfibrileren, en een iets lekkende hartklep, mijn bloeddruk is altijd keurig, medicijnen tambocor CR 50,2x daags, metoprololsuccinaat Sandoz retard 25, 1x daags, acenocoumarol 1 mg, 2 of 3x daags, van tijd tit tijd is mijn bloeddruk bij het opstaan zo laag dat ik weer moet gaan liggen, na een paar uur gaat het weer beter, mijn vraag komt dit door het fibrileren of door de metoprolol, die ook o.a. bloeddruk verlagend werkt, mijn leeftijd is 68 jaar, ik sport nog volop, o.a. tennis, met vriendelijke groet Bep Hilgeman Reactie infoteur, 28-05-2009
Beste mevrouw Hilgeman-Stoker,

Het lijkt erop dat het komt door de medicatie en dan met name de metroprolol. Metoprolol behoort tot de groep geneesmiddelen die bètablokkers worden genoemd. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart. Hierdoor zou het kunnen dat 's ochtends uw bloeddruk te laag is.

Het is onwaarschijnlijk dat dit door de pacemaker komt, aangezien de pacemaker ervoor zorgt dat uw hartritme niet te laag wordt. Er kan misschien wel wat aan gedaan worden met behulp van de pacemaker. Door de inspannings sensor (rate responsive mode) wat hoger in te stellen verhoogt de pacemaker de hartslag wat meer bij inspanning.

Anneke, 21-05-2009 16:46 #12
Ik ben Anneke er werd bij mij bij toeval hartritme geconstateerd,
Moest gelijk aan de bloesverdunners en betablokkers.
Na weken kon ik terecht bij de cardioloog die me vertelde dat ik een cardioversie moest ondergaan.
Na 3 pogingen is het gelukt.
Ik natuurlijk blij moest wel medicijnen blijven slikken, maar was erg benauwd en misselijk waardoor de medicijnen verlaagd zijn.
na 4 weken was dat gehalveerd, Agelopen zondag zat ik rustig op de bank en voelde dat mijn hart raar deed, na een paar uur naar het ziekenhuis weer mis dus.
Nu hebben ze het via een infuus weer goed kunnen krijgen.
Ik dacht weer aan het opbouwen te zijn, nu is mijn vraag kan ik dit vaker verwachten?
Ik mag 15 juni stoppen met de medicijnen, en de bloedverdunners, heb het idee dat het dan terug komt of kan het ook bij deze twee keer blijven? Reactie infoteur, 22-05-2009
Beste Anneke,

Of het boezemfibrilleren na het stoppen van de medicatie weer terugkomt is vooraf niet te beoordelen. Dit zou u het beste aan uw cardioloog kunnen voorleggen. De verwachtingen dat het boezemfibrilleren wegblijft bij u zijn positief anders had de arts uw medicatie niet willen stoppen.

Geert Minten, 21-05-2009 15:27 #11
Ik heb in december 2005 een open-hartoperatie ondergaan, waarbij 5 bypasses zijn gedaan. Enkele weken daarna trad boezemfibrilleren op, welk dmv een infuus met digoxine werd verholpen. Weer 3 maanden daarna, lente 2006, nogmaals boezemfibrilleren, toen opgelost dmv cardioversie. Op 29-04-2009 derde keer boezemfibrilleren, wederom cardioversie. Medicatie is gewijzigd: Bisoprolol is gestopt en ik ben gestart met Sotalol. Is dit een goede beslissing? Hoe groot is de kans op herhaling van dit boezemfibrilleren? Ik hoor dit heel graag van u! Reactie infoteur, 22-05-2009
Beste heer Minten,

Of de medicatiewijziging van Bisoprolol naar Sotalol een goede beslissing is dat kan uw behandelend cardioloog het beste beoordelen.
Bisoprolol behoort tot de bètablokkers. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.
Sotalol behoort eveneens tot de groep geneesmiddelen die bètablokkers worden genoemd. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart. Sotalol wordt het meest voorgeschreven bij hartritmestoornissen.
Met medicatie kan het boezemfibrilleren worden onderdrukt en men probeert met medicatie te voorkomen dat tijdens een episode vam boezemfibrilleren het kamerritme te hoog wordt.
Het kan zijn dat het boezemfibrilleren bij u met sotalol heel goed onderdrukt kan worden. Het gebeurt in de praktijk echter ook vaak dat het weer terug komt.

