InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eetproblemen bij ouderen

Eetproblemen bij ouderen

Eetproblemen bij ouderen In elke leeftijdscategorie komen eetproblemen voor. De oorzaken kunnen diverse redenen hebben, van complicaties bij de geboorte tot aan depressies toe. In dit artikel word dieper ingegaan op eetproblemen bij ouderen.

Op is op

De meest voorkomende reden van eetproblemen bij ouderen is het feit dat het lichaam 'op' is. De eetlust neemt af en het is praktisch onmogelijk om deze lust weer op te wekken. Vaak is dit één van de eerste symptomen van het feit dat de dood nadert. Dit klinkt vrij macaber, maar om onduidelijkheid te voorkomen: dit is een natuurlijke dood door ouderdom. Een mens kan niets meer wensen dan 'in de slaap genomen' te worden. Oudere mensen drinken over het algemeen minder dan jongeren. Het lichaam van ouderen signaleert dorst moeilijker. Een team Australische onderzoekers heeft na uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat de hersenen van ouderen minder reageren op signalen uit mond, keel en maag. In het begin van de jaren tachtig werd ook een onderzoek gedaan met betrekking tot dorst. Een groep jongeren en een groep ouderen kreeg na een etmaal niks gedronken te hebben een hoeveelheid water aangeboden, en wat bleek, de ouderen namen maar de helft in van wat de jongeren dronken. Het lichaam reageert zodra het vocht de mond raakt, waarna andere zintuigen zoals de keel en de maag het dorst gevoel wegnemen. Hieruit blijkt dus dat deze zintuigen van ouderen het dorst gevoel eerder wegnemen. Het klinkt dan ook niet meer dan logisch dat dit met eten hetzelfde is.

Naast de zintuigen reageren ook hormonen op de signalen van eten en drinken. Als middel tegen uitdroging produceert ons lichaam vasopressine, wat ook wel bekend staat als het anti-diuretisch hormoon (kortweg: ADH). Dit hormoon roept de nieren op om minder urine te produceren, waardoor er meer vocht in het lichaam blijft. Zodra een mens gaat drinken hoort de werking van dit hormoon drastisch te dalen. Bij de jongeren gebeurde dit, bij de ouderen zo goed als niet. Volgens de Australische onderzoekers werken de interoceptors (gevoelszenuwuiteinden, liggend in het slijmvlies van ademhalings-en spijsverteringsorganen) niet goed waardoor de hoeveelheid gedronken vocht overschat wordt door deze hersengebieden. er komt te weinig vocht binnen, maar er is geen dorst. Aan de andere kant denken de fysiologen dat het de zintuigen zijn die te weinig signalen geven, waardoor het vasopressine hormoon niet in werking kan treden. Een echte conclusie is er dus nog niet.

Anorexia onder ouderen

Anorexia nervosa komt vooral voor bij jonge meisjes. Deze meisjes hebben een vervormd beeld van hun lichaam. Ze vinden zichzelf vaak te dik en streven dikwijls naar een abnormaal lichaamsgewicht. Bij ouderen komt deze aandoening ook veel voor, zij het in een andere vorm. Ouderen voelen zich eerder verzadigd, waardoor de behoefte om te eten weg is. Hierdoor kunnen zij een gewichtsverlies van meer dan twee kilo in vijf jaar tijd krijgen. Dit is niet veel, maar verdubbelt de kans op sterfte in de daarop volgende tien jaar. Ook is dit er maar moeilijk bij te eten als je geen honger hebt. Je wil het wel, maar je lichaam niet. Dit lijkt weer op een op=op geval, en echte oplossingen zijn tot dusver niet gevonden. Wel wordt er geëxperimenteerd met het extra toevoegen van vitamine B12. Deze vitamine zou de kans op botbreuken verminderen, maar een oplossing voor het voedingsprobleem is nog niet gevonden, ook al zijn er steeds meer oorzaken bekend.

