InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker, hoe herken je kanker?

Kanker, hoe herken je kanker?

Kanker, hoe herken je kanker? Omdat er zoveel verschillende soorten kanker zijn, die elk hun eigen kenmerken (kunnen) hebben, is het niet eenvoudig om kanker te herkennen. Er zijn echter wel signalen en kenmerken die bij de meeste vormen van kanker gelden. Welke zijn dat? Kanker, hoe herken je het? Er gaan meestal verschillende soorten onderzoeken aan vooraf voordat de diagnose kanker gesteld wordt. Er zijn namelijk meer dan 100 verschillende soorten kanker. Toch zijn er wel verschijnselen die bij veel vormen van kanker kunnen optreden en waarop u dus alert kunt zijn. De meest voorkomende vormen van kanker zijn:
  • borstkanker
  • baarmoederkanker
  • darmkanker
  • longkanker
  • prostaatkanker

Borstkanker symptomen

Bij borstkanker is er lang niet altijd sprake van pijnklachten. Pijn in (een van de ) borsten kan echter wel voorkomen als symptoom. Neem altijd contact op met de huisarts als u klachten heeft. Klachten bij borstkanker kunnen zijn:
  • knobbeltje in de borst
  • zwelling in (of van) de borst
  • knobbeltje onder de oksel
  • zwelling onder de oksel
  • verschil zien tussen twee borsten, wat er eerst niet was
  • veranderingen aan de tepel, zoals: dikker/schilferig/of ingetrokken tepel
  • verlies van vocht uit de tepel
  • verlies van bloed uit de tepel
  • deukjes in de borst
  • plooien in de borst
  • rode vlekken op de borst
  • Overige symptomen die u niet vertrouwt

Baarmoeder(hals)kanker symptomen

In een vroeg stadium zijn deze symptomen niet duidelijk waarneembaar. Veranderde afscheiding die rozig of bruinig van kleur is, kan een signaal zijn, bijvoorbeeld bij vrouwen in of na de menopauze. Maar ook bloedverlies tussen de menstruatie door, of vloeien kunnen symptomen zijn. Vaak kunnen ook andere oorzaken de klachten veroorzaken. Een uitstrijkje laten maken is wenselijk bij klachten.

Darmkanker symptomen

Bij dikke darmkanker kunnen een aantal zaken opvallen:
  • de samenstelling van de ontlasting is veranderd en dit hersteld zich niet en/of uw ontlastingspatroon is veranderd
  • slijm en/of bloed in de ontlasting kan voorkomen
  • afvallen zonder dat er een dieet gevolgd is
  • buikpijn, darmkrampen, opgeblazen of opgezette buik
  • vermoeidheid
  • aandrang om naar de wc te gaan terwijl er geen ontlasting komt, of weinig
  • het gevoel dat u de darm niet geheel kunt ontlasten
  • overige klachten bij stoelgang
het is niet zo dat een of meerdere van deze klachten direct altijd meteen kanker is, maar als u een of meerdere van deze klachten heeft, bezoek dan altijd uw huisarts en vraag om advies.

Symptomen bij longkanker

Longkanker kan lange tijd onopgemerkt blijven. Onduidelijke klachten zoals sneller moe zijn, afvallen in gewicht of hoesten komen regelmatig voor. Longkanker kan ook pijn op de borst veroorzaken, bloed ophoesten, terugkerende luchtweginfecties zoals bronchitis, longontsteking, heesheid, en/of kortademigheid. Rokers lopen veel meer kans op longkanker dan niet rokers, maar passief meeroken is ook een extra risico, ook voor niet-rokers.

Prostaatkanker symptomen

Prostaatkanker geeft vaak in beginsel geen duidelijke klachten. Er kunnen klachten zijn bij plassen. Deze klachten komen echter ook vaak oor bij prostaatvergroting of andere oorzaken. De huisarts kan door middel van een rectaal onderzoek voelen hoe de prostaat aanvoelt. Via bloedonderzoek kan meer informatie verkregen worden. Bij klachten is het verstandig om altijd naar de huisarts te gaan

Wat is kanker?

  • Bij kanker is er sprake van een op hol geslagen deling van de cellen, ook wel ongeremde celdeling genoemd. Ons lichaam bevat ontelbare cellen die dagelijks nieuwe cellen aanmaken door zich te delen. Deze deling vindt plaatst om de oude cellen te vervangen voor nieuwe. Het DNA in de cellen zorgt ervoor dat dit goed gaat en dat het delingsproces niet ontremd raakt. Het DNA regelt alle functies in de cellen, dus ook de delingen van de cellen zijn daarin geprogrammeerd. Als er in dat proces van delingen echter iets fout gaat en de delende cellen zich vervolgens onttrekken aan het controlemechanisme van de andere cellen (afweercellen bijvoorbeeld) dan kan de groei van cellen zonder remmingen doorgaan en dan spreekt men vaak van kanker. Virussen liggen ook vaak aan de basis van kanker, omdat bepaalde virussen de celdeling op termijn kunnen verstoren. Zo wordt baarmoederkanker vaak door een HPV (humane papuloma virus) in gang gezet.

Tumor, hoe ontstaat dat?

Door de celdeling die op hol gelagen is ontstaat er een gezwel van cellen, een tumor. Afhankelijk van de plek waar de tumor zich bevindt, kan er bijvoorbeeld pijn of druk of een bult ontstaan. Soms heeft een gezwel echter zoveel ruimte om zich heen dat de patiënt er niet snel iets van merkt. Kanker kan al jaren in een lichaam groeien voordat klachten worden opgemerkt. Het komt ook voor dat het wel snel wordt opgemerkt. Het is afhankelijk van de plaats waar het zit, de groeisnelheid en of er klachten zijn.

Kwaadaardig of goedaardig gezwel, wat is het verschil?

  • Een kwaadaardige tumor blijft doorgroeien en zoekt vaak wegen om zich sneller te verspreiden, bijvoorbeeld door het aanmaken van bloedvaten zodat er extra voeding naar de kankercellen toekomt en de kanker dus kan uitzaaien. De celdeling is losgeslagen en het groeit door alles heen. Het drukt op weefsels om de tumor(en) heen en zaait zich uit. Tumorcellen verspreiden zich door het hele lichaam als ze de kans krijgen. Zolang ze herkenbaar zijn (als vreemde cellen) door het afweersysteem zal het afweersysteem ze aanvallen, maar bepaalde cellen worden door het afweersysteem niet als vreemde cellen herkend en groeien door. Niet alle kankercellen groeien dus uit tot tumoren omdat die op tijd door het afweersysteem worden vernietigd.
  • Een goedaardige tumor neigt ernaar om zich af te kapselen en blijft daardoor vaak beperkt tot een plek. Een goedaardig tumor wat op een plaats zit waar het risico’s vormt, bijvoorbeeld op een plek in de hersenen waar niet geopereerd kan worden, kan helaas ook tot zeer ernstige complicaties leiden en soms zelfs tot de dood. Maar in het merendeel van de gevallen zijn goedaardige tumoren operabel.

