InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botontkalking stoppen met Prolia of Xgeva injecties

Botontkalking stoppen met Prolia of Xgeva injecties

Botontkalking stoppen met Prolia of Xgeva injecties De grootste bevolkingsgroep die lijdt aan osteoporose wordt gevormd door vrouwen. De prognose van de toename van botontkalking is 33%. De meest gevreesde letsels zijn het breken van de heup of ruggenwervels. In ons land worden jaarlijks ongeveer 30.000 heupoperaties verricht, waarvan de helft veroorzaakt door botontkalking. Sinds 2010 is er een nieuw medicijn op de markt tegen Osteoporose met de namen Prolia en Xgeva. Het medicijn bevat de stof denosumab, een eiwit dat de botafbrekende cellen tegengaat en botonkalking stopt. Het vloeibare middel wordt met een injectie ingebracht. Denosumab remt de cellen die het bot aantasten, waardoor andere cellen het botweefsel weer kunnen aanmaken. De vloeistof wordt één keer in de zes maanden onder de huid ingespoten.

Wat is botontkalking, osteoporose

Botontkalking is een aandoening aan het geraamte. Het belangrijkste kenmerk van deze aandoening is het lage mineraalgehalte in de botten. Door de lage botmineraaldichtheid worden de botten broos, waardoor deze gemakkelijk kunnen breken. Een patiënt die lijdt aan botontkalking wordt aangeraden om veel te bewegen, rokers moeten daarmee stoppen en zonlicht is een heilzaam middel. Bovendien zijn er medicijnen die de botafbraak remmen: kalk- en vitamine D-tabletten. De grootste bevolkingsgroep die lijdt aan osteoporose wordt gevormd door vrouwen. Ongeveer 345.000 vrouwen lijden aan deze aandoening tegenover ongeveer 90.000 mannen. Maar daar blijft het niet bij. Onlangs zijn de prognoses van de toename van osteoporose bekend gemaakt. De verwachte toename is 33%.

Risicofactoren voor osteoporose

Factoren die de kans op ontwikkeling van osteoporose vergroten:
  • Gevorderde leeftijd
  • Een familiegeschiedenis van osteoporose
  • Na de menopauze
  • Abnormaal lang uitblijven van de menstruatie
  • Anorexia of boulimia
  • Een dieet met weinig calcium
  • Langdurig gebruik van medicijnen zoals corticosteroïden of anti-epileptica
  • Gebrek aan lichaamsbeweging
  • Roken
  • Overmatig gebruik van alcohol

De botten in het menselijk lichaam

Tot ongeveer het dertigste levensjaar van een mens wordt het weefsel in de botten vervangen. Dat gebeurt om de zeven tot tien jaar en is een normaal natuurlijk proces. In die periode worden de botten steeds sterker. Na ongeveer dertig jaar begint de botmassa heel langzaam achteruit te gaan. Vrouwen die in de overgang zijn of zijn geweest krijgen daar vaak het meeste last van. Door de broosheid van de botten kunnen er vergroeiingen ontstaan of ernstige chronische rugklachten. Maar het meest gevreesde letsel is het breken van de heup. In ons land worden jaarlijks ongeveer 30.000 heupoperaties verricht, waarvan ongeveer 50% in verband kan worden gebracht met botontkalking.

Twee keer per jaar botontkalking behandelen met een injectie Prolia of Xgeva

Het biofarmaceutische bedrijf Amgen Europe BV kwam in 2010 met het nieuwe medicijn onder de namen Prolia en Xgeva op de markt. Het middel bevat de stof denosumab, een eiwit dat de botafbrekende cellen tegengaat.
Twee keer per jaar een injectie met de vloeistof denosumab en botonkalking kan worden gestopt. Denosumab stopt namelijk de werking van de cellen die het bot aantasten, de osteoclasten. Doordat deze slechte cellen worden gestopt kunnen de goede cellen, de osteoblasten, ervoor zorgen dat het botweefsel wordt aangemaakt.

Mogelijke bijwerkingen van denosumab

Denosumab injectie kan bijwerkingen veroorzaken.
  • rode, droge of jeukende huid
  • uitslag
  • blaren op de huid
  • pijn in de rug
  • pijn in armen of benen
  • spierpijn

Sommige bijwerkingen kunnen ernstig zijn.
  • spierstijfheid of spasmen
  • tintelingen in de vingers, tenen of rond uw mond
  • koorts of rillingen
  • overmatig zweten
  • vermoeidheid
  • roodheid, gevoeligheid, zwelling of warmte van de huid
  • vocht in oor of oorpijn
  • vaak plassen
  • branderig gevoel bij het plassen
  • pijn, gevoelloosheid, zwelling in mond, tanden of kaak
  • langzame genezing van de mond of de kaak
  • pijn in de maag
  • misselijkheid
  • braken
  • snelle hartslag
  • moeite met ademhalen

