InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een hartaanval

Wat is een hartaanval

Een hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens een hartaanval?

Het hart

Het hart is een spier welke bestaat uit twee boezems en twee kamers. Via elektrische prikkels die in het hart zelf worden gegenereerd, trekt het hart samen. Eerst de boezems die dan de kamers met bloed vullen en daarna de kamers welke het bloed de bloedsomloop in pompen. Om deze arbeid te verrichten, verbruikt het hart zelf ook zuurstof en brandstof welke wordt aangeleverd via het bloed.

Vernauwingen

De zuurstof voorziening van het hart geschiedt via een netwerk van kleine slagaders en aders die om de buitenkant van het hart heen liggen. Dit worden de kransslagaders of coronair arterien genoemd. Door bepaalde invloeden kunnen deze vaten zich vernauwen en dichtslibben. Dit noemt men aderverkalking of atherosclerose. Bij aderverkalking hoopt vettig materiaal zich op aan de binnenkant van de slagaders. Deze ophopingen bestaan voornamelijk uit cholesterol en andere vetten.

Ongezonde voeding, teveel vet, overgewicht en roken zijn allemaal factoren die het risico op dichtslibbende vaten vergroten.

Verstopt

De kranslagaders raken steeds meer verstopt hierdoor bereikt steeds minder zuurstofrijk bloed de hartspier. Op een geven moment ontstaat er een zuurstof tekort in een bepaald deel van het hart wat weinig zuurstofrijk bloed ontvangt. Dit gaat gepaard met een drukkend gevoel van pijn op de borst. Deze pijn op de borst noemen we angina pectoris, angina betekent pijn en pectoris borst. Angina pectoris treedt vaak op tijdens inspanning, het is dan zaak om onmiddellijk te stoppen met de inspanning. Ga als u last heeft van angina pectoris naar een cardioloog en laat u onderzoeken. Vaak wordt er dan eenergometrie test gedaan oftewel een "stress test" waarbij er wordt gekeken of er een zuurstoftekort in het hart optreedt. Dit zuurstoftekort wordt ischemie genoemd. Een angina pectoris kan een voorbode van een hartaanval zijn neem deze klachten dus altijd serieus en blijf er niet mee rondlopen.

Het infarct

Als op een gegeven moment een kransslagader dusdanig verstopt raakt dat een bepaald deel van de hartspier niet meer genoeg zuurstof ontvangt om te functioneren, zal dit deel afsterven. Dit proces is de hartaanval. Bij een lichte hartaanval zal er een klein stuk van het hartweefsel afsterven. Dit gaat gepaard met een pijn als bij angina pectoris, alleen blijft de pijn aanwezig ook als men gaat liggen. Vaak voelt men zich ook misselijk en zweet men erg. Het afgestorven stuk hartspierweefsel verandert op een gegeven moment in littekenweefsel. Het hart functioneert gewoon verder, maar dan wel minder goed omdat er een stukje is afgestorven. Bij een zware hartaanval sterft er een veel groter stuk van het hart af, hierbij kunnen levensgevaarlijke hartritmestoornissen ontstaan of acuut hartfalen. Het is dan zaak dat het slachtoffer direct wordt gereanimeerd tot professionele hulpdiensten ter plaatse zijn.

Verder na een hartaanval

Als u een hartaanval heeft gehad, en na verloop van tijd uit het ziekenhuis ontslagen bent, komt u in een hartrevalidatie programma. U krijgt hier onder andere een programma met oefeningen. Ook wordt er voedingsadvies gegeven en psychologische ondersteuning geboden.

Vragen?

Stel uw vraag in de reacties ik zal proberen deze zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Lees verder

© 2009 - 2017 P1234, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een hartaanval"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 14-02-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hart
Medische informatie…
Schrijf mee!