InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling

Te weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling

Te weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling Te weinig bloedplaatjes, dat is een serieus probleem. Wat zijn er de symptomen van, hoe kun je er last van krijgen en wat is de behandeling ervan? Je leest het allemaal hieronder. Heb je zelf een vermoeden dat je aan dit probleem kunt lijden, neem dan zo snel mogelijk contact op met je eigen huisarts. Online medisch advies is niet op iedereen toepasbaar. Bloedplaatjes (waarvan de wetenschappelijke naam trombocyten is) worden net zoals de andere bloedcellen in het menselijk lichaam aangemaakt in het beenmerg. Trombopoëtine, een hormoon dat iedereen heeft, stimuleert de gezonde ontwikkeling en proliferatie van deze reuscellen die je ook wel megakaryoblasten noemt. Die reuscellen ondergaan wat men in wetenschappelijke termen noemt endomitose. Dit betekent dat de kern van de cel zich deelt, maar dat ondanks dat de cel niet in omvang toeneemt. De megakaryoblasten veranderen in megakaryocyten. Vanuit het megakaryocyt worden vervolgens bloedplaatjes aangemaakt. Uit een zo'n megakaryocyt kunnen duizenden bloedplaatjes worden gemaakt en ze zijn daarom dus erg belangrijk. Bloedplaatjes kun je dus eigenlijk geen complete cellen meer noemen, maar enkel fragmentjes hiervan. Een bloedplaatje gaat in de bloedsomloop ongeveer 8 tot 10 dagen mee en breekt dan weer af. Deze afbraak heeft plaats in de lever, milt en longen.

Als de wand van een bloevat een beschadiging heeft opgelopen, dan gaan de bloedplaatjes ook kapot op het moment dat ze die beschadiging passeren. Bij dat proces komt trombokinase vrij. Het trombokinase dat is vrij gekomen wekt een lange reactieketen op, waarvan het resultaat is dat er een bloedstolsel wordt gevormd als een afsluitende bloedprop gevormd. Dat is de reden dat als je een wondje hebt, deze niet maar doorgaat met bloeden maar uiteindelijk stopt. Daarna wordt fibrine aangemaakt uit fibrinogeen. Fibrine is een stofje dat een heel netwerk van draden begint te produceren om de bloedprop steviger te maken.

Trombocytopenie: te weinig bloedplaatjes

Soms komt na het bloedprikken bij een patient aan het licht dat er te weinig bloedplaatjes zijn. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Normaal heeft een mens tussen de 150 en 450 miljard bloedplaatjes per liter in zijn lichaam zitten. Heb je er echter meer dan 50 miljard, dan zal dit zelden hele ernstige problemen opleveren. Minder is wel een probleem. Er zijn drie belangrijke redenen:
  • Er worden te weinig bloedplaatjes aangemaakt
  • Er worden te veel bloedplaatjes gebruikt
  • Een bepaald orgaan neemt te veel bloedplaatjes in

De symptomen

Hoe merk je dat je een tekort aan bloedplaatjes hebt? Er zijn een aantal symptomen te onderscheiden die allemaal gerelateerd zijn aan bloedingen:
  • Snel blauwe plekken oplopen
  • Puntbloedinkjes (petechiën)
  • Bloedingen van de huid of slijmvliezen bij tandenpoetsen of licht stoten
  • Lange en hevige menstruatie bij vrouwen
  • Melaena, zwart kleuren van de ontlasting
  • Bloedbraken
  • Bloed in de urine
  • In zeldzame gevallen hersenbloeding of hersenvliesbloeding

De oorzaken

Als er te weinig bloedplaatjes worden aangemaakt zijn er een aantal oorzaken voor aan te wijzen:
  • Een tekort aan vitamine B12 of foliumzuur
  • Leukemie
  • Myelodysplastisch syndroom
  • Syndroom van Wiskott-Aldrich
  • X-gebonden trombocytopenie

Als er te veel bloedplaatjes worden verbruikt dan zijn er andere oorzaken aan te wijzen:
  • Ziekte van Werlhof (ITP), zonder verklaring
  • Ziekte van Moschcowitz (TTP), tekort aan het enzym ADAMTS13
  • hemolytisch-uremisch syndroom (HUS)
  • Diffuus Intravasale Stolling (DIS), de activatie van trombine
  • Paroxismale nachtelijke hemoglobinurie
  • Antifosfolipidensyndroom, autoantistoffen gericht tegen fosfolipiden
  • Knokkelkoorts of dengue na steek door een mug
  • Een reactie op gebruikte medicijnen zoals Valproaat en chemotherapeutica

Dit zijn geen zaken die door de patient zelf zomaar kunnen worden vastgestelt op basis van symptomen. Ook een huisarts zal dit niet zomaar kunnen vaststellen. Er is altijd bloedonderzoek voor nodig en de behandeling wordt gedaan door een specialist.