Bovenstaande bijwerkingen vormen geen reden om aan Prolia of Xgeva injecties te twijfelen, Zoals meestal komen bijwerkingen slechts incidenteel voor, maar moeten wettelijk gemeld en vermeld worden.
© 2009 - 2014 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?De duur van het genezingsproces van botbreuken is afhankelijk van de leeftijd van de patiënt en het soort breuk. Mensen…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanVeel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…
Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofa…
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Actonel tegen botontkalking (osteoporose)Actonel tegen botontkalking (osteoporose)Botontkalking of osteoporose is een aandoening aan de botten die veel oudere mensen treft. De botten worden poreuzer en…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander

Reageer op het artikel "Botontkalking stoppen met Prolia of Xgeva injecties"

Reacties

Van der Linden, 17-08-2014 20:57 #9
Ik heb alles nagekeken waardoor ik zo vreselijk aan het zweten was.Ik heb osteoperose en ziekte van crohn, slik nu al een poosje prednisolon.Word vaak misselijk, waardoor ik niet kan eten, overgeven koude rillingen tintelingen hartrazen gejaagdheid.keelpijn. Hartpatient en reuma, maar de pijnen worden alleen maar erger, en het zal best goed zijn, maar het zweten breekt me op, En vandaag kwam ik erachter dat het waarschijnlijk door de prolia komt.hoe kan ik er achter komen of het dat echt is, want er zijn geen medicijnen verandert, alleen nu de derde prolia spuit gekregen. en weer word het erger, wat kan ik er tegen doen om de bijverschijnselen te minderen?

Ada, 14-08-2014 16:13 #8
Zelf reageer ik heel goed op deze injectie beter dat ik ooit gedaan heeft.Ben er heel dank baar voor dat ik deze gehad heb van de arts.Ik reageer er heel goed op.Ben 70 jaar oud.

J. Spreij, 24-05-2014 11:52 #7
In verband met ernstige botontkalking, mede door mijn coeliakie, kreeg ik jaren geleden Fosamax voorgeschreven. Dit medicijn gaf mij heel veel last van spier- gewrichts- en botpijn en ik was genoodzaakt daar mee te stoppen. Actonel gaf dezelfde klachten. Daarom werd na een rugwervelbreuk op 1 mei jl. een injectie Prolia voorgeschreven. Nu na 3 weken kan ik niet meer lopen door de pijn in mijn rug en benen. Als deze pijn, evenals de injectie, een half jaar duurt, dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Anrie, 04-11-2010 09:09 #6
Ben op zoek naar een goed medicijn voor mijn gehandicapte dochter van 53 jaar die door de medicijnen voor haar epilepsie die ze hard nodig heeft nu een ernstige osteoporose heeft.
Ze heeft al zoveel meegemaakt door de vele aanvallen en al veel bot breuken gehad.
Maak me erg veel zorgen om haar.
een moeder.

Betsy Khan, 25-08-2010 10:59 #5
Ik kreeg van de arts alendroninezuur toegewezen maar helaas had ik nare bijwerkingen, veel botpijn en opgezwollen
gewrichten waardoor ik niets meer kon doen. Wat voor andere medicijnen zijn er voor osteoporose want de medicijnen zijn gestopt en nu is mijn arts aan het zoeken naar een alternatief. Wat is Denosumab?
E.M. Khan

Yvette van Rijt, 21-04-2010 19:19 #4
Wanner komt dit middel op de markt zou een uitkomst wezen kan slecht tegen anderen medicijnen ivm maag heb osteoporese door antie hormoon vanwegen behandelde borstkanker.

H. G. Westerhof, 28-01-2010 17:53 #3
Men heeft mij sinds kort medegeeld dat ik osteoporese heb. Ik heb n.l. zeer veel rugpijn. Ben sinds meer dan een jaar
bedlegerig. (beenbreuk waarna beenamputatie) Door de pijn kan ik geen of nauwelijks hersteltherapie doen.
Kan de door u bedoelde medicatie hieraan iets verbeteren en wanneer komt dit medicijn beschikbaar?

Willeke, 18-01-2010 10:20 #2
Ik heb osteoperose vanaf april 2008 veel rugklachten en ben zeker 1.5 cm korter geworden ik gebruik voedingssuplumenten van een orthomoluculaire arts mijn waarde is 1.99 min 1.5 linkerheup 3.3 wervelkolom min 2.4 weet iemand wat dat inhoud deze waarde's en wat ik verder nog zou kunnen doen om verdere botontkaking te voorkomen ik hoop op reactie groetjes van willeke

Dineke Lindhout, 27-09-2009 18:27 #1
Ik weet sinds kort dat ik osteoperose heb, ik heb eerst mijn linker toen mijn rechter pols gebroken, ook mijn twaalfde rugwervel is ingezakt! nu heb ik sinds vrijdag ondraaglijke pijn in mijn rug en vermoed dat er weer een wervel is ingezakt, maar de huisartsenpost ggeft mij het advies om alleen maar meer pijnstilling te nemen! kan er nu echt niets gedaan worden tegen deze pijn?
gaarne uw reactie
met vr.gr. dineke

Infoteur: Henbro
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!