InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn of jeuk na het eten van fruit

Pijn of jeuk na het eten van fruit

Pijn of jeuk na het eten van fruit Een allergie voor fruit komt steeds meer voor. Bepaalde symptomen na het eten van fruit kunnen wijzen op een allergie voor de betreffende fruitsoort.

Fruit gezond?

Fruit wordt altijd gepropageerd als gezond en het advies luidt om minstens twee stuks fruit per dag te eten. Echter zijn er steeds meer mensen die last ondervinden na het eten van een bepaald stuk fruit. De klachten kunnen variëren van een licht jeukende tong tot aan het gevaarlijke opzwellen van de keel en benauwdheid. Gelukkig is iemand die allergisch is voor fruit in de regel niet allergisch voor alle soorten fruit, zodat er nog fruitsoorten overblijven die men wel kan eten.

Symptomen van fruitallergie

Mensen kunnen met verschillende symptomen reageren op het eten van fruit. Hieronder de meest voorkomende symptomen.
  • Jeuk aan het gehemelte
  • Jeuk aan de tong
  • Blaren op het gehemelte
  • Blaren op de lippen
  • Zwelling van de lippen
  • Roodheid en jeuk rond de mond
  • Koortsuitslag
  • Galbultjes rond de mond
  • Galbultjes op het lichaam
  • Pukkelige uitslag op het lichaam
  • Dikke keel
  • Pijn op de borst
  • Benauwd gevoel
  • Pijn in de maag
  • Pijn in de buik, steken in de zij
  • Braken
  • Diarree
  • Hoesten
  • Niezen

Welke fruitsoorten kunnen klachten geven?

In principe kunnen alle fruitsoorten klachten geven. Er is een aantal fruitsoorten dat er uit springt qua hoeveelheid mensen die er last van hebben. Appel is inmiddels één van de beruchte fruitsoorten. Mensen die allergisch zijn voor appels hebben ook vaak last bij het eten van steenvruchten zoals perziken, abrikozen, nektarines. De appel kan een vrij heftige reactie geven, veel mensen krijgen blaren in de mond en rond de lippen.

Vaak hebben mensen alleen een allergie voor bepaalde soorten fruit. Iemand die allergisch is voor meloen zal misschien dezelfde symptomen hebben bij het eten van druiven. Iemand die allergisch is voor bananen kan daarentegen wellicht gewoon aardbeien eten. Bananen kunnen overigens heftige klachten geven bij mensen die er allergisch voor zijn. Allergie voor bananen komt niet zo heel veel voor, maar degenen die er last van hebben kunnen er erg ziek van worden.

Citrusvruchten geven nogal eens klachten aan de darmen. Mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) verdragen vaak geen sinaasappels en/of andere citrusvruchten.

Wat te doen tegen fruitallergie?

Tegen fruitallergie kun je weinig anders doen dan de fruitsoort waar je allergisch voor bent vermijden. Helaas is er nog geen medicijn ontwikkeld wat allergieën kan genezen. Bij sommige fruitsoorten kan het zijn dat je het in gekookte vorm wel kunt verdragen. Bijvoorbeeld appelmoes of appelcompote. Bij een appelallergie is het trouwens mogelijk dat je geen last hebt, wanneer je de appel voor het eten 30 seconden in de magnetron doet. Dit komt doordat bij de appel het eiwit door verwarmen verandert. Een allergie voor voeding wordt altijd veroorzaakt door de samenstelling van het eiwit in dat betreffende voedingsmiddel. Helaas werkt deze methode niet bij alle soorten fruit.

Wanneer je merkt dat je allergisch bent voor een fruitsoort, dan kun je het eten ervan voortaan het beste vermijden. Sommige mensen zullen merken dat ze bij het af en toe eten van het fruit geen last hebben, maar hoe meer ze ervan eten, hoe meer de klachten toenemen. Wanneer je lichte allergiesymptomen hebt, beperk dan het gebruik van die soort fruit tot incidenteel gebruik.

Mensen die last hebben van een fruitallergie hebben vaak ook andere allergieën zoals bijvoorbeeld hooikoorts.

Wanneer naar de huisarts?