Janet, 08-05-2009 21:25 #10
Goedenavond, vandaag reed ik in de auto. Ineens leek het of mijn hart ging trillen en ik werd duizelig. Ik heb meteen de auto in de berm gezet, 30 seconden later was het weer over. Ik heb dit nooit eerder gehad (ik ben 40 jaar en gezond) maar ben er erg van geschrokken. Moet ik me zorgen maken en naar de huisarts gaan, of wachten of het nog een keer gebeurt? Vast hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 09-05-2009
Beste Janet,

Het lijkt zoals u het omschrijft op een hartritmestoornis. Het is echter niet te zeggen of dit in de boezems of in de kamers plaatsvindt, of dat het een sinustachycardie is.
Ik zou zeker naar de huisarts gaan omdat u deze klachten altijd serieus moet nemen.

Wibo, 05-05-2009 17:12 #9
@ ME

Ik ben 20 jaar ouder, klachten waren hetzelfde, ook mijn bloeddruk was goed 120/70. Ben wel naar de cardioloog geweest, heb nu medicijnen en voel mij weer uitstekend.

Me, 04-05-2009 22:55 #8
Ik ben slechts 28 jaar en ik heb al sinds mijn 11de, misschien 12de, last van het boezemfibrilleren. De laatste tijd (ongeveer een jaar nu) heb ik er vaker en heviger last van. Afgelopen zondag nog. Deze was zo hevig dat ik er van schrok. Het is dan alsof mijn hart uit mijn borstkas wil. Het voelt alsof mijn hart struikelt en na een paar luttele seconden zijn pas weer heeft. Op deze momenten voel ik mij heel licht in mijn hoofd, bijna eufories.
Is dit normaal voor mijn leeftijd of moet ik eens een afspraak bij een cardioloog maken? (Mijn bloeddruk is overigens perfect, mijn dokter vertelde mij ooit eens dat het 'volgens het boekje' is).
Met vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 06-05-2009
Beste Me,

Ik zou in ieder geval een afspraak maken bij de cardioloog.
Is het boezemfibrilleren in het verleden bij u vastgesteld door een cardioloog?

Erica, 03-05-2009 18:23 #7
Is er een (groot) verschil tussen atrium fibrileren en tachycardie? Moet iemand met dit laatste ook naar een trombosedienst? Reactie infoteur, 04-05-2009
Daar zit wel een groot verschil tussen. Een tachycardie is de algemene benaming voor een te snelle hartslag. Iemand met een tachycardie hoeft ook niet naar de trombosedienst. Bij atriumfibrilleren vind er ongecontroleerde elektrische activiteit in de boezems plaats. De snelheid van deze pulsen is dusdanig hoog dat de boezems stilstaan of trillen en niet meer samentrekken. Doordat de boezems niet goed meer leegpompen kunnen er stolsels ontstaan, hierom is het van belang om naar de trombosedienst te gaan.
Bij een tachycardie is dit niet het geval.

C,vinke, 22-04-2009 14:11 #6
Ls,

Ik heb de vragen van Patienten, en reacties daarop gelezen, en ik vond de informatie duidelijk!
Echter de ervaringen, ag Ablatie, wat er mis kan gaan, zijn heftig, vooral voor mij, daar ik zelf op de wachtlijst sta om de zelfde behandeling te ondergaan.

Toch heb ik besloten, en zeker niet zonder angst, me te laten behandelen, in het Umc Utrecht, want na 6 Cardioversies, ben ik echt aan het eind van m, n latijn.

C vinke. Reactie infoteur, 23-04-2009
Beste heer/mevrouw Vinke,

Het blijft natuurlijk een ingreep waar bepaalde risico's aan verbonden zijn. Het is tegenwoordig wel een ingreep die ontzettend veel wordt gedaan. Aan de meeste medische ingrepen zijn risico’s verbonden. Ook bij electro-fysiologisch onderzoek en ablatie-behandeling kunnen complicaties optreden. De risico’s zijn per patiënt verschillend, in het algemeen zijn ze gering te noemen.