Hoe kanker herkennen?

Er zijn heel veel verschillende soorten kanker en ze hebben allemaal hun eigen kenmerken. Kanker is dus niet altijd zomaar te herkennen. Er zijn wel enkele kenmerken die op een bepaald moment bij een groot deel van alle kankersoorten kunnen optreden:
  • gewichtsverlies
  • zeer vermoeid zijn
  • geringe eetlust

Dit hoef echter niet altijd het geval te zijn. Neem bij klachten altijd contact op met uw huisarts. Alles wat onverklaard is, kan een signaal zijn. Ga naar uw dokter bij de geringste twijfel. Kanker heeft tijd nodig om zich uit te zaaien dus hoe eerder u naar de huisarts gaat, hoe beter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van baarmoederkankerBaarmoederkanker is een kwaadaardige aandoening van het slijmvlies van de baarmoederholte. Baarmoederkanker kan leiden t…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Het behandelen van borstkanker bij vrouwenBorstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die allee…
Borstkanker bij mannenBorstkanker bij mannenBij vrouwen is borstkanker de meest voorkomende soort van kanker. Van alle vrouwen die overlijden aan kanker staat ook b…
Vaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vaginaVaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vaginaVaginakanker symptomen - Primaire tumoren aan de vagina zijn zeer zeldzaam. Primiar betekent dat de kanker op de betreff…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl
  • Medische encyclopedie

Reageer op het artikel "Kanker, hoe herken je kanker?"

Reacties

Angelique, 24-11-2014 23:43 #34
Ik ben al een hele periode erg bang dat ik misschien iets onder de leden heb ( ik ben 17 jaar) mijn biologische opa had een vorm van bloed- en botkanker, dus dit speelt denk ik deels mee de symptomen die ik o.a. heb zijn:
- pijnaanvallen
- obstipatie
- veel plassen
- hoofdpijn
- duizelingen
- hartkloppingen
- trillerig
- verhoging
dit zijn klachten waar ik al een hele lange tijd mee loop ( ik denk ong. een jaar nu)
sinds een paar uur geleden kreeg ik eeb spontane ' lump in my throath' verder krijg ik verdeeld over de tijd een soort van knobbel op mijn vagina die pijn doen, groter worden en dan weer verdwijnen ( ong 6 x het afgelopen jaar)
ik ben al langs de arts geweest met andere dingen en ik ben bang dat hij mij een aanstelster zal vinden. ik ben op dit moment echt radeloos en ik heb geen idee wat het kan zijn…

Vriendelijke groeten Angelique

Mama82, 20-11-2014 15:51 #33
Hallo, ik ben een moeder van 32 jaar. Tijdens het geven van borstvoeding kreeg ik ineens pijn aan m'n tepel. Ik zag dat er een plekje op mijn tepelhof vlak tegen m'n huid ineens dik was geworden. Lijkt net een muggenbult en is roodbruin van kleur en je ziet er een donker adertje in. Dit is er nu al bijna een half jaar. En doet steeds meer pijn. Huisarts wist zich geen raadt en ben doorverwezen naar de dermatoloog. Ik moest antibiotica erop smeren. Heeft niet geholpen. Mammografie laten maken. Zag er goed uit. Maar nu willen ze toch een biopsi nemen. Moet ik dit wel of niet laten doen? Ben er stiekem bang voor. Zou dit kunnen wijzen op iets ernstigs? Of is er gewoon een melkklier ontstoken? En moeten ze het bijv. juist met rust laten. Ik heb nu maanden lang enorme steken en zeurende pijn ook diep in mijn borst. Ben erg ongerust en herstellende van een depressie na de geboorte. Hoop dat ik wat advies kan krijgen? Reactie infoteur, 21-11-2014
In uw situatie lijkt het me altijd veel verstandiger om het biopt te laten afnemen. Zekerheid is veel waard. Denk ook aan de zorgen en stress die u zal hebben als u het niet zou laten onderzoeken. De klachten gaan niet over, en de pijn neemt toe. Daarom is het verstandig en aan te raden dat u de artsen laat uitzoeken of alles in orde is.

Natuurlijk is het altijd vervelend dat er onderzoek gedaan moet worden, zeker nadat u al een periode heeft doorgemaakt die moeilijk was. Maar neem deze drempel toch, en zoek terwijl u op de uitslag wachten moet, zoveel mogelijk afleiding. Wellicht is het iets wat gemakkelijk verholpen kan worden. In elk geval is het goed dat de artsen liever geen risico nemen. Ik hoop dat u zich snel weer beter voelt en dat de klachten snel verholpen kunnen worden. Misschien laat u nog eens horen hoe het verder is gegaan?

Pamela, 08-11-2014 11:55 #32
Ik heb nu al heel lang last van mijn darmen, slijm in de ontlasting, buikkrampen, darmgeluiden. Vooral aan de linkerkant heb ik het meeste pijn, het voelt net als een blauwe plek op mijn darmen. Mijn ontlasting is ook niet altijd hetzelfde. Zou dit kunnen wijzen op een tumor? Reactie infoteur, 08-11-2014
Hoi, dat is natuurlijk net te zeggen door iemand op internet. Maar ik begrijp je ongerustheid. Ga met je klachten naar de husiarts, het kan van alles zijn en kan ook onschuldig zijn. Het zou een spastische darm kunnen zijn, maar ook poliepen, of allergie. Laat het door je huisarts uitzoeken, dat is de makkelijkste en beste manier om er achter te komen.

Anoniempje664, 05-11-2014 23:39 #31
Hallo, ik ben 15 jaar, ik rook, niet echt hees, maar af en toe hartkloppingen, en een drogere keel dan normaal. Kortademig niet echt, maar na hockeytraining bv wel kortademig?
Af en toe druk op de borst, en heel soms echt een stekende pijn. Wil dit meteen zeggen dat je longkanker hebt? Reactie infoteur, 06-11-2014
Bij mensen jonger dan 35 jaar is longkanker zeldzaam. Helaas komt het daarna veel vaker voor. Longkanker kan je echter alleen met zekerheid vaststellen met medisch onderzoek. Op jonge leeftijd longkanker krijgen komt dus weinig voor, maar is niet onmogelijk. De kans dat jij het hebt is dus klein, maar de kans dat je door roken al je longen aan het beschadigen bent, is wel een feit. Daardoor kan je conditie ook hard achteruit gaan.