Het is altijd goed om bij de huisarts te melden dat je vermoedt dat je ergens allergisch voor bent. Wanneer je niet kan ontdekken van welk voedingsmiddel je last hebt, dan zal de huisarts je doorverwijzen naar het ziekenhuis voor allergietesten. Door de testen wordt duidelijk waar je precies allergisch voor bent. Je weet dan welk voedingsmiddel je moet laten staan en je klachten zullen verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiAllergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiJeuk in de mond, rode bultjes, misselijkheid, buikpijn, overgeven, obstipatie, zwelling in de keel: het zijn allemaal aa…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Nikkelallergie: Weetjes en tipsHeel wat mensen hebben, misschien wel buiten hun weten om, een nikkelallergie. Dit is op zich niets ernstigs, maar men m…
Fruit is niet altijd gezondFruit is niet altijd gezondFruit eten is gezond, dat leren we al van kinds af aan. In grote lijnen is dit ook absoluut waar. Toch schuilen er een p…

Reageer op het artikel "Pijn of jeuk na het eten van fruit"

Reacties

Tea Santing, 19-11-2014 16:59 #42
Goedemiddag,

Ik heb steeds pijn in mijn buik en misselijk als ik kaki fruit eet! voor heen ( dat is nu 1 jaar geleden) had ik nergens last van.

John, 29-10-2014 17:19 #41
Sinds jaren eet ik geen appels meer omdat ik weet dat ik daar een allergische reactie op krijg, namelijk een drukkend gevoel op de borst. De laatste jaren kan ik ook niet tegen kersen, abrikozen end, dus geen steenvruchten meer eten. Maar nu at ik van de week kaki en toen kreeg ik de zelfde verschijnselen, pijn op de borst. Nu doe ik als ik dit weer krijg een flinke slok cola, of ander drinken waar prik in zit, nemen en dan een flinke BOER laten, wedden dat je er zo vanaf bent.

Kim, 06-08-2014 20:25 #40
Ik ben al vanaf kind allergisch voor heel veel fruitsoorten, maar in de loop der jaren zijn er een hele rits aan toegevoegd. Ik ben vanaf kind allergisch voor pruimen perzik nectarine abrikoos, daar zijn er een stuk of 10 bijgekomen. Ook 1 daarvan is appel. Ik ben natuurlijk eigenwijs en ga op onderzoek uit of het echt bij alle soorten is, en nu heb ik ontdekt dat ik de zure granny smith wel kan eten zo lang die maar groen is. Zodra deze wat langer ligt en zeg maar wat rijper wordt is het einde oefening dan zwelt mn onderlip op branderige mondholte en keel. Bij pruimen en perziken/nectarine is de reactie heel heftig, ik zwel compleet op voornamelijk in mn gezicht en naar mate de tijd verstrijkt begint het ook verder op te zwellen in mn lichaam. Gelukkig heb ik tegenwoordig anti histamine in huis en altijd bij mij om zulke reacties gelijk de kop in te drukken. Maar het is wel zo als ik een tijd lang niets van een soort fruit gegeten heb dat ik niet of nauwelijks een reactie krijg, maar een 2e keer erna is mn lijf weer getriggered en krijg ik dus weer een heftige reactie of iets minder. Wat betreft bespoten of onbespoten fruit, er zijn mensen die een allergie kunnen hebben voor de bestrijdingsmiddelen en dan is het dus zo dat je misschien maar onbespoten moet gaan eten, maar ik heb bij de pruimen uit eigen tuin ook een heftige reactie dus dat gaat niet altijd op dat het altijd de bestrijdingsmiddelen zijn.
Ik heb sinds mn jeugd er een dus een heleboel allergieen bij gekregen en nog steeds komen er nieuwe bij het lijkt wel of het bij mij niet stopt, zo ook hooikoorts sinds wat jaren erbij berkenbomen allergie en een allergie voor alleen mannenlijke katten bij vrouwtjes katten heb ik nergens geen last. En heel veel stoffen antibiotica kan ik ook niet verdragen. Dus al met al ben ik 1 grote allergiebom. Ik heb er inmiddels mee leren leven, maar elke keer als er weer wat nieuws bijkomt is het toch weer een pas op de plaats maken en is er weer 1 bij gekomen die ik ook niet kan verdragen. Het zijn er nu ongeveer 30 ben de tel al jaren kwijt. Maar gelukkig kan ik nog genieten van af en toe een zure appel een banaan en af en toe een meloen en aardbeien en af en toe een sinaasappel en mandarijnen dus ben gelukkig niet voor alles allergisch.