Tips

Tot slot nog enkele tips welke u aan een familielid, bekende kunt geven, of zelf kunt toepassen:

  • Eet op regelmatige tijd ('s ochtends om 7 uur, 's avonds om 6 uur)
  • Eet wanneer u geen eetlust hebt zuivel, dit is licht te verteren en is goed voor u botten, daarnaast eet het makkelijker weg dan een maaltijd.
  • Pas op met medicijnen, onderzoek altijd wat de bijwerkingen zijn, het is mogelijk dat deze de eetlust verminderen.
© 2009 - 2014 Wezet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe ontstaan eetproblemen bij jonge kinderen?Eetproblemen bij jonge kinderen, in de leeftijd van 0 tot 4 jaar, zijn een veel voorkomend verschijnsel. De eetproblemen…
Eetproblemen bij jonge kinderen en de gevolgen daarvanEetproblemen komen veel voor bij jonge kinderen. Meestal gaan deze problemen vanzelf weer over. Als een eetprobleem lang…
Omgaan met eetproblemen bij kinderenOmgaan met eetproblemen bij kinderenEén van de problemen van ouders is een peuter die niet wil eten. Dit probleem, samen met zindelijk worden en slapen, zij…
Aandoeningen: anorexia en boulimia nervosaWanneer iemand aan een eetprobleem lijdt, wil dit niet perse zeggen dat men heel mager is. Je kunt ook dik zijn of daart…
Bronnen en referenties
  • Het Lichaam Van Ouderen Signaleert Dorst Onvoldoende (http://www.medinews.be) Onderzoek naar anorexia onder ouderen (http://www.gezonderworden.nl/)

Reageer op het artikel "Eetproblemen bij ouderen"

Reacties

Anja, 14-09-2010 19:32 #3
Wie o wie kan mij wat meer vertellen over de eetstoornis van mijn lieve 90-jarige moeder. Mijn moeder is 2 maanden geleden geopereerd en heeft een nieuwe hartklep gekregen. Omdeze operatie te kunnen doen, moesten al haar eigen tanden en kiezen in een klap getrokken worden, wat mijn moeder heel erg vond. De hartoperatie is gelukt maar zij heeft geen eetlust meer en is zwaar depressief. Mentaal is zij nog prima in orde en beleefd dus heel bewust haar lichamelijke en geestelijke achteruitgang. Ik heb veel verdriet voor haar. Want nu zij zo zwak is, is zij ook niet in staat om te revalideren en zit het grootste gedeelte van de dag in een rolstoel te dutten en wordt alleen maar wakker gemaakt om de medicijnen in te nemen. Ik weet zeker dat als zij goed op krachten zou zijn het leven weer zou zien zitten en er weer zin in zou krijgen. Wie o wie kan mij een advies geven of een goede info site waar ik wat aan zou kunnen hebben. Het verdriet om mijn moeder beheerst mijn hele dag en nachtritme en is slopend.

Romy, 18-06-2010 00:40 #2
Ik ben 48 en heb nog steeds last van mijn eetstoornis uit mijn jeugd, ik heb daar een slikfobie aan overgehouden.
Ik was toen ik een jaar of 8 was bang te stikken in mijn eten.
Alles moet klein of geprakt of in de blender… soms probeer ik een groter stuk vlees te eten, maar dat blijft dan 'hangen'' in mijn slokdarm.
alle onderzoeken doorstaan… niets aan de hand, nu heet het opeens een [Globusgevoel]

Roos, 21-09-2009 22:56 #1
Ons moeder is 87 jaar en is een zeventalweken geleden opgenomen in het ziekenhuis.
Wegens veelvuldig vallen, een stoornis in de hersenen, waardoor zij haar staartbeen brak, kan zij niet meer naar huis terug. De opname in een zorgcentrum is heel drastisch gebeurd. Sinds de opname wil zij geen middagmaal eten, wel uitsluitend soep met boterham. Wij zien haar zo wegkwijnen door ondervoeding. Wat kunnen wij doen om haar te helpen?

Infoteur: Wezet
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!