Annemarie, 21-04-2009 10:50 #5
Ik ben een vrouw van 54 jaar.2 pogingen zijn er gedaan van een cardioversie de derde lukte. Nu stond ik op de lijst voor een ablatie hiervoor hebben ze al een EFO gedaan. Nu kwam er uit de uitslag dat ik 2 linkerboesum"s heb en meerdere milten. Ik kom op de lijst voor een onderzoek CT scan en een pacemaker zou er nog een andere oplossing zijn? Ik voel mij echter onzeker omdat ik met een VSD geboren ben dus al heel wat echo's en onderzoeken heb gehad en nu komen ze achter dit. Reactie infoteur, 22-04-2009
Beste Annemarie,

Een CT scan is altijd goed om te laten doen ze kunnen hiermee goede opnames van het hart maken.
Een pacemaker bij boezemfibrilleren kan op twee manieren.

In de eerste plaats kunnen ze een pacemaker geven om middels medicatie Rate Control te bewerkstelligen. Er worden dan Beta blokkers gegeven dat het snelle onregelmatige kamerritme vertraagd. Er wordt dan een dusdanige hoeveelheid Beta Blokkers gegeven dat het hartritme in de kamers overgenomen wordt door de pacemaker, zodat het weer een regelmatig hartritme is.

In de tweede plaats kunnen ze de elektrische geleiding tussen de boezems en kamers onderbreken, dit wordt een His bundel ablatie genoemd. Men creeërd op deze manier een totaal AV blok. De pacemaker dient nadien de kamer te stimuleren om een normaal hartritme te behouden.

Beide methodes hebben als doel Rate Control, dit wil zeggen dat het kamer ritme rustig en regelmatig blijft. Het boezemfibrilleren zelf wordt dan niet behandelt.

Of andere mogelijkheden zijn, zou u bij uw behandelend arts kunnen informeren

Marianne Nelissen, 23-03-2009 20:10 #4
L.S. Na 14 jaar een pacemaker te hebben gehad, werd mij 2 maanden geleden verteld, dat ik geen pacemaker meer nodig had. Het boezemfebrilleren had de taak van de pacemaker overgenomen, heb 2 test gehad zoals met kastje een dag lopen en fotos maken, de pacemaker was toen al stil gelegd, hij was zowieso aan het einde de batterij was bijna leeg en ik zou dus een nieuwe moeten hebben. Op mijn verdere vragen werd mij verteld, dat ze met dit geval niet veel ervaring hadden! Heb op internet gezocht, heb een pagina gevonden van een belgisch ziekenhuis, dat melde dat het kon gebeuren, maar ten koste van je mobieliteit gaat. Heb de site weer proberen te vinden maar lukt me niet meer.In mei moet ik bij mijn cardioloog zijn en wil hem vertellen, dat ik ergens anders voor een second opinion wil gaan, want ik voel me erg onzeker door die onbeantwoorde vragen. Mischien dat U me kunt helpen, bij voorbaat dank Marianne. Sorry maar ik ben nu 69 jaar. Reactie infoteur, 24-03-2009
Het zou kunnen, dat u geen pacemaker meer nodig heeft. Het boezemfibrilleren wordt dan deels doorgeleid naar de kamers met een acceptabele hartfrequentie. Dat het ten koste van uw mobiliteit zou gaan, misschien bedoelen ze hiermee dat uw hartfrequentie niet meer meestijgt met de inspanning die u levert. Dit wordt chronotrope incompetentie genoemd. De natuurlijke gangmaker van het hart de sinusknoop werkt niet tijdens boezemfibrilleren. Een pacemaker kan m.b.v. een bewegingsensor het hartritme verhogen bij inspanning.
U kunt ten allen tijde vragen om een second opinion hier heeft u gewoon recht op.

Fred, 09-03-2009 00:58 #3
Als ik op bed lig lijkt mijn hart een slag te missen gevolgd door een extra sterke slag, soms bij elke 3-4 slagen maar kan ook weer enkele minuten normaal zijn, gebeurt vooral bij liggen op linkerzijde, drink enkele uren vooraf al geen koffie.
Bij ontwaken vaak "slapende"vingers maar weet niet of dit er mee te maken heeft.

Groet Fred Reactie infoteur, 09-03-2009
Beste Fred,

zoals u het omschrijft lijken het PVC's te zijn (PVC Premature Extra Systole). Een PVC is een contractie (samentrekking) van de ventrikels (kamers) die te vroeg valt door een ectopische ontlading (dit is een spontane ontlading op een niet normale plaats).