Monique, 13-07-2014 20:19 #39
Jarenlang heb ik geen sinaasappels gegeten omdat er ooit beestjes inzaten, toen ik er een onbedaarlijke trek in kreeg. Ik ben ze als een gek gaan uitpersen en drinken, wekelijks zo'n 3 kg, tot ik heel erg last kreeg van uitslag op mijn handen en ook de gele kleurstof op mijn handen niet meer weg gewassen kreeg! Ik concludeerde dat ik waarschijnlijk allergisch was voor de schillen en besloot ze voortaan uit te persen met handschoenen aan. De uitslag nam iets af maar verdween niet maar verergerde op bepaald moment tot de blaren op mijn handen stonden! Mijn handen zaten zo vol met blaren dat ik mijn vingers niet meer kon buigen zonder dat de blaren spontaan opensprongen en er uit enkele blaren zelfs pus naar buiten kwam! De huid eronder was fel rood en leek vol te zitten met bloed. Nu, enkele dagen na het stoppen met drinken van sinaasappels, begint het er eindelijk wat rustiger uit te zien en lijken de blaren in te drogen, maar mijn vingertoppen zijn nog overgevoelig en er hangen nu overal vellen aan mijn handen! Nooit meer sinaasappels voor mij dus!

Radha, 20-06-2014 00:32 #38
Ik kreeg van de week een allergische reactie op ananas. Mijn hele leven heb ik dat nooit eerder gehad. Al tijdens het eten deed mijn onderlip pijn en voelde branderig aan en alsof het geschaafd was. Toen ik mijn ananas verder at werd dat erger. Mijn tong begon te branden en tintelen, ook mijn lippen. Het begon erg pijn te doen en ben toch in de spiegel gaan kijken wat er mis was. Mijn tong was heel dik geworden en hard dikke scheurtjes waar bloed uit kwam en mijn onderlip zat onder de bubbels aan de binnenkant. Ook brandde het onder mijn tong en de tandvlees aan de binnenkant van mijn onderkaak. Pas na anderhalf uur zo begon werd de tinteling minder en ook het branderige gevoel begon af te nemen. Echter duurde het nog 2 dgn voordat de pijn weg helemaal was.Ik had dit nooit eerder meegemaakt. Ook had ik erge maagpijn toen de ananas eenmaal naar mijn maag was. Ik kon natuurlijk niet zien of er daar ook schade is aangericht door de ananas. De pijn zei genoeg. Ik vraag mij af of het door ananas op zich komt of er misschien alleen bepaalde soorten uit bepaalde landen met andere stoffen. Ik had de ananas van de AH van deze week. Niks slechts over de AH hoor. Ik haal vaak daar fruit, nooit last van gehad. Deze ananas was niet geel van binnen maar een beetje wittig. Was zo een hele ananas. Heeft iemand daar ook ervaring mee?

Anoniem, 26-05-2014 17:36 #37
Dit is allemaal leugen! We zijn niet allergisch voor fruit, maar voor de pesticiden en andere bestrijdingsmiddelen!

Als ik biologisch fruit eet is er niks aan de hand, en als ik gewoon (bespoten) fruit eet heb ik van bijna alle symptomen last!

Dus luister AUB hier niet naar!

Deddo, 02-04-2014 11:17 #36
We worden wat ouder en letten beter op onze voeding! En bij mij openbaart zich het volgende;bij aardbeien, bramen en vooral rood fruit, jeukende liezen die ik helemaal kapot krab zodat er een soort van verdikte laag laag op ontstaat! Herkent een broeder of zuster dit?

Mieke, 16-03-2014 08:54 #35
Ayla ik denk niet dat het aan de pesticide ligt. Want ik eet mijn bananen, sinaasappels, etc. niet met schil en al opů thuis heb ik een appelboom en een kersenboom staan en daar moet ik meestal niet eens van proberen te eten want de reactie is daar nog erger. Wij spuiten niets van pesticide of dergelijke op die bomen.