De steken op je borst kunnen van alles zijn, van spierpijn tot last van je luchtwegen tot hartkrampen. Meestal is het onschuldig als je nog zo jong bent. Druk op de borst is op jouw leeftijd meestal stress, angst, hyperventilatie of last van spieren of luchtwegen. Hartkloppingen kunnen veroorzaakt worden door inspanning, maar ook door cafeïne (koffie of energiedrankjes bevatten bijvoorbeeld cafeïne) en door nicotine (roken).

Als je nog kunt stoppen met roken, doe het dan, want je vernielt je lichaam sowieso door te roken.

En als je klachten niet weggaan of toenemen, toch altijd even langs je huisarts gaan.

Frits, 25-09-2014 23:55 #30
Hallo. Ik ben een man van 53jaar.Een paar weken terug dacht ik dat ik de griep had, spierpijn, beetje koorts, verkouden. Vrij snel voelde ik me weer lekker en ging weer naar me werk, na 3uur werken kreeg ik een heftige hoestbui, dacht dat ik stikte. Nog steeds was ik overtuigd dat het met de griep te maken had tot dat ik ook in de nacht niet meer normaal kon ademen. Ik heb toen maar een afspraak gemaakt en me huisarts stuurde me gelijk door, weet nu sinds 4 dagen dat ik longkanker heb met uitzaaiingen. De pech bij mij is dat ik geen symptomen die bij deze ziekte hoort had.
Vriendelijke groet
Frits Reactie infoteur, 26-09-2014
Beste Frits,

Longkanker is niet gemakkelijk te ontdekken zolang er geen of geen duidelijke klachten zijn. Het kan laat aan het licht komen omdat het zich sluipend ontwikkelt. Mensen die roken (bijvoorbeeld) zijn er vaak al aan gewend om ´s morgens te hoesten, of ze wijten vermoeidheid en pijn aan de leeftijd of aan de dagelijkse omstandigheden. Als iemand niet rookt, denk je al helemaal niet meteen aan longkanker, alhoewel ook niet rokers longkanker kunnen krijgen. Kanker kan ook in de longen terechtkomen terwijl de kanker van oorsprong niet in de longen begon. Een arts kan niet door een lichaam heen kijken en veel klachten lijken eerst op griep of verkoudheid. Net als bij een hersentumor, waarbij mensen last kunnen hebben van hoofdpijn, maar hoofdpijn is een klacht die ook zo enorm vaak voorkomt dat het meestal niets ernstigs is. Het openbaart zich dan vaak als het al ver gevorderd is, zoals bij jou ook het geval is. Heel moeilijk en verdrietig.

Voor jou is het gewoon heel erg dat blijkt dat je longkanker hebt, met uitzaaiingen. Je bent nog relatief jong, en je hele leven staat nu op zijn kop. Ik hoop voor je dat behandeling mogelijk is. Je zal in elk geval een moeilijke tijd tegemoet gaan, en met jou, ook de mensen die dichtbij je staan. Ik kan alleen maar zeggen dat zolang je lichaam het toelaat, ik hoop dat de kwaliteit van je leven (zo min mogelijk pijn en andere ellende) zal resulteren in momenten die jou en jouw familie en vrienden, troost kunnen geven. Als je hoofd ernaar staat hoor ik graag nog eens hoe het met je gaat.

Hartelijke groet.:)

Peter, 20-09-2014 08:33 #29
Hallo, ik heb een zoon van 12 en hij klaagt al een tijdje over vermoeidheid. 'S-nachts transpireert hij veel, hij eet goed maar heeft vaak geen eetlust, hij is veel verkouden en heeft sinds kort 's-nachts een paar keer bloedneuzen gehad.

We hebben hem een tijd geleden laten testen op Pheiffer. Dat bleek het niet te zijn. Nu gaan we er dan vanuit dat de oorzaak ligt bij bijvoorbeeld het starten op het voortgezet onderwijs en de hoeveelheid huiswerk etc. wat hij moet doen i.c.m. sporten. Is het noodzakelijk om toch nog een keer langs de huisarts te gaan om hem verder te laten onderzoeken? Reactie infoteur, 20-09-2014
Gezien zijn klachten (en ook de bezorgdheid die u heeft) is het wel het beste om de huisarts op
de hoogte te stellen dat zijn klachten er nog steeds zijn en zelfs erger zijn geworden omdat hij nu ook bloedneuzen heeft.

Bij pubers en vermoeidheid denkt men vaak het eerst aan Pheiffer, dus dat wil men eerst danwel vaststellen of uitsluiten. Bij uw zoon is dat reeds uitgesloten. Dan is het begrijpelijk dat je verder gaat zoeken als de klachten niet afnemen of zoals in dit geval, toenemen.
Naar de dokter dus voor verder onderzoek. Uw arts zal dit zeker niet vreemd vinden. Beterschap, en misschien laat u over een tijdje nog eens weten hoe het met uw zoon gaat.

Amanda, 10-09-2014 13:35 #28
Hallo ik ben amanda en ben 19 jaar oud. Ik ben vorige week bij de huisarts geweest en vandaag weer. Ik heb namelijk een zwelling onder mijn oksel en er zit een soort korstje op met schilfers. Ik heb aangeven bij de huisarts dat ik de hele dag moe ben. Ook als ik met de hond wandel hou ik dit niet vol. Ik heb maandag een echo en ben heel zenuwachtig.
Wat zou het toch kunnen zijn?
De huisarts zei dat het niet een ontstoken talgklier is want het doet niet pijn. Wel hele erge steken in mn rechterzijde en rechterborst. De zwelling zit ook aan de rechterkant.
Groetjes. Reactie infoteur, 10-09-2014
Hi Amanda, weet je, als de dokter het niet weet dan kan alleen onderzoek uitsluitsel geven. Je zal dus geduld moeten hebben. Wachten is moeilijk omdat je je zorgen maakt. Het is goed dat je husiarts een echo laat maken, dan kan hij/zij beter zien wat het is. Als de echo gemaakt wordt bespreek dan ook dat je graag zo snel mogelijk de uitslag wilt hebben omdat je er veel zorgen om hebt.

Laat nog eens horen hoe het verder is gegaan.

Max, 14-08-2014 23:11 #27
Hi.

Ik ben een man van 33 jaar. Ik heb soms last van een bultje onder mijn oksel. Het komt en gaat. En op mn boven been en ook aan de andere kant van mijn boven been heb ik bultjes. Ik eet wel gewoon goed. Wat zou het kunnen zijn?