De behandeling

Bij kinderen, waar de oorzaak meestal ITP is, wordt een tekort aan bloedplaatjes vrijwel nooit behandeld en gaat het vanzelf over. Bij volwassenen wordt meestal direct behandeld met medicatie, vaak met Prednison en soms met gammaglobuline. In de gevallen dat dit niet werkt wordt vaak de milt verwijderd en zo de oorzaak weggenomen.
Gerelateerde artikelen
Verlaagde bloedplaatjes (ITP)Uit het niets vormen zich kleine rode puntjes over het gehele lichaam van uw kind. Bij nader onderzoek wordt vastgesteld…
Bloedziekten: BloedstollingsstoornissenBloedziekten: BloedstollingsstoornissenNormaal wordt er bij of tijdens een bloeding een bloedstolsel gevormd om het beschadigde bloedvat te dichten en verder b…
Bloedvlekjes huid, bloedingen: Immuun TrombocytoPenie ITPBloedvlekjes huid, bloedingen: Immuun TrombocytoPenie ITPHet ontstaan van allemaal dieprode bloedvlekjes op de huid en in de mond is een duidelijk teken van ITP. Dit staat voor…
Bloed; bloedplaatjes (trombocyten) en bloedstollingHet lichaam bestaat voor ongeveer 7,5% van het lichaamsgewicht uit bloed. Dat maakt dat het lichaam ongeveer uit 4 tot 7…
Te veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingTe veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingBloedplaatjes, je kan niet zonder. Maar het kan wel gebeuren dat je er te veel van hebt. Dit is een probleem een brengt…

Reageer op het artikel "Te weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Arjan vd Eijk, 14-11-2014 20:37 #17
Ik kreeg zo'n 4 weken geleden last van blauwe plekken op mijn beide armen. Ja de armen waren tussen de handen en elleboog blauw. De helft van de onderarmen zal ik maar zeggen. Ik slik bloedverdunners acenocoumarol. Bij de trombosedienst stelde men een reactie die vanzelf overgaat. Ik was niet gerust, daar ik ook een dik rechter onderbeen en voet had en nog steeds heb.

Kom ik later op terug.

Afspraak met de huisarts gemaakt, hij bekeek de blauwe plekken en mijn been en stelde: je hebt geen trombosebeen. Ik heb wel last van mijn onderbenen en boven dijen, kan slecht lopen, al loop ik zonde moeite de 4-daagse al 7 keer, nu nog geen 5á 600 meter, dan ben ik op en blij dat ik zit.

Toch nog niet gerust, weer terug naar de huisarts, nu zijn vrouw, had hetzelfde antwoord. Tot nog 2 keer daar geweest bij deze artsen omdat ik niet gerust was. De cardioloog gebeld die de bloedverdunners heeft voorgeschreven, ook zij was positief en zei gaat vanzelf over. Vrijdag 7 november, mijn huisarts gaat op vakantie en ik ben nog steeds niet gerust. Vraag om een brief om bloed te prikken, ik zei dat ik dacht dat mijn HB te laag zou kunnen zijn omdat ik ook wat kortademig werd.

Zaterdag bloed geprikt en maandag NAR de vervangende huisarts.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik 3 jaar geleden een niertransplantatie heb ondergaan en hiervoor medicijnen slik.

Toen ik bij de. Vervangende huisarts was zei hij mij dat ik nog ca 77 bloedplaatjes had dit hadden er minstens 150 moeten zijn. Hij zag mijn medicijnenlijst en dacht direct dat het aan een medicijn kon liggen certican ofwel evorolimus of zoiets. Hij zou mij terug bellen, omdat hij nog niet de volledige gegeven had. Enkele uren later belde hij inderdaad. En met de gegevens die hij mij toen gaf moest ik mijn nefroloog bellen. Hier moest ik dezelfde dag nog bloed laten prikken en had vandaag bij hem moeten komen. Even later belde de nefroloog uit het LUMC uit Leiden en vroeg hoe het met mij ging omdat ik hem een email had gestuurd. Oké zei hij, ik ga dr Boom bellen, de nefroloog uit Delft, en je moet ook bij mij komen volgende week.