Ayla, 15-02-2014 13:14 #34
Allergie voor fruit?
Halloooooo mensenů Het is een allergische reactie op de pesticide die in en op het fruit zitten!

Jeu, 12-02-2014 14:02 #33
Weet iemand of het eten van fruit een gezwollen gevoel in keel en of neusholte kan opleveren?

Rita, 15-12-2013 16:31 #32
Als iemand sinaasappels, citroenen, mandarijnen en of grape fuit pelt dan krijg ik steken in mijn keel en na een paar minuten krijg ik het erg benauwd. ook als ik ergens binnenstap dan krijg ik deze verschijnselen maar dan blijkt dat ze uren van te voren aldaar iets hebben gepeld en of gegeten. Zijn er nog meer mensen die dit hebben?
Ik heb het al jaren en het wordt alleen maar erger. mijn leven is erg beperkt.
gelukkig heb ik een werkplek waar zij rekening met mij houden. Anders kon ik ook geen baan hebben.

Anoniem, 10-12-2013 12:56 #31
Eergisteren begon ik te eten aan een exotisch stuk fruit kaki en de binnenkant van mijn lippen begonnen ineens op te zwellen. Ik kreeg het benauwd en heb het direct uitgespuwd en mijn mond gespoeld met water. Ik begrijp het niet want ik heb de laatste maand in totaal 4 à 5 stukken kaki's gegeten en daar had ik geen slechte reactie opgekregen. Ik heb gans de avond toen met een opgezwollen mond rondgelopen, de dag nadien was het weg. Kan dit stuk fruit ook leiden tot een allergische reactie?

Naam Alina, 19-11-2013 23:10 #30
Tot me 16de at ik alle fruit en groenten vooral veel appels en peren in de zomer. Wel bijna altijd alleen maar uit eigen tuin dus biologisch. Na me 16de kreeg ik opeens last van hooikoorts en toen begon de ellende. Opeens kon ik geen appels meer vertragen, begon altijd als een gek te hoesten. Iedereen dacht dat ik zeker rookte. En zo bijna
bij ieder fruit bij een minder erg dan bij een ander. Daarna begon zelf met groenten zoals tomaten en komkommer. Mijn vraag is blijf ik die overgevoeligheid altijd houden of het kan ook verdwijnen? Iemand zei tegen mij:" je moet juist meer van al die dingen eten en dan komt het van zelf weer goed". Kan dat kloppen?

Kees, 13-07-2013 18:01 #29
Ik heb gisteren kersen gegeten. Toen kreeg ik het idee dat er een schilletje op mijn tanden zat geplakt.
Maar dat was niet zo en binnen een uur had ik een dikke lip en het gevoel of ik een verdoving bij de tandarts had gekregen, vandaag alles weer normaal.

Linda, 08-07-2013 13:45 #28
Ja Bart, onze dochter is ook allergisch voor aardbeien en papaya. Bij haar zwelt haar keel ervan op.

Jolanda, 21-06-2013 13:47 #27
Ik ben allergisch voor pruimen, kersen, perziken en nectarines e.d. Jaren geleden heb ik ergens gelezen dat als je de vrucht 1 seconde op vol vermogen in de magnetron doet nergens meer last van hebt. Het werkt echt!

Mela, 14-03-2013 18:36 #26
Bij mij is de allergie in verband met mijn hooikoorts. balen ):

Bart, 02-03-2013 14:47 #25
Op vakantie heel veel papaya gegeten, na een paardagen jeukende bulten overal op mijn lichaam. Als kind dit ook wel eens gehad van aardbeien.Zou dit kunnen, heeft iemand anders dit ook wel eens gehad?

Jessica, 10-12-2012 19:01 #24
Is deze allergie erfelijk? Ik heb sinds een aantal jaar last van een allergische reactie na het eten van bepaald fruit en mijn moeder heeft dit na het drinken van sinaasappelsap. Reactie infoteur, 11-12-2012
Ja, dat klopt. Allergieën kunnen erfelijk zijn. Dat betekent overigens niet dat je voor precies hetzelfde allergisch hoeft te zijn. Verschillende personen binnen 1 familie kunnen voor verschillende voedingsmiddelen allergisch zijn.