B.V.D max
Ik eet heel goed Reactie infoteur, 15-08-2014
Hi, waarom ga je niet gewoon naar je huisarts? Daar kan het goed bekeken worden, niet via internet. Bultjes die komen en gaan kunnen pukkels zijn, ontstoken talgkliertjes, ontstekingen… In elk geval moet het even bekeken worden door je dokter om dit goed te beoordelen, dus gewoon een afsprak maken is het beste.

Maarten, 10-07-2014 20:04 #26
Beste

Ik weet dat via deze site symptomen geen kans biedt op een diagnose.

Ook weet ik van mezelf dat ik een hypochonder ben en dus vlug bang ben voor ernstige ziektes.

Nu heb ik al meerdere weken last van bij de minste beweging ongemakkelijk en draaierig te lopen. Ook kortademigheid en pijn aan men lever komt regelmatig voor.

Nu ben ik vandaag bij de dokter geweest. Die zei me dat ik last zou hebben van mijn evenwichtsorgaan. Maar ik was daar niet mee akkoord ben ben dan naar een andere dokter gegaan. Die heeft bloed getrokken om te laten testen op kanker en andere te korten.

Toen hij het woord kanker in zijn mond nam begon ik meteen het ergste te denken, via internet kwam ik uit op leukemie. Is dit mogelijk met de klachten die ik heb?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 11-07-2014
Hi, je klachten zijn vaag, het wil zeggen dat ze bij elkaar geen houvast bieden en gemakkelijk door spanning en angst veroorzaakt kunnen worden. Je klachten lijken deels op klachten die voorkomen bij mensen die erg bang zijn en deels op klachten die mensen hebben die last hebben van hun evenwichtsorgaan. Maar het blijft gissen. De arts die het onderzoek doet kan je vragen het beste beantwoorden.

Thomas, 09-07-2014 09:48 #25
Hallo, ik ben Thomas ben een jongen van 17 jaar oud en loop al jaren met de angst dat ik kanker heb. Ik heb al sinds jaren opgezwollen lymfeklieren door mijn hele lichaam. De lymfeklieren zitten onder mijn beide oksels, onder mijn kin, onder mijn kaak, bij mijn liezen en ga zo maar door. Sommige klieren zijn wel een paar centimeter groot… Ik heb nu ook al sinds minimaal een jaar last van slikken. Soms blijft wat eten in mijn keel hangen maar eet nog wel goed. Verder ben ik ook wat vermoeid en kom ik niet bij als ik veel eet. Ik ben 1,75cm lang en weeg 52,5kg. Ik ben al meerdere malen naar de huisarts gegaan voor deze klachten maar hij gaat er keer op keer niet serieus op in. Heb al meerdere malen bloed laten prikken en ooit een keer een echo van mijn lymfeklieren laten maken maar dat was toen der tijd allemaal in orde. Ik ben sinds kort ook erg benauwd en heb een zeurende pijn onder mijn rechter oksel. Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat ik kanker heb maar als ik dan naar de huisarts ga wordt ik toch steeds aangezien als een hypochonder die zich aanstelt. Alles wat ik hier heb verteld is totaal niet overdreven maar wat denkt u hiervan? Reactie infoteur, 09-07-2014
Hi, je angst om ernstig ziek te worden is voor artsen niet gemakkelijk. Zij doen onderzoeken en zien dan dat er steeds niets bijzonders te vinden blijkt, waardoor door ze na een tijdje kunnen gaan denken: ´Het zal ook deze keer waarschijnlijk weer niet veel bijzonders zijn.´

Je bent 17 jaar en heel erg bang om ongeneeslijk ziek te worden. Daarom zit je waarschijnlijk regelmatig aan je klieren te voelen, en zodra die een beetje opgezwollen aanvoelen denk je meteen aan het ergste. Je schrijft dat je huisarts er niet serieus op ingaat maar ook dat je huisarts al tweemaal je bloed heeft laten onderzoeken en ook al een echo van je lymfeklieren heeft laten maken.

In die zin is je huisarts er dus wel serieus op ingegaan. De kans is niet ondenkbaar dat hij tweemaal je bloed heeft laten nakijken en het onderzoek van je klieren heeft laten doen, om jou gerust te stellen. Je angst is echter nog steeds aanwezig.

Wat ik je aanraad is daarom het volgende. Ga opnieuw naar je huisarts en leg hem uit dat de angst voor kanker nog steeds niet weg is. Vraag of hij de pijn onder je oksel verklaren kan en vraag of hij je longen wil beluisteren, aangezien je schrijft dat je benauwd ervaart. Vraag ook aan de huisarts wat hij van je gewicht vindt in verhouding tot je lengte en leeftijd en vertel hem wat jij ervaart als je er aan denkt dat je misschien kanker zou kunnen hebben. Je huisarts kan aan de hand van je klachten, het onderzoek en ook door over je angsten te vernemen, bepalen op welke manier je het beste verder geholpen kunt worden.

Tot slot is het zo dat gezien je verhaal de kans op kanker nu welliswaar heel klein lijkt, maar het is de realiteit dat elk levend wezen, mens of dier, helaas kanker kan krijgen of een andere dodelijke ziekte. Iedereen is daar in meer of mindere mate bang voor, maar de meeste mensen leven gewoon met deze onzekerheidsfactor aangezien het leven nou eenmaal kwetsbaar is. Ik hoop voor jou dat je er achter kunt komen waar jouw angst vandaan komt zodat je er beter mee kunt leren leven, en ook dat je huisarts je verder kan helpen. Je bent nog jong. De meeste jonge mensen krijgen gelukkig geen kanker. Zekerheid hebben we helaas nooit, maar je huisarts kan jou wel geruststellen als je dat nodig hebt, met of zonder onderzoek.

Anoniem, 16-06-2014 21:26 #24
Heei ik ben 14 en ik heb sinds een week of 3 een erge hese stem. Ook heb ik tijdens het plassen veel pijn, en soms komt er bloed mee (zonder menstruatie). Ook voel ik me moe, en heb ik veel aan me hoofd. Iedereen vraagt me steeds wat er is met mijn stem, want mijn stem is nu heel anders dan normaal! Ik heb pijn tijdens het hoesten, en slikken. Vorig jaar had ik een vreemd knobbeltje om me voet toen ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Toen was het weg en nu begint het weer terug te komen? Zijn dit verschijnselen van Keelkanker of een ander soort ziekte? Reactie infoteur, 18-06-2014
Als je pas en paar weken een hese stem hebt is dit meestal geen kanker. Heesheid ontstaat ook door veel praten, verkoudheid, roken, schreeuwen, virussen, enzovoorts. Na een week of twee moet het nu wel overgaan, anders is het verstandig om het te laten uitzoeken door de huisarts. Aangezien je ook pijn hebt bij hoesten en slikken lijkt het er op dat je een keelontsteking hebt.

