InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen tegen een kater? Oorzaken, oplossingen, tips

Wat kun je doen tegen een kater? Oorzaken, oplossingen, tips

Wat kun je doen tegen een kater? Oorzaken, oplossingen, tips Iedereen heeft wel eens last gehad van een kater en gezworen dat hij nooit meer een druppel alcohol zou aanraken. Een kater is zo pijnlijk omdat de hersenen met een vochttekort te maken krijgen. Dit komt omdat precies de alcohol de nieren aanzet om veel vocht af te scheiden. Overmatig alcoholgebruik leidt ook tot een versnelling van het hartritme, een uitzetting van de bloedvaten en zet maag en darmen onder druk. Als je deze nare gevolgen overloopt, lijkt een kater voorkomen de enige juiste boodschap. Oorzaken, behandeling en tips tegen een kater.

Hoe reageert het lichaam op alcohol?

Vrolijk of triest?
Alcohol werkt meteen in op onze hersenen. Het begint met aangename gevoelens van ontspanning en welbehagen, maar gaat na overmatig alcoholgebruik dikwijls over in andere gevoelens. Zo kan de ene persoon droevig worden of de ander agressief; anderen worden uitermate vrolijk. Ook zelfkritiek valt meestal weg, waardoor er snel gevoelens van zelfoverschatting kunnen ontstaan. Bovendien gaat de ademhaling en het hartritme versnellen en zullen de bloedvaten uitzetten, waardoor je een roodkleurig gezicht krijgt.

Alcohol en gewicht
Ook het geheugen werkt minder goed bij alcohol. Dit kan je afleiden uit het feit dat je de dag na een zware nachtelijke uitstap heelwat dingen vergeten bent. Het alcoholgehalte in het bloed hangt af van de hoeveelheid lichaamsvocht, met andere woorden je lichaamsgewicht en je lichaamssamenstelling. Doordat vrouwen meestal lichter zijn dan mannen en een hoger percentage lichaamsvet hebben en minder lichaamsvocht, hebben zij na dezelfde alcoholhoeveelheid een hoger alcoholgehalte in het bloed dan mannen. Vrouwen worden over het algemeen dus sneller dronken dan mannen.

Hoe wordt de alcohol verwerkt?

Lever
Het is de lever die zo snel mogelijk de alcohol afbreekt, ongeveer 7,5 gram alcohol per uur. Als je weet dat één alcoholhoudend glas gemiddeld 10 g alcohol bevat, dan kan je berekenen dat je lichaam ongeveer anderhalf uur nodig heeft om één glas alcohol af te breken. Tel maar uit hoeveel uur het lichaam nodig heeft van iemand die een twintigtal pintjes heeft gedronken...

Regelmatige drinkers
Bij mensen die regelmatig alcohol drinken en bij wie het lichaam er dus aan gewoon is, wordt de alcohol sneller afgebroken. Nochtans bestaan er geen echte middeltjes om de alcohol sneller af te breken. Ook een sterke kop koffie of een ijskoude douche kunnen hier niets aan veranderen. Als overmatig alcoholgebruik een gewoonte wordt, zal je lichaam wel telkens in een hoge versnelling moeten schakelen om de alcohol af te breken, waardoor er uiteindelijk leverproblemen kunnen ontstaan op de lange termijn.

Hoe ontstaat een kater?

Hoofdpijn en misselijkheid
Het moment wanneer iemand last krijgt van een kater, is heel individueel. Alcohol zet de nieren aan om extra veel vocht af te scheiden, wat je merkt aan toenemende drang om te plassen. Hoofdpijn na het overmatig drinken van alcohol ontstaat precies omdat er een tekort aan vocht dreigt in de hersenen. Naast de hoofdpijn kan ook misselijkheid deel uitmaken van het katergevoel. Die misselijkheid kan mede veroorzaakt zijn door geur- en smaakstoffen die aan het afgewerkte alcoholproduct zijn toegevoegd.

