InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aflatoxines en kanker

Aflatoxines en kanker

Wat de meeste mensen niet weten is dat sojabonen, noten en dan met name pinda´s en produkten die zijn gemaakt van pinda´s schimmels bevatten die alfatoxines bevatten. Alfatoxines zijn sterk carcinogene stoffen, carcinogeen wil zeggen kankerverwekkend. Een van de schadelijkste gifstoffen voor de lever is alfatoxine. Aflatoxine verhoogt het risico op het krijgen van leverkanker sterk. AflatoxineB1 het is overal in ons voedsel in de lucht en in water. Het is hittebestendig en bestand tegen pasteurisatie.

Chemische wapens

In de golfoorlog in 1990 zijn de hebben de Irakezen 2200 liter alfatoxine geproduceerd. Hiermee zijn vier raketkoppen van de SCUD raketten gevuld met het doel om zo duizenden Israeliers te doden. Gelukkig zijn ze hier niet aan toegekomen.

Voedsel

In bijna alle pinda´s, sojabonen,granen en de meeste andere noten komen aflatoxinen voor. Aflatoxines zijn chemicalien die worden uitgescheiden door bepaalde pathogene schimmels. De meest voorkomende zijn de Aspergillus flavus en de Aspergillus parasiticus. De hoeveelheid van deze schimmels is beangstigend hoog op de meeste pinda´s.

China

In gebieden waar de bevolking via de voeding aan hoge doses aflatoxine is blootgesteld, liggen de percentages van de bevolking die kanker krijgen stukken hoger. In Qidong, in de Jiangsu provincie in China, waar de voeding ongewoon hoge hoeveelheden aflatoxine bevat is leverkanker de nummer 1 doodsoorzaak.

Kanker

De sterke carcinogene eigenschappen van aflatoxines zijn onomstotelijk vastgesteld. Epidemologische studies hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen de consumptie van met alfatoxine besmet voedsel en leverkanker.

Nederland

Noten en andere voedingsmiddelen die in Nederland worden verkocht mogen niet meer dan een bepaalde maximum hoeveeheid aflatoxine bevatten. Kijk vooral bij noten dus altijd naar de herkomst van dit produkt. In 2007 bijvoorbeeld werden er 34000 kilo pistache noten afkomstig uit Macedonie in beslag genomen deze bleken tien keer de maximaal toegestane hoeveelheid aflatoxine te bevatten.

Tip

Wees matig met het gebruik van noten en met name pinda's en van pinda's afgeleide produkten zoals pindakaas.
© 2009 - 2014 P1234, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aflatoxines en kanker"

Infoteur: P1234
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!