Het knobbeltje op je voet is een beetje vaag, omdat het komt en verdwijnt. Controleer of het ook op je andere voet voorkomt, dan is het waarschijnlijk gewoon een botje of een stukje spierweefsel onder je huid. Komt het maar op een voet voor, dan kan je het door je huisarts laten bekijken. Maar gezien je verhaal doet het niet meteen aan kanker denken.

Anoniem, 23-05-2014 21:23 #23
Ik heb al een week of 4 last van heesheid, oorpijn, en sinds anderhalve week voel ik ook een vreemde verdikking bij mijn hals/kaak. Het probleem is dat als ik het aan me moeder vertel ik te horen krijg ja je zal wel een flinke verkoudheid hebben. Verder ben ik de afgelopen tijd vaak bij de huisarts geweest voor verschillende klachten. Reactie infoteur, 24-05-2014
Hi, als het na een week of drie nog niet over is, kan je even naar de huisarts gaan. Het is wel zo dat een verkoudheid samengaat met niezen en/of hoesten en eventueel andere klachten zoals loopneus, keelpijn, oorpijn, hoofdpijn.

Anoniem, 05-05-2014 09:24 #22
Hallo, ik ben een meisje van 20 jaar, heb wel eens last van doorbraakbloedingen, maar de laatste tijd ook afscheiding en sinds een paar dagen bloed ik (waterig) na seks met mijn partner. Níet tijdens de seks.
Ik heb geen pijn, ook niet vermoeid, maar heb in het verleden wel Chlamydia gehad (toen had ik geen klachten).
Nou lees ik veel op internet dat afscheiding en bloed (na gemeenschap) vaak geen goed teken is, dus heb meteen een afspraak gemaakt bij mijn huisarts (daar kan ik over een paar dagen terecht voor een SOA test). Ik ben verschrikkelijk bang voor baarmoeder(hals)kanker.
Heeft u nog verder advies o.i.d., kunt u mij ook vertellen of een SOA test meteen kan constateren of ik baarmoeder(hals)kanker heb?

Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 05-05-2014
Hi, een Soa test is geen test op kanker. Dat zijn twee verschillende dingen. Maar het is goed dat je bij de huisarts een afspraak hebt. Dan kom je te weten wat de oorzaak is van je klachten. De kans dat het meteen het ergste is, lijkt me gezien je leeftijd niet erg groot, maar je komt er alleen achter door het uit te laten zoeken. De huisarts zal je hierin zeker verder kunnen helpen. Misschien laat je ons nog horen hoe het verder is gegaan.

Rachida, 27-04-2014 13:34 #21
Hallo, ik ben 32 jaar, zware roker. Ik hoest enorm veel, pijn onder mijn oksel en pijn aan mijn benen tijdens het lopen. Mijn stem klinkt hees. Ik transpireer veel, heb hartkloppingen en vaak enorme hoofdpijn. Zo erg dat ik niets meer kan doen. De pijn onder mijn oksel baart me, net als de hevige hoofdpijn, enorme zorgen. Gaarne uw advies.

Groetjes Rachida Reactie infoteur, 28-04-2014
Hi, uw klachten kunnen op van alles duiden en het moet door de dokter worden uitgezocht. Mijn advies is oprecht en serieus: naar de dokter gaan is het beste.

Een arts kan uw longen beluisteren, de klachten met u bespreken en uw oksels onderzoeken. De arts zal ook willen weten hoelang u de klachten al heeft, of u gekleurd slijm ophoest, en uw bloed zal waarschijnlijk worden nagekeken. ER kan ook een longfoto gemaakt worden om de longen te controleren.

In elk geval is het verstandig om het te laten nakijken.

Hoofdpijn en hartkloppingen komen overigens bij rokers vaker voor, omdat roken nou eenmaal geen goed effect heeft op bloeddruk, vaten, hart, longen, enzovoorts. Het zou fijn zijn als het u lukt om met roken te stoppen maar dat is meestal makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat u nog eens horen hoe het bij de huisarts is gegaan?

Madelon, 27-04-2014 10:33 #20
Hoi
Ik ben Madelon, ik ben 13 jaar en ik ben bang dat ik kanker heb.
Ik heb wel een paar symptomen, maar ik weet niet of het symptomen van kanker zijn:

-Ik heb laatst (paar weken geleden) een spontane bloedneus gehad, en dat was de 1e keer in mijn leven dat ik een bloedneus had.
-Ik heb blauw/paars onder mijn ogen zitten.
-Ik heb mijzelf laatst (per ongeluk) heel hard gestoten, dat deed erg veel pijn, en ik heb helemaal geen blauwe plek gekregen, maar als je de plek aanraakt, doet het wel pijn.
-Ik heb een blauwe plek op mijn bovenbeen maar ik heb geen idee waar die vandaan komt, want ik heb me daar niet gestoten.
-Ik voel me de laatste tijd erg moe als ik veel beweeg.

Ik heb het mijn ouders nog niet verteld, want ik ben bang dat ze me niet geloven.
Maar ik maak me wel zorgen!
Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 27-04-2014
Hi, de klachten die je omschrijft lijken gelukkig helemaal niet op kanker. Iedereen heeft wel eens of tweemaal per jaar een bloedneus. Ook pijn als je je gestoten hebt is heel normaal en er hoeft niet altijd een blauwe plek te ontstaan. Een blauwe plek ontstaat na storen alleen als je weefsel een beetje is gaan bloeden onder je huid.

Maar omdat je zo bang bent dat je iets ernstigs hebt is het altijd verstandig om dit wel met je ouders te bespreken, en misschien ook met je huisarts. Ook al lijken je klachten op niks ernstigs, kan ieder mens altijd iets onder de leden hebben. Je zou bijvoorbeeld zo moe kunnen zijn door bloedarmoede. Alleen een dokter kan bepalen of je helemaal gezond bent dus als je echt overtuigd bent dat je niet gezond bent, dan moet je daar toch maar eens langs gaan om te vragen of je angst terecht is of niet.

Daphne, 14-04-2014 14:20 #19
Heeyy,
Ik ben 14 jaar,
En ik heb al een tijdje last van duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid, en buikpijn! Ik heb ook last van spintante bloedneuzen dat heb ik nooit gehad en nu bijna elke dag! Ik heb ook snel last van blauwe plekken en ik heb een blauwe plek op me knie maar die zit er al super lang en hij is wat groter geworden hjj gaat ook niet meer weg! Ik hoop dat ik antwoord krijg! Groetjes daphne Reactie infoteur, 14-04-2014
Hi. Waarom ga je niet met je klachten naar de huisarts? Dat is echt het beste. Het hoeft helemaal niet meteen iets ernstigs te zijn, maar het is duidelijk dat je je wel zorgen maakt en je echt niet zo goed voelt. Dus bespreek met je ouders wat je klachten zijn, en ga dan langs de huisarts om je klachten te laten onderzoeken.