Nou dat werd iets eerder en wel op dezelfde dag, afgelopen maandag, het bloedonderzoek wees uit dat er geen bloedplaatjes meer te ontdekken waren in mijn bloed. Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis verbleven en uit het onderzoek is komen vast te staan dat het aan het betreffende medicijn lag. Certican. Heb allerlei onderzoeken moeten ondergaan o.a. Een beenmergpunctie en echo aan mijn benen en buik. Alles was goed, hier kon het dus niet aan liggen. Nu gaat het weer goed met mij ben nog wel wat moe, maar alles komt goed.

Het enige waar ik nog mee zit is, dat mijn onderbenen nog pijnlijk zijn, met name in bed, als ik even lig en het bed wordt warm, dan gaan ze erg pijn doen en als ik uit bed ga dan wordt het minder. Ik ga de benen dan koelen en weer terug naar bed, maar na een uur weer hetzelfde. In alle hevigheid. Dit duurt nu al zo'n 4 weken en ik wordt er een beetje simpel van.

Weer iemand raad, heeft dit met de bloedplaatjes te maken, gaat het vanzelf over als deze weer goed en veelvuldig worden aangemaakt? Help.

William Grey, 19-03-2014 17:23 #16
Hallo, ben een man van 66 jaar en sedert 2006 heb ik een tekort aan bloedplaatjes. Na een beenmergpunctie kon de hematoloog geen medische reden vinden en heb ik het sindsdien zonder enige medicatie moeten stellen. Ik ben op regelmatige tijd extreem vermoeid en kan dan bijna niet uit bed. Ik weet geen raad meer. Ik lees dat in de VS HIV-patienten worden behandeld met deca-durabolin om hun weerstand te verhogen. Weet iemand daar meer over of kent iemand een dokter in Belgie ( antwerpen ) die ervaring heeft op dit gebied. Heeft iemand ervaring met vitamine-supplementen? Groetjes, William

M. Willemsen, 21-01-2014 14:05 #15
Goedemiddag, Ik heb een vraag. Mijn zoon had 12 jaar geleden een tekort aan bloedplaatjes, alles aan gedaan uiteindelijk de milt eruit genomen. Na ongeveer een paar maanden was alles weer normaal, na gebruik van medicatie enz. Nu komt het weer terug na zoveel jaar. Ik wilde vragen hoe dat komt en wat er aan te doen is? Hij is nu bijna 30 jaar, maar dit vind ik nog steeds hinderlijk hij kan niet eens normaal sporten wat hij zo graag doet.

Mvg. M. Willemsen

Eden, 02-12-2013 14:10 #14
Mijn trombositen zijn te laag. Dit is regelmatig bewezen door bloedonderzoek. Echter zolang het niet alarmerend is wordt er niets aan gedaan. Toch maak ik mij zorgen. Volgens de doktersassistente ligt het niet aan mijn levenswijze. Het overkomt je. Kan dit niet gestabiliseerd worden met alternatieve geneeswijze. Het hoort uiteindelijk toch normaal te zijn.

M. G. H. Birkenhäger, 03-10-2013 12:11 #13
Geachte lezer,
Mijn vrouw (70 jaar) is herstellende van haar eerste chemokuur. Bij controle na 14 dagen van die kuur bleek dat het aantal trombocyten aan de lage kant is. ( 100. ( 10 tot de macht 9). Over 7 dagen start de volgende kuur. Vindt er nu een versnelde toename te verwachten nu ze over "de dip " heen is.
M.G.H.birkenhäger

Firidolfi Vero, 24-04-2013 23:53 #12
Beste,
Mijn waarde ligt op - 110 (11/04/13), vorige keer 100 (18/12/12)
Ik heb Rifadine en daarna Doxycicline moeten nemen, kan dit door deze medicatie komen?
Dus mijn extreme moeheid (heb Bartonelle-virus & fibro…), ondanks behandeling, kan hierdoor komen?
Alvast met dank

Nas, 17-01-2013 10:05 #11
Goedemorgen,
ik heb een lange tijd te kampen gehad met te kort aan hb, heb daarvoor ijzer (infuus) voor gekregen. Nu is mijn ijzer wel hoog gegaan, nu afgelopen week bloedgeprikt om te controleren bleek dat ik tekort heb aan beenmerg. De specialist zegt dat ik geen zorgen hoef te maken en over 6 weken maar weer bloedprikken om te kijken hoe het ermee staat. Maar de symptomen zijn er nog steeds moe, duizelig- te kortademig bij inspanning enz. Weet eigenlijk niet wat te doen.