Klarina, 17-09-2012 19:59 #23
Hallo,

ik merk dat er veel mensen zijn die tobben met een bepaalde allergie. Ook begrijp ik uit de reacties dat de reacties vaak heftiger worden en bij steeds meer soorten fruit voorkomen. Dat is niet zo vreemd. Deze allergische reacties komen doordat de darmen het werken niet meer op de goede manier doet, omdat hij 'overwerkt' is en het darmflora aangestast is. (dit kan komen door teveel suikergebruik/varkensvlees) Omdat de darmen niet meer alles doen want ze moeten doen, gaan andere organen meehelpen en raakt alles uit het ritme. Het is zeer waarschijnlijk dat u 1 hoofdallergie hebt, wat u waarschijnlijk niet eens weet. (bv: koemelkallergie/glutenallergie) Het is vaak niet bekend dat uit die ene allergie die vanaf het begin niet goed aangepakt is, steeds meer allergieën ontstaan. Mensen met fruitallergieën hebben vaak ook hooikoorts, wat daar ook alles mee te maken heeft. De rij met allergieën blijft maar groeien, zolang er niks aangepakt wordt, daarom wil ik u graag wijzen op een alterbatieve arts (homeopathie/bio-resonantie) omdat zij vaak kijken waar de allergische reactie vandaan komt, terwijl reguliere artsen vaak het gevolg aan pakken en je met een zalfje of middeltje naar huis sturen en zeggen dat je dit fruit gewoon niet meer moet eten. Dat is eigenlijk klinkklare onzin, omdat gewoon te verklaren is waar deze allergie vandaan komt.n Ik heb zelf goeie ervaringen met een bio-resonantie-arts. Ik had een extreen allergische reactie bij appel en iets minder e]heftig bij veel ander fruit. (ik at alleen mar sinaasappel, mandarijn en druiven!) ook had ik erge last van hooikoorts in het vroeg voorjaar waardoor ik zelfs mijn gewone werk vaak niet kon doen. verder een groete eczeemplek die bijna weg is. en dat door gewoon een paar maandjes dieet houden. Ik adviseer u sterk zo gauw mogelijk maatregel te treffen.
groeten Klarina

Prive, 17-08-2012 12:58 #22
In het verleden heb ik 1x een aardige reactie gehad op aardbeien. Ik durfde ze jaren niet meer te eten kreeg allemaal vlekken over me hele lichaam en gezicht en ze jeukte enorm. Na jaren lang geen aardbeien te eten had ik het toch weer 1x geprobeerd en nergens last meer van heel raar.

Nu heb ik erg veel last van buik krampen ik ga gewoon dubbel van de pijn en ik heb het vermoeden dat het komt door jus de orange gedronken te hebben. Ik kreeg veel prikkels op me tong en nu een dag later ver ga ik van de pijn. Dit heb ik 2x eerder gehad maar niet bij nagedacht dat het misschien daardoor kwam. Vanmiddag moet ik toch naar de dokter dus kan ik het er gelijk met hem over hebben. De buikpijn duurt soms 1 tot 2 dagen want de darmkrampen zijn niet te harden. Daarbij heb ik ook nog eens last van een prikkelbare darm :S

Allerdien, 08-07-2012 21:57 #21
Heeft iemand ook ervaring met gedroogd fuit. bv. Appel/abrikozen. Geeft dit bij jullie ook klachten of juist niet. Wat is dan nog de voedingwaarde?

Antonio, 18-05-2012 00:33 #20
In reactie op Gerrie, ik had dit laatst ook na het eten van een Mango. Had daarvoor al eerder een Mango gegeten toen had ik geen last. Ook rond de heup kreeg ik bultjes.De Mango was al behoorlijk rijp. Spijtig.net nu ik pas de Mango lekker begin te vinden

Elisa, 12-04-2012 20:52 #19
Al sinds ik klein ben ben ik allergisch voor de meeste fruit. Toen ik klein was begon het met appel en peer, later ook met ander fruit. Het word bij mij steeds erger. ik kan nu nog maar een paar soorten fruit eten.

Gerrie, 12-04-2012 17:07 #18
Ik krijg ontzettende jeuk aan mijn handen en onder de oksels, het is mij nu twee keer gebeurd na de sinaasappel en nu na de mango.klop dit? Reactie infoteur, 12-04-2012
Het soort allergische reactie kan per persoon verschillen, maar jeuk kan een teken van allergie zijn.