Fleur, 02-02-2014 13:13 #18
Hallo,
ik ben een meisje van 14 jaar. en de laatste paar maanden val ik veel af snel moe veel bloedneuzen en niet veel honger ( eet nog wel goed). ik zat dus op het internet te zoeken wat dit kon betekenen en toen kwam ik hier op en zat ik de symptonen te lezen en bij mij kwamen er toch best wat voor, wat is verstandig om te doen? Reactie infoteur, 02-02-2014
Hi, met deze klachten is het altijd verstandig om ze aan je ouders en aan je huisarts te vertellen. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar door een eenvoudig bloedonderzoekje weet je zeker of alles in orde is.

David, 08-12-2013 21:09 #17
Hallo ik ben een jongen van 14 en heb ontdekt dat mijn haar aan het uitvallen is toen ik aan het douchen was zaten mijn handen vol met haar en ik heb een knobbeltje bij mijn rechterborstkas moet ik mij zorgen maken? Reactie infoteur, 10-12-2013
Hi, of je je zorgen moet maken is niet vast te stellen aangezien je dat alleen aan een arts kunt vragen. Haaruitval kan meerdere oorzaken hebben, zoals: stress, angst, verdriet, vitaminetekorten, ziekte, enzovoorts. Maar mensen verliezen ook dagelijks vanzelf wat haar, dus hoe ernstig je haaruitval is, is niet aan mij om te beoordelen. Het bultje op je borstkas… ook dat is echt iets wat je door je huisarts moet laten onderzoeken. Ik raad je aan om tegen (een van je) ouders te zeggen dat je een knobbeltje op je borstkas hebt waar je je zorgen om maakt, en dat je het aan de huisarts wilt laten zien. Je kunt dan ook vertellend at je je zorgen maakt om haaruitval. Je klachten hoeven niets met elkaar te maken hebben, maar of dat wel/iet zo is moet je huisarts beoordelen. Beloof je mij nu dat je het aan je huisarts zult vragen?

Ondertussen: eet in elk geval zo gezond mogelijk. Groene groentes en vers fruit en zilvervliesrijst en volkorenbrood, horen daarbij. :) Laat je me nog eens weten hoe het verder is gegaan?

Maak je niet te veel zorgen, maar neem wel het zekere voor het onzekere door het te laten uitzoeken. Groetjes :)

Sterlicya, 24-10-2013 10:51 #16
Hallo,
ik ben 3 weken aan het vloeien lijkt net menstruatie en heb best veel haaruitval ook heb ik van die harde bulten onder mijn oksels en boven benen die op steenpuist lijken.
ik ben zo bang.
graag antwoord? Reactie infoteur, 26-10-2013
Hi, haaruitval kan verschillende oorzaken hebben, net als vloeien. Bulte in de oksels kunnen weer andere oorzaken hebben, en op je bovenbenen puistjes, kan ook weer een andere oorzaak hebben. Het beste is gewoon om met je klachten naar de huisarts te gaan. Deze kan beoordelen of je je zorgen moet maken.

Ingrid, 26-09-2013 10:09 #15
Goed, een update van mijn kant. De tweede scan van mijn long bracht niet veel duidelijkheid. Het plekje op mijn long is niet groter geworden maar ook niet kleiner, en wat het precies is weten ze eigenlijk ook niet. Mijn oncoloog raadt me aan dat ik me niet teveel zorgen maak, dat lijkt me wel oké. Ik wil ook niet dat dit mijn dagelijks leven gaat beheersen. Over 3 maanden opnieuw een scan, ik word in elk geval goed in de gaten gehouden. Het knobbeltje is volgens mijn oncoloog ook niet iets ernstigs vooral omdat het nog goed heen en weer te bewegen is, bij de volgende afspraak in december wordt ook dit weer opnieuw bekeken. Mocht het groter geworden zijn wordt het ws verwijderd. Omdat ik maar 1 lymfeklier positief had is de kans niet al te groot dat het weer terug komt aldus mijn oncoloog. Succes allemaal! Reactie infoteur, 27-09-2013
Fijn te lezen dat het naar omstandigheden goed gaat. :) Veel succes en gezondheid gewenst:)

Ingrid, 23-08-2013 20:31 #14
Beste Infoteur,
Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb gebeld met het ziekenhuis en zelf gesproken met mijn oncoloog. Hij vroeg mij of het bultje/knobbeltje in littekenweefsel zit. Dat zit het dus niet maar het zit wel aan de zijkant van de borst waar de tumor inzat. Links zat de tumor en mijn rechter borst is op mijn eigen verzoek ook verwijderd. Volgens mijn oncoloog zal het wel meevallen (omdat het niet in littekenweefsel zit) en kan het nog wel een maandje wachten. 20 sept. wordt er dus naar gekeken. Nogmaals bedankt! Reactie infoteur, 24-08-2013
Goed dat u gebeld heeft. Hou het bultje ondertussen goed in de gaten en als er een verandering optreedt direct weer contact opnemen, of anders voor de zekerheid ook eerst even naar de huisarts gaan om het te laten beoordelen. Dat laatste zou ik sowieso doen.

Ik hoop nog van u te horen hoe het verder gaat. Hartelijke groet!:)

Ingrid, 20-08-2013 12:51 #13
Beste,
In 2009 werd bij mij borstkanker geconstateerd, op dat moment was ik 41 jaar. Een amputatie volgde en ik heb 6 chemokuren gekregen. Nu heb ik een aantal dagen geleden een klein knobbeltje ontdekt aan de kant van de geamputeerde en gereconstrueerde borst. Het is zit net naast de borst. Het voelt glad aan, heeft de grootte van een grote doperwt en is tussen twee vingers heen en weer te bewegen. Moet ik me zorgen gaan maken dat de borstkanker teruggekeerd is of kan dit ook een cyste zijn? Ik wil liever niet terug naar het zkh omdat ik geen aansteller wil zijn. Over een maandje krijg ik een ct scan van de longen omdat er iets gezien is op mijn li-long. Zou het knobbeltje te zien zijn als ik een ct scan van de longen krijg? Het liefst wacht ik hier gewoon op omdat ik niet voor elk wisse wasje naar mijn arts wil lopen. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 21-08-2013
Artsen hebben hun vak gekozen om medische zaken te beoordelen. Als u bang bent dat zij u beschouwen als iemand die voor elk wissewasje naar de dokter gaat, ontneemt u uw arts de kans en de mogelijkheid om u zo goed en zo snel mogelijk te helpen genezen. Bel alstublieft vandaag nog uw huisarts. Een maand wachten is echt te lang. Bovendien richt men zich bij de scan op uw longen, niet op het bultje wat u nu ontdekt heeft.

