InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?

Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?

Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk? Hoge bloeddruk is een aandoening die zich als het ware stiekem ontwikkelt. Hoge of verhoogde bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd, geeft geen echte symptomen maar kan wel serieuze gevolgen hebben voor de gezondheid. Daarom is het goed om weten wat hoge bloeddruk nu juist inhoudt, wat de risico's zijn en hoe je het kan vermijden. Voor het verlagen van de bloeddruk is het onder meer belangrijk te letten op je eetgewoontes en je gewicht.

Wat betekent hoge bloeddruk

De arteriële bloeddruk is de druk die het bloed uitoefent op de slagaders, ook wel arteriën genoemd. Als die druk te hoog is, betekent dit dat de slagaders niet goed functioneren. We spreken dan van hoge of verhoogde bloeddruk. De medische term hiervoor is hypertensie.

Mogelijke gevolgen van hoge bloeddruk

Verhoogde bloeddruk is een onopvallende aandoening die niet meteen symptomen geeft. Toch kan verhoogde bloeddruk niet te onderschatten gevolgen hebben. Het belangrijkste gevolg is het risico op aandoeningen van hart en bloedvaten. De kans op een hartinfarct vergroot bij hoge bloeddruk. Bovendien behoren oogletsels en nierproblemen tot de mogelijke gevolgen van hypertensie.

Hoe hoge bloeddruk vermijden of inperken? Tips

Gezonder eten
Je kan je bloeddruk onder meer verlagen door je eetgewoonten aan te passen. Een van de belangrijkste gewoontes waar je op moet letten is het vermijden van veel zout. Probeer niet teveel zout toe te voegen aan je eten, en beperk de levensmiddelen die zout bevatten. Hierbij gaat het niet alleen om gerookte vis of gerookt vlees, maar ook om levensmiddelen waarvan je niet meteen had verwacht dat ze zout bevatten. Bijvoorbeeld in koffiekoeken, broodjes, jam en kaas kan heel wat zout zitten.

Gewicht verliezen
Een andere manier om je bloeddruk te verlagen is door lichaamsgewicht kwijt te geraken. Een gewichtsverlies van tien kilo kan de bloeddruk al beduidend verlagen. Om effectief voor gewichtsverlies te zorgen is het belangrijk om geleidelijk af te vallen. Probeer minder calorieën tot je te nemen, dat is veel effectiever dan meer calorieën te verbruiken.

Alcohol beperken
Probeer het gebruik van alcohol te beperken. Vanaf twee à drie glazen alcohol per dag kan je bloeddruk verhogen. Een enkel glaasje alcohol is beter voor de bloeddruk dan drie glazen alcohol.

Regelmatig sporten
Sport doet de bloeddruk dalen en kan voor gewichtsverlies zorgen. Als je aan sport wilt doen, let dan op een paar dingen. Zo is het beter om inspanningen te leveren waarbij je veel moet bewegen, zoals wandelen of fietsen. Af te raden is sport waarbij je lichaam stil zit of stil staat terwijl het inspanningen levert, zoals bij fitness bijvoorbeeld.

Stoppen met roken
Een niet te vergeten manier om de bloeddruk te verlagen, is natuurlijk het stoppen met roken. Door het roken kunnen de bloedvaten vernauwen en kan de bloeddruk verhogen.

Geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk

De meeste geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk hebben de bedoeling om de bloeddruk te normaliseren voor minstens 24 uur. Het komt erop aan de medicatie elke dag te nemen, want als je de behandeling stopzet zal het effect onmiddellijk uitgeschakeld worden en zal de bloeddruk opnieuw stijgen. Een behandeling met geneesmiddelen kan heel effectief zijn, maar het kan geen kwaad om te blijven sporten. Dit kan je twee of drie keer doen per week, gedurende een half uurtje.

Lees verder

© 2009 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Een hoge bloeddrukEen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk is bij een op de drie volwassenen in Nederland een feit. Een verhoogde bloeddruk is helaas moeilijk t…
Voedingsadvies bij hoge bloeddruk (hypertensie)Voedingsadvies bij hoge bloeddruk (hypertensie)Veel mensen hebben last een een te hoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd. Dit is gevaarlijk voor de gezondheid. Wa…
Aandoeningen: hoge bloeddruk, hypertensieHoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd is een groot probleem in Nederland. Veel mensen hebben hypertensie waarvoor…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.be

Reageer op het artikel "Tips hoge bloeddruk: wat te doen bij hoge bloeddruk?"

Reactie

Anja Claessens, 04-08-2010 13:26 #1
Ik heb zo'n 2 maanden geleden een motor ongeluk gehad door een black-out.
Waarschijnlijk heb ik een hele lichte vorm van een TIA gehad, maar ze kunnen het niet bevestigen op de scan. Ook heb ik een tehoge bloeddruk RR 186/116 en een pols van 123 in rusttoestand. Ik ben hiervoor onder behandeling van mijn huisarts. Zij heeft mij medicatie gegeven om de bloeddruk te verlagen. Inmiddels is de dosering verhoogt van 50mg naar 100mg. A's dinsdag weer terug. Nu is mijn bloeddruk nog steeds aan de hoge kant: RR 165/104 en een pols van 112. Ik vind het heel raar allemaal, want ik merk er niets van. Ik voel me goed en heb ook nergens last van. "zucht", zeker nu ik er iets aan doe blijft het aan de hoge kant. Verontrustend is het als je weet dat de hoge bloeddruk een "slopende moordenaar" is. Wat kan ik verwachten, zeker nu ik me nog steeds goed voel en nergens last van heb?
Lieve groetjes Anja

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloeddrukproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!