Harry, 16-03-2012 21:19 #17
Als je toch iets hebt gegeten waar je last van krijgt (zoals jeuk in je mond of op je lippen) doet een glas melk vaak wonderen! (voor mij helpt het in ieder geval).

Moi, 07-03-2012 16:50 #16
Sinds vorig jaar ben ik allergisch voor fruit en noten. Ook heb ik sinds vorig jaar voor het eerst last van hooikoorts., Dit is ineens gebeurd. Enig idee hoe dit zo plotseling is ontstaan?

Sandra, 25-02-2012 11:52 #15
Ook ik heb een allergie voor fruit maar niet zo heftig als bij sommige, ik krijg er afters (een soort blaar en ontstoken eromheen) in mijn tandvlees wat erg pijn doet en meestal wel een week blijft, er wordt dan altijd gezegt dat ik vitamine tekort heb en daarom zo'n blaar krijg maar de dagen ervoor krijg ik een brandend/prikkent gevoel in de mond na het eten van fruit zoals kiwi, een niet erg rijpe banaan of annanas of groentes zoals komkommer en tomaat, ik ben benieuwd of er een stofje in deze fruit en groentes voorkomt dat deze blaren veroorzaakt… wie heeft dit ook?

Suzan, 23-10-2011 10:46 #14
TIP: Ik ben erg allergisch, maar ik eet WEL fruit. Al jong heb ik geleerd om fruit te laten staan (vond het ook niet lekker) en inmiddels kan ik ook niet tegen noten.

Gezond eten vind ik wel heel erg belangrijk. Daarom gooi ik tegenwoordig van alles in de pan en ben ik een echte liefhebber geworden, zelfs zo erg dat ik dagelijks flink wat fruit eet, een wildplukker ben geworden (bessen, bramen, vlierbessen, rozebottel, …) en op buitenlandse markten en biologische plukkerijen alles uitprobeer. Ik ben voorzichtig begonnen met appels, een halfuur zachtjes op het vuur. Toen dat goed ging gingen er pruimen bij en peren (ben ik erg allergisch voor).

Inmiddels eet ik bijna alles weer en voel ik me veel beter. Mijn stoelgang is toppie, heb veel meer energie en heb mijn hooikoorts (dankzij fruit en broccoli), zonder medicijnen, ook veel beter in de hand. Ik heb ook geleerd om alles af en toe weer ongekookt te proberen. Ik weet nu dat ik biologisch fruit en fruit uit de natuur en eigen tuin vaker goed verdraag dan fruit uit de winkel. Het hangt ook van de soort af, de ene druif is de andere niet. Ook mijn conditie op dat moment is belangrijk. Zit ik goed in mijn vel dan gaat het beter, maar het gaat ook juist beter als mijn afweersysteem op dat moment druk is met andere bezigheden, zoals een virusje.

Voor wie het wil proberen: fruit zo uit de pan wordt je een keer zat, dus gebruik ik mijn portie 's morgens in de yoghurt of de brinta, ik maak smoothies en het gaat op bijvoorbeeld pannenkoeken.

Binnenkort gaan de zelfgeplukte noten op het vuur. Bewerkte noten in bijvoorbeeld muesli kan ik eten, dus wie weet, krijg ik dit ook onder de knie. Heeft iemand hier trouwens al ervaring mee?

Niet iedereen zal dit kunnen doen, maar het lijkt mij wel voor iedereen de moeite van het proberen waard.

M. Gribling, 17-08-2011 10:54 #13
Na het eten van verse ananas ging mijn tong branden en bloeden. Kan een allergische reactie plotseling ontstaan? Reactie infoteur, 18-08-2011
Ja, dat is heel goed mogelijk. Ik heb dit zelf ook op latere leeftijd opeens gekregen. Gek is ook dat ik wel wat blokjes ananas uit blik kan hebben, maar na het eten van verse ananas meteen een mond vol blaren krijg!

Guus, 15-08-2011 00:41 #12
Nadat ik dit artikel had gelezen. Kwam meteen de vraag op: Hoe kan je nou allergisch zijn voor fruit?