U heeft 100% reden om vandaag nog te overleggen met een arts. Ik hoop dat u dit advies ter harte neemt. Hoor ik het morgen van u?

Johan, 06-08-2013 19:51 #12
Vraag:

Ik heb enige tijd geleden op mijn gezicht een wit plekje ontdekt. Dacht eerst het is een pigmentvlek, maar merk en zie dat het groter word. Het loopt nu van me rechtermondhoek naar me wang langs me kaak. denk nu ongv. een centimeter of 4 lang. Moet ik me zorgen maken dat het iets kwaadaardig is. Ben niet zo een type dat voor elk wissewasje naar de huisarts loop. Reactie infoteur, 07-08-2013
Of je je zorgen moet maken weet alleen de huisarts. gezien je klacht is het ook goed mogelijk dat het om een huidschimmel of inderdaad om pigementvlekken gaat, maar wat het ook is, is het zeker aan te raden om ermee naar de huisarts te gaan.

Onzeker!!!, 27-07-2013 12:35 #11
Hallo, ik heb op mijn achterhoofd een bultje zitten (onder mijn haar) en volgens mij is het ook een beetje rood, het is KEI hard en het jeukt. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben zo bang dat het iets ergs is! Reactie infoteur, 28-07-2013
Het kan een puist zijn, een gerstekorrel of een vetbultje of een stevige muggenbult, etc. Je hoeft niet meteen aan het ergste te denken. Maar om te weten wat het is kan je het binnenkort het beste even aan de husiarts laten zien, als het niet spontaan weggaat.

Sandy, 13-06-2013 16:05 #10
Hoi
ik heb al een half jaar lang dat ik maandelijks ziek ben met hoge koorts. ook ben ik in 1 jaar met mijn gewicht verminderd, ongewild, heb weinig eetlust. dus ik was het zat! na bloedonderzoek gehad te hebben blijkt dat mijn ik minder witte bloedlichaampjes heb, waarde 4.01. de huisarts zoekt niet verder omdat mijn bloeduitslagen mooi zijn kwa waardes. maar klopt dit wel? hoe komt het dat mijn witte bloedlichaampjes zo weinig zijn, net op de grens van de normale waarde. huisarts wil mij niet doorsturen naar de internist.
wat vind u ervan? ik zit er wel erg mee.
groetjes Reactie infoteur, 13-06-2013
De huisarts heeft je ongerust gemaakt, of in elk geval onvoldoende ingelicht na de uitslag van het bloedbeeld. Je zit duidelijk nog met vragen en klachten. Je kunt teruggaan naar de huisarts en uitleggen dat je ongerust bent en dat je je zorgen maakt over je klachten:

onverklaarbaar gewichtsverlies
maandelijks onverklaarbare koorts
verminderde eetlust

Als je huisarts niet verder onderzoek wil kan je om een second opinion vragen. Dat wil zeggen dat een andere arts je klachten dan opnieuw beoordeelt om te zien of die arts tot dezelfde conclusie komt als je huisarts.

Leg je huisarts uit dat je erg veel zorgen hierom hebt. Zodra je koorts hebt, ga dan langs je huisarts zodat hij/zij het zelf kan meten.

Sjanne, 11-02-2013 10:59 #9
Hallo! Ik ben 17 kaar en ik ben een van de mensen die bang is dat ze kanker heeft, mijn lever is vooral 's ochtends en 's avonds erg hard. Ik heb een slechte stoelgang en ben 11 kilo afgevallen (ook mede door een eetstoornis). Ook heb ik de laatste tijd vaak steken in mijn borst op de plek waar mijn hart zit en heb ik soms hartkloppingen. Zijn dit symptomen? En als je jezelf aanpraat dat je iets hebt kan het dan zo zijn dat je dit dan ook gaat voelen? Antwoord alsjeblieft, groetjes Reactie infoteur, 12-02-2013
Je kunt jezelf van alles aanpraten, dat is zeker waar. Zo te lezen ben je erg bang om ziek te zijn. Angst om dood te gaan. Het leven biedt nooit volledige zekerheid, dat kan mensen heel bang maken. Je beleving lijkt het meest op angsten. Angst dat er iets met je lever is, angst dat je ernstig ziek bent, angst dat je hart het zal begeven.

Ook schrijf je dat je 11 kilo bent afgevallen door een eetstoornis. Eigenlijk heb je genoeg redenen om eens met je huisarts te gaan praten en te zeggen dat je doodsbang bent, een eetstoornis hebt, en lichamelijke klachten die je niet vertrouwt. Je huisarts kan je onderzoeken, geruststellen, naar je luisteren en je doorsturen naar mensen die je hulp kunnen bieden. Of hij/zij kan je medicijnen geven waardoor je angsten verdwijnen. Ook kan je huisarts eens kijken of je zorgen terecht zijn. Dus doe dat nou maar gewoon, want je moet ergens beginnen.

Chr Wilthagen, 03-02-2013 17:12 #8
Ik ben 78 jaar rook al 60 jaar sinds 3 weken hoest ik meer dan normaal zonder slijm op te geven af en toe pijn op de borst. ben wel 2 kg afgevallen zonder dieet ben niet hees. is het toch verstandig al heb ik er een grote hekel aan om bij de huisarts binnen te lopen? Reactie infoteur, 04-02-2013
De huisarts zal naar uw longen luisteren en uw bloeddruk meten. Ik raad u aan om dat zeker te laten doen, met name vanwege de pijn op de borst. Uw hart kan op uw leeftijd ook wat problemen hebben om goed te functioneren na zoveel jaren roken. Laat voor de zekerheid even uitzoeken, dat is het beste voor uw lichaam.

Klaas, 11-01-2013 03:53 #7
Hallo, infoteur

Klaas hier ik heb een hele tijd last van een branding in mijn middenrif. Weet u wat dat zou kunnen zijn? En een raar gevoel in de maag en weinig haargroei en blauw onder mijn ogen? Reactie infoteur, 11-01-2013
Uw klachten kunnen samenhang hebben, maar het is echt het beste met deze klachten naar de huisarts te gaan. Eet ondertussen niet te gekruid en/of te vet eten, probeer niet te roken (als u dat doet) en gebruik geen alcohol. Succes en beterschap.