Groet,
Nas

Sanghita, 09-01-2013 20:11 #10
Hallo,
ik ben nu 10 weken zwanger, ik stond al bekend met te weinig rode bloedplaatjes alleen nu tijdens mijn zwangerschap is het extreem laag. ik heb op dit moment 32 rode bloedplaatjes, ik heb het al met de gynaecoloog besproken en nu gaat zei met haar team overleggen over hoe en maar we zijn nu al 3dagen verder en nog niks gehoord! En wat ik begrepen heb is dat het levensgevaarlijk voor mij en de baby kan zijn. Welke mogelijkheden zijn er om mijn waarde omhoog te krijgen?

T. Ijsselstein, 24-08-2012 13:14 #9
Sinds 2008 is er bij mij een tekort aan bloedplaatjes vast gesteld. Ik ben in 2009 aan een Ewingsarcoom in de kaak en voorhoofdholte's geopereerd en bestraald. Heb daarna vaak hevige bloedneuzen en wekelijks maakt de kno arts de te groot geworden holtes schoon zelf spoel ik veel maar ook dan kunnen er bloedingen ontstaan. Hyperbare zuurstoftherapie helpt bloedneuzen tijdelijk voorkomen. Maar kan dit wel jaarlijks? Afgelopen week is vast gesteld dat de hoeveelheidbloedplaatjes op het randje zitten van wel of niet al iets er aan doen. Wel slik ik 10 mg prednison per dag, maar dit was voor de na behandeling van het Ewing sarcoom voor geschreven. Ik ben een vrouw van bijna 67 jaar. Heeft u een goed advies wat te doen?
Mw.T.IJsselstein

Dora, 10-05-2012 09:17 #8
Waarschijnlijk wegens het gebruik van Amlodipine (bloedverlagend middel) was mijn aantal bloedplaatjes gezakt naar 122.000. Vroeger nooit problemen hiermee gehad. Op eigen initiatief heb ik dagelijks1 Befact forte genomen (waarin ook vitamine B12) plus 1 Co-enzyme Q10. Na 6 weken was het aantal bloedplaatjes verhoogd tot 147.000, dus nog even doorzetten. Ik word dit jaar 80. Misschien kan deze reactie iemand van nut zijn.

William Grey, 18-08-2010 15:51 #7
Zit momenteel op 66000 plaatjes. Vanaf welk aantal loop je risico en moet je medicatie nemen? Ik ben momenteel zeer vermoeid en krijg van de hematoloog geen medicatie. Reactie infoteur, 19-08-2010
Beste William,

Het is aan een arts om te bepalen op welk moment medicatie noodzakelijk is. Als niet-arts kan ik u hier niet in adviseren. Als u niet tevreden bent met de behandeling bij uw hematoloog zou u wel kunnen overwegen om een second opinion aan te vragen.

Met vriendelijke groet,
Pero

Ad, 18-03-2010 21:39 #6
Bij mij schijnt het te komen door een leverziekte waar ikzelf schuld aan heb. De oorzaak zal u wellicht kunnen raden. Sinds eind 2002 elk half jaar controle. Begin vorig jaar lagen mijn bloedplaatjes op 47. Geen blauwe plekken, maar wel zouden interne bloedingen gevaar kunnen opleveren i.v.m. het nauwelijks stollen van het bloed. Nu heb ik daar tot op heden geen last van, ook niet van wondjes die opgelopen worden in het dagelijkse doen. De internist die ik heb, die schreef mij foliumzuur voor en dat hielp wel iets, bloedplaatjes op 50, niet echt een geweldige vooruitgang dus. Nu gebruik ik vitamine B complex, schaf die zelf aan omdat de pillen toch zelf betaald moeten worden. De adh is 200 procent (ook foliumzuur) van de dagelijkse behoefte en gister vernam ik van de internist dat mijn bloedplaatjes waren gestegen naar 60. Dat in mijn geval de bloedplaatjes wat laag liggen komt volgens de internist mede door een te forse milt. Natuurlijk zal mijn leverziekte er ook wel een rol bij spelen. Het bovenstaande is enkel maar mijn verhaal over lage bloedplaatjes en zoals iemand anders hier ook al schreef, ik ben geen arts. M.v.gr., Ad