Buikpijn en diarree
Ook de nevenproducten die zijn ontstaan bij de gisting of distillering van de alcohol kunnen een rol spelen in misselijke gevoelens de ochtend na het alcoholgebruik. Verder kan er een kater ook gepaard gaan met buikpijn. Dit komt doordat de alcohol de slijmvliezen van maag en darmen aantast. Deze slijmvliezen geraken dan geïrriteerd en zorgen voor pijn, mogelijk samengaand met diarree.

Hoe kan je een kater voorkomen?

In de eerste plaats is het belangrijk om relatief weinig te drinken en vooral om niet te veel verschillende alcoholische dranken door mekaar te gebruiken. Vermijd bijvoorbeeld om op dezelfde wijn, bier en cocktails na mekaar te drinken. Denk eraan dat je heelwat leed kan vermijden door water te drinken, en dit niet alleen na het gebruik van alcoholische dranken maar ook ertussen. Het is niet aangeraden om alcoholische dranken te drinken tegen de dorst of op een lege maag. Drink alcohol daarentegen voor de smaak; om je dorst te lessen drink je water of eventueel frisdrank.

Wat kan je doen tegen een kater? Behandeling en tips

Na een avondje stappen kan het ook geen kwaad om nog enkele glazen water te drinken voordat je gaat slapen. Dan kan je lichaam anticiperen op een eventuele kater. Een sterke kop koffie om de alcoholroes te verminderen is ook geen optie, vermits koffie vochtafdrijvend werkt. Het gevoel van uitdroging zal er dus alleen maar sterker op worden. Als je 's morgens toch een kater hebt, neem dan een licht ontbijt zonder koffie. Drink in de plaats van koffie enkele glazen water of vruchtensap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…
Middel tegen kater, de anti-kater pilMiddel tegen kater, de anti-kater pilTeveel alcohol drinken heeft als gevolg dat je last krijgt van een kater. Omdat je je dan doodziek voelt, zal je vast op…
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Bronnen en referenties
  • www.katertips.nl/anti-kater-tips

Reageer op het artikel "Wat kun je doen tegen een kater? Oorzaken, oplossingen, tips"

Reacties

Patrick, 30-09-2014 23:10 #3
Regelmatig naar Rusland geweest en mensen daar leren kennen binnen een unieke sportwereld. Russen, die drinken, ja natuurlijk wodka, … en het liefst… bijna de gehele dag. Tussen de middag, bij het eten. 's avonds, bij het eten. Daar staat een fles op tafel die soldaat gemaakt gaat worden aan de grote eettafel. Een Russische vriend wees mij erop dat als je gaat drinken, dan moet je ook goed en gezond eten… en niet te vet dus. Van te veel vet wordt je misselijk. Maar, gewoon (rouwkost) salade met vis en vooral veel tomaat met ansjovis, dat laatste moet je s-ochtens vooral eten als je een hangover hebt… en werkt prima. Ook is er een Engelse tegenhanger als antikater wondermiddel: Tomatensap met een rauw ei. Natuurlijk moet bij deze 2 middelen ook veel water worden gedronken natuurlijk (let op, niet meer dan 4 liter per dag, anders krijg je een watervergiftiging, ofwel te dun bloed). Russen vinden persoonlijk algemeen elke dag wodka drinken geen probleem en normaal als je er goed bij eet, zo niet, dan ben je een dronkaard/alcoholist.

Het Lab, 30-06-2013 16:56 #2
Hallo Mary,

Goede Suggestie!

We gaan eraan werken.

Mary, 21-04-2013 12:40 #1
Vind het altijd opmerkelijk dat er eerst een hele lijst met punten aankomt over hoe de kater ontstaat. Denk dat we er alleen maar vanaf willen en er niet in geïnteresseerd zijn waar het vandaan komt of ontstaan is. Zou willen dat er een medicijn was waardoor je er meteen vanaf was. Helaas bestaat dit niet. Maar waarom eigenlijk niet? Is het het "je straf"? Ik kan na een paar flesjes bier het de hele dag erna bekopen. Futloos, geen zin in dingen. Juist op die dag word je gebeld door iedereen, staan er mensen voor je deur. Pff alsof men het ruikt. En de wel bekende koppijn die je erbij krijgt! Die combi is het ergst. Aub, kom met een pil wat je weer nuchter maakt. Vind m uit! Aub!

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kater bestrijden
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!