Het is een verschijnsel wat bij veel gezonde personen optreed en heeft meestal geen betekenis of gevolgen, de ene persoon voelt het duidelijk en een ander voelt er helemaal niets van.

Indien u een hartafwijking heeft of wanneer de PVC's heel vaak, en steeds vaker optreden is het verstandig hiermee naar de cardioloog te gaan.

Lichamelijke en emotionele inspanning (stress), alcohol, medicijnen (o.a. otrivin neusdruppels) en ook koffiegebruik kunnen het optreden van PVC's bevorderen.

Wanneer u het niet vertrouwt kunt u altijd langs de huisarts gaan die u indien nodig kan doorverwijzen naar de cardioloog.

Linda, 02-03-2009 02:16 #2
Hallo,
Ik heb nu een paar weken steeds een hele snelle hartslag, en soms lijkt het alsof het dan even stilstaat en vervolgens een paar keer achter elkaar nog sneller klopt. De laatste week heb ik het vaker en ook erger. Dan is m'n hartslag wel snel, maar dan voelt het alsof er iets 'trilt' ofzo. Het is een heel vervelend gevoel, zeker omdat ik er de laatste dagen ook steken in de borst bij voel. Mijn voeten/enkels/ benen zijn dan ook helemaal dik. Ik kan het een beetje moeilijk uitleggen, en het zal ook wel niet echt iets bijzonders zijn, maar ik vind het eigenlijk toch wel eng, zeker omdat ik weet dat ik m'n lichaam geen goed doe (Anorexia).

Ik stel deze vraag omdat ik niet goed naar de huisarts durf. Ik ben bang dat hij vind dat ik me aanstel als blijkt dat het niets is. Natuurlijk hoop ik dat het niets bijzonders is, en dat denk ik ook wel. Maar ik wilde meer weten: enig idee wat dit zou kunnen zijn?, en of het verstandig is hiermee naar de huisarts te gaan.

Alvast bedankt!

Groet Linda Reactie infoteur, 02-03-2009
Beste Linda,

Dit soort klachten moet u altijd serieus nemen. Ik zou toch maar een afspraak maken bij de huisarts. Hij kan u dan indien hij dit nodig acht doorverwijzen naar een cardioloog.

Onderstaand een stukje over Anorexia in relatie tot hartritmestoornissen:

Bij Anorexia kan er een kalium tekort ontstaan. Door het ontoereikende of eenzijdige dieet kunnen tekorten aan bepaalde mineralen en vitamines ontstaan. Bij mensen die laxeer- en/of plasmiddelen gebruiken en/of regelmatig braken kunnen ernstige stoornissen in de electrolytenhuishouding ontstaan, in het bijzonder een tekort aan kalium. Dit kan leiden tot nier- en leverbeschadigingen, spierkrampen, hartritmestoornissen en zelfs hartstilstand.

B. de Haas, 16-02-2009 09:40 #1
Mijn vrouw heeft een ablatie gehad en daar is van alles mis gegaan ten eerste heeft de behandelende arts vekeerd aan geprikt in der lies daar ontstond een slagaderlijke bloeding ten tweede de ablatie is mislukt omdat er bij de vierde krasje door het hart heen is gegaan dat werd gezien en er is op dat moment geen aktie ondernomen dus mijn vrouw kwam naar zaal.
ik was daar aanwezig en zag dat haar hartslag heel laag werd en haar bloeddruk erg hoog ik zag ze weg zakken terwijl er verpleegkundige bij stonden ik heb toen gezegt dat er een arts bij moest komen die is gehaald met monitor die konstateerde een bloeding achter het hart toen werd het paniek en gingen artsen weer met mijn vrouw naar de o.k.daar heeft ze een drain bij het hart gekregen de artsen noemen ditcoplicatie ik noem het een fout en nalatig zowel van artsen als verpleegkundige Reactie infoteur, 16-02-2009
Dit noemen ze een hart tamponade, het is een ernstige complicatie.
Tamponade is een mogelijke complicatie na ablatie.
Bij een tamponade tijdens een ablatie perforeert de ablatiekatheter de hartwand, hierdoor komt er bloed in het hartzakje, waardoor het hart minder bewegingsruimte krijgt en tenslotte niet meer pompt.

Infoteur: P1234
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hart
Reacties: 96
Medische informatie…
Schrijf mee!