Joya, 03-02-2010 12:33 #5
3 weken geleden werd bij mij een extreem lage waarde bloedplaatjes geconstateerd (3). Dit kwam erg onverwachts, ik ging naar de dokter nav een schop die ik had gehad tijdens de sportles. Toen de arts de blauwe plek zag wilde ze voor de zekerheid toch even mijn bloed laten controleren. Nou dat was goed fout dus. Toen heb ik direct een stootkuur dexamethason gekregen van 5 dagen. Na deze 5 dagen waren mijn waardes weer gestegen eerst naar 90 en daarna 131. Toen ben ik lekker op wintersport geweest en moest gister weer terug voor controle. In mijn ogen kon het niet fout zijn aangezien alles goed was gegaan op wintersport en ik geen nieuwe blauwe plekken had. Nou ik had het mooi mis. Mijn waardes zijn weer gezakt. Gister 29. Vrijdag moet ik opnieuw naar het ziekenhuis, ze verwachten dat mijn waardes dan nog verder zijn gezakt maar dit is niet zeker. Na de controle van vrijdag gaan ze een behandelplan opstellen. Of ik krijg opnieuw dexamethason. Dit zal ik dan langere tijd moeten gebruiken (4dagen wel, 3 dagen niet etc) Maar van deze medicijnen heb ik veel bijwerkingen (vermoeidheid, warrig, slecht zien, heel erg moe, totaal geen eetlust etc.) Of ik krijg prednison voor een langere periode. Ik ben 21 voel me prima, maar mijn lichaam blijkt totaal van slag te zijn.

Jan van der Linden, 27-01-2010 18:24 #4
Sinds begin Mei 2009 is bij mij een te laag niveau bloedplaatjes vastgesteld. 70. Ik ben hartpatiënt en heb diverse medicijnen: Carbasalaat calcium 100, Lipitor 10, Aproval 300, Metopolol succitaat ret 50. Inoverleg met mijn hematoloog ben ik sinds begin September 2009 gestopt met de Carbasalaat. In eerste instantie is het niveau eind december 2009 gestegen tot 80. Echter vandaag 27-01-2010 bleek het niveau weer gezakt naar 61. In overleg met mijn hematoloog controleren we eind februari het niveau opnieuw.
Ik heb geen nadelige gevolgen tot op dit moment. Ik ben 75 jaar en mijn conditie is boven gemiddeld. Sport elke dag 30 min. Heb geen blauwe plekken of andere uiterlijke kenmerken. Vraag: Wie kan mij aanbevelingen doen het bloedplaatjes niveau te verhogen?

Selma, 13-01-2010 16:20 #3
Ik heb sinds 7 maanden spontaan een tekort aan bloedplaatjes, kenmerken waren overal blauwe plekken. Prednison heeft niet geholpen en nu heb ik onlangs een Rituximab behandeling gehad. Dit hebben ze 4x gedaan ieder week 1 keer, je krijgt via infuus het middel toegediend. Echter na mijn 2e behandeling waren de bloedplaatjes nog erg laag (35). Afgelopen maandag was de laatste keer. Over 2 weken moet ik wederom weer bloed afgeven en krijg ik het resultaat ervan.
Mijn bloedplaatjes varieren steeds tussen de 20 en 40, hoger zijn ze niet gekomen. Met name het feit dat ze niet weten wat de oorzaak is maakt het voor mij erg moelijk. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Rituximab?

Jaap Bochove Son Nb, 06-12-2009 22:46 #2
In juli werd mijn vrouw geopereerd aan een hersentumor, astrocytoom 4e graad. Na de behandeling van 6 weken met bestraling en chemo (temodal) zijn de bloedplaatjes gedaald naar 50 a 60 en herstel naar normale waarden is niet zichtbaar. Hopeloze moeheid, nu al bijna 2 maanden maken ons radeloos. Wat te doen? Reactie infoteur, 07-12-2009
Beste Jaap,
Erg vervelend om te horen dat het slecht gaat met je vrouw. Wat zegt haar behandelend arts?

Schrijver van dit artikel ik geen gecertificeerd arts en mag derhalve ook geen medisch advies geven. Het artikel is er slechts voor informatieve doeleinden.

Mvg en sterkte,
Pero

P. A. Rouwhof, 04-09-2009 14:52 #1
Hoe snel kan een tekort aan bloedplaatjes worden aangevuld?

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!