Amy Seetz, 08-01-2013 20:26 #6
Hallo ik ben Amy en ik ben 14 jaar, Ik ben de laatste tijd moe en duizelig. Ook krijg ik als ik al ergens tegenaan loop een blauwe plek. Ik ben er heel bang voor dat het kanker is. Ik durf dit absoluut niet aan mijn ouders te vertellen. Mijn moeder vind vaak dat ik me aanstel als ik zeg dat ik me niet lekker voel, maar ik wil weten wat het is. Ik ben zo'n twee maanden geleden naar de dokter geweest voor een rare hoest die al 7 maanden duurt. Hij heeft toen ook mijn bloed getest maar niks gevonden. Maar hij heeft het niet getest op kanker. Help me! Reactie infoteur, 09-01-2013
Hoi Amy,
Wat jammer dat je zoveel angst hebt om ziek te worden. Duizeligheid en moeheid zijn vaak heel algemene klachten, bijvoorbeeld mensen die veel angst hebben zijn ook vaak duizelig en moe omdat ze niet doorhebben dat ze door spanning en angst anders gaan ademhalen waardoor je juist heel makkelijk duizelig kunt worden. Als je veel last hebt van angst rust je 's nachts ook vaak minder goed uit, waardoor je weer heel moe kunt worden. Maar ja, in het leven kan je inderdaad ook ziek worden. Iedereen kan ziek zijn zonder dat hij het weet. De kans is alleen gelukkig niet zo groot.

Dat je snel blauwe plekken hebt kan je aan je ouders laten zien. Je kunt de blauwe plekken laten zien en als je veel meer blauwe plekken hebt dan andere mensen, dan zal dat opvallen en dan kan je dat gerust eens met je huisarts bespreken. Je mag ook naar je huisarts gaan zonder je ouders. Je huisarts zal je ook alleen ontvangen. Maar ik denk wel dat je je zorgen beter wel tegen je ouders kan uitspreken. Ik denk dat het het beste is dat je niet begint te zeggen dat je denkt dat je kanker hebt, maar dat je juist uitlegt dat je heel veel last hebt van angst om kanker te krijgen.

Angst kan een mens echt enorm kwellen en radeloos maken. Je huisarts kan jou geruststellen met onderzoek, en hij/zij kan je helpen om minder angst te hebben.

Marietjuh, 25-11-2012 23:41 #5
Hoeveel mensen krijgen eigenlijk kanker en hoeveel mensen gaan er daarvan dood? En als er meerdere mensen in je familie eraan dood zijn gegaan (2) is er dan sprake dat het vaker voorkomt in jouw familie en is de kans groter dat jij het ook krijgt?

Sabine, 09-11-2012 02:28 #4
Ik ben bang dat mijn vader longkanker heeft. Al een aantal weken is hij hees, hij wordt elke nacht wakker van teveel slijm en in dat slijm zit bloed, hij is 22 kg afgevallen in zo'n 5 maanden tijd (ik moet wel zeggen dat hij tegenwoordig nog minder dan een kleuter eet), hij heeft een afkeer van vlees, slaapt veel en hij weigert naar zijn huisarts te gaan! Reactie infoteur, 09-11-2012
Begrijpelijk dat jij je zorgen maakt. Wat zegt je moeder ervan?. Het komt soms voor dat een patiënt niet naar de huisarts durft, en de omgeving kan dan alleen proberen de huisarts en de patiënt toch samen te brengen. Ik hoop voor jou dat je vader bereid is contact op te nemen met de huisarts. De huisarts kan weinig doen als niemand de huisarts erbij haalt. Misschien is er iemand anders in je omgeving, bijvoorbeeld je moeder, die eens met de huisarts kan overleggen wat het beste is. Het lijkt wel belangrijk dat je vader onderzocht wordt.
Iemand moet hem daarvan overtuigen.

Lisa, 07-11-2012 14:37 #3
Hallo ik ben Lisa,
iI ben altijd bang dat ik kanker ofzo heb of krijg. Ik wil wel zo'n onderzoek doen, maar mijn ouders vinden dat niet nodig. De laatste tijd word wel ik veel sneller moe tijdens de hockeywedstrijd.
Groetjes Lisa Reactie infoteur, 07-11-2012
Jammer dat je zoveel angst voor kanker hebt. Je kunt eens met je huisarts die angst bespreken, misschien heb je hulp nodig van iemand die verstand heeft van angst.

Joey, 09-10-2012 19:46 #2
Hallo, ik ben Joey

Ik ben vaak moe en val best wat af omdat ik vaak geen zin heb om te eten. Ik snap dat er dan niet gelijk kans is op kanker maar ik kan het niet zo goed beschrijven maar iets zegt dat ik het heb? niet specifiek dat van eten en afvallen maar ook hoe ik me voel? alsof mn lichaam tegen me zegt van ja je hebt kanker? weet u hier misschien raad mee?

Groeten, Joey Reactie infoteur, 10-10-2012
Of ik er echt raad mee weet, weet ik niet. Het is moeilijk te zeggen. Joey. In elk geval is het duidelijk dat je bang bent dat je ziek kunt zijn, en dat je dat zo voelt omdat je minder eetlust hebt, afvalt en vaak moe bent. Het beste is dus om je huisarts te vragen of hij je bloed eens wil laten nakijken. Aan het bloedbeeld kan heel veel afgelezen worden. Vertel al je klachten aan je huisarts en zeg erbij dat je er veel over piekert.

Als de dokter je onderzocht heeft en je blijkt gezond, dan kan de dokter kijken wat dan de reden is van je klachten. Een mens is meer dan een lichaam natuurlijk, dus soms kunnen we ook moe worden omdat we niet happy zijn. Ik raad je in elk geval aan om je klachten met je huisarts te bespreken. Daar moet je beginnen. Veel succes. en laat nog eens weten hoe het met je gaat.

Hakima, 20-06-2012 14:26 #1
Mijn tante in Marokko heeft 2 maanden geleden een bult gekregen in haar zij. Na een maand heeft ze ook nog een bult in haar hals gekregen. Ze voelt zich heel moe, heeft geen kracht meer en is veel afgevallen. Omdat ze in Marokko woont en het daar lang duurt voordat ze weten wat ze heeft wil ik graag vragen of jullie dat weten?
Zij is 47 jaar oud. Reactie infoteur, 20-06-2012
Helaas moet een dokter dit echt onderzoeken en alleen dan weet je wat zij heeft. Het spijt me dat we niet meer voor je kunnen betekenen. Ik hoop dat je tante weer snel kan genezen.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker verschijnselen
Reacties: 34
Medische informatie…
Schrijf mee!