Ik werk zelf in een professionele keuken en volg een horeca opleiding dus ik heb er wel eens van gehoord maar kan iemand mij er wat meer over vertellen? Heeft het te maken met de opbouw van de eiwitten of iets dergelijks? En is het dan ook mogelijk om allergisch te zijn voor iets als champions?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen!

G. Guus Reactie infoteur, 15-08-2011
Ieder voedingsmiddel heeft zijn eigen eiwitketen. Wanneer je allergisch bent voor een voedingsmiddel reageert je lichaam op dat specifieke eiwit in het voedingsmiddel. Bepaalde voedingsmiddelen staan erom bekend dat zij allergische reacties kunnen geven. DIt is niet alleen fruit, maar ook tal van andere voedingsmiddelen. Berucht zijn ook noten, pinda's, koemelk, eieren, soja en schaal- en schelpdieren

Het is zeer zeker ook mogelijk allergisch te zijn voor champignons.

Leonie, 11-08-2011 15:08 #11
Herkenbaar allemaal. Sinds drie jaar ben ik allergische voor appels en mijn allergie breidt zich uit naar andere fruitsoorten. Ik krijg nu ook al hevige reacties (gezwollen keel, rode vlekken in mijn nek en kramp in mijn slokdarm) bij peren, kersen, pruimen, kiwi en perziken. Ik kan nog wel aardbeien, sinaasappels, mandarijnen, druiven, mango en bananen eten (dus eigenlijk mag ik niet klagen). Las net een stukje over appelallergie dat dit vaak komt door het overmatig eten van appels in je jeugd. Dat kan bij mij wel kloppen. Er staat ook in dat artikel dat als je het jarenlang niet eet, je het uiteindelijk wel weer voorzichtig kan proberen. Wellicht dat je er dan in kleine porties wel weer van kan genieten en geen reactie krijgt. Maar uiteindelijk las ik ergens dat je het eten van fruit moet beperken tot maximaal 1 stuk per dag… en dat is toch niet wat ik van de voedingswijzer heb geleerd. Beetje verwarrend!

Lynn, 28-06-2011 21:47 #10
Ik heb een hele zak kersen gekregen van iemand die ze zelf geplukt heeft van zijn eigen kersenboom, dus geen bespoten fruit en na het eten van 1 kers had ik behoorlijk veel last. Dus dat een allergische reactie alleen door bespoten fruit wordt opgewekt is helaas een fabeltje.

Nellie, 02-06-2011 23:37 #9
Ik heb de laatste twee weken veel aardbeien gegeten. Ik heb vocht in mijn benen gekregen en jeuk, en een rode plek op mijn been die rondom hard is. Zou dit van de aardbeien komen. Reactie infoteur, 03-06-2011
Dat is zo via internet niet te beoordelen, met deze klachten is het verstandig om even langs de huisarts te gaan, het kan ook iets anders en ernstigers zijn dan een allergie.

Lammertine Hazeleger, 18-04-2011 21:00 #8
Inderdaad herken ik hierin heel veel dingen van mijzelf. Het is wel apart dat ik van heel veel soorten niks kan hebben. ik kan bijv. niet tegen appel, kersen, bananen; het enige wat ik eigenlijk kan eten zijn druiven en mandarijn en sinaasappel. Zijn er nog meer mensen die precies hetzelfde hebben?!

Jos, 12-09-2010 13:31 #7
Ik heb nu ook al een paar jaar last van allergische reacties bij het eten van fruit. Ik ben er echter inmiddels ook achter gekomen dat dit alleen voor bespoten fruit is. Appels, peren, aardbeien, watermeloen zijn een aantal voorbeelden van fruit waar ik maar een klein stukje van hoef te eten of krijg al direct jeuk in de mond. Echter onbespoten (biologsich) fruit geen enkel probleem. Gisteren weer bij iemand een zak peren gehaald bij iemand die zomaar voor de lol wat perenbomen in de tuin heeft staan, maar er verder niets aan doet. Alleen het steeltje gooi ik weg, maar de rest gaat zo na een wrijf over de mouw naar binnen. Heerlijk om weer na jaren weer van een lekker stukje fruit te kunnen genieten.

Laura, 05-08-2010 16:53 #6
Ik heb al jaren "last" na het eten van bijvoorbeeld lychees of meloen. Ik krijg dan heel erge jeuk in mijn holtes, en onder mijn huid op mijn gezicht, moeilijk te omschrijven. Maar tegenwoordig na het eten van meerdere soorten fruit heb ik last. Als ik een perzik eet krijg ik jeuk in mijn nek. Ik heb ook last van hooikoorts bepaalde periodes. Als ik daarvoor mijn hooikoortspilletjes (xyzal) gebruik kan ik wel alle soorten fruit eten. Pilletje onderdrukt blijkbaar meerdere allergieën. Misschien een tip voor anderen!

Renee, 29-07-2010 23:57 #5
Hah, tot mijn grote lol slaat dit hele artikel wel op me. Ten eerste heb ik een extreme fruitallergie, ik kan tegen geen enkele fruitsoort zonder problemen te krijgen. Ten tweede heb ik dus ook nog eens hooikoorts, en ten derde een spastische darm.
En de meeste punten die beschreven worden in de symptomen heb ik ook, oh de joy van het levend zijn xD
Heb erg moeten lachen bij dit stuk. Ik moet mijzelf nog laten testen, maar mijn lichaam zegt genoeg wanneer ik fruit eet, laatst werden me lippen zelfs blauw dankzij een aardbei, en opzwellen >.> Ik hoop dat ze snel een medicijn uitvinden! En ik ben ook erg blij om te lezen dat ik niet de enige ben!Iedereen succes met jullie allergieën!

Verder heb ik er last van na zelfs maar een klein hapje van een fruitsoort, of na jus de orange drinken >.>

Ben, 18-06-2010 22:35 #4
Sinds kort heb ik bij het eten van fruit inderdaad jeuk rond en in de mond. Bij appels en abrikozen krijg ik een raar tintelend gevoel op mijn tandvlees en gehemelte. Rond mijn mond begint het dan op te zwellen. Ik vind dit echt heel apart, want ik heb dit vroeger nooit gehad en nu ineens wel. Kan ik hier nog van afkomen of is dit nu voorgoed… Beetje jammer eigenlijk, dat ik bepaalde fruitsoorten nu laat liggen.

Sophie Crudo, 27-05-2010 17:13 #3
Och ook ik heb al lang het gevoel dat ik er allergisch voor ben, voor alle fruit, tomaten, noten, erwten, … en ik dacht ik word gek, is het echt of beeld ik me dingen in, een afspraak gemaakt in't ziekenhuis, en alle fruit getest, prik to prik tests. ananas, banaan, appel, kersen, framboos, perzik, abrikoos, kiwi, meloen, aardbei, erwt, pinda, sojaboon, pijnboompit, amandel, hazelnoot, … het is dus allemaal niet goed voor mijn gezondheid! jammer genoeg! al het fruit van de latex groeg; kiwi en banaan, alle soorten die familie zijn van de steenvruchten en al de familie van de berk en gras pollen! enkel ananas reageerde ik het minste op, kersen het meest! succes met jullie allergie, en denk goed na over wat je in je mond propt!

Monica, 16-04-2010 21:14 #2
Eet net een banaantje, krijg ik jeuk in mn keel en een blaar op mn lip! Bij appels heb ik daar al een tijdje last van, zonder schil gaat dat overigens wel beter! Kersen zijn ook vervelende boosdoeners! Echt vervelend, ik hou al niet zo van fruit, kersen en bananen vond ik wel lekker! Maar dat kan dus niet meer! Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft!

Tijn Buschman, 19-11-2009 13:33 #1
Fijn om te lezen dat deze allergie vaker voorkomt. Tot nu toe is de reactie meestal: daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat wel vervelend is is dat het enige advies bestaat uit: dan moet je dat maar niet meer eten. Vandeweek was ik nog op internet aan het zoeken naar een simpel dieet om een paar kilo af te vallen. Helaas bestaat bijna ieder dieet uit: vervang veel van wat je nu eet voor fruit! Ook op dit gebied is het dus lastig om vervanging voor fruit te vinden.

Nog even voor de duidelijkheid: ik krijg geen allergische reactie na een bepaald soort fruit, maar na alle soorten fruit, teveel aan verse sla, komkommer en noten.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Reacties: 42
Medische informatie…
Schrijf mee!